Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
DDDara schreef:Ik ben het er wel mee eens dat mensen die in goedkope paarden handelen vaak onnodig aan de schandpaal genageld worden. Je kan niet verwachten dat je een top kwaliteit paard koopt voor een weg geef prijsje, dus tuurlijk hebben deze paarden allemaal wel iets wat minder perfect is. Maar ze zijn ook niet op het punt dat je ze beter kan laten inslapen dus gewoon een leuk paard voor iemand die voor een leuk prijsje een min puntje op de koop toe wil nemen.
GabberGill schreef:Want is dit paardje nu daadwerkelijk zo 'gevaarlijk' of is deze 3-jarige gewoon niet geschikt voor iedere beginner? Elk paard kan gevaarlijk zijn als er niet juist mee wordt omgegaan, maar ligt dat dan aan het paard of aan degene die het paard zou moeten begeleiden?
Laat ik het zo stellen,
Ik heb echt veel paarden in handen gehad. Paarden met heel veel pijn ook, maar ook zeer onzekere en dominante paarden.
De reactie die zij geeft om een nee aan te geven is niet oke en zeker niet in zo'n korte tijd uit het systeem te verwijderen. Het was namelijk echt aanvallen. Wat ik ook zeg, de ene dag deed ze het beter dan de andere keer. Heb haar ook wel eens gelongeerd en bekeken en leef nog steeds, dus het is ergens een reactie die ze geeft, maar waarop zou ik niet kunnen zeggen. Het kon ook zomaar ineens komen.
Ze greep ook alles en iedereen die langs haar stal liep. Lief? Niet bepaald en best heftig ook voor een toen nog 2 jarige.
Maar hoe erg is die aandoening? Doet ze het continue of alleen soms als ze gestrest is? In hoeverre heeft het invloed op de gezondheid en het gebruiksdoel van het paard?
Ze doet/deed het vrij vaak.
Het werd vooral als schattig gezien want ze sabbelde en het zou me niks verbazen als ze dat nu nog zo beoordelen. In werkelijkheid staat ze geruime tijd per dag gewoon lucht te zuigen op haar tong.
Dat het paard een afwijking in de bouw heeft en daardoor ook een afwijking in de gang en met de benen wordt door TS ook zelf bevestigd.
Ze wordt aangeboden als recreatiepaard.
Een paard met dit been moet je niet willen belasten en indien je dit doet moet dit bewust gebeuren. Ze gaat namelijk ergens anders overcompenseren. Dit dier is verre van een recreatiepaard.
Ik vind het best bizar dat half kapotte paarden gebruikt worden voor recreatie door vaak een niet wetende ruiter. Een paard met deze mankementen zou een bewuster management moeten hebben om het scala te ondersteunen met de juiste bespiering.
Recreatie wat duiden we daarmee aan in zo'n advertentie?
* Vraag niet teveel dat kan ze niet aan?
* Verwacht niet teveel?
Ik vraag dat me oprecht af. Voor mij is een recratiepaard een krachtig en sterk paard wat de nodige training om goed te blijven niet nodig heeft.
Alles wat daar niet gelijk aan is gaat langzaam aan kapot doordat ze overcompenseren of de juiste spieren niet gebruiken of kunnen gebruiken.
Elisa2 schreef:Volgens mij gaat het daar juist het wel over, sommige mensen kunnen kennelijk niet goed zien wanneer een paard niet goed is. (wat al bevestigd is in dit topic door diegene dit paard kent) En daar maken dit soort stallen gretig gebruik van.
Voor de rest eens dat het wel de particulier is die ongezonde paarden verkoopt en de handel in laat verdwijnen.
GabberGill schreef:DDDara schreef:Ik ben het er wel mee eens dat mensen die in goedkope paarden handelen vaak onnodig aan de schandpaal genageld worden. Je kan niet verwachten dat je een top kwaliteit paard koopt voor een weg geef prijsje, dus tuurlijk hebben deze paarden allemaal wel iets wat minder perfect is. Maar ze zijn ook niet op het punt dat je ze beter kan laten inslapen dus gewoon een leuk paard voor iemand die voor een leuk prijsje een min puntje op de koop toe wil nemen.
Je slaat de plank nu even volledig mis. De pony waar hier nu over gepraat wordt is voor een bedrag rond de 1000 aangekocht door de vorige eigenaar en staat bij hun voor bijna 4000 te koop. Deze pony is al zeer vroeg in de handel terecht gekomen. Goede jonge paarden komen niet zomaar voor zulke prijsjes in de handel.
Er wordt vaak een afgedankt paard wat niemand kwijt raakt verkocht voor hoe jij het zegt zeker geen schappelijke prijs.
Kreupele merrie 22 jaar 4000 euro. Vind je dat schappelijk omdat je dan geen kwaliteit moet verwachten?
Een paard met een groot verleden op 3 jarige leeftijd voor bijna 4000 euro en een andere omschrijving dan er in werkelijkheid gaande is.
Dan nog maar te zwijgen over bepaalde Onkunde omtrent gezondheid.
Ik heb heel lang mijn mond online gehouden maar ik vind dit gewoon asociaal. Ik ken wel wat paarden.
Een die voor een groot bedrag aan een gezin verkocht is. Goed keuringsrapport. Hoefkatrol ontsteking en is er helaas niet meer.
Ik ken er genoeg opnoemen
Zonnetje81 schreef:Elisa2 schreef:Volgens mij gaat het daar juist het wel over, sommige mensen kunnen kennelijk niet goed zien wanneer een paard niet goed is. (wat al bevestigd is in dit topic door diegene dit paard kent) En daar maken dit soort stallen gretig gebruik van.
Voor de rest eens dat het wel de particulier is die ongezonde paarden verkoopt en de handel in laat verdwijnen.
Los van mijn algemene mening over Stal Doorstap......
Als je alleen het filmpje pakt vind ik het knap dat mensen hierop een kreupel paard zien. Heel MP en zelfs op wedstrijd zie je onregelmatige/kreupele paarden en niemand die het ziet en nu is deze ineens kreupel. Deze is heel simpel in de beweging, strak in het lijf maar daar houdt het wel op. Ja hij zal vast opgejaagd worden waardoor hij door dingen heen loopt maar dat zien we nu niet.
En inderdaad als anderen hun verantwoordelijkheid zouden nemen zou er weinig slechte handel zijn voor dit soort type stallen.
Zonnetje81 schreef:Elisa2 schreef:Volgens mij gaat het daar juist het wel over, sommige mensen kunnen kennelijk niet goed zien wanneer een paard niet goed is. (wat al bevestigd is in dit topic door diegene dit paard kent) En daar maken dit soort stallen gretig gebruik van.
Los van mijn algemene mening over Stal Doorstap......
Als je alleen het filmpje pakt vind ik het knap dat mensen hierop een kreupel paard zien. Heel MP en zelfs op wedstrijd zie je onregelmatige/kreupele paarden en niemand die het ziet en nu is deze ineens kreupel. Deze is heel simpel in de beweging, strak in het lijf maar daar houdt het wel op. Ja hij zal vast opgejaagd worden waardoor hij door dingen heen loopt maar dat zien we nu niet.
En inderdaad als anderen hun verantwoordelijkheid zouden nemen zou er weinig slechte handel zijn voor dit soort type stallen.
Elisa2 schreef:Hij loopt niet kreupel als in onregelmatig in mijn ogen, maar je ziet dat het dier absoluut niet makkelijk loopt, zich stijf houdt en de beweging op vangt in de rug en schoft. Dat doen ze als ze ergens pijn hebben..heb dit vaker gezien.
Zonnetje81 schreef:Elisa2 schreef:Hij loopt niet kreupel als in onregelmatig in mijn ogen, maar je ziet dat het dier absoluut niet makkelijk loopt, zich stijf houdt en de beweging op vangt in de rug en schoft. Dat doen ze als ze ergens pijn hebben..heb dit vaker gezien.
Ik ben met je eens dat die kans inderdaad heeeeel groot is. Maar hoeveel mensen op bokt kunnen dat aan elkaar koppelen? Hoeveel mensen die zichzelf paardenmens vinden? Heel weinig, laat staan beginners. Maar zonder onderzoek is het een aanname vanuit ons en wij zouden zeggen, hmmm zit niet lekker in elkaar laat maar staan.
Maar heel eerlijk ook, hoeveel particulieren gaan dokteren aan de hand van wat je hier ziet? Bijna niemand. Kijk ik heb een pony gehad, die ik kende, ik wist hoe dat ie kon lopen en toen ie ging galoperen zoals een hert (wat deze ook doet) wist ik dat het tijd voor de fysio was. Maar dan moet je je diertje wel kennen en kunnen kijken.
..beginners die net van een manege komen en een eerste paardje kopen. En deze zijn goedkoop dus dan kopen ze zoiets en dan begint de ellende. Dit diertje viel dus ook aan, van pijn? Dat weet ik niet..en ik gun het diertje een fijn leven bij mensen die er verstand van hebben maar die kopen zoiets niet.Zonnetje81 schreef:Ja klopt maar volgens mij ging de hele discussie over dat ze een zo'n zielig paard voor veel geld probeert te verkopen. En puur van het filmpje valt dat wel mee. Dat er waarschijnlijk iets niet lekker zit....grote kans maar het hoeft niet perse heel dramatisch te zijn. De mijne kon bijna niet meer lopen, fysio erbij en ze liep weer.
Zonnetje81 schreef:Ja klopt maar volgens mij ging de hele discussie over dat ze een zo'n zielig paard voor veel geld probeert te verkopen. En puur van het filmpje valt dat wel mee. Dat er waarschijnlijk iets niet lekker zit....grote kans maar het hoeft niet perse heel dramatisch te zijn. De mijne kon bijna niet meer lopen, fysio erbij en ze liep weer.
GabberGill schreef:Zonnetje81 schreef:Ja klopt maar volgens mij ging de hele discussie over dat ze een zo'n zielig paard voor veel geld probeert te verkopen. En puur van het filmpje valt dat wel mee. Dat er waarschijnlijk iets niet lekker zit....grote kans maar het hoeft niet perse heel dramatisch te zijn. De mijne kon bijna niet meer lopen, fysio erbij en ze liep weer.
Nee het gaat erom dat tekst, vp en dier niet helemaal logisch overeenkomen met elkaar.
Het gaat over eerlijkheid.
Deze pony wordt nu helemaal opgehypt als goed en dat is gekomen nadat veel mensen die deze pony kennen hun mening hebben gegeven.
Elisa2 schreef:https://youtu.be/lqdfPj4Hn_I?si=mdN7IiKPlqKcWb00
Linkervoorvoet staat helemaal naar binnen gedraaid, geen wonder dat dit beest niet lekker loopt.
https://youtu.be/uP6Qllw_O6Q?si=OO7yqjMlJAebGJB7
Hier zie je het dier ook echt niet lekker lopen, veel te kort en stijf voor.