De ego-trippers zonder cap...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Senja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:50

Ik ben het helemaal met je eens, almostBlack. Ik erger me er ook altijd aan. Ik ken iemand die idd denkt dat ze nooit zal vallen omdat ze al 6 jaar op dezelfde pony rijdt en nog maar 3/4 keer is gevallen. Dom! Bij ons op stal is een cap altijd verplicht. Of je nou 5 minuutjes buiten gaat stappen of een uur gaat dressuren. Altijd cap!! OK dan! Ik vind dat heel goed. Er zijn echt mensen levenslang geblesseerd door zonder cap te rijden. En ik denk dat een cap ook uitstraalt dat je met voorzichtigheid rijdt en doordacht bezig bent. Ik vind een cap supergoed! *LOL*

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 09:54

Op me manege is het verplicht tijdens de lessen en als je minderjarig ben.. maar als je 18 ben en je vrij rijd is het jou verantwoordelijkheid!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:03

Weet je wat ik doen vind dat jij je dochter voor op het paard zet, gaat rijden en die dan geen cap opdoet Boos! Dat is pas niet nadenken, maar ook denken ik kan goed rijden en er gebeurd niks..

Ik rijdt trouwens zelf altijd met cap, gewoon eigen veiligheid *LOL*

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:22

Sorry...maar rijd voornamelijk ook zonder cap. Heb eens uitgezocht dat met cap mijn reactievermogen een stuk slomer is...vreemd misschien, maar wel waar! Niet dat ik dus nooit een cap draag hoor. Op wedstrijden moet het zowiezo...en op de kwpn'er draag ik 'm ook altijd wanneer we op onbekend terrein zijn, buitenrit maken of wanneer we intensief gaan springen. Dat waag ik er dan gewoon niet op....maar aan de andere kant. Bij de paarden waar ik 'm niet op heb: Tjah volledig mijn eigen risico en weet de gevaren die er kunnen ontstaan, maarja...in dat geval heb ik heel erg de instelling --> Je moet toch een keer aan je eind komen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:56

tja ik ben het er voor een deel wel mee eens,aan de andere kant..........ieder die zonder cap rijdt kent de gevaren,maar dan vind ik dus ook dat ze niet moeten zeuren als er WEL eens iets ernstigs gebeurd!dan praten ze vaak toch wel anders.............

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:05

luxx schreef:
vind er trouwens ook iets jaloersigs uit spreken, jaloers omdat de anderen 'vrij' zijn en jij van jezelf met je pan in een hete stomme cap moet zitten.
"als ik het moet moet iedereen het" zo klinkt het voor mij...

Tong uitsteken

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:09

Ik vind dat het volledig je eigen keuze en verantwoordelijkheid is, tenminste als je 18 jr of ouder bent Tong uitsteken

Op welk paard of pony ik ook zit ik rijd altijd met, zelfs op mn eigen paard die helemaal door en door ken en vertrouw, het hoeft niet altijd aan je paard te liggen als er een ongeluk gebeurt, soms zijn medeweggebruikers of mederuiters onverantwoord bezig en kun je hem maar beter op hebben.

De reden dat ik altijd met cap rijd is dat ik ongelukken heb gezien bij vriendinnen en bij minder bekenden, 1 vriendin heeft 2 jaar in een rolstoel gezeten met ijzeren plaatjes in dr hoofd, zij rijd sinds kort weer paard, maar altijd met.

Ik weet zeker als iemand een ernstig ongeluk van dichtbij heeft meegemaakt dat ie niet meer twijfeld of ie zn cap wel of niet opzet, dat doe je dan gewoon.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:15

luxx schreef:
vind er trouwens ook iets jaloersigs uit spreken, jaloers omdat de anderen 'vrij' zijn en jij van jezelf met je pan in een hete stomme cap moet zitten.
"als ik het moet moet iedereen het" zo klinkt het voor mij...

ik vind dat jaloers op 'vrij zijn' wel meevallen................hoe vrij ben je als je in een rolstoel beland(ok dat is wel meteen een extreem voorbeeld,maar heb het van dichtbij meeemaakt dus weet waar ik over praat)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:15

ik heb van mijn 8e tm mijn 18 e met cap gereden het was daar verplicht en klaagde er nooit over. Toen ben ik op een andere manege gaan rijden en daar droeg niemand een cap, ik ook niet meer best wel stom van mij eigenlijk maar ja. Bij mij op stal rijd ook niemand met cap en waarom weet ik eigenlijk niet. Sinds een paar weken rijd ik een paard bij die ik dus nooit bereden heb. Eigenlijk een goed moment om weer aan de cap te gaan weet niet wat mij tegenhoud eigenlijk.

Heb thuis nog een engelse cap liggen maat 60 die is dus eigenlijk niet veilig meer. Als ik een nieuwe cap koop welke cap kan ik dan het beste nemen en welke (gezien mijn grote maat) toont het kleinste? Ik heb wel eens zo'n engelse cap gezien maar dan met veel dikkere wanden is deze ook veilig?

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:36

Ik rij ook zonder cap.
Ik heb alleen nog zo'n oude pothelm, die zoals RK al beweerd, eerder op de grond dan jijzelf.
Bovendien vind ik de mensen die thuis veilig met cap rijden en op wedstrijd (waar er meer kans op spanningen, vreemde situaties en valpartijen zijn) met hoedje nou ook niet echt slim bezig.
Ik heb er bewust voor gekozen en als ik nog eens geld over heb koop ik misschien nog wel eens een casco, maar dat zit er voorlopig niet in. Bloos

Ik denk dat als ik voor veilig ga, ik dan ook meteen in bodyprotector zou willen rijden, want eerlijk gezegd lijkt mij een dwarslaesie minstens zo erg dan een val op mijn hoofd.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:44

russel schreef:
Tja ach er zijn al zo veel reakties geweest, maar volgens mij is rijden zonder cap een cult geworden.

Ik heb het idee dat sinds de invoer van de mooiere hoofdbeschermers er juist weer steeds meer met cap gereden wordt.
Ik draag mijn GPA nu altijd als ik het bos inga, met welk paard ook, voor 3 jaar terug deed ik dat nog niet hoor

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:46

Een cap is toch niet voor de mode maar voor je eigen veiligheid.. Maar ja sommige mode poppetjes Tong uitsteken

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:08

Ach, ik denk dat het maar net is waarmee je "opgevoed" bent.
Mijn allereerste instructrice heeft er bij mij direct ´ingeramd´ dat je altijd met cap moest rijden. Net zo dat ik bij haar niet met losse haren mocht rijden (altijd vast in een staartje) en dat ik dat mooie lusje aan een zweep nooit om mijn pols moest doen. Op de volgende manege mocht je niet eens op het paard/pony klimmen zonder cap op. Geen cap bij je? Zoek er dan maar eentje binnen uit maar zonder cap werd er niet gereden
Het zit erbij mij zo in gebakken dat ik zelfs op mijn 200% verkeersmakke verzorgpaard vroeger nog met cap op naar buiten ging rijden (en ook in de bak).
Ja, ik heb ook een hekel aan die ondingen (met name mijn champignon-geval) maar hoe warm het ook is ik zit dat kreng altijd op!! En iemand anders komt zonder cap eigenlijk ook niet op mijn paard, ook al is ze doodmoe van het rijden en stapt iemand haar voor mij uit: altijd met cap! Het blijft een (jong) paard wat nog van de meest onbenullige dingen een sprong opzij kan maken.

ajbdhrtls138

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:15

laat het gewoon lekker aan iedereen zelf of die met cap rijdt of niet, het blijft een inschatting van het risico, je rijdt ook niet met harnas. je moet gewoon ergens een grens trekken wbt bescherming.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:20

dana schreef:
laat het gewoon lekker aan iedereen zelf of die met cap rijdt of niet, het blijft een inschatting van het risico, je rijdt ook niet met harnas. je moet gewoon ergens een grens trekken wbt bescherming.

Dus wel een ego kwestie van goed kunnen rijden *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:22

dan ben je zeker ook vast een ego tripper omdat je de grens stelt om geen veiligheidbeugels en body protector aan te doen Verward

En nog veel verwaander om op de fiets geen fietshelm op te doen, waar daar komen de meeste hoofdletsels in NL van.

nee sorry, blijf dat ego trippen niet begrijpen?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:23

Toen ik begon met paardrijden (23 jaar geleden) was een cap verplicht. Niemand keek je raar aan als je met een cap reed want iedereen had er ééntje op.
Pas toen ik een jaar of 13, 14 was, vond ik een cap stom worden en wilde ik er liever geen op hebben. Het zweet, stinkt en staat absoluut niet stoer of cool.... mijn ouders hebben toen gezegd dat ik die cap op MOEST, maar na heel lang drammen en zeuren mocht ik zelf beslissen wat ik deed en of ik een cap droeg of niet. Dat werd dus een "nee" en sinds die tijd reed ik zonder cap, ook met springen, buitenrijden etc etc. Ik zag de gevaren niet en vond een cap iets voor mietjes en bangeschijters...

Ook op de maneges die ik later bezocht was een cap tijdens de les niet verplicht en omdat er niemand een cap draagt, draag jij um ook niet, ook al begon ik toen al te beseffen dat je hard kunt vallen als je over een hindernis van 1.20m moet zeilen..... Toch reed ik altijd zonder en het enige aan hoofddeksel wat ik droeg was een petje..... Knipoog

Pas een aantal jaren geleden besefte ik dat het dom was om (in ieder geval) tijdens een bosrit, springen en bij een ander (jong) paard geen cap te dragen en ging het dus weer doen. Ik schafte een champignon aan en begon, ondanks het lachen van mede-ruiters, een cap te dragen. Langzamerhand werd het dragen van een cap ook meer verplicht op maneges en tijdens lessen, dus het gelach werd minder en mensen werden meer met hun neus op de feiten gedrukt.

Nu draag ik zonder schaamte een cap, alleen niet op mijn eigen paard in de binnenbak. Waarom daar niet? Tja, stom eigenlijk, want ook daar kun je vallen en lelijk vallen ook nog eens. Ik besefte twee weken geleden, toen ik gelanceerd werd en mijn heupgewricht scheurde, dat ik ook met mijn hoofd tegen de bakrand had kunnen knikkeren, want ik lag maar een meter ervandaan.... Misschien hebben mensen dat soort dingen nodig om te beseffen dat ze dom bezig zijn door zonder cap te rijden. Reken maar dat je hoofd als een overrijpe meloen openbarst als je met volle vaart tegen de bakrand opknalt.....
Je moet er niet teveel aan denken, maar soms is het toch weleens handig denk ik......

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:26

runningkawa schreef:
dan ben je zeker ook vast een ego tripper omdat je de grens stelt om geen veiligheidbeugels en body protector aan te doen Verward

En nog veel verwaander om op de fiets geen fietshelm op te doen, waar daar komen de meeste hoofdletsels in NL van.

Ik denk dat ik het wel begrijp.... Door het niet dragen van een cap en andere bescherming, verhef je jezelf (volgens anderen) boven de rest: je denkt dat JIJ niet zal vallen, dat je goed genoeg bent om te allen tijden in het zadel te blijven zitten, dat het JOU niet zal overkomen. Zonder bescherming straal je iets uit van "ik ben goed en hoef dus geen bescherming" Tenminste, dat maak ik er zo uit op.

MAar kun je eigenlijk niet stellen dat je door geen bescherming te dragen, juist domheid uitstraalt, en dat als mensen zo'n persoon op deze manier benaderen en aanspreken,het met de arrogantie snel gedaan is?

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:30

DePennyBitch"]
[quote="runningkawa schreef:

Ik denk dat ik het wel begrijp.... Door het niet dragen van een cap en andere bescherming, verhef je jezelf (volgens anderen) boven de rest: je denkt dat JIJ niet zal vallen, dat je goed genoeg bent om te allen tijden in het zadel te blijven zitten, dat het JOU niet zal overkomen. Zonder bescherming straal je iets uit van "ik ben goed en hoef dus geen bescherming" Tenminste, dat maak ik er zo uit op.

MAar kun je eigenlijk niet stellen dat je door geen bescherming te dragen, juist domheid uitstraalt, en dat als mensen zo'n persoon op deze manier benaderen en aanspreken,het met de arrogantie snel gedaan is?
[/quote]precies wat ik ook denk, je hebt het perfect omschreven OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:30

Ik snapte wel dat ze het zo bedoeld, maar dat is toch krom omdat te denken?

als ik zonder cap op kawa stap weet ik echt wel dat ik eraf kan donderen.
ik voel me dan ook niet beter dan een ander.
maar neem gewoon zelf dat risico.
het risico dat als ik eraf donder, het mijn laatse minuut geweest kan zijn.
(dat denk ik ook wel eens net als van de week toen er een vrachtauto half op de verkeerde helft van de weg kwam, en gelukkig net op tijd corrigeerde)
Maar als je zo continue moet denken als je op je paard stap, in de auto, op de fiets...
dan heb je toch geen leven meer...

heeft dus niks met ego-trippen te maken, maar met een keuze die je bewust maakt.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:33

runningkawa schreef:

(dat denk ik ook wel eens net als van de week toen er een vrachtauto half op de verkeerde helft van de weg kwam, en gelukkig net op tijd corrigeerde)
Maar als je zo continue moet denken als je op je paard stap, in de auto, op de fiets...

Krom om te denken nou nee vind ik niet
Als jij zo op je paard wil stappen moet je zelf weten, en bij de meesten is het wel een ego kwestie en het meelopen met anderen..
Maar daar wil ik nog niet mee zeggen dat dat bij jou is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:36

Ik denk niet dat het van veel mensen mee lopen is, dat denken jullie, dat is jullie gevoel erover Haha! (niet gemeen bedoeld)
Jullie denken dat die ruiters zich ergens boven willen plaatsen, terwijl bij de ruiters in kwestie dat idee niet eens in hun hoofd op komt, laat staan uitvoeren.

ps, pas zei ik ook eens over iemand, ik denk dat die...
tot die ander me wijs zei, hoe kun jij nou weten wat die denkt, je kunt het hoogstens vermoeden...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:38

runningkawa schreef:

heeft dus niks met ego-trippen te maken, maar met een keuze die je bewust maakt.

Nee goed, maar dit is zoals JIJ ( en vele anderen) er over denken. Maar op de één of andere manier zijn er genoeg mensen die vinden dat je arrogantie uitstraalt door je veiligheid te negeren... krom is het idd, ik vind het eerder domheid uitstralen.

Of zou het misschien iets met jalouzie te maken hebben? immers, ik vond als 13-jarige het ook onwijs cool om anderen zonder cap te zien springen en dacht toen "ik wil dat ook, want dan kun je rijden" Het is imo dus meer de gedachtekronkel van een onwetend iemand...

Maar verstand komt met de jaren zeggen ze weleens... ik wacht rustig af.... *LOL*

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:39

Misschien bij de ouderen niet maar bij kinderen wel, kijk mamma die hoeft dat niet dan doe ik het ook niet.. En zo gaat het steeds verder

Het kan lang goed gaan maar op een gegeven moment kan het ook erg mis gaan en dan willen denk ik de meeste mensen wel wensen dat ze een cap op hadden gehad Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 13:40

runningkawa schreef:
Ik denk niet dat het van veel mensen mee lopen is, dat denken jullie, dat is jullie gevoel erover Haha! (niet gemeen bedoeld)
Jullie denken dat die ruiters zich ergens boven willen plaatsen, terwijl bij de ruiters in kwestie dat idee niet eens in hun hoofd op komt, laat staan uitvoeren.

ps, pas zei ik ook eens over iemand, ik denk dat die...
tot die ander me wijs zei, hoe kun jij nou weten wat die denkt, je kunt het hoogstens vermoeden...

Precies!

Maar zoals ik al zei, het zijn dan imo eerder gedachtekronkels van die personen, dan dat de mensen om wie het gaat, er erg in hebben...

Maar je hebt altijd trends, in mijn tienerjaren was het rijden zonder cap en het dragen van enorme lange knie-kousen Haha! een trend......