blijft hij bijten :?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:25

Jeetje, een hengst is ook maar een paard, geen monster! En ik heb zelf ook een hengst gehad!! Je kan ook overdrijven.. consequent ok, maar trappen in zijn buik???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:42

Als je de verkeerde tegenkomt is dat de enige oplossing waar ze nog een beetje van staan te kijken. Trap dan wel met de wreef van je voet en niet met de neus van je schoen.

Baron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:54

ik vind een trap in de buik ook wel hard hoor Scheve mond bij ons hielp castreren wel maar als je dat niet wilt tja...dan moet je idd wel hard zijn..maar toch......miss íets minder hard? ik denk dat je em wel het best op zijn neus kan slaan..omdat het daar echt om gaat

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:35

Brenin krijgt van mij ook heus wel eens een trap of een knal voor z'n kop.. Hij heeft maar te luisteren.. probleem is dat hij wel eens probeert door de denderen als hij wat ziet of ruikt waar hij graag heen wil.. Sja helaas voor hem win ik het nog wel steeds..
Dat is het probleem als je dat niet kan, als je dat zielig vind moet je niet aan een hengst beginnen..

Enne een tik op de neus??? Verward Ze happen nog eerder je vinger eraf als ze daar de kans voor krijgen..

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:15

Tulandro schreef:
Jeetje, een hengst is ook maar een paard, geen monster! En ik heb zelf ook een hengst gehad!! Je kan ook overdrijven.. consequent ok, maar trappen in zijn buik???

ja zker een schop in zn buik is beter dan een klap op zn hoofd!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:16

@ Baron. Een van de meest foute dingen die je bij een paard kunt doen (en dan maakt het niet uit of hij hengst is, ruin of merrie) is een bestraffing geven waar het paard niet van onder de indruk is. Als je iedere keer met een opgeheven vingertje "foei"roept als hij over de schreef gaat, is op een gegeven moment het eind zoek. Hij heeft dan geen respect voor je. En dat is waar het uiteindelijk om gaat: om respect. Maar dat moet je eerst zien te verdienen.

Dus corrigeren: zo zacht als het kan en zo hard als het moet. En daar moet dan een stijgende lijn in zitten. En een schop is bij lange na nog niet het meest extreme wat je als bestraffing kunt voorstellen. Sommig hengsten gaan ook in een gevecht met een andere hengst tot de dood er op volgt. Op het moment dat je een hengst corrigeert, moet je hem in principe de indruk geven dat je hem levend vilt.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:19

Baron schreef:
ik vind een trap in de buik ook wel hard hoor Scheve mond bij ons hielp castreren wel maar als je dat niet wilt tja...dan moet je idd wel hard zijn..maar toch......miss íets minder hard? ik denk dat je em wel het best op zijn neus kan slaan..omdat het daar echt om gaat

ja en lekker kop schuw worden!! ik heb dekhengsten en die zijn kuiken mak. maar als ze echt vervelend zijn dan schop ik ze liever onder de buik dan ik ze sla op hun hoofd. Enne.. ze zijn echt geen monsters hoor! maar sterke dieren.*( tinker van 165!!)* ik wil zeker niet hengsten een stempel op drukken van MONSTERS. want dat zijn ze zeker niet.
Maar je moet KUNNEN op treden als dat nodig is.

En ( beetje penny achtig dat je dat zielig vind) ze verdienen het om eerlijk te zijn. dus ook hun fouten mag bestraft worden. dus vandaar.
die van mij staat naast merries in stal en doet niks..

Dus ik weet dat ik goed bezig ben met me hengst en dat er BV een klein kind op kan weg rijden ( doe ik niet )

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:22

Cassidy schreef:
@ Baron. Een van de meest foute dingen die je bij een paard kunt doen (en dan maakt het niet uit of hij hengst is, ruin of merrie) is een bestraffing geven waar het paard niet van onder de indruk is. Als je iedere keer met een opgeheven vingertje "foei"roept als hij over de schreef gaat, is op een gegeven moment het eind zoek. Hij heeft dan geen respect voor je. En dat is waar het uiteindelijk om gaat: om respect. Maar dat moet je eerst zien te verdienen.

Dus corrigeren: zo zacht als het kan en zo hard als het moet. En daar moet dan een stijgende lijn in zitten. En een schop is bij lange na nog niet het meest extreme wat je als bestraffing kunt voorstellen. Sommig hengsten gaan ook in een gevecht met een andere hengst tot de dood er op volgt. Op het moment dat je een hengst corrigeert, moet je hem in principe de indruk geven dat je hem levend vilt.

Echt niet bij hensgten alleen! bij merries en ruinen moet je ook zo optreden, ALLEEN die hebben MEESTAL niet zo power als hengsten en.

ik denk dat mijn hengst makker is dan vele andere paarden. hij heeft houd vast en weet wat hij wel mag en niet mag. dat is belangrijkl net als kidneren. stabiliteit, moet je die geven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:30

Cayusejuhh schreef:
ik wil zeker niet hengsten een stempel op drukken van MONSTERS. want dat zijn ze zeker niet.

Een hengst is een potentiele moordenaar en daar blijf ik bij. En dat moet je altijd in je achterhoofd houden als je in de buurt van een hengst bent. Hij zal altijd een moment zoeken dat jij niet lekker in je vel zit om je uit te dagen en de baas over je te worden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:37

Als je geen hengst aankan, waarom er dan 1tje houden?

Ik bedoel dat niet l#llig ofzo maar hengsten zijn over het algemeen moeilijker op te voeden dan een merrie.

Vaak kom je er pas achter wat het inhoudt als je er middenin zit en tegen bepaalde problemen aanloopt, dan is het paard dus al in de halve finale terwijl jij nog met de voorrondes meedoet...............

Ook al is ie voor de rest nog zo lief/mak het bijten is waarschijnlijk zijn manier om het het 1 en ander duidelijk te maken, dat hij dus boven baas wilt zijn.

Een hengst straffen omdat deze je bijt is niet slecht, maar beter is om hem altijd voor te zijn, geef hem geen kans om je te bijten en wees er altijd allert op,......hem zijn kansen ontnemen maakt meer indruk dan slaan of schoppen.

Bij veel hengsten (ook merries en ruinen) is het beter om deze 1 keer goed op zn plek te zetten dan telkens weer opnieuw jou plekje te moeten verdedigen.
Hengsten zijn daar gevoelig voer en 1 keer goed van je laten horen (vaak is dat toch wel een pak voor zn duvel geven). werkt uit mijn ervaring het beste dan is het meestal ook klaar over en uit en kun je lekker aan de slag.

Houd er rekening mee dat het machtspelletje na verloop van ti9jd overnieuw kan beginnen, vooral als je hem minder duidelijkheid gaat geven omdat je denkt dat het net zo goed gaat, houdt een hengst kort en strak dan kun je samen veel plezier hebben.

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 22:14

Iedereen bedankt voor zijn advies. Ik heb besloten dat ik geen beslissing kan nemen zonder de hulp van een erkende paardenarts. Die heeft natuurlijk veel meer hengsten meegemaakt. Maar jullie hebben me toch weer een stap verder geholpen. Hartstikke bedankt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:20

Eh...die snap ik even niet: wat heeft een paardenarts met de beslissing te maken of je een paard hengst laat of niet?

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 22:24

Anneketjuh schreef:
Die heeft natuurlijk veel meer hengsten meegemaakt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:27

Denk dat je eerder bij een hengstenhouder moet wezen. Een DA komt de hengsten maar heel kort tegen, meestal als er iets is. En dan reageert een hengst doorgaans toch anders dan in het dagelijks leven.

Anneketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 22:30

Ok Dankje zal ik zeker even doen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 09:06

Cassidy schreef:
Een hengst is een potentiele moordenaar en daar blijf ik bij. En dat moet je altijd in je achterhoofd houden als je in de buurt van een hengst bent. Hij zal altijd een moment zoeken dat jij niet lekker in je vel zit om je uit te dagen en de baas over je te worden.

ervaring?? dat jij een verkeerde ervaring heb gehad met een hengst mischien. Maar erg leuk dat je een stempel op drukt. ik denk dat een zuren merrie erger is dan een hengst. IK heb jaren ervaring met verschillende type hengsten . Ik heb dus met andere dingen een slechte ervaring wel eens gehad moet ik dus meteen alles over 1 kam scheren?? Verward

je bent wel overdreven hoor. je kan beter een boek schrijven want fantasie genoeg!
Zulke larikoek heb ik nog nooit gehoord..!!!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:52

Cayusejuhh schreef:
ervaring?? dat jij een verkeerde ervaring heb gehad met een hengst mischien. Maar erg leuk dat je een stempel op drukt. ik denk dat een zuren merrie erger is dan een hengst. IK heb jaren ervaring met verschillende type hengsten . Ik heb dus met andere dingen een slechte ervaring wel eens gehad moet ik dus meteen alles over 1 kam scheren?? Verward

je bent wel overdreven hoor. je kan beter een boek schrijven want fantasie genoeg!
Zulke larikoek heb ik nog nooit gehoord..!!!!!

Er zit wel een kern van waarhuid in hoor, de woordkleuze die Cassidy gebruikt zou niet de mijne zijn, maar hengsten kunnen een soort "waas" voor zich krijgen en dan hebben ze allen oog voor het betreffende doel (vaak andere paarden en merrie). Er wordt door de hengst dan niet gekeken naar evt. mensen die om hem heen staan dan is het klabang.

Wij hebben een hengstje gehad die tot zn 3e een mak schaap was, pas toen zn hormonen op gingen spelen werd het een krengetje, we hadden hem keurig opgevoed en hij luisterde perfect, we konden hem bij wijze van spreke zo aan een kind meegeven, je denkt op dat moment dus dat de verstandhouding goed omdat het allemaal van een leie dakje gaat, maar hormonen kunnen een draak van je lieve schattige hengstje maken en dan moet je simpelweg stevig in je schoenewn staan en hem geen kans geven om zich te "misdragen" (tussen aanhalingstekens want het is natuurlijk gedrag en geen opzettelijk verwonden van andere).
Gelijk op je strepen gaan staan en hem goed laten weten dat je hier niet van gedient bent, houd een hengst altijd in de gaten, het is niet zn karakter wat hem tegenzit maar puur zn hormonen en daar kan hij niks aan doen.

Ruinen kan een goede optie zijn voor mensen die het moeilijk vinden om een hengst op te voeden of te houden (schaam je niet want dat is half nedeland), daarnaast is het handiger als je hem vanuit bv de opfok naar een pensionstal wilt verhuizen, je paard kan dan lekker met andere de weide in.

Je zei dat je contact op gaat nemen met een paardenarts (ik neem da), want moet deze dan volgens jou doen? ik bedoel hij catereert hem of niet, thats it!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:10

@ Casyusejuhh.

Rij jij auto? In het geval dat jij auto rijdt: Realiseer je je dat jij, net als ieder ander, ook kans maakt iemand hartstikke dood te rijden, iedere keer dat je in die auto stapt? Hoeft niet jouw schuld te zijn, maar dat gevaar is zeer zeker aanwezig. Sta je daar bij stil? Nee, natuurlijk niet. Doe ik ook niet, want anders heb je geen leven meer. Heb ik een rijke fantasie als ik me voorstel dat het zeer zeker binnen de mogelijkheden ligt om iemand dood te rijden als ik in de auto stap?

Jij vindt dat ik in mijn formulering in mijn eerder geplaatste berichten overdrijf. Dat ik vind dat niet. Want als je het zachter of anders formuleert, komt de waarschuwing misschien niet zo aan als hij aan zou moeten komen, en denken er teveel mensen "dat het wel kan". Een hengst is niet voor iedereen. Een hengst moet je alleen hengst laten als hij potentie heeft om als vaderdier te dienen,en niet omdat het leuk/gaaf/stoer is. Dat soort paarden zie ik in de westernsport helaas maar al te vaak. Ze zijn een gevaar voor zichzelf en hun omgeving. Zoals jij en ik potentieel iemand dood kunnen rijden met die auto, kunnen zij potentieel iemand vermoorden omdat ze alleen maar instincten volgen en niets horen en niets meer zien.

Je vroeg om ervaring? Ik zie ieder jaar aan de 20 hengsten op stal langskomen. En dat zie ik intussen al 6 jaar achter elkaar. Zoeterds, en complete etterbakken. Het hele scala heb ik al langs zien komen. Ik zie genoeg situaties/aanvaringen tussen hengsten en hun eigenaren/mensen die er mee om moeten gaan, en ik hoef geen nare ervaring zelf te maken om te weten dat een hengst levensgevaarlijk kan zijn.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:47

Even wat anders: Op het moment dat je een paard een knal voor zijn kop verkoopt omdat hij zijn gebitje aan je arm hangt wordt hij echt niet kopschuw....

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:43

Toen mijn verzorgpony (nu eigen pony) 1,5 was beet hij ook heel veel en toen hij 2 was ook nog steeds,ik kon hem ook zo hard slaan als ik wou maar naar 2 min. deet hij het weer,dat zijn nou eenmaal hengsten Lachen ,maar toen hij 2,4 was heb ik hem ook laten ruinen hij werd gewoon t eerg niet aleen bijten maar ook tijdens het lopen op je springen etc. en ik een meisje van 12 van 1.55 die kon een hengst van 1.37 niet zo snel van zich afslaan..daarom werd het ook een beetje erg gevaarlijk en heb ik hem laten ruinen,hij is nu ruin maar bijt nog steeds wel ik geef hem altidj een pets op zijn lippen,dat doet best wel erg pijn en hij doet t nu echt veel minder!
Amigo beet toen hij 1,5 was ook heel vaak ngo niet echt heel hard,maar toen hij 2,4 was werd t erger en toen heb ik hem laten ruinen,ikw il hem toch voor alleen lekker rijden en knufflen en dat kon nou eenmaal nie tmet hem..dus toen heb ik hem laten ruinen
ik weet neit wat jij me them van plan bent..

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:45

Cassidy schreef:
@ Casyusejuhh.
Een hengst moet je alleen hengst laten als hij potentie heeft om als vaderdier te dienen,en niet omdat het leuk/gaaf/stoer is.

Vind ik ook OK dan!

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:47

Cayusejuhh schreef:
ja en lekker kop schuw worden!!

Ik sla de mijne ook op zijn neus/eigenlijk lippen als hij bijt,dan kan ik veel sneller reageren en straf ik hem op de plek waar hij me mee pijn heeft gedaan,ik vidn een schop in zijn buik ook niet erg als hij echt fout zit maar ik kan sneller reageren door een tik op zijn neus of lippen,en mijne is daar echt niet kopschuw van want hij weet dat hij fout zit en weet ook dat ik het niet doe als hij niet hapt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:05

Paarden hebben donders goed door als je ze bestraft voor iets wat niet mag.
En als je de link naar het artikel van Pat Parelli hebt gevolgd, en het Engels machtig bent, zul je misschien ook lezen dat een bestraffing niets uithaalt bij een hengstveulen. Hij zal je om zo harder terugpakken. Puur omdat het speeldrang is, en hij jou als paard/speelkameraadje/concurrentie beschouwd.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:54

Cassidy schreef:
@ Casyusejuhh.

Rij jij auto? In het geval dat jij auto rijdt: Realiseer je je dat jij, net als ieder ander, ook kans maakt iemand hartstikke dood te rijden, iedere keer dat je in die auto stapt? Hoeft niet jouw schuld te zijn, maar dat gevaar is zeer zeker aanwezig. Sta je daar bij stil? Nee, natuurlijk niet. Doe ik ook niet, want anders heb je geen leven meer. Heb ik een rijke fantasie als ik me voorstel dat het zeer zeker binnen de mogelijkheden ligt om iemand dood te rijden als ik in de auto stap?

Jij vindt dat ik in mijn formulering in mijn eerder geplaatste berichten overdrijf. Dat ik vind dat niet. Want als je het zachter of anders formuleert, komt de waarschuwing misschien niet zo aan als hij aan zou moeten komen, en denken er teveel mensen "dat het wel kan". Een hengst is niet voor iedereen. Een hengst moet je alleen hengst laten als hij potentie heeft om als vaderdier te dienen,en niet omdat het leuk/gaaf/stoer is. Dat soort paarden zie ik in de westernsport helaas maar al te vaak. Ze zijn een gevaar voor zichzelf en hun omgeving. Zoals jij en ik potentieel iemand dood kunnen rijden met die auto, kunnen zij potentieel iemand vermoorden omdat ze alleen maar instincten volgen en niets horen en niets meer zien.

Je vroeg om ervaring? Ik zie ieder jaar aan de 20 hengsten op stal langskomen. En dat zie ik intussen al 6 jaar achter elkaar. Zoeterds, en complete etterbakken. Het hele scala heb ik al langs zien komen. Ik zie genoeg situaties/aanvaringen tussen hengsten en hun eigenaren/mensen die er mee om moeten gaan, en ik hoef geen nare ervaring zelf te maken om te weten dat een hengst levensgevaarlijk kan zijn.

Ik ontken ook zeer zker niet dat je geen hengst moet houden omdat het "vet cool is" dat is het domste wat je kan doen,. Ik raad het ook af.
Ik uit me eigen altijd in 'harde'woorden. mensen weten meteen wat ze aan me hebben. ik heb haar op me tanden zo als ze zeggen.
Maar waar ik niet tegen kan is dat hengsten over 1 kam worden geschoren en bestempeld worden als killers.
Ik vind dus van arabieren en dravers dat het zenuwen leijers zijn. Nou je moet mensen horen als ik dat zeg. dat het MIJn mening is ok. maar ik scheer mss die paarden over 1 kam. terwijl het helemaal niet zo hoeft te zijn.
Bij mensen die niet weten wat een hensgt in houd is erg goed om te vertellen en hun te doen beseffe wat ze voor dier hebben
Maar maak ze niet "bang" doro dit soort dingen te zeggen. Je krijgt een afkeer van van zulke woorden.

Dat ze haar goed wilt waarschuwem is goed hoor! Maar laat blijken dat het voro HAAR niet goed is om een hengst te houden! maar blaas het fenomeen HENGST niet zo op. daar zat mijn punt van disscussie eigelijk.

hmmzz.. ik heb eieglijk niks meer te vertellen hahahha

gr Nadine
Laatst bijgewerkt door Caye op 21-08-04 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:57

Samanthaaaaa schreef:
Ik sla de mijne ook op zijn neus/eigenlijk lippen als hij bijt,dan kan ik veel sneller reageren en straf ik hem op de plek waar hij me mee pijn heeft gedaan,ik vidn een schop in zijn buik ook niet erg als hij echt fout zit maar ik kan sneller reageren door een tik op zijn neus of lippen,en mijne is daar echt niet kopschuw van want hij weet dat hij fout zit en weet ook dat ik het niet doe als hij niet hapt

ja dat je sneller reageert mss. maar denk na dat een paard niet weet waarmee hij jou pijn heeft gedaan. mocht jij een keer een schijnbeweging maken of weet ik wat. staat hij wel met zn kop in de lucht van OEI
ik heb al 18 jaar ervaring met paarden en heb heel wat meegemaakt.
Tja het is jou paard en niet de mijne gelukkig.
ALs ik mijn verzorger ziet slaan op het hoofd heeft ze echt een probleem.