Alles valt op zijn plek: diagnose Kissing Spines

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 14:51

janna schreef:
Er staat een heel stuk over Kissing spines in de hoefslag van deze week. In het stuk over rugproblemen. Ik weet niet of je het al had gezien?

Nee, ik heb de Hoefslag niet. Zou iemand het voor me willen kopieren en opsturen ?
Wat staat er in?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:55

maandag gaat het op de bus voor je, PB je adres maar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 18:18

OK dan! , hier alsnog de duimen Knipoog

Bedankt, Lielle.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:37

Citaat:
Waar ik nog het meeste van baal, is dat we het staken van Fitz soms als onwil tussen de oren hebben aangemerkt.
Dat doet pijn en dat kan ik niet meer goedmaken.

dat is inderdaad hard om nu te weten dat staken geen onwil is geweest van Fitz..
Uiteindelijk is deze definitieve diagnose er uitgekomen gelukkig maar.
Nu kun je hem met een gerust hart zijn pensioen gunnen op de mooie Veluwe.
Gek maar ik bedenk me dat je dat meteen al zei na de kampioenschappen.
Volg wat vaker je gevoel en je zult zien dat je goed zit!

Het is aan de paardenmensen om in te gaan zien dat een paard iets wil aangeven als ie staakt of bepaalde oefeningen moeilijk vindt.

(uitspraak van Emiel Voest en Erik Laarakker)

nog wat tekst en een foto http://www.higherpowered.com/horse_arti ... oblems.htm

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:48

Jeetje, wat een schrik voor je! Toch op zich beter dat je nu een goede diagnose hebt, zodat je daarmee verder kunt. Jou valt echt niets te verwijten, ook al denk je van wel. Dat is heel herkenbaar, ik had dat ook toen mijn paard koliek kreeg en daar niet doorheen kwam. Wat heb IK fout gedaan? In jouw geval: Waarom heb ik zo gereageerd toen hij begon te staken? Dat is allemaal menselijk, maar toch is jou ( en mij in mijn geval is mij later duidelijk geworden) echt niets te verwijten.
Jij bent in elk geval verder gaan zoeken, terwijl je al diverse krakers erbij hebt gehad. Jij hebt het er niet bij laten zitten, terwijl anderen waarschijnlijk zeiden dat hij wel goed zou zijn.
Jij vertrouwde het toch niet en Fitz mag dus wel heel blij zijn dat hij jou als baas heeft en niet iemand die het allemaal afdoet als aanstellerij en hem de vernieling in rijdt. Ik hoop dat hij straks toch met je mee naar de Veluwe kan als reuze shetlandertje en dat hij en jij daar ook plezier in kunnen hebben. Heel veel sterkte!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:58

Jeetje, dat is schrikken. Kan me voorstellen dat je na zo'n bericht verdoofd naar huis gereden hebt. Tjonge, niet niks...

Ondanks het geen leuk nieuws is, lijkt het me wel fijn voor je dat je nu toch een zichtbare reden hebt waarom Fitz het zo moeilijk had in de Z en daarvoor dus niet deze heftige problemen gaf. Maar, ja, dat is alleen een schrale troots.

De techniek van diagnostiek verbeterd met het jaar. In Bodegraven zijn ze nog net een jaar bezig met foto's maken van de rug en volgens mij moet er in dit nieuwe gebied nog veel ervaring worden opgedaan. Juist omdat ze nu foto's kunnen maken en nu dus vele problemen kunnen vinden, zullen ze nu wel bezig zij met het ontwikkelen van een plan van aanpak. En dat zal zijn tijd nodig hebben.

Ik moet morgen naar Bodegraven. Vind dat Pablo niet optimaal zijn voorbenen naar voren brengt, maar heb niet het idee dat het in zijn benen zit. De fysio aldaar heeft al een getipt dat er problemen in zijn rug zitten en een foto voorgesteld. Nu jou verhaal gelezen te hebben zakt nu wel de moed in mijn schoenen...

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:55

Ach jee wat een rotnieuws dat is niet wat je wil horen
is het te genezen zoiets?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 23:25

Shake hands....
Deze diagnose kreeg in ik Juni nadat ik al twee jaar aan het tobben was....fysio, holistich, kraker, supplementen.....
Uiteindelijk brachten e foto's de uitslag.
Mijn paard is nu net 9 en ik ben ook "maar" een recreant.
Ik houd zielsveel van haar en ze zal nooit weggaan.
Bosritjes maken gaat redelijk ,maar je zult er altijd rekening mee moeten houden.
Het kan door een juiste techniek toe te passen aardig opgevangen worden, maar ik had de pech dat Onassa ook een headshaker is, en ze hierdoor steeds dus haar rug wegdrukt.
Ik doe nu dus alleen nog wat gaat en wat zij leuk vind, want dat verdient ze!

ennuhhh....ook ik heb me heel schuldig gevoeld hoor ,dacht ook dat haar verzet soms echt verzet was om niks, werd ook door veel stalgenootjes gezegt en dan ga je het geloven, maar altijd heb ik al het gevoel gehad dat er wat was.....want ook deze merrie wil voor me werken.
Geniet nog van je paard van wat het wel kan en ik wens je er veel sterkte mee.

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:02

Bij mijn paard is half juni dit jaar in Bodegraven dezelfde diagnose gesteld. Het valt mij op hoeveel paarden er ineens blijken rond te lopen met deze aandoening. Het erge bij de mijne is dat we hem al 8,5 jaar hebben en hij altijd erg lastig te rijden is geweest. We hebben hem vaker laten onderzoeken, maar daar kwam nooit iets uit. Mensen op stal reageerden altijd dat ik maar eens de zweep erover moest halen en niet zo moest zeiken. Ik zocht naar iets dat er niet was en miemelde teveel met mijn paard en mijn paard bedonderde me en lachte me uit. Ik heb hem nu een jaar of 3 terug een maand een maand in training gezet bij een dressuuramazone en na die maand had hij zulke striemen op zijn kont dat ze pas na de volgende verhaarbeurt niet meer te zien waren. Ik kan nu nog erom janken en voel me zo schuldig tov mijn paard. Ik heb de keuze gemaakt hem laten behandelen in Bodegraven (ingespoten en 3x manuele therapie door J. Evers). Ook ben ik met mijn paard speciaal naar Zevenhuizen gereden om door Van Rijs (die me door iedereen werd geadviseerd) een zadel aan te laten passen, maar onder het zadel loopt hij nog steeds niet van harte. Nu rijd ik nog maar 1 keer in de week buiten en verder longeer ik hem wat. Ik baal hier ontzettend van, zeker als ik andere mensen lekker zie rijden, lessen, wedstrijd rijden, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen hem weg te doen. Na 8,5 jaar van lopen met pijn (want wrs heeft hij dit al zolang wij hem hebben en toch nooit kreupel oid gelopen!) verdient hij het niet afgedankt te worden en wie weet wat er met hem gebeurd als ik hem wegdoe. Het is gewoon zwaar klote. Heel heel veel sterkte met Fitz. Hopelijk valt bij hem de "schade" nog mee.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:04

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:26

Sterkte!

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar zal het toch even melden..
Mijn eerste paardje was een uitgekoerste draver, na een maand of 2 is hij in de bak onderuit gegaan en was kreupel, DA erbij en op rust..
Toen dat weer goed ging rustig weer gaan rijden en inderdaad ook laag ingesteld...
Want als ik hem wat meer "omhoog" wilde hebben gingen we ook echt omhoog..
Instructie eens de rug bevoelt en hij zakte door de grond.. (sindsdien kijk ik altijd eerst naar de reactie van het paard als je aan zijn rug zit want dat verklaart een heleboel)
Weer DA erbij en om een lang, zeer lang verhaal wat korter te maken kwamen we uiteindelijk bij Dr. Welling terecht van dierenkliniek Bos en Duin.
Die heeft hem ook op de foto gezet (wel 18 stuks) en daar kwam uit dat de 3 tussenwervels die precies achter het zadel lagen niet meer waren..
Dus de wervels en uitstekels zaten tegen elkaar (is een echte draverskwaal en het valt te opereren maar daar zijn de kosten zo hoog van..), begreep toen heel goed waarom hij zo steigerde, die zijn ingepoten maar dat heeft de 1e keer niet geholpen, na een maand rust en weer DA erbij en hij is toen uiteindelijk na een poos weer ingespoten en gekraakt door..(de goede man is geloof ik een aantal jaren geleden wegens omst.hed. gestopt, hij was veel actief hier in het noorden..zijn naam ligt op het puntje van mijn tong..) en na een aantal weken rust moets ik de training weer oppakken en dat ging wonderbaarlijk goed, hij ging steeds beter lopen..
Zodra ik op zijn naam kom dan hoor je het gelijk, misschien heeft hij namelijk wel een leerling die nu nog actief is.

Hoop dat alles weer goed komt voor je paardje en natuurlijk ook voor jou!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:35

Hoelang heb je je eerste paardje gehad Woestijn en hoe lang bleef hij goed.Ik ben erg benieuwd naar de positieve verhalen over kissing spine.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:45

Ben ik ook benieuwd naar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:12

Ik ben bang dat er nog heel veel paarden rondlopen met deze kwaal en waarbij het nog niet ontdekt is... paarden die inderdaad rond geschopt worden omdat men hen als "stakende rotbokken" ziet.

Ik ben blij dat Fitz verder is blijven zoeken Lachen

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:20

Tjee Leontine, das vreselijk nieuws voor jullie.
Een nieuw huis, op zoek naar een andere auto en nu ... dit nare bericht.

Eigenlijk is alles hier al zo'n beetje gezegt, maar toch ook van deze kant...
heel veel sterkte daar!

Liefs Britt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:26

Promptertje, denk ook dat jij gelijk hebt. Er werd al eerder een opmerking gemaakt dat het zo opvallend is dat er nu ineens zoveel paarden met rugproblemen zijn. Denk niet dat er nu ineens meer rugproblemen zijn, maar door de mogelijkheden om de rug op de foto te zetten zien de dierenartsen pas sinds kort de rugproblemen op zwart/wit staan. Ben ook erg benieuwd hoe de ontwikkelingen gaan de komende jaren in de behandeling van al deze rugproblemen en met name hoe ze te voorkomen.

Mijn eerste paard had ook veel pijn in zijn hele lijf. Zijn ingewanden werkte niet goed, chronisch longprobleem, pijn in zijn voeten en problemen met peesaanhechting aan de voor knie. In de vier jaar dat ik hem mocht hebben (hij is in 2001 ingeslapen) heeft hij misschien maar 4 maanden pijnvrij gelopen. Wat heb ik veel dingen gedaan waar ik nu zoveel spijt van heb. Zelfs dierenartsen die zeiden dat ik maar de zweep erover moest halen, want hij zou niets mankeren (zwaar longprobleem bleek achteraf, daarom liep hij toen niet). Wat ik voornamelijk van Luitenant heb geleerd dat als een paard niet vanzelf loopt, dingen doet die je in redelijkheid niet kan toedichten aan jou rijden, toch echts iets met pijn heeft te maken. Ik heb door hem geleerd dat een paard niet 'zomaar' geen 'zin' heeft in lopen. Ik kocht toen een braaf paard, bleek achteraf braaf te zijn omdat lopen zeer deed. Tja, achteraf, als ik alles zou weten van te voren..... Heb wel geleerd dit nu anders te zien. Ondanks zijn vele pijn in zijn leven heeft hij het toch heel goed gehad bij mij. Alles gedaan om zijn leven en pijn zo dragelijk mogelijk te maken, tot aan zijn dood. Want waar de verzekering nog voorstelde om hem maar met pijnstillers te verkopen (zodat ik er geld aan zou overhouden) heb ik besloten een einde te maken aan zijn pijn, ipv de winst van verkoop in mijn zak te steken en weg te lopen van het probleem. Maar ja, dit gaat dus niet meer over de topic.....

Fitz sterkte..

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 06:35

promptertje schreef:
Ik ben bang dat er nog heel veel paarden rondlopen met deze kwaal en waarbij het nog niet ontdekt is... paarden die inderdaad rond geschopt worden omdat men hen als "stakende rotbokken" ziet.

Niet alleen met deze kwaal Huilen Je hoeft maar op een willekeurige stal te kijken om te zien dat er paarden rond moeten lopen met pijn in hun lijf. Zo jammer dat maar weinig mensen het begrijpen als hun paard hen iets probeert duidelijk te maken.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 08:25

Potverdorie Leontine, dat is mooi balen zeg! Aan een kant is het 'fijn' dat je weet wat Fitz mankeert want nu kan je er wat mee... maar het is natuurlijk mooi kl*te dat hij dit heeft... Wat een rotnieuws...

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:34

Ik herken mijn eigen verhaal precies met die van jou... alleen had mijn paard ook nog is een kromme rug en kon dus niet meer bol lopen met zijn rug. ag ik vragen aan hoeveel wervels hij kissingpijn heeft? die van mij had het aan 7 wervels. dat kwam ook niet meer goed, inspuiten had geen nut en heb hem moeten laten afmaken. alleen die van jou heeft waarschijnlijk een normale rug en dan zal het wel anders zijn. in ieder geval hoop ik voor je dat hij minder pijn zal hebben en ook weer goed gaat lopen.
groetjes marloes

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 10:16

Sterkte Leontine, wat een rotbericht.
Ik hoop dat Fitz in de toekomst nog wel als bospony nog wat buitenritten kan maken.
Geef m maar een knuffel van me

manon_lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:53

promptertje"]
[/quote]

Zeker weten. Met wat ik nu weet kan ik zo 5 paarden minimaal opnoemen waarvan ik zeker weet dat ze een rugprobleem hebben. En maar slof eraan en zweep erover Verdrietig .

[quote="Eleonoor schreef:
Denk niet dat er nu ineens meer rugproblemen zijn, maar door de mogelijkheden om de rug op de foto te zetten zien de dierenartsen pas sinds kort de rugproblemen op zwart/wit staan. Ben ook erg benieuwd hoe de ontwikkelingen gaan de komende jaren in de behandeling van al deze rugproblemen en met name hoe ze te voorkomen.

Absoluut mee eens. De mijne is 2,5 jaar geleden ook al helemaal op de foto gezet (incl rug) maar daar kwam toen niets uit. Als ik de foto's van nu naast die foto's houdt (neem altijd de foto's mee) is het stuk waar de KS zitten ook niet te zien op de oude foto's. Alleen de topjes zijn net te zien en het lijkt of die genoeg uit elkaar zitten. Bij mijn paard zit het probleem echter lager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 16:19

Ik zie het topic nu pas. Vreselijk, dat je dan nu terugrekenend pas ziet dat alle protest eigenlijk pijn was... Dat denk je toch al snel, is mijn ervaring ook. Een van onze pony's was bijvoorbeeld altijd vreselijk lui, moest je echt flink aansporen. Totdat bleek dat hij zo traag was door een verkeerde hoefstand. En als na die eerste goede bekapbeurt zo'n beestje opeens twee keer zo vlot loopt, dan voel je je geweten ook wel. Kissing spines is helaas niet te vergelijken met zo'n eenvoudig te verhelpen kwaal...

Wat ik echter niet begreep was dat je da zei dat dit bij veel paarden al bij de geboorte meegegeven is. Ik dacht dat kissing spines hoofdzakelijk veroorzaakt werd door verkeerd rijden - bosruiters die hun paard met een hertehalsje door stad en land sturen, verkrampte dravers of dressuurpaarden die de achterhand nooit echt onderbrengen waardoor de rug niet natuurlijk opbolt. Ik dacht dat kissing spines echt het gevolg was (of in elk geval in het merendeel van de gevallen) van een verkeerde houding tijdens het werk. Hoe kan je da zien of/dat dat niet zo is?

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:18

Hé jakkie Leontine, ik lees het nu pas. Echt heel vervelend, ik kan me voorstellen dat je je rot voelt, heb hetzelfde gehad met Bolivia.

Je hebt altijd heel goed voor hem gezorgd en blijft dat nu ook doen, dus voel je niet schuldig. Als je het had geweten, had je het anders aangepakt, maar dat kan vanaf nu nog steeds. Hij kan nog jaren mee, zeker als shetlander!

Sterkte!

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 17:27

Ow wat ontzettend vervelend voor Fitz
bij ons op stal staat ook een paard met 'kissing spines', en die is toch laatst gestart op wedstrijd, na maanden van longeren en voorwaarts neerwaarts/ laag over de rug rijden. Het hoeft niet altijd zo vreselijk te zijn, maar ik snap je idee van dat je je paard verkeerd begrepen hebt, dát lijkt me echt nix!
konden ze soms maar praten wat dat betreft...
Veel suc6, hopelijk komt het goed!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 18:27

Wacht ff, jullie gaan er nu van uit, dat 'kissing spines' altijd de oorzaak geweest zijn van zijn protestacties en problemen, maar dat valt nog te bezien:

Citaat:
Oorzaken kunnen in de rug zelf gelegen zijn door afwijkingen in de benige structuren; de banden en ligamenten, zoals arthrose; kissing spines ; ocd. Wat echter vaker voorkomt zijn problemen in de rug door een verkeerde belasting van die rug door een onderliggende kreupelheid; gebitsproblemen, bouw of ligging van het zadel; bouw en zit van de ruiter; trainingsmethode