paardrijden gevaarlijke sport?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 23:05

yellowfreaky, voor pennys moet je op het pennymeiden forum zijn, hier vraag ik om on topic te blijven, als je me kende wist je dat ik geen penny was...maarja, ik houd het er maar op dat... en de rest zeg ik beter niet.
ja hoe zeg je het, hij heeft een ongeluk gehad, ook goed!

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 23:31

Paardrijden is een vrij gevaarlijke sport...

Ik ben er dit weekend afgevallen...
Nu rijd ik praktisch elke dag, maar nu kon ik hem dus niet houden...

Hij zette het zo op een lopen omdat hij schrok dat ik hem niet meer goed onder controle kon houden...

Ben ik dan geen goede ruiter??? kennelijk niet....
Mijn paard is zo rank dat hij zich zo snel kan draaien dat ik op sommige momenten echt niet kan blijven zitten... Daar ben je dan gewoon echt niet op voorbereid en als hij dan ook nog een flinke sprint inzet dan kan ik me maar beter laten vallen want anders breng ik hem en mezelf alleen maar in gevaar...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 23:34

ach tallie,hier op bokt vinden ze je nou eenmaal niet snel een goede ruiter!...
misschien zijn ze zelf wat 'arrogant' aangelegd Knipoog
ik weet wat het is als je paardje zo snel kan draaien, en weet ook dat je er dan gewoon aftottert...

gizar
Berichten: 62
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 23:51

Paardrijden is bepaald niet ongevaarlijk. Maar je kunt de risico's soms best beperken.
Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat de springsport meer risico's met zich meebrengt dan de dressuursport. Hoewel ik er met een dressuurwedstrijd ook weleens onverwacht ben afgevallen. Maar in de springlessen heb ik beduidend meer een vreemde afsprong gemaakt. Aan de andere kant wordt je wel weer beter in het opvangen van vreemde sprongen als je gewend bent over hindernissen te springen.
Gelukkig heb ik jaren aan voltige gedaan, dat helpt me nog vaak om in onverwachte situaties een goede reactie te geven, waardoor ik een val kan voorkomen of een val kan breken.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 00:06

Ik heb gelukkig jaren aan judo gedaan...valbreken heb ik dus heel goed geleerd Heb ik nu profijt van Haha!
Niet dat het altijd werkt/helpt maar toch...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 06:38

pharagirlke schreef:
ach tallie,hier op bokt vinden ze je nou eenmaal niet snel een goede ruiter!...
misschien zijn ze zelf wat 'arrogant' aangelegd Knipoog
...



wat een rare opmerking zeg! Misschien is het wel zo dat veel meer mensen zich een goede ruiter vinden en die dat eigenlijk helemaal niet zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:09

Dat in 1 sec om zijn as gedraaid zijn er er dan al afliggen, vind ik dan toch geen smoes om er af te liggen.
Misschien de 1e keer, maar als je weet dat je pony/paard dat doet kun je je daar op instellen.
dus lig je er dan wel bijna iedere keer naast, ja dan getuigd dat van geen goede zit.
Heel simpel, dus aan ieder dan de keuze om dan te zeggen of ze wel of niet goed rijden (en dan gaat het hier alleen maar ff om de zit, nog niet eens de rest)

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:14

Het is niet dat ik er meteen aflig als hij zich 180 graden omdraait...
Alleen mijn paard gaat er op een gegeven moment in harde galop ervandoor....

Mijn probleem is vaak datik dan mijn beugels en mijn evenwichtopo dat moment kwijt ben en ik hem dus niet altijd kan houden....

Dit weekend heb ik me zelf inderdaad laten vallen omdat hij richting weg ging en ik anders waarschijnlijk met hem over het asfalt was geschoven..

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:17

Ik heb altijd aan moeten horen dat de meest brave paarden de gevaarlijkste zijn.

Op een paard waarvan je weet dat hij regelmatig bokt of een sprint trekt, ben je daar helemaal op in gesteld. Op een paard dat eigenlijk (bijna) nooit een misstap maakt gaat je alarmsysteem af en ga je wat nonchelanter te werk. Zo ik dus ook. Mijn paard bokt niet vaak en als ze het doet is het een keer en is het klaar... Vorig jaar duidelijk niet, ze bokte en wel zo hoog! De strepen staan nog op mijn zadel van het mijn benen vast proberen te leggen (ik rijd met sporen) Ik schrok me kapot toen ik op de grond lag.

Wat ik hier maar mee wil zeggen is dat je niet altijd allert bent op wat er kan gebeuren. Niet dat je altijd in je zadel moet zitten te bedenken wat er mis kan gaan, maar ik vergeet wel eens dat ook mijn paard een keer een rotdag kan hebben. Hoe braaf dan ook, die spieren die ik erin "kweek" zijn ook voor minder leuke dingen te gebruiken...

Signe

Berichten: 5823
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:20

Alles is gevaarlijk. Als je weet wat je doet en wat je kunt ( waar je grenzen liggen) beperk je het risico enigszins..

Met alle 'gevaarlijke' hobby's die ik doe verstuik ik dus wel mooi mijn enkel over het putje voor huis! HAh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:22

sorry, maar je evenwicht en beugels dan meteen kwijt zijn betekend geen stevige zit. Zal wel niet het juiste antwoord zijn, maar zo is het toch echt.
met zo'n combinatie de straat op is vragen om ongelukken.
En daar ging het nu net over in dit topic.
Of je dan bekwaam genoeg bent.

Zelf heb ik ook zo'n l*l, die niks liet merken en in een halve sec de andere kant opstond.
Liefst er dan ook van tussen peerde.
ik kon hem dan wel bij me houden, maar hield ik hem weer teveel tegen, stond hij recht omhoog.
Het was dan schipperen tussen een beetje tegenhouden, maar niet te veel.
en dan stond hij op de plaats te stuiteren.

en dat is niet om mezelf goed te praten, maar dat is gewoon dat stukje ervaring die je opdoet door de jaren heen.
Eerst in de bak, op veel verschillende paarden.
pas later naar buiten.

Niet dat ik er nooit af kan vallen, maar het word toch zeker een stuk minder snel als bij iemand die een draai niet eens uit kan zitten.
En iemand die dat niet uit kan zitten en weet dat het paard dat doet, hoort niet op de openbare weg.

sorry voor het "foute'antwoord Bloos

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:28

Oh dat maakt mij niet uit hoor kw....

Je hebt waarschijnlijkl ook wel gelijk... en misschien past het paard ook wel helemaal niet bij mij..

In het begin kon ik hem heel goed uitzitten zelfs zonder beugels maar tegenwoordig is het hopeloos...

Misschien wel tijd om met hem te stoppen... want een keer gaat ht natuurlijk mis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 13:24

Of hulp vragen.
dan kun je hem misschien dadelijk wel weer goed rijden
en ben je een hele ervaring rijker.

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:55

tja wie weet....

Maar de komende 2 maanden kan ik er toch nog niet op ivm met zijn val...

En dan zien we het wel weer verder.....
Ik ga hem dan hem er wat meer aan rijden zodat zulke grappen niet zo snel meer voor kunnen komen..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 15:56

pharagirlke"]
ach tallie,hier op bokt vinden ze je nou eenmaal niet snel een goede ruiter!...
misschien zijn ze zelf wat 'arrogant' aangelegd Knipoog
ik weet wat het is als je paardje zo snel kan draaien, en weet ook dat je er dan gewoon aftottert...
[/quote]

Het waren je eigen woorden hoor meid:

[quote="pharagirlke schreef:
mensen die niets van paarden kennen...dus weeral gevaarlijk gemaakt Knipoog


Je spreekt jezelf wel erg tegen!
Het ene moment ligt het aan de mensen. Dan proberen wij jou met z'n allen aan het verstand te brengen dat het ook voor een groot deel aan het paard ligt en dan blijf jij stug "Nee!" zeggen en nu opeens zeg je dat het wél aan het paard ligt en doe je alsof WIJ degene zijn die het tegendeel beweren. Verward
Meid, als je een discussie wilt voeren zorg dan eerst dat je een goed onderbouwt standpunt hebt!

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 15:58

wat nou? volgens mij ligt het nog steeds grotendeels aan de mensen hoor!
ik probeer alleen de andere wat te begrijpen...al snap ik niet dat ik plots van punt veranderd ben...waar zie jij dat ik van punt verander?

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:25

Nou, ik heb een paar maanden geleden weer eens ervaren dat naast een paard staan ook gevaarlijk kan zijn. Mijn paard sprong opzij toen ik zijn peesbeschermer af aan het doen was, ik viel achterover en kwam met mijn hoofd op grond, ik geen cap meer op dus met een hersenschudding naar het ziekenhuis. Hij spring trouwens opzij van een windvlaag, niet vanwege iets of iemand anders.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:31

pharagirlke schreef:
wat nou? volgens mij ligt het nog steeds grotendeels aan de mensen hoor!
ik probeer alleen de andere wat te begrijpen...al snap ik niet dat ik plots van punt veranderd ben...waar zie jij dat ik van punt verander?


Aangezien je in het begin van het topic bij hoog en laag beweert dat mensen het paardrijden gevaarlijk maken in welke situatie dan ook (o.a door onkunde) en vervolgens schrijf je:

ik weet wat het is als je paardje zo snel kan draaien, en weet ook dat je er dan gewoon aftottert...

Dus daar beweer je weer dat het níet altijd aan de mens ligt. Maar het ook door een paard kan gebeuren. Wat iedereen je dus al 4 pagina's lang aan het verstand probeert te brengen!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 19:39

Ik vind t eigenlijk wel een redelijk gevaarlijke sport. Ik denk er gelukkig niet vaak over na, maar als je bij alles wat je deed zou nadenken wat er zou kunnen gebeuren zou je snel stoppen denk k.

Vorige week nog. Iemand kon na zwangerschap net weer rijden. Gaat een sprongetje maken, paard maakt na de hindernis een gekke beweging. Zij ligt ernaast en pols gebroken.

2,5 maand geleden ben k er zelf afgevallen. En kan pas sinds 2 weken weer langer dan 15 minuten op mn paard zitten. En heb zelfs 6 weken niet kunnen rijden.

Ook als je nagaat hoe je je paard verzorgt etc. K kruip gewoon tussen de benen/onder haar buik door. Als je daar bij nadenkt heb k geluk dat k nog niet in het ziekenhuis lig. Ik doe zat dingen waarvan me verteld is ze niet te doen.
Met bijna elke sport heb je wel kans op n blessure, met paarden waarschijnlijk iets meer omdat het levende dieren zijn. Maar daar kies je voor.

mallaslover

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:01

Misschien is paardrijden een beetje gevaarlijk, maar dat zijn andere sporten ook!
Maar van mijn ouders mag ik misschien niet meer op het paard van mijn vriendin rijden omdat ik er vanaf ben gevallen, dan kan ik beter helemaal stoppen met rijden. (dat ga ik niet doen hoor!)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:30

Je moet er niet teveel over nadenken, maar wel rekening houden met het gevaar. Dat is denk ik heel belangrijk. Niet bang zijn maar wel oplettend. Ook met een braaf paard. Je hebt vooral altijd de neiging om bij een braaf paard niet meer op te letten, maar ook brave paarden kunnen bv naar een vlieg slaan. En je moet een beetje geluk hebben. Meestal heb ik dat wel. Anders hed ik al een paar keer in het ziekenhuis gelegen.

Saera

Berichten: 178
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:34

veel sporten zijn gevaarlijk, bij paardrijden worden in geval van (ernstige) ongelukken er alleen meer over gepubliceerd of verteld. In principe kan je allerlei gevaren "tegenwerken" zodat je minder kans hebtb op ongelukken e.d.
(begrijpbaar Verward )

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 00:11

Lang geleden heb ik eens meegedaan aan een onderzoek over de werkelijke gevaren van paardrijden enz.

De strekking van het verhaal kwam neer op: hoe vaker je op hetzelfde paard rijdt per week (> 3x) hoe kleiner het risico op ongelukken. Mensen met een eigen paard hadden het kleinste risico op ernstige ongelukken. Het gevreesde hoofdletsel kwam heel weinig voor, veel meer armen en benen waren de klos. (is nog uit de tijd voor de veiligheidscap) Heel veel ongelukken gebeurden niet tijdens het rijden maar als mensen ernaast stonden. Zal eens kijken of ik de brief toevallig nog ergens heb liggen. Zal wel niet trouwens, is al heel lang geleden.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 03:09

Ik vind het best een gevaarlijke sport.
Ik heb er maar 2 x iets aan overgehouden..... 1 keer toen ik nog op een manege reed, werd tegen de bakrand omhoog gesmeten ( *LOL* ), nog paar weken last van mijn rug gehad.
En 1 x een hersenschudding...

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:12

Ik vind paardrijden ook best een gevaarlijke sport. Niet eens dat er zo vaak wat gebeurt, maar de paar keer dat ik een blessure heb overgehouden aan een val of zo, was het ook vrij ernstig (gekneusde wervels, gebroken ribben, hersenschudding, gescheurde pezen). Nou moet ik zeggen dat ik zelf aardig roekeloos ben (klim overal op zonder er verder bij na te denken).
Als ik dat vergelijk met de andere sporten die ik deed (zwemmen, waterpolo, hardlopen, wielrennen) dan heb ik van paardrijden toch wel de meeste pijn geleden. En dat terwijl mensen altijd denken dat ze je bij waterpolo helemaal doodschoppen/knijpen,(heb daar trouwens ook wel een een gebroken neus opgelopen). Wat ik eigenlijk het allergevaarlijkst vind is sporten waar je niet zo bedreven in bent, en die je zo maar een keertje doet. Je lijf is er niet aan gewend en dat is vragen om ongelukken.
Toen ik enkele jaren niet had gereden, en ik op een paard klom was ik echt link bezig. Resultaat: flinke smak op het asfalt, met allerlei gevolgen vandien. Maar ook een keertje voor de lol handballen resulteerde in een flinke blessure: rechterenkel beide gewrichtsbanden ingescheurd. Voor paardrijden en alle andere sporten geldt dat hoe meer je er mee bezig bent, hoe kleiner de kans op blessures wordt (of je moet jezelf compleet overvragen, dan is de kans weer groter, net als bij paarden)