Paardnatuurlijk leden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:06

sanne83 schreef:
Ik las hier laatst zelfs mensen die het niet nodig vonden om ruwvoer te geven, krachtvoer was genoeg Verdrietig

Dat meen je niet!
Maar alles wordt ook in stand gehouden hoor.
Toen ik op een professionele stal kwam staan, kregen alle paarden 6 kg sportbrok per dag.
Mijn paard kon dat echt niet aan, maar toen ik mijn eigen musli kocht, ben ik daar met ruzie weggegaan! Hoe durfde ik! Zij voerden het beste voer dat er is!
En BIT deze maand:
" Een gezond paard met een dikke wintervacht kan prima leven tot temperaturen van min 5 graden celcius.Zeker als hij gewend is altijd buiten te staan. Dat maakt een winterdeken geenszins overbodig. Niet alle paarden zijn even fiit, gehard, etc.[...] Tijd voor een deken dus"
Als ik dit weer lees, denk ik: ben ik nou de dierenbeul zonder deken?
Nou, en zo kan ik dus wel door blijven gaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 23:35

ik vind het fijn dat die site er is, want het laat zien dat er dus ook andere manieren zijn, ik dacht altijd dat ijzers moetsen, een deken normaal was, ik dacht er gewoon niet over na. Nu staat mijn paard al weer een tijdje zonder ijzers, heerlijk, en sinds deze winter ook zonder deken. Ik heb haar ook al nat op de wei gezet, bleek ook geen probleem. Zonder dat ik de theorie hierachter geweten had, had ik dat niet gedurft hoor.
Dekens vind ik trouwens niet zo'n punt, ijzers wel. dit soort dingen kan je alleen niet in een keer veranderen, en zeker niet door iedereen aan te vallen, dus ik ga zeker nog een keer proberen dit op de faculteit aan te snijden.

shirana17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 00:13

Het is voor elk paard anders.

Ik heb een arabier en een kruising tussen weet ik wat.
en de arabier loopt met 1 of 2 dekens omdat ie anders echt kou vat en daar kan dat arme beest ook niks aan doen er zit nou eenmaal warm bloed in, die ander van mij is dus een heel ander type, het is niet helemaal een koudbloed maar ook geen echte warmbloed, deze wordt ook niet elke dag gereden, wordt erop gereden en zweet deze krijg deze een zweet deken op half uurtje op stal, daarna deken af en weer naar buiten, ze lopen beiden van 's morgens als t licht is tot 's avonds dat het donker wordt buiten, tenzij ik les heb of ga rijden, maar anders altijd buiten, en de 1 met deken en de ander zonder, de een krijgt ook een echte wintervacht, en de ander niet.

Het is dus belangrijk om te kijken, heeft jou paard dat nodig.
Bij die van mij simpel, als ze het koud hebben komen ze aan t hek staan en blijven net zolang hinniken en voor t hek je zielig aan staan kijken tot je ze helpt Knipoog
en 's avonds precies zo, ik weet precies oh nou willen ze naar binnen genoeg gezien voor vandaag, ze komen dan gewoon naar t hek toe.

Maar krijgt jou pony op de hals een wintervacht?
(die arabier dus haast niet, en die ander wel, wollen beertje Haha!)
Zo jah, betwijfel ik of je wel een deken op moet doen, tenzij je veel wedstrijd rijdt, dan is het wel beter voor je paard, omdat deze doordat het zweet zijn vacht aan elkaar plakt kou kan vatten.

Rijd je meer recreatief of af en toe wedstrijdje of zweet niet veel of hou je hem na de wedstrijd tijdje op stal, kan het geen kwaad hem/haar zonder deken buiten te laten.

dit is mijn mening, ik wil benadrukken dat ieder een andere mening heeft of kan hebben, dit hoeft dus niet jou mening te zijn.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:03

De site heeft wel een interessante (imo soms lachwekkende) kijk op zaken,
Ik erger mij alleen aan het feit dat deze mensen dit als de enige manier van paarden houden beschouwen en dat ze de behoefte voelen om iedereen deze manier op te dringen.
Er zijn ook andere manieren van paarden houden waarbij je de paarden happy kan laten zijn en daarbij, ik hou nou eenmaal niet van die haarballen met lange sliert manen en snor. Aangezien ik paarden in 1e instantie heb voor mijn eigen lol voorkom ik met dekens dat ze in het haar schieten, heb ik een tondeuse om de vetlokjes, kroonrandjes, neus, baard, staartwortel en oren bij te werken. Dat vindt ìk nou eenmaal mooi. Ik voel bij ‘haarballen’ niet de behoefte om mijn scheer- en dekenideeën er op los te laten en ik zou graag zien dat men mij ook niet verveelt met al dat natuurlijke gedoe…

Voor mij niets mooiers als deze 'strak in 't pak vent' Cool
Afbeelding

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:09

Nou Sjuim, dan ben je wel een slechte eigenaar voor je paard Haha!. Hij ziet er uit alsof ie dat helemaal niet leuk vindt.... Knipoog.

Ziet graag dat een paard er zo lekker gevoed uitziet OK dan!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:50

Ach, ik hou van functioneel dus scheren van sokjes e.d. zie ik niks in, maar omdat mijn paarden hard werken (veel beweging mag gelukkig wel..) is het bijna onvermijdelijk om er een deken op te leggen om het haar binnen de perken te houden. Ik begrijp ook echt niet wat er nou zo enorm slecht aan een deken is Verward

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:53

Buiten dat promptertje. Stel ik rij een endurancewedstrijd en mijn paarden zijn nat. Ik durf er heel wat om te verwedden dat, als ik geen deken op doe ik bij de nakeuring er uit lig vanwege stijve spieren hoor. Dus dat nat de wei ingooien. Goed, ieder zijn meug maar ik doe dat mijn paarden niet aan. Heb in het wild weliswaar paarden zichzelf niet nat zien lopen maar ja, die maken dan ook hun eigen keuzes.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:53

promptertje schreef:
Ach, ik hou van functioneel dus scheren van sokjes e.d. zie ik niks in, maar omdat mijn paarden hard werken (veel beweging mag gelukkig wel..) is het bijna onvermijdelijk om er een deken op te leggen om het haar binnen de perken te houden. Ik begrijp ook echt niet wat er nou zo enorm slecht aan een deken is Verward

dan kunnen ze niet rollen volgens de site en de paracieten eruit rollen *LOL*

ik vind het belerende toontje van de site echt vreselijk irritant!!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:24

Wat zeg je nou? Kunnen ze niet rollen zonder deken?

Ok, wie komt er bij mij een keer kijken naar Raak? Dan zal ik eens een partijtje rollen laten zien Haha!. Met deken, met hals Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:29

Fasel schreef:

Ok, wie komt er bij mij een keer kijken naar Raak? Dan zal ik eens een partijtje rollen laten zien Haha!. Met deken, met hals Haha!

Ze kunnen wel rollen, maar het heeft niet het nut waarvoor rollen bedoeld is.

Ik vind dat er soms vrij stom gedaan wordt. Het beledigde toontje van sommige mensen over Paardnatuurlijk is naar mijn mening soms net zo irritant als het belerende toontje van Paard Natuurlijk.

Ik vind: als je er wat van op kan steken of je denkt het te kunnen gebruiken in je eigen situatie, dan is dat toch mooi meegenomen?
Ik ben blij dat er niet allemaal alleen maar sites zijn over Hogeschooldressuur, om maar wat te noemen!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:34

Ik heb mij pas ook aangemeld op de site omdat ik mijn paard pas voor het eerst natuurlijk heb laten bekappen. Stelde wat vragen op de site maar heb tot op heden geen antwoord gekregen er is gewoon over heen gelezen denk ik. Mijn paard staat in de winter niet op de weide (wel 2 x per dag in een paddock met een maatje naast de normale beweging) en vroeg mij af of bekappen wel nut heeft dan. Ook staat mijn paard onder dek en voer ik bij. Over het bijvoeren had ik ook een vraag en die beantwoorden ze ook niet. Vind de site wel goed en heel leerzaam.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:38

Nicolletje schreef:
Ik vind dat er soms vrij stom gedaan wordt. Het beledigde toontje van sommige mensen over Paardnatuurlijk is naar mijn mening soms net zo irritant als het belerende toontje van Paard Natuurlijk.

Dat is wel een logische reactie,
mensen voelen zich beledigd omdat ze volgens de site eigenlijk hun paarden mishandelen...
Paarden waarvoor ze 160 uur in de maand hard werken om ze zo goed mogelijk te (laten) verzorgen.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:48

shirana17 schreef:
Zo jah, betwijfel ik of je wel een deken op moet doen, tenzij je veel wedstrijd rijdt, dan is het wel beter voor je paard, omdat deze doordat het zweet zijn vacht aan elkaar plakt kou kan vatten.

De mijne heeft zijn wintervacht al en zweet idd. flink na het 'werk'.
Terug op stal laat ik hem eerst rollen. Dat doet hij heel intensief, zijn hele lijf en hoofd, met veel geblaas en geraas.
Hij zorgt er dus zelf voor dat zijn vacht niet plakt.
Nadeel: mijn paard is de hele winter niet een van de schoonste.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:57

Fasel schreef:

nee het nut van rollen volgens hun gaat niet meer Knipoog

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:10

Waterkippie schreef:
nee het nut van rollen volgens hun gaat niet meer Knipoog

En dat is ook zo. Rollen in zand is voor een paard een bad nemen.
Dat gaat niet zo goed met een deken op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:17

en laten rollen zonder dek na het rijden? Dan doe ik regelmatig. Overigens vind ik het argument dat ze dan hun parasieten wegrollen wel de grootst mogelijk flauwekul. Een goed verzorgd paard heeft nl geen parasieten
Laatst bijgewerkt door Lielle op 08-11-04 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:17

Waterkippie schreef:
dan kunnen ze niet rollen volgens de site en de paracieten eruit rollen *LOL*

Lips are sealed Lips are sealed welke parasieten?

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:33

Lielle schreef:
Overigens vind ik het argument dat ze dan hun parasieten wegrollen wel de grootst mogelijk flauwekul. Een goed verzorgd paard heeft nl geen parasieren

Nee maar in de vrije natuur wel. En daar hebben ze leren rollen Haha!
Maar idd is bij onze goed verzorgde paarden de noodzaak voor een natuurlijk bad veel minder.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:36

en daarmee wordt hun argument tegen een deken wel onderuit gehaald Knipoog

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:51

Lielle schreef:
:x Lips are sealed welke parasieten?

moet je hun vragen Tong uitsteken

Citaat:
Nee maar in de vrije natuur wel. En daar hebben ze leren rollen
Maar idd is bij onze goed verzorgde paarden de noodzaak voor een natuurlijk bad veel minder.

onze paarden leven niet in de vrije natuur Haha!:D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 11:56

Lielle schreef:
en daarmee wordt hun argument tegen een deken wel onderuit gehaald Knipoog

En ze rollen omdat het zand dat in hun haar blijft kleven en er later weer vanaf valt en het zweet + zout wegneemt.
Rollen na het werk is echt heel lekker voor een paard, die van mij mag ook altijd ff.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:01

Oh, ik laat mijn paarden regelmatig even rollen in het zand zonder deken, dus dat is ook weer opgelost Lachen.

En Fasel ik moet er ook niet aan denken om mijn paard na een koers gewoon zonder te wassen en zonder dek weg te zetten, dat zal die spieren ook een flinke klap geven! Maar ja, in de natuur lopen ze natuurlijk weer geen koersen Rolleyes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:05

Nicolletje schreef:
En ze rollen omdat het zand dat in hun haar blijft kleven en er later weer vanaf valt en het zweet + zout wegneemt.
Rollen na het werk is echt heel lekker voor een paard, die van mij mag ook altijd ff.

ik heb ook niets tegen rollen, mogen die van ons ook Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:32

Mijn paarden zweten nauwelijks, omdat ik vroeg met dekens begin hebben ze geen wintervacht en kunnen ze hun warmte beter kwijt.
Ik denk dat paarden het minder erg vinden om met een deken te lopen, dan met hun natuurlijke winterjas aan het werk te moeten...

Ik laat ze 's winters nooit zonder deken rollen,
ten eerste zet ik ze nooit nat weg, ten tweede hebben ze geen parasieten en ten derde ook geen opgedroogd zweet want dat was of poets ik goed af (ik poets na het rijden beter als er voor). Ze staan wel de hele dag buiten en rollen daar naar hartelust, maar dus wel met deken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 13:01

Mist schreef:
En dat is nu juist mijn punt ! als hoefijzers niet nodig zijn dan zal elke goede smid een paard op blote voeten laten lopen (maar daarmee nog niet de steunsels verwijderen! hoe "natuurlijk" is dat ???) Sommige paarden kunnen nu eenmaal niet zonder vanwege allerlei problemen die wijzelf er in gefokt hebben (ode aan het KWPN) en dat is nu eenmaal een gegeven. Er zijn miljoenen paarden op de wereld die nog functioneel en pijnvrij zijn dankzij hoefijzers, speciaal beslag e.d. en die echt niet zonder kunnen. Meneer Veldman vind ijzers ten alle tijden "instrumenten des duivels"en dat staat me op z'n zachts gezegd heel erg tegen.

Wat die dekens betreft, ik krijg heel sterk de indruk dat paardnatuurlijk mensen niet de gemiddelde fanatieke ruiter is die zijn paard elke dag beweging geeft. Mijn paarden lopen ook heel de dag op de wei, maar ik voel me nog steeds verplicht die dagelijks te berijden, en dat kan nu eenmaal niet als ze eruit zien als teddyberen en er 4uur over doen om droog te worden. Ik speel niet met de gezondheid van mijn paarden!

het is niet allemaal zo zwart-wit Knipoog

this hoe je het bekijkt, ik kies toch meer de natuurlijke kant en train me fjord ook dagelijks, hij loopt soms zelfs meerdere malen, en is nooit ziek ofzo.

mijn vriendin zet haar haf altijd bezweet op het land en dat gaat al jaren goed, hij heeft werkelijk nooit wat.

ijzers, ik hoef ze niet meer, teneerste de hjoefsmeden die ik heb gehad allemaal hetzelfde eerst ruigdoen, dan niet meer aankennen, dus dan maar praam, daarnaast, kost het veel meer, nog een punt dat alle pony's bij mij thuis perfect zonder kunnen, en ik regelmatig over de weg rijdt.
2 pony's zijn door een gewone hoefsmid gedaan, aldoor maar brokkels en scheuren enzo, heeft de rest geen last van....