Stijgeren of steigeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-02 18:52

Ja Roos, met jou kan ik praten. Ik heb inderdaad op de lagere school al geleerd hoe het zit met d's, t's en dergelijke. Goed, ik ben al veel ouder dan jij (30) maar ik zie hier genoeg jonge bokkers die het ook weten. En ik loopte doe je bewust, ik geloof niet dat iemand boven de 8 dat niet weet.

En Visje, springen met stijl bestaat wel, maar zo'n hindernis met alleen maar balken boven elkaar heet echt een steilsprong. Die kun je trouwens wel met stijl springen, zodat iedereen steil achterover slaat van jouw stijl en je paard misschien alleen maar steigert zodat jij een ei op zijn hoofd fijn knijpt Haha! Haha! Haha!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 16:22

Steef schreef:
Spellingsfouten vind ik zowiezo gewoon verschrikkelijk slordig en dom eruit zien.

De correcte spelling van zowiezo is trouwens sowieso en Femke, dit heb ik (als leerkracht Nederlands) toch even in de woordenlijst Nederlandse taal opgezocht.
Ik moet me soms ook bedwingen om niet te reageren op bepaalde fouten (oa. nieuwschierig) maar ik dacht dat dat beroepsmisvorming was, blij dat ik niet alleen ben.

Anja
lic. Germ. Fil. (Ne/Eng)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-02 21:34

Nu we toch bezig zijn: Het is hoefsmid en geen smit...... Hoe vaak ik dat al niet verkeerd heb zien staan.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 14:25

Maar nieuwschierig is inderdaad wel iets wat je telkenmale tegenkomt hier op bokt... Maar ik was dus niet de enige aan wie het was opgevallen. Waar zou dit trouwens vandaan komen (zijn oorsprong vinden)? Ligt dat aan het feit dat het percentage niet van origine Nederlands als moedertaal hebbenden personen sterkt is toegenomen de laatste 10 jaar? Of is het pure desintresse?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 14:38

Het kan ook nog aan de achteruitgang van het basisonderwijs liggen. Heel veel scholen hier in Utrecht besteden geen of weinig aandacht aan de spelling, omdat hier veel zwarte scholen zijn, doordat er veel allochtone kinderen zitten met een taalachterstand, zijn de leraren vaak drukker bezig met deze kinderen Nederlands leren dan met het letten op de spelling van de kinderen die al Nederlands spreken. Ik denk dat dat er ook mee te maken heeft, alsmede met het lerarentekort en het verloop binnen de leraren. Ik pas weleens op (op een meisje dat in groep 5 zat, nu in groep 6) en in de vorige klas heeft dat meisje in 1 jaar tijd 7 (!!!) leraren gehad, zo gaat het in bijna alle groepen. Als er dan een nieuwe leraar komt, moet die weer de klas leren kennen, weten welke kinderen bij zijn en welke extra aandacht nodig hebben ivm een achterstand etc. Dit komt uiteraard ten nadele van de kwaliteit van het onderwijs, doordat er tijd in gaat zitten die beter aan andere dingen besteed kan worden.

Het ligt dus niet (altijd) aan de leerlingen zelf, maar ook aan de achteruitlopende kwaliteit van het onderwijs.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 11:38

Onlangs hier ergens hoefsmidt gezien, die vond ik wel erg leuk.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 22:30

Teigetje"]
[quote="Steef schreef:
Spellingsfouten vind ik zowiezo gewoon verschrikkelijk slordig en dom eruit zien.

De correcte spelling van zowiezo is trouwens sowieso en Femke, dit heb ik (als leerkracht Nederlands) toch even in de woordenlijst Nederlandse taal opgezocht.
Ik moet me soms ook bedwingen om niet te reageren op bepaalde fouten (oa. nieuwschierig) maar ik dacht dat dat beroepsmisvorming was, blij dat ik niet alleen ben.

Anja
lic. Germ. Fil. (Ne/Eng)
[/quote]

Haha, dat is geen beroepsmisvorming, het is gewoon een ziekte! Zoiets als de pest ofzo *LOL* . Ik erger me soms dood aan mijn eigen perfectionisme Frusty ... en het is echt wel balen als je jezelf betrapt op een stomme dt-fout!

Gelukkig (gelukkig???) ben ik nog opgevoed volgens de oude boekjes waarin "missionarissen van overzeese missies telefonisch achttien porseleinen vazen bestellen"
Dat was in het 2de leerjaar *LOL* . Ik wist absoluut niet waarover het ging, maar toen (!) wist ik wel nog hoe je het schrijven moet. Van missionarissen blijft niet zoveel meer over en missies en "impossible" geworden Lachen .

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 14:38

Leuk topic! Ik heb het net pas ontdekt Bloos !
Ik ben in ieder geval blij te lezen, dat ik niet de enige ben die zich af-en-toe ergert aan het slechte Nederlands wat hier -vaak- geschreven wordt!
Ik ben -natuurlijk Knipoog - vast en zeker ook nooit hélemaal foutloos, maar je ziet precies wie er enigermate z´n best doet en wie er gewoon maar wat op kwakt. Ook bij mij "ratelt" het meteen in m´n hoofd als ik niet weet hoe ik bepaalde dingen moet schrijven; daar loop ik in gedachten de regeltjes even na en als ik er dan nog niet uit ben, vraag ik het mijn man ("hoe zeg je...., hoe schrijf je...").
Wat ik wel merk -en waar ik me zelf mateloos aan erger!!!- is dat ik na ruim 13 jaar in Duitsland te wonen, gramaticaal ook veel fouten maak of veel dingen direct vanuit het Duits in het Nederlands vertaal. Mijn vriendinnen in Ned. moeten altijd erg lachen als ze mij aan de telefoon hebben (Dit is dus zo´n Germanisme *LOL* , "wenn sie mich am Telefoon haben" ) , omgekeerd... als ik weer een hele week in Nederland was, horen mijn vriendinnen dat ook meteen, ik spreek dan meteen weer houtje/touwtje Duits. Maar goed.... met dat Nederlands is het geloof ik een algemeen probleem; 2 jaar terug las ik een artikel in de Volkskrant/Trouw Verward dat het geschreven woord allerbelabbertst was en met name ook in de kranten!!
Nogmaals, dyslexie heeft er niets mee te maken; integendeel, de mensen die dyslectisch zijn, doen er vaak meer moeite voor om correct te schrijven Lachen !
*grijns* Voordat ik dit bericht verstuurde, had ik het al twee keer na gelezen; desondanks heb ik -geloof ik- nog 4 keer op "edit" gedrukt , om nog wat te verbeteren/ toe te voegen/weg te halen Pling !

nastyexplosive

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 21:42

Elleu mensen, (nee dit is geen spelfout, maar een bewust gekozen woord)

Ik wil me hierbij alvast verontschuldigen voor alle topic's en reacties die ik heb geschreven en ik ga schrijven. Ik heb een vorm van woordblindheid Verdrietig , woorden die ik tien keer op een dag schrijf of zeg weet ik in eens niet meer correct te spellen, woorden zoals wanneer (1 of 2 n's ?) allerlei (ei of ij) schrijf ik helemaal fout in de veronderstelling dat het correct is, ook met nalezen zie ik het simpelweg niet. Ook hele gewone simpele woorden zoals bijvoorbeeld boom (beetje overdreven) weet ik soms niet meer te schrijven.Ik weet dat ik dat allemaal kan opzoeken, maar dat is vrij confronterend om met je neus op de feiten te worden gedrukt dat je een spastische hersenkronkel hebt. Ook moet ik toegeven dat ik bijster slecht ben in d's en t's hoewel ik in 5 gymnasium zit (maar ik heb dan ook op een Montessori basisschool gezeten Knipoog ) en het schrijven van de letter n aan het eind van een werkwoord, dit heb ik aan geleerd om zo snel mogelijk zo veel mogelijk aantekeningen te maken.

Ik ben heel erg voor het gebruik van interpunctie, ik vind ook best dat je daar iemand op mag afrekenen, geen interpunctie is gewoon heel storend en vermoeilijkt het lezen van een bericht danig. Ik vind echter niet dat je iemand heel erg mag afrekenen op het maken van fouten in d's en t's , sommigen vinden het stom en slordig, maar ik vind niet dat dit de begrijpbaarheid van een bericht erg aantast. Het is allemaal foutloos te schrijven met behulp van woordenboek en voor mij 10x na lezen en bij elk werkwoord de regels toe te passen, maar eerlijk gezegd heb ik dit er niet voor over. Noem het lui, noem het praktisch met mijn schaarse intrenet tijd omgaan. Ik heb namelijk geen kabel ofzo maar wel snel een kwade moeder die na een tijd gewoon de stekker eruit trekt om zo de telefoonrekenig tot een minimum te bepreken. En gezien het feit er op Bokt zoveel interressantsts (hier kom ik dus echt niet uit) te lezen is, besteed ik mijn tijd liever hier aan.

Sorry voor de irritatiefactor van mijn toekomstige berichten, dus als je je aan mijn schrijfstijl ergert lees dan niet de berichten van Nastyexplosive.

marije999

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 22:10

Dit is een leuk topic!
Het is inderdaad een beetje een tic om altijd op spelling te letten. Ik geloof dat ik me hieraan ook wel een beetje schuldig maak.
Wat mij regelmatig irriteert is het foute gebruik van "me" in een zin, zoals bijvoorbeeld:
Me paard heeft me eraf gegooid en toen had ik een gat in me hoofd en in me rijbroek.
Ook ellenlange zinnen snap ik soms echt niet meer. Dan gaat het er niet over of iemand dyslectisch is of niet, maar dat is gewoon in spreektaal schrijven. Sorry, maar dat leest gewoon heel moeilijk! En het is snel op te lossen door je berichtje nog een keer na te lezen.
Aan d-tjes en t-tjes maak ik me denk ik ook wel schuldig, en ik moet soms na het schrijven van een berichtje wel uit 9 van de 10 zinnen mijn stopwoordje "inderdaad" halen. Soms zie je gewoon wat over het hoofd.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 22:13

nastyexplosive schreef:
Sorry voor de irritatiefactor van mijn toekomstige berichten, dus als je je aan mijn schrijfstijl ergert lees dan niet de berichten van Nastyexplosive.

Irritatie factor zit hem hier vooral in het feit dat je reageert op een topic dat al een half jaar stil ligt.. Aub niet meer doen in het vervolg Haha!