Ik ken iemand die pas geleden zijn paard moest laten afmaken vanwege een ongeluk, dat paardje had geen leven meer,... Zelf vond ik dat hij een goede beslissing nam door te zeggen: inslapen! Wel schrok ik toen ik hoorde dat hij hem naar de slacht had gebracht! Zelf vond hij het ook moeilijk zei hij maar het was vrijdag middag zei hij, de dierenarts kon pas na 5 uur komen, en dan zou het paardje dus heel het weekend daar nog liggen... En hij kon hem nog naar de slacht brengen! (was bij hem op stal, is niet zo ver) En eigenlijk... je weet ook niet wat er met je paardje gebeurd als hij wordt opgehaald,,, Ja hondenvlees zeggen ze dan, en de botten lijm enzo... Dus eigenlijk, maar eigenlijk zou ik denk ik toch gaan voor een suitje, lijkt me fijner voor het paardje zelf...
Jasmijn
Geplaatst: 26-11-01 18:43
Bij ons op stal wilden ze ook een paard 'netjes' laten inslapen, dus moest de dierenarts komen ipv naar de slacht. Het paard raakte echter helemaal in paniek toen ze merkte dat ze wegraakte van het eerste spuitje en ging totaal door het lint. Daarbij sloegen de aders dicht (dierenarts had geen lijn aangelegd) en was ze dus niet meer te spuiten. Ten einde raad heeft de dierenarts toen de keel door gesneden waardoor ze leeggebloed is. Dit was echt een zeer traumatische ervaring en mijn paard zal dan ook zeker door een kogel of pin doodgaan, er kan daarbij gewoon veel minder mis gaan.
Flus
Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-01 19:00
jee jasmijn wat erg, ik kan me voorstellen dat je dan voor de kogel kiest.
Waventy
Geplaatst: 26-11-01 19:02
das idd eng, maar normaal geven de DA eerst een kalmerings spuitje net zoals bij het kastereren, en daarna komt pas de definitive spuit.
Cassidy
Geplaatst: 26-11-01 19:04
Ik persoonlijk zou mijn paard niet naar de slager willen brengen, maar iedereen moet zelf weten wat hij/zij doet. Het kan allemaal wel zijn dat als je de eerste bij een slager bent, het paard niets ruikt en niets weet en niet in paniek raakt, maar alleen al te weten dat ze een pin in haar hoofd krijgt vind ik afschuwelijk. Ik hoop in ieder geval nog heel lang plezier met mijn paard te kunnen beleven, maar de dag zal onvermijdelijk komen dat je afscheid moet nemen. Ik hoop dat ze mij de beslissing om euthanasie te moeten laten plegen ontneemt en een natuurlijke dood sterft. Natuurlijk hoop ik dat ze tot die tijd een waardig en pijnvrij leven lijdt. Maar hopen we dat niet allemaal?
Toch is het inderdaad niet verkeerd om van tevoren in je hoofd door te spelen hoe je het in het ergste geval zou willen hebben.
De beslissing hoe je een paard moet laten gaan ligt heel erg aan de omstandigheden. Als mijn paard op een buitenrit een been breekt wil ik het liefst dat hij ter plekke de kogel krijgt. Geen onnodige lijdensweg, geen trailertransport met gebroken been naar de slager. Als het geen duidelijke breuk is, en hij gaat naar de dierenkliniek en moet daar ingeslapen worden is dat weer heel anders. Dan wil ik het liefste dat ze met een spuitje gaat. Gewoon verdoven en nog een verdoving erbij. Zachtjes het kaarsje uit laten gaan. Gewoon heel vredig...
Als mijn paard op stal iets krijgt en ik heb geen vervoer, dan zou ik niet wachten tot ik vervoer zou hebben maar laat hem ter plekke inslapen. Dan maar een dood paard onder een zeiltje op je erf. Bespaar je paard onnodige pijn.
Als mijn paard iets zou krijgen en er is nog wel de tijd om hem weg te brengen, dan zou ik hem naar een dierenkliniek brengen om hem daar te laten gaan. Geen destructiewagens op het terrein, en inderdaad geen dood paard onder een zeiltje op je erf. Het paard word daar voor je opgeruimd. Isd bij een paardje bij ons op stal zo gebeurd. Volgens mij hoef je dan ook de kosten voor het opriumen niet te betalen (maar daar ben ik niet zo zeker van).
Als een paard absoluut niet overeind kan komen door een hersenbloeding of iets van dien aard, zou ik hem niet met alle geweld in een trailer slepen om in de dierenkliniek ingeslapen te worden. Dan maar ter plekke, en met een spuitje.
Persoonlijk kan me het geld gestolen blijven wat ik voor mijn paard nog zou kunnen krijgen als ik hem zou laten slachten. De reactie op een spuitje kan verkeerd uitpakken, dat weten we allemaal. Een dood paard op het erf is niet altijd een even fijn gezicht. Of iemand anders er dan nog iets aan heeft kan me geen moer schelen. Ik doe aan papier- en oud glas recycling, maar mijn paard recycel ik niet! Dus geen slager voor mij!
traksnz
Geplaatst: 27-11-01 01:35
Ik had een paar jaar geleden weinig keus,, het was na de bevalling van haar eerste veulen dat ze van binne heel erg kapot was maar de eerste dieren arts had het niet gevonden dus toen ik eindelijk een tweede er bij had gehaalt was het veel te laat ( hier is het zo dat je bij de eerste dieren arts moet blijven die uitgekomen is ) die vertrouwde ik dus niet want het was een kloot hannes dus toen ik eindelijk een ander had gekregen die niet aan duty was, was het te laat haar hardslag was wel zo laag dat een spuitje niet goed zou zijn zou veel te lang hebben geduurt, dus heb ik haar laten shieten,, wel een rot geluid maar het was het beste voor haar,
dus voor mij als het niet anders kan ja kan het de beste weg zijn
geral
Geplaatst: 27-11-01 13:49
Ga helemaal met Desiree mee, wij hebben er de afgelopen 20 jaar zeker 5 naar het slachthuis gebracht, allemaal oude beestjes op 1 na. Wij maken dan een afspraak, blijven erbij (wat zeker niet de leukste opgave is) en als we zeker weten dat het over is gaan we naar huis. Wij hebben hier nog nooit negatieve ervaringen mee gehad en paniek, nou sorry echt niet hoor. zoals Desiree ook al schreef, er is dan verder nog geen ander vee aanwezig en alles is brandschoon. Niet een van onze paardjes heeft gemerkt wat er ging gebeuren, misschien hebben ze wel ons verdriet gemerkt, maar paniek of angst nee, dat zijn volgens mij idd indianenverhalen Verder kiest iedereen voor zijn eigen manier, maar ik moet er niet aan denken dat een paard nog een aantal dagen onder een zeiltje op ons erf zou liggen en vervolgens zeer oneerbiedig door een grijper opgetakeld zou worden en in een vrachtwagen gedumpt wordt terwijl ik dat zou moeten zien
Kieffertje
Geplaatst: 27-11-01 16:00
Ze ruiken de geur van lijken. Niet van een één of ander zwart gat dat de dood is ofzo.
Kieffertje
Geplaatst: 27-11-01 16:05
Ik ben vegetarisch dus ik eet sowieso al geen vlees, ook niet van paarden dus. Vegetarisch is ook lekker! Ik vind het wel een beetje onzin om paarden niet te eten en koeien enz. wel, maar ik begrijp het ook wel. Ik bedoel, met een paard heb je een sterke band, en als je niet weet hoe het is om zo'n band met bijv. een koe te hebben, vind je het algauw minder erg om bijv. een koe op te eten dan een paard.
Maaike_
Geplaatst: 01-12-01 18:49
ik vind het een vreselijk idee als mijn eigen paard geslacht zou worden.... Ik kan me het niet voorstellen dat dat h et beste zou zijn. Ik zou het lieft gewoon willen dat het een natuurlijke dood is!!!Ik heb geen eigen paard( ) dus ik hoef er gelukkig niet over na te denken!!!!!
Vippie
Geplaatst: 02-12-01 11:25
ligt eraan hoe het paard er op dat moment bijstaat/ligt. Kan een paard niet meer naar de slager vervoerd worden dan wordt het afspuiten en anders naar de slacht. Niet om het geld maar om de lijdensweg van het dier tijdens het afspuiten en erna. Heb ik met mijn vorige paardje meegemaakt en wil ik nooit meer. Die was neergegaan in dr stal en kon niet meer overeind, was verlamd enz enz waarschijnlijk door een inwendig trauma (ze was al 28). Ze heeft 6 spuiten gehad waarvan 3 in dr hart voor ze cru gezegd dood was. Daarna worden ze natuurlijk stijf, moet uit de stal gesleept worden, het erf over en dan onder een zeil wachten op de destructie (die hopelijk snel komt, anders loopt ze alsnog over het erf van de maden).
Nee bedankt. Als het mogelijk is breng ik dr meteen naar de slachter, dan is het in 1x over en kan er eventueel (als je een goeie hebt) nog gekeken worden wat er aan de hand was (als dat onduidelijk was). Crematoruim zou ik ook graag willen, maarja die is alleen in Friesland, beetje ver weg als je daarheen moet rijden met een doodziek paard.
En nee ik eet geen paardenvlees (omdat ik een paard anders zie als een koe).
Als een paard geslacht wordt worden onderdelen ervan nog hergebruikt trouwens. Hoeven gaan naar de hoefsmederij opleidingen bv. Ik heb zelf ook mijn opleiding gehad met dode hoeven. Je leert er erg veel van, ookal is het idee dat dat paard een paar uur geleden nog leefde in het begin erg rot. Maar de eigenaar heeft hiermee wel andere paarden geholpen dmv de opleiding.
Viv
divana
Geplaatst: 02-12-01 11:54
mn paard slachten............NOOIT!!!!!!!!!!!!!!! als ze moet gaan, dan maar op een goede manier, slachten zal ik nooit doen!!!!!!
Whisper
Geplaatst: 02-12-01 12:02
Ik zou een paard nooit willen slachten en ik zou dat ook niet kunnen. Als ik een paard had (droom droom droom en deze zou iets krijgen waar hij of zij nooit meer boven op kwam, zal ik er toch alles aan doen om hem/haar bij hem te houden en hem plezier proberen te doen. Een paard is een bijzonder dier, net als andere dieren en dient met respect worden behandeld. (vind ik )
Paulien
Geplaatst: 02-12-01 12:09
Een goede vriendin van mij heeft zelf voor die keuze gestaan zal ik Ginger en Samara in laten slapen of naar de slacht brengen. Zelf was ze in eerste instatantie tegen de slacht ze dacht dat dat wreedzaam was voor die paarden, na veel navragen ook bij dierenbescherming wat nu het minst wreede voor een paard was en dat zei zelfs de dierenbescherming dat is je paard naar de slacht brengen, daar hoeven ze niet lang te lijden en zijn ze zo van hun pijn verlost. Zij heeft ze dus naar de slacht gebracht, haar vader heeft de beide paarden zelf naar binnen gebracht en is bij ze gebleven tijdens het schot. Als eerste bracht hij ginger naar binnen, toen die dood was, liep hij naar buiten en pakte samara (was zijn eigen paard) en bracht haar naar binnen. Ze zijn beide in alle rust afgemaakt. Het enige wat voor hem zwaar was dat was dat toen hij samara naar binnen bracht ginger net aan een haak hing en weggehaald werd.
verder is dit vind ik de beste overleiden voor een paard wat er kan zijn. Op overleiden in slaap na.
paardje
Geplaatst: 02-12-01 13:43
als mijn paard afgemaakt zou moeten worden...............dan denk ik dat hij naar de slacht gaat. maak me nou niet meteen uit voor dierenbeul, maar een paard merkt minde van een kogel en in 1 x dood dan een spuitje en lanzaam wegzakken en neervallen. paardenvlees eet ik heel soms, ik weet dat de meeste paarden die naar de slacht gaan een beter leven achter de rug hebben dan ander vee dat er voo gefokt is.
xandra
Geplaatst: 02-12-01 13:57
Ik zou mijn paard naar de slacht brengen. Het verhaal van wel of geen paardenvlees eten vind ik er niet toe doen.
Er zijn in Nederland slagers die een paard op een diervriendelijke manier behandelen. Het is binnen een paar seconden gebeurd.
Als je je paard in laat slapen kunnen er hele nare dingen gebeuren. En als je paard dan het spuitje heeft gehad in zijn vertrouwde stal, moet hij er nog wel uit. Ze komen dan met een vrachtwagen en je paard wordt dan op een afschuwelijke manier in die bak getild. Nou, laat maar. Of, je laat hem inslapen in een kliniek en je ziet je paard later ergens in een manege rondlopen.
Ik kies voor de meest diervriendelijke manier en dat is de slager. Liever een kogel dan minutenlang het gevecht tegen de dodelijke medicijnen in je lichaam.
Dit is mijn mening. Ik respecteer de mening van anderen om hun paard in te laten slapen ook, maar ik kies voor de andere wijze.
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: xandra op 2001-12-02 12:57 ]</font>
Mij lijkt slachten de best optie. Het is, zoals al eerder gezegd, een snelle, praktisch pijnloze manier. Ik ben zelf nog nooit in een slachthuis geweest, dus ik weet niet of paarden echt de link leggen tussen de geur en hetgene wat ze te wachten staat.. Ik vraag me af of dat ooit onderzocht is en of er harde bewijzen voor zijn.
Ik denk dat je per situatie moet kijken wat het beste is voor het paard. Dus níet voor de mens, maar puur voor het páárd. En een pin in het hoofd lijkt mij qua pijn en lijden het meest humane.
paarden zijn niet gek hjoor... tuurlijk voelen ze t wel aan als ze naar de slacht gaan en ze ruiken t oowk wel! K zou t liefst mn paard in zn vertrouwde omgeving in laten slapen
ik zou mijn paard nooit, maar dan ook nooit kunnen laten slachten ik krijg al de rillingen als ik erbij nadenk... ik zou mijn paard in laten slapen, maar het liefste hoop ik dat als mijn paard dood gaat (wat hoop ik nog heel lang duurt) dat gewoon op een natuurlijke manier gaat, en niet via spuiten en/of andere sh*t. ik denk dat paarden het bij de slacht wel degelijk doorhebben wat ze te wachten staat omdat het kunnen ruiken (de geur van de andere, dode, dieren) dus nee, voor mij niet de slacht, ik vind het vreselijk. voor de rest heb ik respect voor de keuzes van anderen, maar ik zou het nooit doen