Naar de kalverslachterij ESA geweest.

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:40

Citaat:
ze zijn hooguit een beetje bang.. logisch


Een beetje???Wat ik weet is dat varkens eerst ontstresst worden voordat ze geslacht worden anders is er geen houden aan.En krijgt de consument op zijn bordje een stuk stress-vlees

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:23

mightymuts2 schreef:
Eigenlijk is het bizar en egoistisch om vlees te eten nu iedereen weet wat die beesten moeten doormaken. Tenminste als het op de manier gaat zoals dat nu het geval is. Ik kies ervoor om minder vlees te eten of vis(die worden niet gefokt om opgegeten te worden, maar zwemmen vrij rondt.)


Ik heb liever iets dat gefokt is hoor. Dan worden ze tenminste niet uit de natuur geplukt waar ze horen, waar ze nodig zijn voor een biologisch evenwicht....
Beetje krom dit.

Trouwens, wat ik ook zo krom vind (en nu doel ik niet op mensen die HELEMAAL vegetarisch zijn, of het niet LUSTEN)...

de slacht is naar mijn idee voor elk beest even "zielig" of dat nou een kalf, konijn, paard, koe of varken is.

Geen paardenvlees eten omdat je zo van paarden houdt vind ik dus gewoon hypocriet

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:47

stef, de slacht is zielig, maar dieren fokken in een hokkie proppen en voor dat ze volwassen zijn slachten niet?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:57

Ik zeg niet dat de slacht zielig is, en ik ben absoluut niet voor de bio industrie. Máár......
Bij de bio industrie zijn het individuele dieren die lijden. Bij vissen die uit het wild gehaald worden kán er een compleet ecosysteem onder lijden. Dat bedoel ik.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:02

hey chronos , wanneer ben jij in boxtel geweest??
de nieuwe of de oude slachterij??

de oude was met een elektroschok toch?
nu met kooldioxidegas...
okey het blijft rot om te zien , en ik beken , de eerste keer dat ik een slachterij van binnen had gezien , toen ben ik 3 dagen misselijk geweest, heb thuis zitten janken bij smam en heb een maand geen speklapjes op....

helaas wen je eraan, bij de zeugenslachterij zie je ze ook hangen als je komt lossen , in t begin heel naar maar , helaas je word er hard van en went eraan

dat boeren ze in hokjes proppen , dat doet de economie , en geen enkele hoge pik die er iets aan doet om het de boeren makkelijker te maken, nee hoor, ze worden alleen maar strenger op de slachterijen.. staartje lichtjes gebeten ---> categhorie( moeilijk woord ! ) 3 en dus levert zo'n varken dan maar 10-20 euro op !!!!
niet normaal !!!
terwijl op een andere slachterij het beestje gewoon voor de volle prijs word geslacht, evt word er een stukje vlees afgekeurd vanwege evt ontstekingen oid ( als er een staartenbijter tussenzit, kan er vuil in zijn gekomen en op het ruggemerg zijn geslagen, ze kunnen dan een pusbult hebben onder de ruggegraat,en die kan dus het vlees verontreinigen bij het doormiddenhakken. als ze die aant eind van de dag slachten , geen probleem. maar nee, dat kost teveel tijd, ze maken er een 3'tje van en worden door een slager uit de buurt opgehaald
dit gebeurt ook met dikke poten etc... zo krijgen de boeren niets voor hun eigenlijk goede varken.. terwijl die slager voor hetzelfde vlees t volle pond beurt.... dus... ik vind niet dat de boeren als slecht mogen worden betiteld !!!! )

een slachterij is niet prettig om te zien en om te weten wat er gebeurt
doordat varkens niets opleveren worden ze in grote getalen geslacht, een dumeco bijvoorbeeld, dat is lopende band werk, de robot draait overuren ... een ouderwetse slachterij, een kleintje, die slachten 100 varkens op een dag. waardoor het er dus heel anders aan toe gaat!!
dumeco is snel snel snel.
ik denk wel dat de varkens als ze geslacht worden in een dergelijke trance ofzo zijn
want ten eerste zijn ze nuchter, 12 uur vtvoren voor t laatst gegeten... ze zijn uit hun warme hok op een koude wagen gezet... en toen gelost en onder de koude douche gezet.... mij kun je niet wijs maken dat hersenen dan nog overuren maken .....

kippen is nog veel zieliger overigens
ik houd ook niet van kippenvlees.. maar kippen worden geloof ik 5000 per uur gelost... een dierenarts heeft me dat een keer verteld. hij zei, dat is gewoon vreselijk al die kippen
ook hoe ze vervoerd worden Lips are sealed met een heel stel in een mandje gepropt , op de wagen gegooid of met de heftruck erop gedauwt
en zo naar de slachterij
de helft heeft elkaar helemaal kaal gepikt Scheve mond
dus laat liever dat kippeboutje staan als dat kalfsvlees...
veel kalveren hebben een goed leven gehad
okej kistkalveren niet
maar nuchtere kalveren gaan veel naar mesters toe, die ze in ruime stallen en op de wei zetten ....
beter als die kippen die hutje mutje worden vetgemest en dan dat akelig transport erbij ..
Laatst bijgewerkt door CM_ op 13-05-04 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:07

amen

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 22:49

Kistkalveren worden nog maar heel weinig gehouden.

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 00:12

Klopt, op een beetje kippenslachterij komen de kippen met een snelheid van 150 per minuut langs... Dat is echt niet meer normaal.

Zeugen op vermeerderingsbedrijven moeten binnenkort allemaal in groepshuisvesting worden gehouden (dus los) en worden alleen in een hokje gesloten rond het dekken en vlak voor de geboorte en tijdens de zoogperiode, daarna gaan ze weer los.
Batterijen voor kippen zijn ook een uitstervende zaak, dus er wordt wel degelijk verbeterd aan de bio-industrie.
Het probleem is alleen nog steeds dat de meeste mensen die het hardste roepen dat de dieren het beter moeten krijgen, niet meer willen betalen voor een stukje vlees van een dier dat het beter heeft gehad, dan telt alleen de portemonnee.
En aan alles weer vrij en buiten laten lopen heeft ook zo zijn nadelen, wormbesmettingen zijn bij kippen zeldzaam, maar als ze allemaal een buitenuitloop krijgen, steekt dat weer enorm de kop op. En behandelen kan niet, want de consument is als de dood voor resisuen in het vlees!
Kortom, het grootste probleem zit hem toch in het denk en koop gedrag van de consument en het feit dat de regels gemaakt worden door de hoge heren in het pak, die geen idee hebben hoe het er in de stal aan toe gaat...

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 08:34

Zo, onverwacht onderwerp hier *LOL*

Ik ben zelf ruim een jaar geleden ook bij ESA geweest, zag er zeer professioneel uit.

Ik ben alleen niet meegeweest naar het deel waar de kalveren gedood worden. Ja, ik eet wel vlees, en nee, dat vind ik niet hypocriet van mezelf. Er zijn ook mensen die niet naar een operatie op tv kunnen kijken, nou, ik kon dat niet. Als het eenmaal vlees is, doet het me niet zoveel meer.

Verder vond ik het een interessante rondleiding.

Zelf vind ik het belangrijkste dat het houderij systeem verbeterd wordt, en daar wordt al flink aan gewerk. Helaas mogen we wel gewoon spotgoedkoop vlees uit andere landen importeren van dieren die echt niet volgens EU-welzijnsnormen geleefd hebben. Dat vind ik nou erg, dat de boeren hier gedwongen worden dure welzijnsinvesteringen te maken, terwijl ze moeten concurreren tegen landen waar 0,0 regels zijn op dat gebied!!!

Straks is er geen veehouderij meer in west-europa, en dan hebben we helemaal geen invloed meer op de manier waarop dieren gehouden en geslacht worden!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 08:41

wat miss jumpy zegt is idd ook waar

daarbij komt ook nog eens dat de kwaliteit van het vlees stukken lager ligt als de kwaliteit van het nederlandse vlees

in nederland is er en een levende en een hangende keuring... in belgie word alleen het hangende vlees gekeurd...
dus slechte beesten worden daar gewoon geslacht, ook onze slechte zeugen en varkens
dikke poten, verlamd achterwerk, endeldarm eruit,zeugen die helemaal niet meer kunnen lopen
helaas heb ik dat allemaal gezien ... en ik begrijp t ook wel, aan de weg leggen kost een boer geld, naar bels laten brengen,kan zo'n zog nog 100 euro opleveren !
dus weer is het de economie die dit soort zaken veroorzaakt
maar die slechte kwaliteit van vlees ( sommige belgische slachterijen leveren aan duitsland, vanwaaruit het vlees weer naar nederland komt.... denk bijvoorbeeld aan aldi....
dus oftewel wij in nederland zijn superstreng voor onze boertjes, en voor het vee wat binnenkomt en de kwaliteit van het vlees... terwijl het grootste deel over de grens gaat, en wij het vlees van veel mindere kwaliteit , lekker op zitten te knabbelen??

wat zit de wereld toch achterlijk in elkaar !!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 09:54

Het is niet dat het je niet raakt maar het is gewoon de economie die er zo veel druk achter zet.

En als een boer niet om zijn dieren geeft dan zal hij ook zijn geld niet verdienen. Maar het feit dat van kalveren dat stieren. Zeg dat er 100 kalveren geboren worden (en die moeten geboren worden voor de melk) zijn er 50 koe en 50 stier. En helaas zijn er voor stieren niet zoveel gebruiks doeleinden... dus of dekken en anders vleesproductie.

Ik ben niet hypocriet maar ik eet weinig vlees gewoon omdat ik het niet echt lekker vind. Maar als je paard rijdt dan heb je ook een zadel van leer en dat komt toch echt van de koe af...

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 09:57

De mensen gaan naar de slager en willen een Argentijns biefstuk.. das vlees wat stijf staat van de hormonen omdat het rood moet zijn! En als je denkt dat dat vlees al even onderweg is...

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:01

Gerrie schreef:
Citaat:
ze zijn hooguit een beetje bang.. logisch


Een beetje???Wat ik weet is dat varkens eerst ontstresst worden voordat ze geslacht worden anders is er geen houden aan.En krijgt de consument op zijn bordje een stuk stress-vlees


Ik heb zelfs varkens gezien die van de camion moesten naar de slachterij en ze vielen gewoon ter plekke dood door de stressenz... een beetje bang zou ik ze niet noemen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:14

Astragirl"]
[quote="Gerrie schreef:
Citaat:
ze zijn hooguit een beetje bang.. logisch


Een beetje???Wat ik weet is dat varkens eerst ontstresst worden voordat ze geslacht worden anders is er geen houden aan.En krijgt de consument op zijn bordje een stuk stress-vlees


Ik heb zelfs varkens gezien die van de camion moesten naar de slachterij en ze vielen gewoon ter plekke dood door de stressenz... een beetje bang zou ik ze niet noemen
[/quote]


veel varkens zijn gestressed maar lang niet allemaal
piet rain varkens ( of hoe je dat ook schrijft Clown ) zijn zeg maar volbloed varkens, die zijn altijd erg gestressed en rijd je veel dooien mee op de wagens
wel hebben ze prachtig en duur vlees
tempo varkens, die in nl erg veel gefokt worden, zijn korter in het lijf, vreten goed en zijn heel erg rustig
wel hebben ze minder vlees ( korter in lijf) en een hoger vetpercentage
maar als je die varkens op de wagen hebt, dan liggen ze bij aankomst op de slachterij allemaal te slapen op de wagen !
dus stress??
stress word ook zoveel mogelijk voorkomen door goed nuchter de varkens af te leveren ( als boer zijnde) als chauffeur rustig te rijden , en op de slachterij rustig te lossen, daar liggen ze ook vaak met zijn allen te slapen in de stal, zelfs als de koude douche aangaat.
dus ik denk dat die stress voor het slachten wel meevalt.
ze lopen in een tunnel achter elkaar aan de dood tegemoet.
of met koolstofdioxide ,worden ze met n stuk of 4 tegelijk een lift in gedreven , waarop ze verdoofd worden...
ze krijgen dus geen kans om te stressen
en een broodje met strressvlees is dus onzin, want gestressed vlees is slap en niet te pruimen en word dus afgekeurd Knipoog

Kikka

Berichten: 4692
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:42

Wat gebeurt er op een forellenkwekerij dan ?

*ik zag in m'n biologieboek wel iets van eitjes die er uit gedrukt werden*

MJ_
Berichten: 7859
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:14

Haha!
Citaat:
piet rain varkens


Piëtrain varkens... *LOL*
Rond 1920 werd dit wit-zwarte ras voor het eerst opgemerkt in het dorpje Piëtrain nabij Jodoigne. 30 jaar lang werd dit ras onopvallend gefokt in diezelfde streek. Het ras zou ontstaan zijn door nauwe inteelt en kruisingen tussen het verbeterd inlands ras en de Engelse Berkshire.

Vanaf 1950 werd het ras stilaan populair in gans het land (en later ook in het buitenland) De reden hiervoor lag voor de hand; het Piëtrain varken combineert een hoog slachtrendement met een beperkt percentage vet in het vlees. Naast deze goede eigenschappen staat de Piëtrain echter ook bekend voor zijn stressgevoeligheid. Het ras werd vroeger gepromoot als het ras met de vier hespen. Dit komt doordat de dieren drager zijn van de dikbilfactor waardoor de bilpartij zich op uitzonderlijke wijze ontwikkeld in vergelijking met andere rassen. Het haarkleed van de Piëtrain is bont (=wit met grote zwarte plekken) Vandaag de dag wordt de Piëtrain vooral gebruikt bij de industriële productie van vleesvarkens.

Ik las eerst bijna Piet Raymakers varkens bij jouw stuk Haha!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:40

stef schreef:
Ik zeg niet dat de slacht zielig is, en ik ben absoluut niet voor de bio industrie. Máár......
Bij de bio industrie zijn het individuele dieren die lijden. Bij vissen die uit het wild gehaald worden kán er een compleet ecosysteem onder lijden. Dat bedoel ik.


Maar ecosystemen hebben geen zenuwen en pijncellen, dat is denk ik een groot verschil Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 17:32

thx voor de uitleg miss jumpy

kijk, zelfs ik kan nog wat leren over varkens Haha! :p

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:06

Elise"]
[quote="stef schreef:
Ik zeg niet dat de slacht zielig is, en ik ben absoluut niet voor de bio industrie. Máár......
Bij de bio industrie zijn het individuele dieren die lijden. Bij vissen die uit het wild gehaald worden kán er een compleet ecosysteem onder lijden. Dat bedoel ik.


Maar ecosystemen hebben geen zenuwen en pijncellen, dat is denk ik een groot verschil Knipoog
[/quote]

Zenuwen en pijncellen zijn onderdelen van dieren, dus onderdelen van eco systemen. Doordat beesten uit het wild gehaald worden kunnen bijv roofvissen geen prooi meer vinden, waardoor deze ook weer uitsterven en dan is er weer een circel...

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:50

Bahhhh

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:33

Ik zal nóóóóit ook maar dan ook nooit een slachthuis binnengaan..
Ik ben ook vegetarisch en tegen het slachten van dieren en de bio-industrie.
Ik vind het ook onbegrijpelijk hoe je kan genieten van het doden van een dier. Vind ik eerder om te huilen Verdrietig

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:10

Ik kan dus ook echt niet begrijpen hoe je zoiets geweldig kan vinden!!! Ieder zn eigen mening. De dieren worden misschien wel snel gedood maar wat ze daarvoor moeten meemaken is volgens mij veel erger! Ze zijn amper een half jaar oud en dus echt nog JONG!!! Stel je voor dat je je paard op zon leeftijd naar de slacht zou brengen terwijl hij kerngezond is (niemand hier die dat zou doen!) en dan samen met zon 100 andere paarden daar bij dat slachthuis moet staan wachten totdat hij "aan de beurt is". tis misschien wel een beetje anders met die varkens maar zo zie ik t. en waarom zou je wel koeien/varkens en kippen eten maar geen paarden?? Zijn die soms minderwaardig?? Is absoluut geen kritiek op die mensen die vlees eten enzo maar vindt t gewoon wel een beetje raar dat mensen t geweldig vinden om te zien hoe een dier gedood wordt Huilen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:19

veel mensen hier eten ook gewoon paardenvlees . dus dat slaat nergens op
een paard heeft meer emotionele waarde voor de mens als een varken
net als de hond en de kat, die worden in china ook op grote schaal gegeten hoor!!
en varkenskarbonaatje ,biefstukje enzo zijn nou eenmaal veel lekkerder als dat paardenvlees. paardenvlees heeft een aparte smaak waar je van moet houden , dat is de reden dat er niet zoveel van word gegeten
varkens en runderen worden in superveel gerechten gebruikt !

en er word niet gezegt dat mensen t geweldig vinden om een dier gedood te zien worden
indrukwekkend is een beter woord...
het maakt grote indruk op je, maar dat wil niet zeggen dat je er ook van hebt genoten

kimmie261

Berichten: 19245
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:50

he cross monster, waarom krijgen die varkens eerst een koude douche????

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 00:22

lorvxy schreef:
Stel je voor dat je je paard op zon leeftijd naar de slacht zou brengen terwijl hij kerngezond is (niemand hier die dat zou doen!)


Nou oke, betreffende persoon zit niet op bokt, maar die heeft toch echt een jaarling pony (super kinderponytje later...) puur en alleen voor de slacht...