paarden gebruiksvoorwerpen? of dieren met gevoel

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:46

ynskje21 schreef:
:? Verward
Ga jij maar 'es heel goed kijken in een manege of grote pensionstal. Iets verder dan je neus lang is... Boos!


kom er geregeld hoor...
en ik zie echt niet alleen maar doodongelukkige paarden.. echt niet...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 10:49

Marliesje"]
Maar ik vind dus echt dat mijn paard best wel een uurtje per dag voor me kan werken. En aangezien ik de baas ben zal hij ook al heeft ie geen zin toch moeten.
[/quote]

[quote="monster schreef:
Paarden worden eigenlijk gewoon misbruikt door mensen, als de mens wil dat hij 10 dekens op krijgt, dan rkijgt hij 10 dekens op, als het mens wil dat hij dan en dan gereden wordt, dan wordt hij dan en dan gereden, een paard mag niet klagen of zijn eigen mening uiten.


essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:49

Gemma schreef:
Ze weet echt wel waar ze aan toe is hoor. En als we niet rijden dan word ze ook gelongeerd.


En net zeg je nog: "dan gaan we tuttelen"

Je spreekt je zelf wel tegen..

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:52

Dieren met gevoel, en rijden... mijn paard is blij dat er iets met hem gedaan wordt, en ik denk dat ze het contact met de mens, dat ze dan hebben, erg prettig vinden.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:53

essie79 schreef:
En net zeg je nog: "dan gaan we tuttelen"

Je spreekt je zelf wel tegen..


Omdat ik dat er niet bij vermeld heb, spreek ik mezelf meteen tegen..

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:55

Gemma schreef:
Omdat ik dat er niet bij vermeld heb, spreek ik mezelf meteen tegen..


ja zo kun je alles wat recht is krom banketstaaf natuurlijk Knipoog

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:55

Inderdaad mijn paard heeft niet te klagen, maar dat wil nit zeggen dat ik niet goed voor hem ben! Als het aan hem ligt eet hij de hele dag door brokken tot hij er ziek van is, ben ik dan gemeen als ik hem maar een paar kilo per dag geef?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:57

Marliesje schreef:
Inderdaad mijn paard heeft niet te klagen, maar dat wil nit zeggen dat ik niet goed voor hem ben! Als het aan hem ligt eet hij de hele dag door brokken tot hij er ziek van is, ben ik dan gemeen als ik hem maar een paar kilo per dag geef?



Extreme duivel
ja vreselijk zeg!
arm paardje, moet gewoon kunnen doen wat ie wil natuurlijk Frusty

hoe doen jullie het dan met respect?
als hij iets doet, bijvoorbeeld als jij zegt dat ie stil moet staan en hij stapt toch nog opzij, laat je dat dan ook, omdat ie dat wil ? dit is een voorbeeld, ik had kunnen zeggen dat als hij niet gelijk aandraaft als je been geeft enz enz....

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:58

Gemma schreef:
Dat doe ik ook, als Jel sjaggo is, dan ga ik niet rijden, gewoon lekker tuttelen, en als ik sjaggo ben dan gaan we ook niet rijden, dan gaan we ook gewoon tuttelen. Maar je hebt zoveel mensen die MOETEN op hun manier elke dag rijden, ook als ze heel sjaggo zijn en het paard is dan het slachtoffer.


ik wist niet dat tuttelen en longeren hetzelfde is Clown

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:58

Ik denk helemaal niet dat jullie slecht zijn voor je paarden trouwens als jullie denken dat ik dat denk...

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:01

Waterkippie schreef:
}:)
ja vreselijk zeg!
arm paardje, moet gewoon kunnen doen wat ie wil natuurlijk Frusty

hoe doen jullie het dan met respect?
als hij iets doet, bijvoorbeeld als jij zegt dat ie stil moet staan en hij stapt toch nog opzij, laat je dat dan ook, omdat ie dat wil ? dit is een voorbeeld, ik had kunnen zeggen dat als hij niet gelijk aandraaft als je been geeft enz enz....


Ik zeg toch niet dat ik het anders doe... Alleen pak ik haar niet als ik niet zown goede bui heb. We hadden het er alleen zo even over op msn. Nou jah misschien heb i khet ook wel gezegd. Maar we hadden het alleen over het idee. Het idee dat het op zich niet helemaal eerlijk is(en niet over het idee van ze moeten maar kunne doen wat ze willen)
Laatst bijgewerkt door March op 25-08-04 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:02

Nee dat denk ik niet, maar ik denk dat er hier een beetje doorgedraaft wordt over wat misbruiken en mishandelen is.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:02

in ieder geval komt het erop neer:
Jij denkt goed te zijn voor je paard, als je hem behandelt zoals je zelf behandelt wilt worden.
Jij dicht het paard dus menselijke gevoelens toe, en die hebben paarden simpelweg niet.
Je kijkt dus alleen op je eigen manier naar je paard en niet hoe het paard zelf denkt en dat vind ik egoistisch.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:04

essie79 schreef:
in ieder geval komt het erop neer:
Jij denkt goed te zijn voor je paard, als je hem behandelt zoals je zelf behandelt wilt worden.
Jij dicht het paard dus menselijke gevoelens toe, en die hebben paarden simpelweg niet.
Je kijkt dus alleen op je eigen manier naar je paard en niet hoe het paard zelf denkt en dat vind ik egoistisch.


Nou jah dat is dus niet helemaal zo maar goed... Rolleyes

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:10

Kunnen we weer even terug naar het onderwerp in plaats van elkaar af te branden. even het eerste berichtje lezen en dan weer reageren svp!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:11

jawel, want jij maakt voor hem die link:

Ik ben chagrijnig, dus ik wil vandaag liever niks doen.
Want die link kan hij zelf niet maken.

Trouwens, mijn paard is zelden chagrijnig. Dat wordt hij pas als ik niks doe. Ik ga ook altijd rijden als ik dat in mijn hoofd heb.
En die ene keer gaat het beter dan de andere keer. Ik probeer het altijd op een goede manier af te sluiten, maar ik ga wel even rijden.
Dan is hij ook weer even aan het werk.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 11:11

essie79"]
Je kijkt dus alleen op je eigen manier naar je paard en niet hoe het paard zelf denkt en dat vind ik egoistisch.
[/quote]

[quote="amable schreef:
Ik werk ook, en nog wel 32 uur per week! Ik zal wel moeten, anders heb ik geen eten. Mijn paard hoeft echter slechts 2 uurtjes per dag te werken,


Deze vergelijking zul je bedoelen?

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 11:15

Marliesje schreef:
Ik las net dit stukje uit een nieuwsbrief van Paardentips.com.
Zou dit echt zo gebeuren?




De meeste mensen weten niet dat ook veel paarden het slachtoffer worden van stierengevechten.


Een paard is van nature bang voor stieren en zal er alles aan doen om de stier te ontlopen. Daarom worden de ogen van het paard vaak afgedekt, zodat het niet kan zien waar de stier zich bevindt. Ook komt het voor dat de oren worden dichtgestopt, zodat het paard de stier ook niet kan horen. Het paard ruikt echter wel dat de stier vlakbij is en is dan ook doodsbang. Het wordt echter gedwongen te gehoorzamen aan de teugels.

Als een paard gewond raakt, krijst het afschuwelijk. Om dat te voorkomen, worden bij de paarden die gebruikt worden voor een stierengevecht de stembanden doorgesneden. Het publiek raakt anders namelijk overstuur van het gegil van het paard.

Het komt regelmatig voor dat een paard met een opengereten buik zonder verdoving wordt dichtgenaaid om meteen weer ingezet te kunnen worden bij het volgende gevecht. Tot het uiteindelijk wordt afgedankt of wordt gedood tijdens (of na) een stierengevecht.


[bron] [PP] Paarden ook slachtoffer van stierengevechten?
ook hier wordt WEEr een paard gedwongen Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:16

Gemma, een paard is in principe net een kind. Een kind moet luisteren, en een kind moet ook dingen doen die hij in prinicpe niet wil (zoals naar school gaan). Dus als jij het feit dat wij mensen dingen van een paard vragen waar hij naar moet luisteren, als mishandeling beschouwt: tja, voel jij jezelf door je ouders mishandelt? Ik ga er in principe van uit dat je niet alle vrijheid krijgt van je ouders die je graag zou willen hebben. Dat je ook tegenstribbelt als je dingen moet doen die je liever niet wilt doen, maar ze dan alsnog doet.

Paarden werden tot voor kort voor de wet als dingen beschouwd, maar men is hard bezig om dat veranderd te krijgen. In hoeverre mensen hun paard als gebruiksvoorwerp beschouwen ligt helemaal aan de persoon zelf. De een veranderd sneller van paard dan de ander, wil meer, heeft ambities. Een ander past zich aan aan het vermogen van zijn paard. En blijft bij hem tot aan het eind van zijn leven.

Het feit dat paarden van het uitsterven zijn bewaard nadat de mens de traktoren en andere machines kreeg om hem te helpen bij het werk op het land, nadat er auto's kwamen die de paarden vervingen, is alleen te wijten aan het feit dat de mens het paard voor andere doeleinden ging gebruikgen dan voor zijn werk of voor transport van A naar B. Paarden werden een manier van recreatie, en werden daarvoor gebruikt. Ze kregen een nieuw doel.

Dus wees blij dat paarden "gebruikt" worden. Zonder dat gebruik hadden we nu geen paarden meer gehad.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-08-04 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:16

nee, deze bedoel ik niet.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:16

essie79 schreef:
jawel, want jij maakt voor hem die link:

Ik ben chagrijnig, dus ik wil vandaag liever niks doen.
Want die link kan hij zelf niet maken.


Een ander paard zou ik wel gaan rijden als ik sjoggo was maar Mariël niet. En waarom niet, omdat ze onzeker is, en bang, en omdat ze iemand nodig heeft met veel geduld. En ik heb veel geduld, maar niet als ik sjaggo ben. Dus daarom rij ik dan niet...
Als Jel zelf sjaggo (of wat dan ook is) is dan rij ik ook niet, omdat ze dan toch alleen klootvervelend is en er niks mee te beginnen is. Dan gaan we gewoon lekker tuttelen en longeren.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:18

Dit gaat weer niet over het paard, maar over je eigen tekortkomingen zoals je geduld niet kunnen bewaren.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:18

Ik geef je groot gelijk dat je niet gaat rijden als je zelf niet lekker in je vel zit. Want dan ga je dat botvieren op je paard en dat is dan wel weer mishandeling. Ga liever wat anders doen, want als je gaat rijden lukt het toch niet.

March

Berichten: 1851
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Nes (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:19

essie79 schreef:
Dit gaat weer niet over het paard, maar over je eigen tekortkomingen zoals je geduld niet kunnen bewaren.



Neej pcies en als ik dan wel ga rijden dan is mijn paard daar slachtoffer van en dat is dus niet wat ik wil...

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 11:21

Monster schreef:
[bron] [PP] Paarden ook slachtoffer van stierengevechten?
ook hier wordt WEEr een paard gedwongen Lachen


Dat vind ik nou net iets anders, ik draag mijn paard niet op om zich op de horens van een stier te laten nemen! Raar om dit topic aan tehalen.