paard verkopen is zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 08:18

misschien moet je gewoon leren rijden en je pony met respect leren behandelen, dan krijg jij dat ook voor elkaar Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 08:28

MissSisa schreef:
Als hij zijn best doet ben ik de beste vriendjes met hem.

En als hij zijn best niet doet? Dan gaat hij dus 'op strafkamp' of dan 'staat hij volgend jaar niet meer in zijn stalletje'? Voorwaardelijke liefde heet dat: 'als jij maar goed je best doet, dan houden we van je'. Zijn jouw ouders ook alleen de beste vriendjes met jou als jij je best doet? En anders? Sturen ze je dan op strafkamp of moet je dan volgend jaar het huis uit?

En verder ben ik het weer geheel met Lielle eens. Respect moet van beide kanten komen. Respect en vertrouwen, daar draait het om. En als jij dat mist in het gedrag naar je pony toe, dan kun je ook niet verwachten dat je pony zich vol vertrouwen en respect gedraagt tegenover jou.

ZabaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 08:37

Lielle schreef:
wat heb jij tegen wedstrijdruiters?

Ik heb niks tegen wedstrijd ruiters, maar wel tegen die mensen.
Ze doen hun paard gewoon zomaar weg zonder er bij stil te staan dat het misschien wel aan hen zelf ligt. Zelfs als het beestje ziek is doen ze hem ook gewoon weg.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 08:41

dan zou het fijn zijn als je eens wat minder generaliserende berichten plaatste

ZabaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 08:42

Effy schreef:
Ik heb mijn eerste paard ook verkocht omdat ik er niet verder mee kwam in de sport.

Op een gegeven moment reed ik gewoon niet lekker meer op het beest omdat we gewoon nooit eens verder kwamen. Geloof me, als je verder wil komen maar je paard kan het niet, levert het frustrerende situaties op waarin jij je paard af en toe niet eerlijk meer kan behandelen. En dat is dan zieliger dan dat jij je paard verkoopt aan iemand die er genoegen mee neemt dat het nooit een sportpaard zal worden en die er gewoon ten alle tijden lief voor kan zijn.

Dan doe je toch iets verkeerd. Het ligt bijna nooit aan het paard maar bijna wel altijd aan de ruiter. Als een paard niet wilt springen met jou er op en wel met iemand anders weet je het. Maar soms kan een paard het echt niet en dan ligt het waarschijnlijk weer aan zijn lengte of ziektes.

als een je van een paard een sportpaard wilt maken en het lukt niet, blijf je toch doorgaan? Je moet dan volhardend zijn en denken: hier ga ik een toppaard van maken. tuurlijk lukt het niet in de eerste maand, maar over een paar jaar misschien wel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 08:45

Jarenlang 'vechten' lijkt me niet eerlijk, niet voor de ruiter en niet voor het paard.

Natuurlijk moet je niet zomaar opgeven, maar het moet wel leuk blijven voor allebei. Net als in een menselijke relatie. En daar moet je soms ook concluderen dat het gewoon niet werkt, hoe graag je het ook zou willen.

Paardrijden doe je nog altijd voor je plezier. Althans, ik wel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 08:52

Het is trouwens zo makkelijk om te zeggen 'het ligt aan de ruiter' en nog makkelijker om te zeggen 'het ligt aan het paard'. Maar het kan ook zijn dat het aan geen van beiden specifiek ligt.

Als jij je paard respectvol behandelt, rekening houdt met zijn beperkingen e.d. en toch is er dan nog steeds geen sprake van een combinatie, dan moet je concluderen dat 'de klik' er niet is. Tussen mensen klikt het ook niet altijd. En dat hoeft dan echt niet aan een van beiden te liggen. Je hebt te maken met persoonlijkheden, niet met machines. Lachen

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 08:54

Karin schreef:
Jarenlang 'vechten' lijkt me niet eerlijk, niet voor de ruiter en niet voor het paard.

Natuurlijk moet je niet zomaar opgeven, maar het moet wel leuk blijven voor allebei. Net als in een menselijke relatie. En daar moet je soms ook concluderen dat het gewoon niet werkt, hoe graag je het ook zou willen.

Paardrijden doe je nog altijd voor je plezier. Althans, ik wel.

Dit ben ik helemaal met je eens en dan vind ik ook dat je in het belang van ruiter en paard tot de conclusie moet komen dat verkoop de beste oplossing voor beide is.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 08:58

Karin schreef:
Het is trouwens zo makkelijk om te zeggen 'het ligt aan de ruiter' en nog makkelijker om te zeggen 'het ligt aan het paard'. Maar het kan ook zijn dat het aan geen van beiden specifiek ligt.

Als jij je paard respectvol behandelt, rekening houdt met zijn beperkingen e.d. en toch is er dan nog steeds geen sprake van een combinatie, dan moet je concluderen dat 'de klik' er niet is. Tussen mensen klikt het ook niet altijd. En dat hoeft dan echt niet aan een van beiden te liggen. Je hebt te maken met persoonlijkheden, niet met machines. Lachen

Dit is voor mij het voornaamste. Hoewel ik wel eerlijk moet zijn dat ik mijn paarden koop met een bepaald doel.
Dat doel is om er ooit weer eens zakgeld van te kunnen maken Bloos
Dus als een paard niet voldoet aan mijn verwachtingen, is het niet logisch daar meer geld en tijd in te steken. In mijn geval is het dan evrstandiger om zo snel mogelijk een andere eigenaar te zoeken.
Tja, is dat fout? Het is net hoe men daar zelf over wil denken....

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 09:08

Levy schreef:
Tja, is dat fout? Het is net hoe men daar zelf over wil denken....

Ik denk niet dat dat per defintie fout zou zijn.
Dan (ver)koop je je paard toch met een andere doel.
Wanneer je het paard gewoon op een normale wijze behandeld, lijkt mij dat dit helemaal niet slecht hoeft te zijn voor een paard.
Wanneer jij het paard verder ontwikkeld en je kunt het paard daarna verkopen aan iemand die er weer verder plezier van kan hebben, is dat toch prima.
Kijk, ik heb mijn paard met een ander doel gekocht. Dus zal ik het zomaar niet doen, maar dat wil toch niet zeggen dat mensen die hun paarden wel verkopen slecht zijn. Neuh, zou een beetje erg kortzichtig zijn lijkt me.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:47

Lielle schreef:
misschien moet je gewoon leren rijden en je pony met respect leren behandelen, dan krijg jij dat ook voor elkaar Haha!

Oke vertel mij effe waarom hij ineens niet meer normaal het erf op kan lopen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 17:53

Omdat je niet goed genoeg rijd (geen schande, al denk jij van wel)
Hem geen vertrouwen geeft, niet de baas bent enz enz
Als het echt aan het verkeerde karakter van de pony lag, had een ander het niet in een weekje op kunnen lossen Bloos!

En op het moment dat je dat inziet, zie je dat het ineens veel beter zal gaan

nadenkertje

ennu, kleine letters kunnen we ook lezen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:18

kawa heeft mijn antwoord al gegeven, maar nog een kleine toevoeging. Als jouw pony jou voldoende zou respecteren, had je geen problemen. En respect krijg je niet door slaan en schreeuwen maar door een consequent en eerlijke behandeling.

Enne, ik ben niet blind Knipoog

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:23

Lielle schreef:
kawa heeft mijn antwoord al gegeven, maar nog een kleine toevoeging. Als jouw pony jou voldoende zou respecteren, had je geen problemen. En respect krijg je niet door slaan en schreeuwen maar door een consequent en eerlijke behandeling.

En wat bedoel je hier mee???

@kawa: Dat ik niet kan rijden??? Dat zou kunnen heb er anders nog niet veel van gemerkt(aan mijn dresssuurproegen dan. Rij ook nog maar L1).
Laatst bijgewerkt door Sizz op 06-12-04 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:24

Lielle schreef:

En wat bedoel je hier mee???

@kawa: mijn pony is in een weekje wel heel anders geworden(er zijn weinig ruiters die dat kunnen).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:25

precies wat ik zeg. Je kunt lezen, dus doe je best eens. En je bevestigt precies wat kawa probeert uit te leggen.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:34

runningkawa schreef:
Omdat je niet goed genoeg rijd (geen schande, al denk jij van wel)
Hem geen vertrouwen geeft, niet de baas bent enz enz
Als het echt aan het verkeerde karakter van de pony lag, had een ander het niet in een weekje op kunnen lossen Bloos!

En op het moment dat je dat inziet, zie je dat het ineens veel beter zal gaan

nadenkertje

ennu, kleine letters kunnen we ook lezen

Ik ben hem af en toe niet de baas. Hij bepaald wat hij wilt!!!(in de vorm van omhoog komen en boken). Mijn pony heeft niet een makkelijk karakter. Maar diegene die het opgelost heeft is er super handig in.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:43

Hoe lost degene dat op dan?
Gewoon, nieuwsgierigheid...

Ontopic, ik vind het helemaal niet zielig om een andere baas voor een paard te zoeken als er op de een of andere manier geen goede klik is tussen een paard en eigenaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:49

MissSisa schreef:

MissSisa, dit is al het zoveelste topic waarin ik felle, op je teentjes getrapte reacties tegenkom. Kun je je misschien wat volwassener opstellen en eens normaal reageren? Bokt is een stuk onaangenamer geworden sinds ik jouw overtrokken reacties overal tegenkom.

On-topic: soms is het voor een paard zielig om verkocht te worden, zoals bijvoorbeeld een oud paard nog wegdoen omdat hij niet meer voldoet en dan van zijn vaste vertrouwde plek halen, en soms is het voor zowel paard als eigenaar een verbetering om afscheid van elkaar te nemen Lachen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:55

MissSisa: ik vind idd dat jij altijd ergens negatief op reageerd. En als we dat bij jou doen dan hebben we een probleem.

MissSisa schreef:
mijn pony is in een weekje wel heel anders geworden(er zijn weinig ruiters die dat kunnen).

Hier klinkt het alsof alleen jij dit kunt. Lachen Schijnheilig

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 21:55

Ouderdom zal voor mij nooit een reden zijn om een paard te verkopen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 22:07

MissSisa schreef:

Als je in normale letters typt dan kunnen we het ook wel lezen hoor.

Misschien is het handiger (en voor iedereen fijner) als je wat minder gepikeerd reageert en open staat voor een zinvolle discussie.
Probeer open te staan voor tips van andere bokkers; er reageren hier mensen in het topic met jarenlange ervaring en wellicht kun je daar je voordeel mee doen.
Door meteen in de verdediging te schieten i.p.v. een open discussie aan te gaan, krijgt dit topic een vervelende wending.
Lijkt me helemaal niet nodig, vandaar het verzoek om eerst even goed na te denken voordat je iets in het wilde weg gaat roepen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:48

er is maar 1 probleem !!missSisa denkt ze alles kan en geeft de schuld volledig aan haar paard . Iemand die niet open staat voor raad van iemand anders zal ook nooit zijn of haar probleem oplossen , dus volgend jaar krijgen we een topic van TS " paard verkocht want hij bleef ongehoorzaam "
als jij denkt dat je paard dit doet om jou te pesten , verkoop je paard dan aub vandaag nog en geef hem een kans ergens anders want jouw paard probeert jou iets te vertellen en jij luistert niet !! Ik kan jouw paard geen ongelijk geven want ik zou voor jou ook geen respect kunnen hebben , en dat is wat er nodig is als je met paarden omgaat wederzijds respect !!
Zolang jij je dier blijft zien als een " moeilijk " paard zal hij een " moeilijk " paard blijven ! Maar als je nu eens eindelijk gaat luisteren naar wat hij je te vertellen heeft dan ga je dit probleem kunnen oplossen en anders niet !

een paard gehoorzaamt enkel een baas waar hij respect voor heeft en respect krijg je niet door te slaan ! maar door te communiceren met je paard !

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:23

shana schreef:
een paard gehoorzaamt enkel een baas waar hij respect voor heeft en respect krijg je niet door te slaan ! maar door te communiceren met je paard !

Daar ga ik volledig mee akkoord, al vind ik persoonlijk dat een tikje met de zweep of even laten weten dat jij de baas bent wel wonderen kan doen
(hier bedoel ik niet slaan mee of een paard pijn doen! hier bedoel ik een tikje mee waardoor het paard door heeft dat het een tik van de zweep is en niet van een vlieg Scheve mond , zij zetten ons ook wel eens op onze plaats, dus
het hoort bij wederzijds respect, maar eigenlijk moet jezelf steeds de baas blijven)

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:12

tuurlijk kan een tikje van de zweep, met slaan bedoel ik een paard herhaaldelijk blijven slaan ! als een paard bv naar me slaat omdat ik zijn achterbeen wil nemen ( heb dit gehad met een van mijn jonge paarden)
dan krijgt hij 1 goede tik en ik begin gewoon terug rustig ontspannen opnieuw ! zo heb ik mijn jong paardje in een uurtje zijn achterbenen leren geven en hij heeft 2 goede tikken gehad en nu geeft hij braaf zijn voetjes !