waarom is PAARDEN slachten altijd zieliger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 19:24

ruitje schreef:
Leuke argumenten waar iedereen altijd zo overheen leest zonder erbij na te denken Lachen ....niemand weet of een koe gelukkiger word van het grazen op een weiland(zoals chestnut hier al zei,sommigen zijn gewoon liever binnen).En volgens mij is een dier altijd een dier,het heeft geen idee van het feit dat het een 'product' is.Als dat zo zou zijn zou het aantal zelfmoordgevallen onder koeien wel groter zijn Haha! !

Wij hebben ook koeien en schapen gehad en ik word een beetje ziek van het feit dat boeren zo de grond in getrapt worden.Wij hadden wel een band met onze koeien(in tegenstelling tot wat Danielle zegt.)
Ze hadden allemaal een naam Schijnheilig ...en je wist precies welke speen gevoelig was&welke niet.Ook heb ik wel eens op een koe gereden ja Haha! !Het zijn schatten van dieren& ik weet dat elke boer er zo over denkt.Je gaat toch ook geen schoenen verkopen als je schoenen haat Knipoog !

Ik wil hierbij even laten weten dat je misschien maar eens de overheid de schuld moet gaan geven van het feit dat de koeien binnenstaan !Een boer wil niets liever dan zijn koeien het land opgooien.Wel eens erover nagedacht dat een fles cola in de winkel duurder is dan een pak melk?
cola=water met een kleurtje&wat bubbels wat in een fabriek gemaakt word.
Melk=koe voor nodig die gevoerd moet worden,kalfje(de tijd die je in de koe en het kalf moet steken)de melktijd.De regels waar je je aan moet houden als boer.Vervolgens de melkwagen die de melk moet ophalen en het dan nog moet verwerken in de fabriek.

Van de prijs van melk moeten een hoop meer mensen leven dan van cola Knipoog ...dus aan alle vegetariers,wil je helpen : DRINK MELk Pling Haha! !

Edit:sorry voor het offtopic gaan Bloos .Ik vind paarden slachten niet zielig,mijn pony is in augustus na jaren trouwe dienst ook geslacht.

somige koeien worden vrijgelaten als ze 13 jaar in de bioidustrie hebben gestaan door protesteerders, het erge is dat 95% van de koeien zoo blij is dat ze naar buiten mogen dat ze zo hard rennen en bokken, dat ze er een hardaanval van krijgen Boos!
ik geef óók de overheid de schuld maar ook de boeren díé het doen! Die helpen er toch lekker aan mee

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 19:28

zelfs op de faculteit Utrecht, hebben ze allemaal 'proef' dieren. de koeien kippen schapen staan allemaal buiten, maar de varkens ho maar!! Ik rij heel vaak rondje Reinouwen, ik woon voor de uithof

Franklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:38

Nee idd,
niet alle koeien leven hetzelfde!
Er worden ook wel koeien en andere dieren echt in het donker en kleine hokjes gehouden...dat is waar jammer genoeg!
Maar dat geld echt niet voor alle slacht dieren hoor! Verward
Nu lijkt het net alsof je alle koe houders beschuldigd van mishandeling ofzo!

Naja in iedergeval vind ik paarden niet zieliger dan andere dieren,
maar mensen hebben vaak een grotere band met paarden dan met ander vee Knipoog
Maar dan is het nog niet zieliger...

mariek

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:42

punkies schreef:
deze kippen zitten per kip op een A4TJE!!!!! das toch walgelijk? Die kippen de snavels worden afgebrand of afgehakt zonderverdoving, ze krijgen hun eten volgens mij zelfs ingespoten!!!! Boos! ik word er echt kwaad van kijk anders even op www.eetgeendierenleed.nl daar kun je er alles over vinden! ook hoeveel beesten er al gered zijn

Er staat a 3tje hoor Knipoog . Maar dat alles wat dara staat is allemaal in extreme gevallen hoor, dat doet echt niet iedereen, veeeel minder dan de helft.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:01

punkies schreef:
somige koeien worden vrijgelaten als ze 13 jaar in de bioidustrie hebben gestaan door protesteerders, het erge is dat 95% van de koeien zoo blij is dat ze naar buiten mogen dat ze zo hard rennen en bokken, dat ze er een hardaanval van krijgen Boos!
ik geef óók de overheid de schuld maar ook de boeren díé het doen! Die helpen er toch lekker aan mee

Waarom laten ze die koeien dan nog vrij Scheve mond ? Haha! Knipoog ......koeien staan trouwens niet 13 jaar in de bio industrie,want koeien voor vlees worden veel eerder opgegeten en melkkoeien staan over het algemeen niet in de bio industrie.

Wat is 95% nou weer voor een getal,als ze 3 koeien vrijlaten en er gaan er 2 dood,ja zo kom ik ook wel aan 95% ....'sommige en getallen die nergens naar wijzen komen vaak voor in jouw betogen' .Die laatste zin zou ik als ik jou was nog snel even veranderen,je hebt geen idee wat je zegt.De boeren MOETEN het doen!Vanwege alle regels en het weinige geld wat ze krijgen is er geen andere keuze.Echt,ik heb geen woorden voor de respectloosheid van jouw woorden!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:08

als alle mensen die hier de grootste mond hebben, nu eens naar een stuk of 10 varkens bedrijven zouden gaan kijken, en naar een stuk of tien koeienboeren en kippeboeren,
beter nog, als zij nou eens een maand op elk soort bedrijf gingen stage lopen, dan zouden ze merken dat de boer wél het beste voor heeft met zijn dieren
zonder melk vlees en eieren zou nederland er heel er heel anders uitzien
geen pannekoeken, geen brood etc etc
denk eerst eens even goed na welke dingen JIJ in het dagelijks leven gebruikt, en trek dan pas eens je bek open over onze boertjes !

doordat de regering steeds meer regeltjes geeft en steeds meer kort op de producten van de boertjes, moeten ze steeds meer dieren gaan houden om HETZELFDE te verdienen als voorheen, dus idd worden de bedrijven massaler en minder diervriendelijk en minder persoonlijk
vroeger was een vrachtwagen varkens een KAPITAAL !
nu slechts wat brood op de plank.. ik bedoel maar, vroeger waren ze met 100 varkens rijk. nu ben je met 100 varkens een hobbyist...
ik vind het iig belachelijk als mensen hier de boeren gaan afzeiken....
voor je wat zegt, ga maar eens na wat je de hele dag gebruikt, eet en drinkt....
en trek dan alles er vanaf wat gemaakt is van boerenproducten , of wat een boerenproduct is..
dus melk, eieren, vlees, leer ( schoenen tassen, jassen etc etc ) varkenshaar ( kwasten! )

en ... hoe denk je er nu over?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:10

crossmonster schreef:
als alle mensen die hier de grootste mond hebben, nu eens naar een stuk of 10 varkens bedrijven zouden gaan kijken, en naar een stuk of tien koeienboeren en kippeboeren,
beter nog, als zij nou eens een maand op elk soort bedrijf gingen stage lopen, dan zouden ze merken dat de boer wél het beste voor heeft met zijn dieren
denk eerst eens even goed na welke dingen JIJ in het dagelijks leven gebruikt, en trek dan pas eens je bek open over onze boertjes !

doordat de regering steeds meer regeltjes geeft en steeds meer kort op de producten van de boertjes, moeten ze steeds meer dieren gaan houden om HETZELFDE te verdienen als voorheen, dus idd worden de bedrijven massaler en minder diervriendelijk en minder persoonlijk
nu slechts wat brood op de plank.. ik bedoel maar, vroeger waren ze met 100 varkens rijk. nu ben je met 100 varkens een hobbyist...
voor je wat zegt, ga maar eens na wat je de hele dag gebruikt, eet en drinkt....
en trek dan alles er vanaf wat gemaakt is van boerenproducten , of wat een boerenproduct is..
dus melk, eieren, vlees, leer ( schoenen tassen, jassen etc etc ) varkenshaar ( kwasten! )

Wij zitten op dezelfde lijn Lachen ...daarom vroeg ik eerder in het topic ook al of iedereen die commentaar gaf voortaan even wilde melden hoevaak ze al op de boerderij waren geweest Lachen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 20:18

Franklin schreef:
Nee idd,
niet alle koeien leven hetzelfde!
Er worden ook wel koeien en andere dieren echt in het donker en kleine hokjes gehouden...dat is waar jammer genoeg!
Maar dat geld echt niet voor alle slacht dieren hoor! Verward
Nu lijkt het net alsof je alle koe houders beschuldigd van mishandeling ofzo!

Naja in iedergeval vind ik paarden niet zieliger dan andere dieren,
maar mensen hebben vaak een grotere band met paarden dan met ander vee Knipoog
Maar dan is het nog niet zieliger...

mariek

marieke, bull oliebol. Ik zei de boeren DIE HET DOEN!!! kun je lezen? en ik ahd het ook over DE GEMIDDLEDE KOE!!!! Jeejjz LEES!

Franklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:23

zo zo heb je het moeilijk met je zelf alexandra!
Botte koe!

Jij moet alles altijd erger maken dan het is.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 20:26

crossmonster schreef:

ik eet uitsluitend biologisch en toevallig rij ik paard op so'n boerderij! nou daar word je niet gelukkig van! die kalferen vorden verdomme na 1 dag al bij de moeder weggehaald in een klein hokje gestopt en krijgen melk uit een emmer met een nep-uier deraan! Daarna mogen ze met z''n 3e in een mini hokje, waar ze rondbokken omdat ze zo graag willen spelen. En nee deze hebben nog niet eens het ergste leven. Dan komen ze met zijn alle in een enorme stal te staan waar ze moeten eten slapen en scheiten, de vloer is van beton, niks geen stro en daar moeten ze leuk op verder leven, ja leuk ja zo'n leven! Boos!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 20:26

en ja, ik zeik idd de boeren af die een bio industrie boerderij hebben ja

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:45

misschien komt dat omdat de biologische boerderijen nog weinig overlevingskansen hebben

ik ken verschillende biologische boeren, maar financieel is het nog bar slecht omdat de arbeid veel hoger is en de opbrengst lager....

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:08

ik weet zelf niet echt wat ik er van vind ik ben geen vegetarier maar ik eet geen paardenvlees omdat ik paarden heel lief vind dit wil niet zeggen dat ik koeien niet lief vind ofzo want heb ook wel eens 2 kalfjes verzorgd stond bij een verzorgpony maar ik eet gewoon geen paardenvleeas en wel koeienvlees(als ik er overna denk is het best wel raarmaar jah)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:09

suus, dat is niet raar hoor.
als je paarden rijd of paarden hebt, ligt de emotionele band veel hoger
net zoals dat je niet van hond of kat of konijn houd.... terwijl die dieren ook worden gegeten ( hond en kat vooral in china Misselijk )
ik bedoel maar... dus raar is het niet

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:11

owk bedankt dan snap ik het al *LOL*

Franklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:13

Ja daar ben ik het met crossmonster eens!

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:07

punkies schreef:
en ja, ik zeik idd de boeren af die een bio industrie boerderij hebben ja

Ik vind dat je met deze opmerking te ver bent gegaan. Jij als meisje van 15 hebt werkelijk geen idee waar je over praat.
Het is zo makkelijk te oordelen over iets waar je geen verstand van hebt. Heb je enig idee waar wij, de agrarische sector, allemaal aan moeten voldoen? Wat voor miljoenen-investeringen er plaats vinden in onze sector? Aan wat voor regels wij allemaal moeten voldoen?
En elke keer als we een verandering doorvoeren wordt er weer iets nieuws bedacht. Hoe denk jij dat wij dat gaan bekostigen?

Een klein voorbeeldje: een ei in de winkel kost 12-13 cent. Wat denk jij dat de pluimveehouder op dit moment krijgt? 2-3 cent. Ik kan je wel vertellen dat dat de kostprijs lang niet dekt!

Nee, dat interesseert je natuurlijk geen zier! Laat die boeren maar verrekken. Maar als wij er niet zouden zijn zouden jullie geen eten hedden. Heb je er ooit wel eens bij stil gestaan hoeveel mensen er werkzaam zijn in onze sector? En in de aangrenzende sectoren?

De agrarische sector in Nederland garandeerd goed en gecontroleerd voedsel. Daar kunnen vele landen een voorbeeld aan nemen. In plaats van deze sector de grond in te trappen vind ik dat ze respect verdienen. Die mensen willen het beste voor hun dieren. Jullie als consument willen alleen niet meer betalen. Natuurlijk zijn er een aantal mensen die dit wel willen maar de overgrote meerderheid zegt dat ze het willen en doen het niet.

Op veel sites worden foto's getoond die niet meer van deze tijd zijn. Zo zijn de houderijsystemen in Nederland niet meer. De bedrijven moeten voldoen aan strenge eisen, worden jaarlijks gecontroleerd.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 23:10

ikke absolut niet, ik vind Koeien geweldige beesten en ik houd net zo veel van ze als van paarden. Ze zijn inteligent en niet bang en ze rennen niet weg. Maar ik begrijp niet waarom je geen paardenvlees eet en wel koeienvlees. Natuurlijk, ik zelf eet geen vlees. En ik zou ook niet mijn EIGEN paard kunnen eten omdat ik van dat paard persoonlijk veel hield, ook zou ik niet mijn eigen koe op kunnen eten. Maar het is niet dat ik geen paarden in het algemeen zou eten nee.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:16

Er worden nu trouwens wel 2 verschillende dingen door elkaar gehaald: veganist en vegetarier..
Zo als ik al eerder in het topic zei, ben ik niet tegen het eten van vlees, vind het zelf niet lekker en voel me er emotioneel niet goed bij...
Maar ik loop wel in leren laarzen rond, rijd op een leren zadel, heb een leren hoofdstel en zo kan ik nog wel even doorgaan!
Het zit in de mens denk ik dat de mens altijd het beste voor zichzelf wil ook al gaat dat ten koste van anderen, dus je zal het probleem nooit op kunnen lossen..
Hier kun je denk ik ook eindeloos over blijven discusieren, maar vaak blijft iedereen toch bij zijn eigen standpunt en ik denk dat we dat gewoon van elkaar moeten accepteren en niet boos worden, want bij iedereen zit wel een kern van waarheid in zijn mening!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 23:18

Vinka schreef:
Ik vind dat je met deze opmerking te ver bent gegaan. Jij als meisje van 15 hebt werkelijk geen idee waar je over praat.
Het is zo makkelijk te oordelen over iets waar je geen verstand van hebt. Heb je enig idee waar wij, de agrarische sector, allemaal aan moeten voldoen? Wat voor miljoenen-investeringen er plaats vinden in onze sector? Aan wat voor regels wij allemaal moeten voldoen?
En elke keer als we een verandering doorvoeren wordt er weer iets nieuws bedacht. Hoe denk jij dat wij dat gaan bekostigen?

Een klein voorbeeldje: een ei in de winkel kost 12-13 cent. Wat denk jij dat de pluimveehouder op dit moment krijgt? 2-3 cent. Ik kan je wel vertellen dat dat de kostprijs lang niet dekt!

Nee, dat interesseert je natuurlijk geen zier! Laat die boeren maar verrekken. Maar als wij er niet zouden zijn zouden jullie geen eten hedden. Heb je er ooit wel eens bij stil gestaan hoeveel mensen er werkzaam zijn in onze sector? En in de aangrenzende sectoren?

De agrarische sector in Nederland garandeerd goed en gecontroleerd voedsel. Daar kunnen vele landen een voorbeeld aan nemen. In plaats van deze sector de grond in te trappen vind ik dat ze respect verdienen. Die mensen willen het beste voor hun dieren. Jullie als consument willen alleen niet meer betalen. Natuurlijk zijn er een aantal mensen die dit wel willen maar de overgrote meerderheid zegt dat ze het willen en doen het niet.

Op veel sites worden foto's getoond die niet meer van deze tijd zijn. Zo zijn de houderijsystemen in Nederland niet meer. De bedrijven moeten voldoen aan strenge eisen, worden jaarlijks gecontroleerd.

Hoezo denk je dat ik niet weet waar ik het over heb. Mijn leeftijd heeft daar toch zeker niets mee te maken, wat denk jij wel niet. Ik weet heel goed wat er in de wereld gebeurd en ik haat de bioindustrie! ik houd van dieren en ik kan er niet tegen wat ermee gebeurd en ik kan er niet tegen dat mensen zomaar doen alsof het een ding is. Dieren hebben ook gevoel waarom zouden wij macht mogen hebben over dieren? dieren waren eerder op de wereld en de mensen maken ze kapot, van alle kanten! Zoveel dieren worden bedreigd en koeien die maar zullen doorfokken tot ze er bij neer vallen! Ik heb al veel gezien in mij leven hoor, vergis je niet. Ik ben al in veel dorpen geweest, ik heb kippen koeien en kistkalveren zien leiden onder het gene wat de mensen vinden, ik kan het niet hebben dat er zo met dieren om word gegaan. Waarom zouden wij meer macht hebben? ik vind het walgelijk wat er in de wereld gebeurd. Varkens die verdomme de een na slimste dieren op de wereld zijn worden opgesloten, vetgemest, vervoerd en geslacht! Walgelijk. Hoe haal je het in je hoofd zo'n bedrijf te beginnen? Hoe haal je het in je hoofd om zo met dieren om te gaan, dieren hebben ook gevoel en dat weten jullie, wat jullie zijn ook in aanraking met paarden, en jullie houden van paarden, en jullie zouden het (denk ik) vreselijk vinden als er vele paardenboerderijen zouden ontstaan. Omdat jullie meer van paarden houden dan van koeien, en dat vind ik walgelijk. Kijk alsjebliefd even op www.eetgeendierenleed.nl daar staat het in de puntjes uitgelegd!
ik verhonger liever zelf dan dat ik bioindustrie producten eet!
Laatst bijgewerkt door Alexx op 12-11-04 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 23:21

Franklin schreef:
zo zo heb je het moeilijk met je zelf alexandra!
Botte koe!

Jij moet alles altijd erger maken dan het is.

marieke, ik heb het nooit moeilijk met mijzelf, fiets op!
Laatst bijgewerkt door Alexx op 12-11-04 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:21

Ik denk niet dat de schuld ligt bij boeren die aan de bio-industrie meewerken maar aan de consument die niet bereid is om meer geld te betalen voor diervriendelijk vlees.

Probeer in dit topic wel een beetje respect te hebben voor anderen want je weet vaak niet de achtergrond van mensen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:22

crossmonster schreef:
misschien komt dat omdat de biologische boerderijen nog weinig overlevingskansen hebben
Ik ken verschillende biologische boeren, maar financieel is het nog bar slecht omdat de arbeid veel hoger is en de opbrengst lager....

Weet je, dat komt omdat consumenten (wij dus) geen cent extra over hebben voor biologische producten. Zo lang iedereen goedkope eieren, goedkope kaas en goedkoop vlees wil, wordt het nooit wat met de biologische landbouw.
En zo lang iedereen alleen maar kipfilet wil eten dat er niet uitziet als kippenvlees en niet smaakt als kippenvlees zullen de kippen gemest worden zoals dat nu gebeurt (en hoe dat precies gaat wil je niet weten).

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 23:25

Van nature
Een koe is een herkauwer die in kuddes leeft. Ze krijgt rond haar tweede levensjaar een kalfje. Direct na de geboorte likt ze het kalf schoon; vanaf dit moment zijn moeder en kind onafscheidelijk. Na een week gaat het kalfje ook met andere kalfjes spelen. Als er niet door de mens wordt ingegrepen, verlaat het kalf de moeder als het zes tot tien maanden oud is. De koe geeft van nature dus alleen melk in de periode dat ze een kalf heeft.

In de bio-industrie
Steeds meer melkkoeien blijven hun hele leven in de stal opgesloten. Dus zonder mogelijkheid buiten in de wei te grazen. Vorig jaar waren dat er al 150.000. Dat is ruim tien procent van de veestapel. Melkkoeien zijn zo doorgefokt dat ze onnatuurlijk veel melk geven. Een gemiddelde koe geeft ruim twee keer zo veel melk als haar betover-over-overgrootmoeder in 1950. Door deze onnatuurlijk hoge productie lijden koeien vaak aan ziekten zoals uierontsteking. Ook worden koeien nu veel eerder ‘afgeschreven.’ Verdween vroeger een koe na tien jaar naar het slachthuis, tegenwoordig wordt een koe al na vier jaar melkproductie afgedankt.

Kalfjes worden direct na de geboorte bij de moeder weggehaald. Na tien dagen worden ze vaak al op transport gesteld naar de mesterij. De eerste acht weken van hun leven staan ze alleen in een krappe box. De natuurlijke behoefte om te zuigen en aan contact met soortgenoten, kunnen ze hier niet bevredigen. Daarna worden de dieren in groepen van vier à acht gehuisvest op kale, harde roosters in kleine hokken. Vleeskalveren krijgen geen uitloop naar buiten. En al helemaal geen toegang tot het weiland. Om hun vlees mooi blank te krijgen, worden ze veelal op een ijzerarm dieet gezet waardoor ze aan bloedarmoede gaan lijden.

Vleesstieren worden zo zwaar dat ze letterlijk gebukt gaan onder hun enorme gewicht. Uit onderzoek is gebleken dat ze verhoudingsgewijs zeer veel liggen. Dat komt omdat hun overbelaste (en vaak beschadigde) gewrichten continu pijn veroorzaken.
Bovendien hebben de stieren weinig bewegingsruimte. Meestal staan ze het grootste deel van hun leven op betonroosters in hokken van 3 bij 4,5 meter. Omdat ze vaak geen zachte ondergrond hebben, lijden veel vleesstieren aan pootgebreken.

Biologisch
Alle biologische koeien hebben buiten in de wei alle ruimte om te grazen. Bovendien produceren ze wat minder melk en groeien ze wat minder hard. Daardoor kennen ze minder welzijnsproblemen. Sommige biologische kalfjes mogen daarnaast ruim drie maanden bij de moeder blijven – en kunnen vanaf de tweede week met andere kalfjes spelen.

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:26

@Punkies; hoe kom je er nu bij dat wij een dier behandelen als een ding? Wat een onzin...
Maar fijn dat jij zo precies weet hoe het allemaal gaat... Verdiep je vooral niet in de sector en blijf vooral lekker geloven wat er op dat soort sites staat.

@Kendra; Ik ben blij dat er mensen zijn die het wel willen snappen. De sector is echt wel bereid veel veranderingen door te voeren. En er is al veel gebeurd.
Kijk maar eens in de landen om ons heen dan zie je pas hoe ver Nederland voor loopt.