Cassidy schreef:Cassidy weet het kleinste botje van het paard, maar zegt het lekker niet
Are you a child?
Als je het weet zeg het dan gewoon, wat heb je te verliezen.
Sterker nog, je berichten teller loopt weer op!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Cassidy schreef:Voor iedereen die vindt dat ik overdrijf:
http://parelli.parellinet.net/info_page ... avvy&t=lit
En op de stal waar ik sta heb ik de nodige hengsten langs zien komen. Ik maak ze dagelijks mee, maar ben gelukkig niet degene die met ze om moet gaan. Lees het artikel van Pat Parelli, en begrijp waarom een hengst niet in de handen thuishoort van iemand die er geen verstand van heeft.
Kim, jij weet hoe je Orobaldo aan moet pakken, jij geeft hem desnoods ook een mega-oplawaai. Maar als je de eerste topics over hem even terugleest en als ik met herinner wat jij me over Orobaldo hebt verteled dat je hem net had, had ook Orobaldo last van los zittende achtervoetjes, en is hij dat wat hij nu geworden is ook alleen maar geworden door jouw opvoeding. Ik zie dagelijks de nodige mensen met hengsten omgaan die daar niet toe in staat zijn, omdat het houden van een hengst in de westernsport helaas erg stoer is. En ik zie een heleboel hengsten of nooit meer terug in de wedstrijdring, of ze komen terug als ruin omdat ze niet te hanteren zijn als hengst. En dat zijn dan de "koele" Quarters.
dana schreef:hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, hoewel ik het woordje prof dan weer niet zo letterlijk zou nemen.
natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar aangezien het beoordelen van je eigen capaciteit moeilijk is, is het veiliger om er gewoon niet aan te beginnen. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat de hengst uit Nederland moet worden gebannen.
Maar gewoon als rijpaard, op een manege of pensionstal, met een ruiter die er opzich niets aan heeft dat het een hengst is daar heb ik mijn twijfels bij, en ik snap niet waarom een hengst dan beter is dan een ruin.
), want om nou zomaar aan een hengst te beginnen...niet verstandig. Het vereist strakke discipline die je alleen kan hebben na een stoot ervaring met paarden.
Cassidy schreef:Hengsten zijn potentiele moordenaars. Als je bij hen in de buurt bent moet je altijd op hun hoede zijn. Maakt niet uit of het een schatje is of niet, ze zullen een onachtzaam moment van je altijd proberen gebruiken om hoger in rangorde te komen dan jij. Draai een hengst nooit je rug toe, blijf altijd waakzaam. Het kan anders je leven kosten.
Citaat:Hengsten zijn niet geschikt voor de normale ruiters onder ons.
Cassidy heeft gelijk.
Het blijft oppassen met ze.
Hengsten zijn er voor profs.

Cassidy schreef:Hengsten zijn potentiele moordenaars. Als je bij hen in de buurt bent moet je altijd op hun hoede zijn. Maakt niet uit of het een schatje is of niet, ze zullen een onachtzaam moment van je altijd proberen gebruiken om hoger in rangorde te komen dan jij. Draai een hengst nooit je rug toe, blijf altijd waakzaam. Het kan anders je leven kosten.
ik zeg dit niet om je aan te vallen of zo het is mijn mening
Loolapelooza schreef:Hengsten zijn niet enkel voor profs, hengsten zijn voor mensen die niet bang van ze zijn. Als je bang bent dat je hengst je je strot komt overbijten moet je inderdaad niet aan een hengst beginnen. Maar als jij zeker bent van je positie, uiterst consequent met je hengst om gaat, en hem altijd vanuit je ooghoeken in de gaten houdt paraat om te prijzen of te corrigeren, heb je een fijn paard.
Ikzelf heb een jaarling hengst, hoe braaf hij op de moment ook is ik verlies hem nooit uit het oog. Als hij achter me aan loopt in de wei draai ik hem nooit de rug toe maar hou ik hem altijd in het zicht. Ik heb nou eenmaal geen zin om plotseling besprongen te worden door een jaarling hengst die wil spelen.
Voor hengsten heb je een goede dosis gezond verstand nodig, consequentie is het 2e sleutelwoord en als laatste mag je geen angst koesteren tov hem omdat hij toevallig 2 kiwi's tussen z'n benen heeft en je op internet enkele gruwelijke verhalen hebt gelezen.
Het is niet voor iedereen weg gelegd, als je er voor gaat ga je er ook voor. Iedere seconde van de dag, consequent.
Wat dat betreft is een merrie of ruin makkelijker, die vergeeft het je als je eens een dag wat minder erbij bent. Een hengst daarentegen zal die kans met beide benen aangrijpen, misschien wel letterlijk.
En ja, dan kan het slecht aflopen ja ... maar dat is dan niet de hengst z'n schuld.
carola schreef:Ik ga met Cassidy mee, hengsten zijn echt niet voor iedereen geschikt.
Verder zit er veel verschil in. Een jaarling hengstje zal niet veel doen. Maar een 7 jarige dekhengst is heeeeeel wat gevaarlijker!
.
carola schreef:Ik ga met Cassidy mee, hengsten zijn echt niet voor iedereen geschikt.
Verder zit er veel verschil in. Een jaarling hengstje zal niet veel doen. Maar een 7 jarige dekhengst is heeeeeel wat gevaarlijker!
Vooral de opvoeding bij een hengst is uiterst belangrijk. Je moet ze nog geen vingertopje geven, want anders nemen ze je hele hand. Als een hengst goed is opgevoed, dan is er vaak prima mee te werken door ervaren mensen, maar niets is zo gevaarlijk en irritant als een onopgevoedde hengst.

k_loves_p_c schreef:hier ben ik het dus totaal niet mee eens ik weet dat niet alle hengsten lief zijn maar pierre keer ik mijn rug gewoon naar toe meschien dat er hengste zijn die dat doen maar ik vertrouw hem zolang jij het vertrouwen in hem niet beschaamt zal een hengst alles voor je doen zolang jij hem juist behandelt en paard word niet kwaad of goed geboren hij/zij word zo gemaakt! maar je moet niet alle hengsten over 1 kam scheren...ik zeg dit niet om je aan te vallen of zo het is mijn mening

Serendipity1 schreef:ik wil niet vervelend zijn, maar mijn ongeluk is ook gekomen door een jaarling hengst, netjes opgevoed, erg lief in ded omgang...
Loolapelooza schreef:Hengsten zijn niet enkel voor profs, hengsten zijn voor mensen die niet bang van ze zijn. Als je bang bent dat je hengst je je strot komt overbijten moet je inderdaad niet aan een hengst beginnen. Maar als jij zeker bent van je positie, uiterst consequent met je hengst om gaat, en hem altijd vanuit je ooghoeken in de gaten houdt paraat om te prijzen of te corrigeren, heb je een fijn paard.
Ikzelf heb een jaarling hengst, hoe braaf hij op de moment ook is ik verlies hem nooit uit het oog. Als hij achter me aan loopt in de wei draai ik hem nooit de rug toe maar hou ik hem altijd in het zicht. Ik heb nou eenmaal geen zin om plotseling besprongen te worden door een jaarling hengst die wil spelen.
Voor hengsten heb je een goede dosis gezond verstand nodig, consequentie is het 2e sleutelwoord en als laatste mag je geen angst koesteren tov hem omdat hij toevallig 2 kiwi's tussen z'n benen heeft en je op internet enkele gruwelijke verhalen hebt gelezen.
Het is niet voor iedereen weg gelegd, als je er voor gaat ga je er ook voor. Iedere seconde van de dag, consequent.
Wat dat betreft is een merrie of ruin makkelijker, die vergeeft het je als je eens een dag wat minder erbij bent. Een hengst daarentegen zal die kans met beide benen aangrijpen, misschien wel letterlijk.
En ja, dan kan het slecht aflopen ja ... maar dat is dan niet de hengst z'n schuld.
Niets aan toe te voegen, je zegt het precies zoals ik het had kunnen doen
..... grapje hoor! Paarden zijn en blijven dieren en het blijft oppassen geblazen!