waarom kiezen mensen altijd de harde aanpak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:08

Aqua8horse: Ja hooooor, kinderen voed je zeker ook op zonder ooit boos te zijn en alles goed te vinden :S! Paarden begrijpen het helaas niet wanneer je zegt: foei paardje, dat mag je niet meer doen hoor, dan ben je stout! Soms heeft een paard gewoon correctie nodig en soms gaat dit niet anders dan een tik of iets dergelijks. Voorbeeld, vanmiddag nog meegemaakt: Paard weigert de poort uit te gaan. Twee dagen lang met heeeel veel geduld en liefde geprobeerd, afgestapt, aaitjes gegeven, blablabla. Vandaag probeerde ze het weer, ik was het zat, geef haar een tik op haar reet en ze loopt er zo door alsof er niks aan de hand is. Niks koste van vertrouwen, discipline en niet over je heen laten lopen noemen ze dat.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 23:05

Cassidy schreef:
En dat komt meteen mijn volgende vraag: kan een toevallige voorbijganger oordelen wat er op dat moment aan de hand is?

Er zijn zaken Cassidy, die nooit goed te praten zijn, ongeacht wat de voorgeschiedenis mocht zijn. Een dier dat puur mishandeld wordt, dat kan natuurlijk nooit, en die voorgeschiedenis heeft meestal ook een reden.

Wij hebben honderden dravers in training gehad, er heeft nog nooit zo'n rotzak tussen gezeten waarbij een ongelofelijke aframmeling gerechtvaardigd zou zijn geweest. Eigenaardig dat sommige mensen dan altijd die "rotzakken" op stal zouden hebben. De vraag is dus waarom dat paard zich als een rotzak gaat gedragen. Er zijn maar heel weinig paarden met een echt slecht karakter - maar je kunt ze wel zo maken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 08:29

Mee eens: paarden kunnen zo gemaakt worden. Door te hard te zijn, maar ook en juist door te zacht te zijn.

Een paard een paar flinke tikken te geven tijdens het rijden is een heel ander verhaal dan je paard een uur te rijden, uit te stappen, in de box te zetten en hem daar die aframmeling te verkopen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:03

Liever gebruik ik geen harde aanpak, want het is helemaal niet leuk om een paard te straffen.
Maar ik zal niet ontkennen dat ik paarden wel eens heb 'afgeranseld' zoals dat hier genoemd wordt.
Een paard wat gericht naar mij sloeg toen hij tussen de kettingen op de poetsplaats stond heb ik toch echt wel even verteld dat ik daar niet van gediend ben. Een paard wat niet alleen van het erf af wilde, al staakte terwijl ik gewoon om de schuur wilde stappen en zo ver omhoog kwam dat ik er af moest springen heb ik te verstaan gegeven dat dat nooit de bedoeling van een lekker buitenritje kan wezen.

Ik geef mijn paarden zelden kleine tikjes spreek ze bijna nooit straffend toe want ze zijn eigenlijk super gehoorzaam,
maar als ze te ver gaan dan grijp ik groot in.
Ik denk dat een paard zich daar beter bij voelt als bij het gros van de mensen met paarden welke geen moment hun bek kunnen houden: "Niet doen!" "èh!" "Hou daar nou eens mee op" "Blijf staan" en ondertussen de dieren tikjes, duwtjes of porren geven.
Mijn paarden mogen bijvoorbeeld niet schrapen, de eerste keer dat ze dat doen geef ik een stemcorrectie, de keer erna zeg ik niets meer en grijp ik groot in. Maakt niet uit of die 2e keer binnen 5 minuten is, of de volgende maand. Er wordt niet geschaapt en mijn paarden zijn niet achterlijk dus 1 keer vertellen moet genoeg wezen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:36

Sjuimpje schreef:
......... en mijn paarden zijn niet achterlijk dus 1 keer vertellen moet genoeg wezen.

En hiermee toon je je paarden heel wat respect,door ze niet als een achterlijke te behandelen!! OK dan!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:54

Lottew schreef:
Aqua8horse: Ja hooooor, kinderen voed je zeker ook op zonder ooit boos te zijn en alles goed te vinden :S! Paarden begrijpen het helaas niet wanneer je zegt: foei paardje, dat mag je niet meer doen hoor, dan ben je stout! Soms heeft een paard gewoon correctie nodig en soms gaat dit niet anders dan een tik of iets dergelijks. Voorbeeld, vanmiddag nog meegemaakt: Paard weigert de poort uit te gaan. Twee dagen lang met heeeel veel geduld en liefde geprobeerd, afgestapt, aaitjes gegeven, blablabla. Vandaag probeerde ze het weer, ik was het zat, geef haar een tik op haar reet en ze loopt er zo door alsof er niks aan de hand is. Niks koste van vertrouwen, discipline en niet over je heen laten lopen noemen ze dat.

Nee, op mijn zoontje word ik ook wel eens boos daar heb je helemaal gelijk in. MAAR dan blijf ik hem wel respecteren en ben ik consequent! Ik heb nergens gezegd dat je een paard niet mag corrigeren maar je moet het wel doen met respect zodat het dier zijn eigenwaarde behoudt. Je moet dus ook zeker zijn dat het probleem bij het paard ligt en niet bij jouw, wat ook vaak het geval is. Bovendien is consquent zijn een voorwaarde om veilig met paarden te kunnen werken. Jij bent de leider en daar vertrouwen ze op. Ben je niet consquent dat schep je onduidelijkheid en is er kans op ongelukken. Maar belonen is beter dan straffen!!!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:59

Aqua8horse schreef:
Maar belonen is beter dan straffen!!!
tja het liefst word ik ook de hele dag door beloond en beloon ik de hele dag door. helaas leven we niet in die droomwereld.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:12

Weer een uiterste SP en verdraaid.....belonen is beter dan straffen heb ik gezegd, dat is weer heel wat anders dan de hele dag beloond worden......

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:03

Aqua8horse schreef:
Weer een uiterste SP en verdraaid.....belonen is beter dan straffen heb ik gezegd, dat is weer heel wat anders dan de hele dag beloond worden......
wat probeer je dan in hemelsnaam duidelijk te maken met die opmerking?

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:24

Belonen is leuker dan straffen, maar in bepaalde gevallen helaas niet beter. Ik respecteer mijn paard ook, ben zeker consequent, en net om consequent te kunnen zijn moet ie af en toe ook gestraft worden. Straffen klinkt misschien n beetje cru, maar ik neem aan dat iedereen hier wel weet wat k bedoel. En inderdaad, je kunt pas rechtvaardig een paard straffen wanneer je zeker weet dat de fout bij het paard ligt, vaak zie ik iemand zn paard straffen terwijl het paard niks fout doet maar de ruiter des te meer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:38

Over belonen en straffen gaat dit topic eigenlijk niet, maar ik zou zeggen kijk eens bij een groep in het wild levende paarden. Daar worden paarden flink gecorrigeerd, maar er is ook veel lichaamstaal die alleen dreigt, waarschuwingen uitdeelt. Belonen is belangrijk in de communicatie tussen mens en paard . als je hem niet beloont voor gewenst gedrag, kan hij niet weten wat gewenst gedrag is. Als het eenmaal bevestigd is (als ze het al door hebben), hoef je niet meer te belonen.

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:51

Precies!

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:15

Ik ben het volkomen met je eens.. maar ik vind als je al een aantal maanden je paard iets probeert te leren op de zachte manier dan vind ik ook wel dat je het paard dan moet straffen..

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:30

nou hier moet ik dan natuurlijk ff mijn mening over uiten he...ik heb zelf 2 hengsten die ikzelf berij. Ben een meisje van 17 jaar en ik ben er nog nooit vanafgevallen.
en het is ook nog een Quarter Horse en een Arabier en ik heb nooit een zweep of sporen bij ze in de buurt gehad en ik rij ook nog western....

Jeetje het kan bijna niet waar zijn...Ik heb mijn paard op NH getraint en zo krijg je zonder harde aanpak een leuke paard om mee om te gaan, zonder zweep of sporen!!

het geheim is GEDULD!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:40

ff zeggen, niet het hele topic door gelezen. Bloos!

De meeste paarden hebben geen harde aanpak nodig, maar wel een correcte
Simpel gezegt, meteen lik op stuk.
Dan volstaat idd een tik, of vaak zelfs al een woordelijke Euh!

Maar veel mensen hebben dat consequente helemaal niet in zich of zien niet wanneer er wel of niet ingegrepen moet worden (paarden mensen of mens met paard)
Dus het paard gaat stukje bij beetje over de grens en word steeds kliederiger.
Dan is vaak al een strengere tik, of misschien een snel opvolgende tweede tik nodig.

Echter zijn er mensen, die laten het nog verder komen, paard word van kliederig, gewoon gevaarlijk.
Weet dat het baasje dan zelfs geen tik of Euh meer durft te geven.
Deze paarden hebben door dat het baasje niks meer durft, ze zijn totaal de baas.
Krijg je deze paarden te rijden, zal er wel eens grof opgetreden moeten worden.
Net zo simpel als in een kudde, daar krijgen ze ook wel eens een giga optater.
Echter, moet je na die optater weer zo eerlijk zijn, om dan weer gewoon verder te gaan, waar je gebleven was.
Dus niet boos blijven, dat is een mensen eigenschap die een paard niet snapt.

Een paard eindeloos in elkaar rammen, heeft idd geen nut.
Maar soms zijn meerdere ttikken achter elkaar wel noodzaak.
En er helaas wel ingebracht door de ruiter met te weinig ervaring, begeleiding.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:57

runningkawa schreef:
ff zeggen, niet het hele topic door gelezen. Bloos!

De meeste paarden hebben geen harde aanpak nodig, maar wel een correcte
Simpel gezegt, meteen lik op stuk.
Dan volstaat idd een tik, of vaak zelfs al een woordelijke Euh!

Maar veel mensen hebben dat consequente helemaal niet in zich of zien niet wanneer er wel of niet ingegrepen moet worden (paarden mensen of mens met paard)
Dus het paard gaat stukje bij beetje over de grens en word steeds kliederiger.
Dan is vaak al een strengere tik, of misschien een snel opvolgende tweede tik nodig.

Echter zijn er mensen, die laten het nog verder komen, paard word van kliederig, gewoon gevaarlijk.
Weet dat het baasje dan zelfs geen tik of Euh meer durft te geven.
Deze paarden hebben door dat het baasje niks meer durft, ze zijn totaal de baas.
Krijg je deze paarden te rijden, zal er wel eens grof opgetreden moeten worden.
Net zo simpel als in een kudde, daar krijgen ze ook wel eens een giga optater.
Echter, moet je na die optater weer zo eerlijk zijn, om dan weer gewoon verder te gaan, waar je gebleven was.
Dus niet boos blijven, dat is een mensen eigenschap die een paard niet snapt.

Een paard eindeloos in elkaar rammen, heeft idd geen nut.
Maar soms zijn meerdere ttikken achter elkaar wel noodzaak.
En er helaas wel ingebracht door de ruiter met te weinig ervaring, begeleiding.

Juist!! Helemaal mee eens...

Persoonlijk gebeurd: Iemand die ik ken had een hengst, die ze over zich heen liet lopen.
Als ik de stal inkwam, wilde hij me fijnpersen. Van mij kreeg hij een knal, stapte zij zijn box in en hij deed hetzelfde, leip ze zijn stal uit en liet hem gewoon staan. Als ik vroeg waar ze mee bezig was, was haar antwoord: Ja ik geef hem op zn flikker, hij blijft maar lekker de hele dag in zijn box staan, moet hij maar normaal doen...
Op die manier straf je een paard niet, hij snapt niet dat hij iets foutdeed.

Zo gign het een hele tijd door, totdat ze hem te gevaarlijk vond en de schukld gaf aan het "hengst-zijn".
Dat beestje is dus gecastreerd door toedoen van eigen baas...

Daarmee moet je dus ook heel goed uitkijken...

Oh en idd, ze heeft vaak zat tegen me gezegd dat als hij me probeerde fijn te persen dat ik hem neit een knal mocht geven, maar op een andere manier moet straffen...
Sorry, dat schoot er bij mij dus verkeerd in....

Voor wie heeft het paard nou geen respect??

Maarja, dat was even een voorbeeld, verder ben ik het geheel met je eens!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:21

Niets SP. Ik beloon mijn paarden altijd als ze iets goed doen. Ik straf ze niet altijd als ze iets fout doen. Voor mij is de oorzaak waarom ze iets fout doen doorslaggevend voor mijn reactie. Die overigens altijd beheerst zal zijn en altijd met respect voor het paard. Dat betekent niet dat ik een paard niet een keer een tik(je) geef. Maar ik beloon hem altijd direct als hij reageert op mijn correctie (met of zonder tik). Maar voor mij zit er een groot verschil tussen een harde aanpak en een paard met respect corrigeren. Harde aanpak werkt niet volgens mij bovendien denk ik(mijn mening!!!) dat je met een harde aanpak je eigen onmacht laat zien. Gelukkig is iedereen zelf verantwoordelijk en moet iedereen zelf inschatten hoe hij of zij zijn of haar paard het beste kan aanpakken.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:40

Wat RK zegt klopt precies.
En op stal hebben we een ruiter die vaak van dit soort paarden in training krijgt om ze weer handelbaar te krijgen.
De eerste keer stond in te kijken van Bloos! Wat doet hij
Maar ondertussen weet ik dat hij heel consequent maar wel heel eerlijk te werk gaat.
Je moet eerst weten waarom, en dan pas concluderen.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:45

Ik heb er 1,die vandaag bijna de weg op vloog,want als ik met 1 bepaald paard buiten rijd bij ons op stal.Gaat ze aan de kletter omdat zij altijd voorop loopt,en daarom lag ik vandaag wel bijna op de straat!
En die heb ik dus ook even letterlijk heel het bos doorgeslagen!
Vind het gewoon niet kunnen en aangezien ik maar klein ben en een sterke fjord heb,en ze het elke keer flikt het nu maar is even afgelopen moet zijn.En toen we daarna gingen galopperen was ze dus wel braaf Schijnheilig
En dan word ze dus ook [overdreven véél!] beloont!

Die harde aanpak kan dus wel is werken

Oke altijd je paard zo rondslaan en schoppen is natuurlijk echt onnodig!Tenzij je het met een rede doet,en je paard heel de tijd irri is ofzo Schijnheilig

Maar soms kan het wel even uitkomst bieden Schijnheilig

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:10

Het geeft mij in ieder geval geen goed gevoel, tobilover.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:55

Ethelate schreef:
Wat RK zegt klopt precies.
En op stal hebben we een ruiter die vaak van dit soort paarden in training krijgt om ze weer handelbaar te krijgen.
De eerste keer stond in te kijken van Bloos! Wat doet hij
Maar ondertussen weet ik dat hij heel consequent maar wel heel eerlijk te werk gaat.
Je moet eerst weten waarom, en dan pas concluderen.

Ik ga ook mee in het verhaal van RK.

Weet je, paarden zijn groot, lomp en een stukkie zwaarder en sterker dan jij als mens. Dan móet je soms weleens optreden, en geloof me, er zijn maar weinig mensen die graag hun paard in elkaar timmeren.

Ik niet tenminste. Maar als meneer mij aan de kant duwt omdat hij vind dat ik geen zadel op zijn rug mag leggen, of dreigt met het aandoen van bandages, dan krijgt hij een enooooorme smak tegen zn flikker aan!

Daarna moet het ook over zijn, dus niet blijven hameren, maar het moge duidelijk zijn dat ik 700 kilo bakbeest niet de baas laat spelen over mij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:06

Ik kan niet bozer worden op een mens met een paard als dat zo iemand oeverloos tegen een paard aan het schreeuwen is...... als IN..... (^@$*@!*^$# K KNOL)(*#)@*&$b IK ZAL JE )("_&%(_& GVD!!! EN ALS JE DAT NOG EEN KEER DOET_&#"%(U&T# ............... Ik moet dan altijd zoooo zuchten, geef een trap en een brul en ga dan gewoon in alle ontspanning verder met waar je mee bezig was, Het arme dier begrijpt helemaal niks van zo een tirade........

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 21:19

ik ben heel blij dat er toch ook mensen denken als ik daarom bedankt voor jullie reactie aqua8horse en QHAhkbar !

QHAhkbar ik heb ook mijn paard getraint volgens nh en ze heeft enorm respect voor me en vertrouwt me 100 %

ik vind een band op bouwen met je paard en zo je paard iets laten door voor je omdat hij het wil en niet omdat hij het moet of niet anders durft!
mijn paarden zijn heel gehoorzaam en ik hoef ze zelden een tik te verkopen , respect krijg je door het vertrouwen van je paard te winnen en hem zelf met respect te behandelen en respect krijg je niet door te slaan !
hierover zijn de meningen zo verdeeld en hierover kan je urenlang discuteren !
ik heb respect voor ieder zijn mening en ik weet dat iedereen het beste voor heeft met zijn paard maar ik weet 1 ding mijn paarden hebben respect , zijn zelden ongehoorzaam en dit alles zonder te slaan , enkel door naar je paard te luisteren en zijn taal te spreken !

veel mensen vinden het nh ship flauwekul maar bij mijn paarden heeft het super resultaat !

en met geduld en toch consequent zijn bereik je zo ontzettend veel , daarom kies ik voor deze aanpak !!

iedereen heeft zo zijn voorkeur en iedereen doet wat hij of zij het beste vindt , maar toch hoop ik stiekem dat er meer en meer mensen de nh ship weg gaan bewandelen ! ik kies voor de nh weg dat is zeker!!

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:26

is wat ik hierboven beschrijf dan anders dan NH?
Imo niet
alleen heet het geen NH, maar gewoon ervaring door honderen paarden te hebben gereden, van verpeste paarden door iemand anders, van zelf zadelmak gemaakte paarden.
Van vlug bange paarden, van dominate paarden
van..van

Wat ik hier beschrijf lijkt me zeker niet onaardig voor een paard, waarom dan een andere weg bewandelen?

(ja idd, voor de nummer 3 mensen die ik beschreef wel, maar ga er maar vanuit dat die met NH ook niks kunnen)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:29

amen!