Zijn alle hengsten moeilijk ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diddles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-04 09:38

Cassidy schreef:
Cassidy weet het kleinste botje van het paard, maar zegt het lekker niet Haha!

Are you a child?
Als je het weet zeg het dan gewoon, wat heb je te verliezen.
Sterker nog, je berichten teller loopt weer op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:20

Cassidy schreef:
Voor iedereen die vindt dat ik overdrijf:

http://parelli.parellinet.net/info_page ... avvy&t=lit

En op de stal waar ik sta heb ik de nodige hengsten langs zien komen. Ik maak ze dagelijks mee, maar ben gelukkig niet degene die met ze om moet gaan. Lees het artikel van Pat Parelli, en begrijp waarom een hengst niet in de handen thuishoort van iemand die er geen verstand van heeft.

Kim, jij weet hoe je Orobaldo aan moet pakken, jij geeft hem desnoods ook een mega-oplawaai. Maar als je de eerste topics over hem even terugleest en als ik met herinner wat jij me over Orobaldo hebt verteled dat je hem net had, had ook Orobaldo last van los zittende achtervoetjes, en is hij dat wat hij nu geworden is ook alleen maar geworden door jouw opvoeding. Ik zie dagelijks de nodige mensen met hengsten omgaan die daar niet toe in staat zijn, omdat het houden van een hengst in de westernsport helaas erg stoer is. En ik zie een heleboel hengsten of nooit meer terug in de wedstrijdring, of ze komen terug als ruin omdat ze niet te hanteren zijn als hengst. En dat zijn dan de "koele" Quarters.

Dus nu moeten we door dat artikel tegen eigen ervaringen in maar allemaal bang worden van hengsten??

En pinky, sluit me bij je aan. Ik vertrouw merries vaak minder dan een geod opgevoede hengst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:22

dana schreef:
hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, hoewel ik het woordje prof dan weer niet zo letterlijk zou nemen.
natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar aangezien het beoordelen van je eigen capaciteit moeilijk is, is het veiliger om er gewoon niet aan te beginnen. En dan bedoel ik natuurlijk niet dat de hengst uit Nederland moet worden gebannen.
Maar gewoon als rijpaard, op een manege of pensionstal, met een ruiter die er opzich niets aan heeft dat het een hengst is daar heb ik mijn twijfels bij, en ik snap niet waarom een hengst dan beter is dan een ruin.

Cassidy heeft hierin wel een beetje gelijk (geloof ik een van de weinige dingen waar zij en ik het over eens zijn Schijnheilig ), want om nou zomaar aan een hengst te beginnen...niet verstandig. Het vereist strakke discipline die je alleen kan hebben na een stoot ervaring met paarden.

Edit: las net dat natasha dat stukje had geschreven, dus weer nie Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-04 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

VeronicaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:33

Dennis schreef:
Idd, een hengst is nooit te vertrouwen. Net als ieder ander dier, of die nu manlijk of vrouwelijk is.

En idd Shetty, Ras is een watje Tong uitsteken. Net als Dennis. Zou het aan de fokker liggen Knipoog.

vast

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:42

Waar een merrie enkele periodes last heeft van haar hormonen gieren ze bij een hengst 24 uur per dag door zijn lichaam heen. Om al die hormonen in toom te houden, moet je toch stevig in je schoenen staan. Een hengst die geen respect voor je heeft, is idd levensgevaarlijk...

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:46

NEE.

Een hengstenhouder kwam eens met zijn hengst bij ons om Prelude te laten dekken. Hengst was klaar en hengstenhouder vroeg: "Wil je er eens op rijden?" Uiteraard, dus: zadel erop gekwakt en weggereden.

WAT EEN LIEF PAARD!!!!!!! Echt een Oldenburg/ Groninger supergehoorzaam en super soepel dotje. Met mijn K-welsh heb ik nog nooit zo`n makkelijke trainig gehad.

Toen ik eraf stapte vertelde de eigenaar dat er sinds anderhalf jaar niemand meer op dat paard gereden had (...). Leuk dat hij dat toen nog eens zei, maar dat maakte dus niks uit.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 10:51

Cassidy schreef:
Hengsten zijn potentiele moordenaars. Als je bij hen in de buurt bent moet je altijd op hun hoede zijn. Maakt niet uit of het een schatje is of niet, ze zullen een onachtzaam moment van je altijd proberen gebruiken om hoger in rangorde te komen dan jij. Draai een hengst nooit je rug toe, blijf altijd waakzaam. Het kan anders je leven kosten.

klopt helemaal. het kostte mij ook bijna mijn leven dat ik een keer bij een hengst in de bak stond...(heb ontzettend geluk gehad)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:05

Citaat:
Hengsten zijn niet geschikt voor de normale ruiters onder ons.
Cassidy heeft gelijk.
Het blijft oppassen met ze.
Hengsten zijn er voor profs.

Hengsten zijn niet enkel voor profs, hengsten zijn voor mensen die niet bang van ze zijn. Als je bang bent dat je hengst je je strot komt overbijten moet je inderdaad niet aan een hengst beginnen. Maar als jij zeker bent van je positie, uiterst consequent met je hengst om gaat, en hem altijd vanuit je ooghoeken in de gaten houdt paraat om te prijzen of te corrigeren, heb je een fijn paard.

Ikzelf heb een jaarling hengst, hoe braaf hij op de moment ook is ik verlies hem nooit uit het oog. Als hij achter me aan loopt in de wei draai ik hem nooit de rug toe maar hou ik hem altijd in het zicht. Ik heb nou eenmaal geen zin om plotseling besprongen te worden door een jaarling hengst die wil spelen.

Voor hengsten heb je een goede dosis gezond verstand nodig, consequentie is het 2e sleutelwoord en als laatste mag je geen angst koesteren tov hem omdat hij toevallig 2 kiwi's tussen z'n benen heeft en je op internet enkele gruwelijke verhalen hebt gelezen.

Het is niet voor iedereen weg gelegd, als je er voor gaat ga je er ook voor. Iedere seconde van de dag, consequent.
Wat dat betreft is een merrie of ruin makkelijker, die vergeeft het je als je eens een dag wat minder erbij bent. Een hengst daarentegen zal die kans met beide benen aangrijpen, misschien wel letterlijk.
En ja, dan kan het slecht aflopen ja ... maar dat is dan niet de hengst z'n schuld.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:35

Ik ga met Cassidy mee, hengsten zijn echt niet voor iedereen geschikt.
Verder zit er veel verschil in. Een jaarling hengstje zal niet veel doen. Maar een 7 jarige dekhengst is heeeeeel wat gevaarlijker!
Vooral de opvoeding bij een hengst is uiterst belangrijk. Je moet ze nog geen vingertopje geven, want anders nemen ze je hele hand. Als een hengst goed is opgevoed, dan is er vaak prima mee te werken door ervaren mensen, maar niets is zo gevaarlijk en irritant als een onopgevoedde hengst.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:40

Ik heb ook een tijdje op hengsten gereden op de fokkerij bij ons. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Ze hadden weleens streken maar dat heeft mijn merrie ook Knipoog

Wij hebben nu ook een hengstje staan waar de vorige eigenaar er gewoon buitenritten mee maakte e.d.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 11:41

Binko schreef:
Are you a child?

Cassidy is ouder dan jij...Haha!, en wat mij betreft mag die teller terug naar 0....denk je nou echt dat ik zit te bokken om het aantal berichten?

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:10

Binko schreef:
Are you a child?

Dus jij bokt omdat je veel berichten wilt hebben.
Nou dan had je in die 27 uur wel wat meer je best mogen doen.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:26

merries kunnen ook gemeen zijn!

k_loves_p_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:39

Cassidy schreef:
Hengsten zijn potentiele moordenaars. Als je bij hen in de buurt bent moet je altijd op hun hoede zijn. Maakt niet uit of het een schatje is of niet, ze zullen een onachtzaam moment van je altijd proberen gebruiken om hoger in rangorde te komen dan jij. Draai een hengst nooit je rug toe, blijf altijd waakzaam. Het kan anders je leven kosten.

hier ben ik het dus totaal niet mee eens ik weet dat niet alle hengsten lief zijn maar pierre keer ik mijn rug gewoon naar toe meschien dat er hengste zijn die dat doen maar ik vertrouw hem zolang jij het vertrouwen in hem niet beschaamt zal een hengst alles voor je doen zolang jij hem juist behandelt en paard word niet kwaad of goed geboren hij/zij word zo gemaakt! maar je moet niet alle hengsten over 1 kam scheren... Boos! ik zeg dit niet om je aan te vallen of zo het is mijn mening Knipoog

k_loves_p_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:42

btw klinkt meschien penny achtig maar ja... daar kan ik ook niks aan doen

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:44

Mijn merrie staat naast een hengst op stal Haha! (en ze kunnen snuffelen)
Nou is die hengst echt een dooie en mijn merrie is ook makkelijk en onverstoorbaar, maar als ze samen in het gangpad staan kijk ik altijd uit, want het is en blijft een hengst.

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:29

Loolapelooza schreef:
Hengsten zijn niet enkel voor profs, hengsten zijn voor mensen die niet bang van ze zijn. Als je bang bent dat je hengst je je strot komt overbijten moet je inderdaad niet aan een hengst beginnen. Maar als jij zeker bent van je positie, uiterst consequent met je hengst om gaat, en hem altijd vanuit je ooghoeken in de gaten houdt paraat om te prijzen of te corrigeren, heb je een fijn paard.

Ikzelf heb een jaarling hengst, hoe braaf hij op de moment ook is ik verlies hem nooit uit het oog. Als hij achter me aan loopt in de wei draai ik hem nooit de rug toe maar hou ik hem altijd in het zicht. Ik heb nou eenmaal geen zin om plotseling besprongen te worden door een jaarling hengst die wil spelen.

Voor hengsten heb je een goede dosis gezond verstand nodig, consequentie is het 2e sleutelwoord en als laatste mag je geen angst koesteren tov hem omdat hij toevallig 2 kiwi's tussen z'n benen heeft en je op internet enkele gruwelijke verhalen hebt gelezen.

Het is niet voor iedereen weg gelegd, als je er voor gaat ga je er ook voor. Iedere seconde van de dag, consequent.
Wat dat betreft is een merrie of ruin makkelijker, die vergeeft het je als je eens een dag wat minder erbij bent. Een hengst daarentegen zal die kans met beide benen aangrijpen, misschien wel letterlijk.
En ja, dan kan het slecht aflopen ja ... maar dat is dan niet de hengst z'n schuld.

Hier ga ik volledig in mee en niets aan toe te voegen.

gr

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:37

carola schreef:
Verder zit er veel verschil in. Een jaarling hengstje zal niet veel doen. Maar een 7 jarige dekhengst is heeeeeel wat gevaarlijker!
.

Veel verschil zit er niet in hoor, je moet bij beide je kop erbij houden.

Als je met die instelling aan een jaarling hengst begint dan raad ik je aan om hem te castreren. Hengst is hengst, daarmee uit.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:39

carola schreef:
Vooral de opvoeding bij een hengst is uiterst belangrijk. Je moet ze nog geen vingertopje geven, want anders nemen ze je hele hand. Als een hengst goed is opgevoed, dan is er vaak prima mee te werken door ervaren mensen, maar niets is zo gevaarlijk en irritant als een onopgevoedde hengst.

ik wil niet vervelend zijn, maar mijn ongeluk is ook gekomen door een jaarling hengst, netjes opgevoed, erg lief in ded omgang...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:51

k_loves_p_c schreef:
hier ben ik het dus totaal niet mee eens ik weet dat niet alle hengsten lief zijn maar pierre keer ik mijn rug gewoon naar toe meschien dat er hengste zijn die dat doen maar ik vertrouw hem zolang jij het vertrouwen in hem niet beschaamt zal een hengst alles voor je doen zolang jij hem juist behandelt en paard word niet kwaad of goed geboren hij/zij word zo gemaakt! maar je moet niet alle hengsten over 1 kam scheren... Boos! ik zeg dit niet om je aan te vallen of zo het is mijn mening Knipoog

Keep on dreaming zou ik zo zeggen, denk je dat een hengst nadenkt als hij echt door het lint gaat? Zo van " dit is mijn baasje en zij is altijd lief voor mij dus ik zal haar niet bezeren of anderzins kwaad doen?"
Als de hormonen de overhand nemen bij een hengst, ziet hij niets meer, hoort hij niets meer, wordt hij geleid door instinct en gaat alles tegen de vlakte wat hem in de weg komt.

Vergelijk het maar met een paard dat schrikt en op hol slaat, dat wordt ook geleid door het vluchtinstinct, en rent ook de weg op, het kanaal in of voor de trein. Die gaat ook niet denken: ojee, baasje zit op mijn rug, die is altijd lief voor me geweest en haar vertrouw ik volledig, ik wil haar niet pijn doen?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:00

Serendipity1 schreef:
ik wil niet vervelend zijn, maar mijn ongeluk is ook gekomen door een jaarling hengst, netjes opgevoed, erg lief in ded omgang...

Tuurlijk kan dat gebeuren, dat zeg ik toch ook niet??? Ik heb het over het algemene beeld. Of denk jij echt dat jou jaarling hengstje gevaarlijker is dan een 7 jarige dekhengst? Jammer van dat ongeluk van jou, maar dat is maar een geval. Dat geeft niet aan hoe het in het algemeen is.
En misschien is het dan wel heel verstandig dat jij je niet gaat wagen aan 'echte' volwassen hengsten, want die zijn nog heel wat sterker en dominanter dan jaarlingetjes. (gemiddeld genomen dan)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:41

Binko schreef:
Are you a child?

WAT maakt het in hemelsnaam uit of iemand het kleinste botje van een paard weet Verward Verward WAT voor een toegevoegde waarde heeft dat Verward

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 14:56

met hengsten is het idd oppassen met elke stap wat je maakt... Maar met sommige merrie's heb je precies het zelfde... Daarom schilder ik hengsten niet af als gevaarlijk... Maar oppassen moet je er wel mee *LOL*

Tralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:08

Loolapelooza schreef:

Niets aan toe te voegen, je zegt het precies zoals ik het had kunnen doen OK dan!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:18

Toen ik mijn paard kocht, was hij nog hengst! Een super-brave hengst.. je kon er alles mee, kon er zo mee wegrijden (was nét zadelmak), etc.
Was een keer in de binnenbak aan het rijden en kwam er iemand door de bak met een merrie (stak even over.. van de ene kant naar de andere), nou hij was een half uur van slag.. en totaal niet meer met zijn gedachten bij mij!
Kwam natuurlijk ook omdat hij pas net onder het zadel was en nog niet geheel opgevoed was, maar toch.. hij veranderde binnen no time van een braaf lief paard in een wilde hengst (jaja.. vroeger droomde ik altijd over die gave 'black stallion')!
Daarnaast begon hij ook te bijten.. gewoon met z'n oortjes naar voren en dan je vel tussen z'n tanden!
En ja.. ik had hem hengst kunnen laten en hem consequent kunnen opvoeden (heb ik toch wel gedaan), maar heb hem uiteindelijk laten castreren, omdat ik ook nog 2 ponietjes had en hij daar dan niet lekker mee naar buiten kon!
Heb overigens nu et liefste paard van de wereld (*penny-uitspraak*)!

Vorig jaar op vakantie ging een vriendin mee met haar friese hengst! Onwijs braaf beestje.. je merkte haast niet dat ie hengst was (is)!
Totdat hij op een nacht heeft uit weten te breken en in stal van een merrie wilde springen. 's Morgens werden we gewekt met de mededeling dat de hengst over de staldeur hing. Hebben ze de deur eruit moeten halen!!

En bij onze friezencaroussel rijdt een vrouwtje mee met een merrie.. die mept al op 10 meter afstand.. constant oren in de nek en zwiepen met z'n staart.. die vertrouw ik dus ook totaal niet!

Nee.. doe mij maar een ruin Haha! ..... grapje hoor! Paarden zijn en blijven dieren en het blijft oppassen geblazen!