Mijn eerste eigen paard; welkom SF Daily!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Re: Mijn eerste eigen paard; welkom SF Daily!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:03

Ik snap je zorgen. Een paard is geen zorgvrij leven meer.

Geef hem even de tijd. Een verhuizing is niet niks voor een paard. Sommigen onderschatten het. Je hebt ook een koudbloed dat kunnen vaak ook wel binnenvetters zijn.

Zoals je het omschrijft klinkt het als een prima plek en zou ik niet nog meer voerpunten/voer ophangen. De bak is niet leeg dus hij heeft voldoende.

Kent hij 24/7 buiten staan? Anders kan dit ook wennen zijn.

Je bent geen animatieteam wat hem 24-7 moet vermaken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:12

egnie schreef:
Ik snap je zorgen. Een paard is geen zorgvrij leven meer.

Geef hem even de tijd. Een verhuizing is niet niks voor een paard. Sommigen onderschatten het. Je hebt ook een koudbloed dat kunnen vaak ook wel binnenvetters zijn.

Zoals je het omschrijft klinkt het als een prima plek en zou ik niet nog meer voerpunten/voer ophangen. De bak is niet leeg dus hij heeft voldoende.

Kent hij 24/7 buiten staan? Anders kan dit ook wennen zijn.

Je bent geen animatieteam wat hem 24-7 moet vermaken.

Op de stoeterij stond hij 24/7 buiten maar ook daar is hij niet lang geweest.

Nee klopt, en dat kan ik ook niet. Ik ben er nu 6/7 dagen per week, maar later wil ik ook graag het fitnessen weer oppakken en dan ben ik er ''maar'' 4-5 dagen in de week.

Maar hij zit overal aan. Hij vindt alles interessant en dat onderzoekt hij met zijn mond/tanden. Echter heeft hij nu dus een houten paal ontdekt, dicht bij de voerbak. Die voerbak heb ik al opgeschoven. Vandaar dus de wilgentakken erin gelegd.
Hij bijt dus aan de paal, aan de onderzijde, aan de kant waar zijn vriendje staat. Andere kant staat ook een paard, maar dat paard mag hem niet. En zelfs op de paddock kan hij een beetje grazen want achteraan staan hele korte sprietjes.

Maar ik tref hem dus ook vaak lekker ontspannen aan, met zijn pielie eruit. :')

Tandarts is in januari nog geweest. Waren geen bijzonderheden.

Ik kan alleen ook niet zeggen dat ik echt symptomen van een aandoening/ziekte bij hem zie. Hij is zichzelf tot zover ik kan weten nog. Mag overal aankomen. Gaat nog graag mee wandelen.

Ruwvoer dus 24/7.
Pavo vital ben ik aan het opbouwen, dus het zou straks als het goed is geen vitamine en mineralen tekort moeten zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:26

Probeer het los te laten. :) Ik had dit aan het begin ook heel erg maar inmiddels niet meer. Ze kunnen zichzelf meer dan prima zonder ons vermaken. Hij wordt in zijn basisbehoeften voorzien en de rest zoekt hij maar uit. :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:31

Captain schreef:
Probeer het los te laten. :) Ik had dit aan het begin ook heel erg maar inmiddels niet meer. Ze kunnen zichzelf meer dan prima zonder ons vermaken. Hij wordt in zijn basisbehoeften voorzien en de rest zoekt hij maar uit. :D

Ja is ook, maar aan een paal eten is niet echt de bedoeling... Heb nu wel cribox besteld. Maar dat vind ik symptoombestrijding en wil graag de oorzaak weten. Misschien is die er niet eens. Hij is wel een ''bijter'' namelijk, ook als we buiten gaan wandelen wil hij alles aanraken wat hij spannend vindt en het liefst in bijten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:33

Hij is waarschijnlijk gewoon op onderzoek uit, sommige paarden zijn wat oraler ingesteld en onderzoeken graag met hun mond.

Qua wilgen takken iets om in je achterhoofd te houden (veel mensen weten dit niet).
Wilgen takken bevatten salicylzuur.
Het percentage is te laag voor bloedverdunnende bijwerkingen, maar het kan wel de maag irriteren en is daardoor bv een no go voor paarden met maagzweren.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:34

Nog even een update. Ik wissel nu longeren en wandelen af met elkaar tot ik een passend zadel heb.

Gisteravond gewandeld op straat. Ging best goed totdat we een vrachtwagen tegenkwamen die varkens aan het laden was. En de airco ineens volop aanging. Arme jongen...
Mijn moeder wilde omdraaien. Ik niet want dan zou hij leren dat het dus eng is.
Hij bleef wel echt braaf bij mij. Ik was zo bang dat hij nu zich los zou trekken en zou gaan rennen... Maar dat deed hij godzijdank niet.

Daarna nog wel relaxed kunnen afsluiten in het bos. Bos vind hij echt leuk en is hij zichtbaar wat meer ontspannen. Tussendoor ook laten grazen voor ontspanning.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:35

c_alsemgeest schreef:
Hij is waarschijnlijk gewoon op onderzoek uit, sommige paarden zijn wat oraler ingesteld en onderzoeken graag met hun mond.

Qua wilgen takken iets om in je achterhoofd te houden (veel mensen weten dit niet).
Wilgen takken bevatten salicylzuur.
Het percentage is te laag voor bloedverdunnende bijwerkingen, maar het kan wel de maag irriteren en is daardoor bv een no go voor paarden met maagzweren.

Ik zie verder geen andere symptomen voor een maagzweer.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:43

Mij paard gaat ook graag op onderzoek uit met z’n tanden. Is ook een teken van nuchterheid dat onderzoekende hè
Fijn dat je nu al een schrik reactie hebt mogen ervaren.. hoop wel dat je wandelt met halster en bit of een kinketting onderlangs met halster.. (kan het niet goed zien op de foto’s).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:47

SjonnieZ schreef:
Mij paard gaat ook graag op onderzoek uit met z’n tanden. Is ook een teken van nuchterheid dat onderzoekende hè
Fijn dat je nu al een schrik reactie hebt mogen ervaren.. hoop wel dat je wandelt met halster en bit of een kinketting onderlangs met halster.. (kan het niet goed zien op de foto’s).

Ja, hij heeft zijn hoofdstel in met bit. En dan heb ik het halstertouw door beide bitringen, dus niet dat ik dan aan één ring trek.
En ik draag handschoenen :)

Nu nog een goede GPS tracker aanschaffen die aan zijn hoofdstel kan en later aan het zadel.

Hij is wel echt een freezer als hij het spannend vindt. Dat vind ik fijn. Ik kan niets met renners..

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Hij is een schwarzwalder dat zijn ook wel een beetje clowns. Jammer dat hij echt bijt in de paal maar misschien raakt zijn focus op de wilgentakken idd.
Mijn 2-jarige schwarzwalder liep laatst met een afgezaagde paal rond in haar mond net als een hond. Want wij hadden hem nog niet opgeruimd :+
Ben je met schrikdraad bezig, jat ze of de schrikdraadrol, of gereedschap of iets anders wat in haar mond past :+
Kruiwagen snel omgooien en hard weg galloperen is ook heel erg grappig.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29 min geleden

Hennos schreef:
Hij is een schwarzwalder dat zijn ook wel een beetje clowns. Jammer dat hij echt bijt in de paal maar misschien raakt zijn focus op de wilgentakken idd.
Mijn 2-jarige schwarzwalder liep laatst met een afgezaagde paal rond in haar mond net als een hond. Want wij hadden hem nog niet opgeruimd :+
Ben je met schrikdraad bezig, jat ze of de schrikdraadrol, of gereedschap of iets anders wat in haar mond past :+
Kruiwagen snel omgooien en hard weg galloperen is ook heel erg grappig.

Ja dat is ook zo. Hij had laatst mijn captas te pakken, is leuk om mee te gooien :+
Gelukkig zat mijn cap er niet in.

Of zijn touw losmaken op de poetsplaats is ook erg leuk :+

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21 min geleden