Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:24

Toch komt er ook wel eens iets bruikbaars vandaan.
Hier in de omgeving heeft er een vrouw jaren wedstrijden dressuur gereden met een Doorstapper.
Geen toppaard natuurlijk, en prijzenrijden zat er ook niet echt in, maar ze heeft er toch jaren plezier mee gehad. En op bokt hadden we GinnyBanshee die met haar Fjord Z2 reed. Ook dat dier kwam bij Doorstap vandaan
Maar goed, zelf zou ik er niet gauw wat kopen en het ook niet aanraden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:28

DDDara schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat mensen die in goedkope paarden handelen vaak onnodig aan de schandpaal genageld worden. Je kan niet verwachten dat je een top kwaliteit paard koopt voor een weg geef prijsje, dus tuurlijk hebben deze paarden allemaal wel iets wat minder perfect is. Maar ze zijn ook niet op het punt dat je ze beter kan laten inslapen dus gewoon een leuk paard voor iemand die voor een leuk prijsje een min puntje op de koop toe wil nemen.

Je slaat de plank nu even volledig mis. De pony waar hier nu over gepraat wordt is voor een bedrag rond de 1000 aangekocht door de vorige eigenaar en staat bij hun voor bijna 4000 te koop. Deze pony is al zeer vroeg in de handel terecht gekomen. Goede jonge paarden komen niet zomaar voor zulke prijsjes in de handel.

Er wordt vaak een afgedankt paard wat niemand kwijt raakt verkocht voor hoe jij het zegt zeker geen schappelijke prijs.

Kreupele merrie 22 jaar 4000 euro. Vind je dat schappelijk omdat je dan geen kwaliteit moet verwachten?

Een paard met een groot verleden op 3 jarige leeftijd voor bijna 4000 euro en een andere omschrijving dan er in werkelijkheid gaande is.

Dan nog maar te zwijgen over bepaalde Onkunde omtrent gezondheid.

Ik heb heel lang mijn mond online gehouden maar ik vind dit gewoon asociaal. Ik ken wel wat paarden.

Een die voor een groot bedrag aan een gezin verkocht is. Goed keuringsrapport. Hoefkatrol ontsteking en is er helaas niet meer.

Ik ken er genoeg opnoemen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:37

Ik denk niet dat ongezonde paarden lang leuk blijven.. natuurlijk zitten er ook weleens gezonde paarden tussen met minder talent. Veel volbloedjes zijn sowieso niet zo duur. Maar er zit ook genoeg troep tussen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:46

Ik ken jullie niet zelf.

Ik zie vooral wel vaak gewoon handel of goedkopere klassen voorbij komen kwa advertenties.

Het zijn geen top bewegers zoals deze ook.

Niks mis mee en soms twijfel ik ook wel eens of het helemaal rad is. Maar ja het is een filmpje..

Het is dan aan de mensen die wel komen kijken om het in het echt te beoordelen.

Het is tegenwoordig gewoon poedersuiker met dat internet en een bedrijf. Alles word maar neergezet en geschreven. En ook echt overdreven soms.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 00:11

GabberGill schreef:
Want is dit paardje nu daadwerkelijk zo 'gevaarlijk' of is deze 3-jarige gewoon niet geschikt voor iedere beginner? Elk paard kan gevaarlijk zijn als er niet juist mee wordt omgegaan, maar ligt dat dan aan het paard of aan degene die het paard zou moeten begeleiden?

Laat ik het zo stellen,

Ik heb echt veel paarden in handen gehad. Paarden met heel veel pijn ook, maar ook zeer onzekere en dominante paarden.

De reactie die zij geeft om een nee aan te geven is niet oke en zeker niet in zo'n korte tijd uit het systeem te verwijderen. Het was namelijk echt aanvallen. Wat ik ook zeg, de ene dag deed ze het beter dan de andere keer. Heb haar ook wel eens gelongeerd en bekeken en leef nog steeds, dus het is ergens een reactie die ze geeft, maar waarop zou ik niet kunnen zeggen. Het kon ook zomaar ineens komen.

Ze greep ook alles en iedereen die langs haar stal liep. Lief? Niet bepaald en best heftig ook voor een toen nog 2 jarige.

Maar hoe erg is die aandoening? Doet ze het continue of alleen soms als ze gestrest is? In hoeverre heeft het invloed op de gezondheid en het gebruiksdoel van het paard?

Ze doet/deed het vrij vaak.
Het werd vooral als schattig gezien want ze sabbelde en het zou me niks verbazen als ze dat nu nog zo beoordelen. In werkelijkheid staat ze geruime tijd per dag gewoon lucht te zuigen op haar tong.

Dat het paard een afwijking in de bouw heeft en daardoor ook een afwijking in de gang en met de benen wordt door TS ook zelf bevestigd.

Ze wordt aangeboden als recreatiepaard.

Een paard met dit been moet je niet willen belasten en indien je dit doet moet dit bewust gebeuren. Ze gaat namelijk ergens anders overcompenseren. Dit dier is verre van een recreatiepaard.

Ik vind het best bizar dat half kapotte paarden gebruikt worden voor recreatie door vaak een niet wetende ruiter. Een paard met deze mankementen zou een bewuster management moeten hebben om het scala te ondersteunen met de juiste bespiering.

Recreatie wat duiden we daarmee aan in zo'n advertentie?
* Vraag niet teveel dat kan ze niet aan?
* Verwacht niet teveel?

Ik vraag dat me oprecht af. Voor mij is een recratiepaard een krachtig en sterk paard wat de nodige training om goed te blijven niet nodig heeft.

Alles wat daar niet gelijk aan is gaat langzaam aan kapot doordat ze overcompenseren of de juiste spieren niet gebruiken of kunnen gebruiken.

Naar mijn idee is er nogal een verschil tussen een paard wat half kapot is of een paard met een gebrek of een niet zo perfecte bouw. Een recreatie paard is in mijn optiek een paard wat maar matig belast wordt. Vaak maar enkele keren per week gereden wordt en hooguit een L-proef, sprongetje van 20 cm of rustig bosritje van 1,5 uur maakt, uitzonderingen daar gelaten. Zo'n paard hoeft niet perfect gebouwd te zijn en zal echt niet spontaan uit elkaar vallen.

Als iemand tenminste 5X per week intensief wil trainen, wedstrijd wil rijden in springsport, dressuur of een bosritje meer op een endurance rit gaat lijken, dan wordt het een ander verhaal. Heel eerlijk denk ik persoonlijk dat er meer sportpaarden worden kapot gereden door onervaren ruiters, dan recreatie paarden.

Flessenveulens staan erom bekend dat zij sneller gedragsproblemen ontwikkelen. Ten eerste omdat zij geen moeder hebben waar ze op terug kunnen vallen en ten tweede omdat zij vaak niet goed meer onderscheid maken wat 'normaal' gedrag is naar mensen of andere paarden toe. Het is de verantwoordelijkheid van degene die zo'n veulen begeleidt om ook grenzen te stellen en te zorgen dat er ook voldoende contact is soortgenoten. Daar lijkt er in de veulen tijd bij 'lucky' zeker iets mis te zijn gegaan.

Veel mensen vinden het schattig als een jong veulen op hen af komt rennen, tegen hen aanduwt, steigert of aan hun jas knabbelt opzoek naar een snoepje. Maar dat gedrag wordt een stuk minder leuk zodra het veulen een paar honderd kilo weegt.. .

Als iemand mij vraagt vanaf welke leeftijd je begint met de training van je paard, is mij antwoord: direct na de geboorte. En met trainen bedoel ik dan laten wennen om aangeraakt te worden, ook bij de oren, voeten en tanden. Laten wennen met voetjes geven, een halster aan en en uit doen, respect hebben voor de persoonlijke ruimte van mensen. Dus niet duwen, bijten of uitdagen. Binnen enkele weken voetjes kunnen geven, netjes meelopen aan het halster en even vast kunnen staan. Goede begleiding vanaf het begin voorkomt zoveel ellende later.

Gelukkig zijn de meeste dieren uiteindelijk wel bij te sturen, maar dat vergt heel consequent handelen en is zeker niet voor iedereen weggelegd. Moet je zo'n dier dan gelijk maar afschrijven omdat er een Gebruiksaanwijzing bij zit? Ik lees hier eigenlijk dat elk paard dat een beetje minder dan perfect is volgens veel mensen is afgeschreven. En dan laat ik helemaal buiten beschouwing of zo'n dier bij een handelstal, particulier of fokker vandaan komt.

Zijn al die minder dan perfecte paarden dan alleen nog goed voor de slacht? Dat een paard een 'gebrek' heeft zegt lang niet altijd iets over zijn gezondheid in de toekomst. Net als een paard dat 'perfect' lijkt ook geen garantie heeft op een langdurig goede gezondheid.

Het beeld wat jij hebt van het paard als twee-jarige hoeft overigens al lang niet meer overeen te komen met hoe ze als 3-jarige is. Jonge paarden kunnen zowel geestelijk als lichamelijk in korte tijd behoorlijk veranderen. Hoewel een afwijking in de beenstand zeker niet verdwijnt, kan het tijdens de groei, zeker met goede begeleiding van een smid, vaak best nog flink bijtrekken. Daarin moet ik TS dan wel gelijk geven, dat mensen soms ergens een beeld van hebben en daar in blijven hangen, terwijl dat lang niet altijd meer overeenkomt met de realiteit.

Ik vraag me ook af of een groot deel van de negatieve meningen over het dier toch ook niet een beetje te maken hebben met het feit dat het bij een handelstal staat in plaats van bij de fokker of een particulier. Het beestje zelf kan er namelijk niets aan doen waar het terecht is gekomen, hoe het gebouwd is of dat het een slechte start in het leven heeft gehad.

Zelf heb ik ook wel eens een paardje gekocht dat bij de geboorte een beentje had gebroken. Hierdoor was het gewricht vastgegroeit en had het in één been minder bewegingsvrijheid. Iets wat je nooit zou hebben vermoed als je haar door de bak zag racen. Ondanks alle doemscenario's die sommigen waarschijnlijk in zo'n situatie zouden hebben, had het dier er verder helemaal geen pijn aan of last van en is het met 'gebrek' gezond oud geworden na een fijn leven als gezelschapspaard en grasmaaier. Soms kan het best goed uitpakken om die paarden 'kneusjes' ook een kans te geven, zolang iemand maar realisch is over het gebruiksdoel waarvoor het dier wordt aangeschaft.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 00:50

Recreatief belasten ivm een gebrek zie jij als goed?

Ik heb daar mijn mening over en die stel ik ook zeker niet bij.

Het paard is nog niet zolang uit mijn zicht dus we hebben het hier niet over een jaar. Zoals ik al zei, veranderen kan, maar wat niet kan is dit zo snel uit het systeem van dit paard halen.

De mening over dit paard had ik al toen die bij de vorige koper van de trailer kwam, dus nee het maakt me niet uit waar ze vandaan komen. Goed is goed en fout is fout. Ik gun ieder paard het beste en dit heb ik ook gezegd toen deze merrie te koop kwam daar.

Ik gun dit paard de wereld, maar niet op deze manier. Wist je dat stal doorstap een jaar a 2 jaar geleden ook een levensgevaarlijk paard verkocht en dat hier ongelukken mee gebeurd zijn. Paard viel ook gericht aan en werd verkocht als kinderpony. Zeer kwalijke zaak en helemaal omdat het verleden bekend was.

Ik heb nog contact met deze mensen gehad. Vrouw was bijna dood, maar is maar een klein inschattingsfoutje joh. Paard werd overigens niet teruggenomen, naar der geld kon ze fluiten, want stal Doorstap had dit dier namelijk als veilig beoordeeld. Gevalletje "Doet ie anders nooit".

Ik heb een stal vol kneuzen,
Ik heb jaren alleen maar slechte paarden goed gemaakt en ik weet ook wat het vergt om deze dieren goed te krijgen en ook dat het soms niet lukt.

Wat ik hierin ook merkte is dat de recreatie zoals vele mensen het omschreven, juist heel zwaar is voor een paard wat minder kan en mag dan voor een dier wat alles gewoon kan en mag. Onvoordelig in het lijf kan je op aanpassen, blessures en bemerkingen ook. Alleen een recreatiepaard maken van een paard met deze benen (en ja dat mag ik zeggen, want ik weet hoe deze benen zijn en niet vanaf een filmpje) is niet helemaal eerlijk. Verkoop haar als weidemaatje of iets maar niet als recreatiepaard voor bijna 4000 eu.

Dit moeten ze niet met zo'n lakse tekst doen. Je doet nou net alsof iedereen het dier zonder reden afketst. Dit dier is lichamelijk gewoon niet goed en dat zijn feiten. Dat wordt niet verzonnen, maar is gewoon de werkelijkheid. Als hun in zo'n korte tijd zo een zo goed krijgen, Mogen ze mijn paarden in training nemen en wel direct.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 07:50

Dit paard is duidelijk niet goed dus ik snap de discussie niet zo. Alleen al het filmpje zonder achtergrond informatie zegt al genoeg.

Ik denk dat deze überhaupt niet geschikt is voor ohz.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Internet vs realiteit : Geef de paarden een kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:16

Het is wel de particulier, die niet de ballen heeft om zijn of haar kapotte paard in te laten slapen of naar de slager te brengen, die handelsstallen met hele goedkope paarden in stand houdt. Wat dat betreft mag een groot deel van Bokt eerst hun hand in eigen boezem steken voordat ze de handelaren veroordelen die hun kapot gereden paarden kopen.

Overigens kun je ook bij Stal Doorstap best een goed paard vinden maar als je er geen verstand van hebt en ook nog eens door een roze bril kijkt dan wordt het een lastig verhaal.

En de pony van de openingspost? Met het beperkte materiaal wat je hier kunt zien is er niets is mee behalve dat het een heel simpel beestje is dat kort beweegt. Waar met wat training best nog iets aan te verbeteren is maar daar gaat het nu niet over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:22

Volgens mij gaat het daar juist het wel over, sommige mensen kunnen kennelijk niet goed zien wanneer een paard niet goed is. (wat al bevestigd is in dit topic door diegene dit paard kent) En daar maken dit soort stallen gretig gebruik van.

Voor de rest eens dat het wel de particulier is die ongezonde paarden verkoopt en de handel in laat verdwijnen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:42

Elisa2 schreef:
Volgens mij gaat het daar juist het wel over, sommige mensen kunnen kennelijk niet goed zien wanneer een paard niet goed is. (wat al bevestigd is in dit topic door diegene dit paard kent) En daar maken dit soort stallen gretig gebruik van.

Voor de rest eens dat het wel de particulier is die ongezonde paarden verkoopt en de handel in laat verdwijnen.

Los van mijn algemene mening over Stal Doorstap......

Als je alleen het filmpje pakt vind ik het knap dat mensen hierop een kreupel paard zien. Heel MP en zelfs op wedstrijd zie je onregelmatige/kreupele paarden en niemand die het ziet en nu is deze ineens kreupel. Deze is heel simpel in de beweging, strak in het lijf maar daar houdt het wel op. Ja hij zal vast opgejaagd worden waardoor hij door dingen heen loopt maar dat zien we nu niet.

En inderdaad als anderen hun verantwoordelijkheid zouden nemen zou er weinig slechte handel zijn voor dit soort type stallen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:42

GabberGill schreef:
DDDara schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat mensen die in goedkope paarden handelen vaak onnodig aan de schandpaal genageld worden. Je kan niet verwachten dat je een top kwaliteit paard koopt voor een weg geef prijsje, dus tuurlijk hebben deze paarden allemaal wel iets wat minder perfect is. Maar ze zijn ook niet op het punt dat je ze beter kan laten inslapen dus gewoon een leuk paard voor iemand die voor een leuk prijsje een min puntje op de koop toe wil nemen.

Je slaat de plank nu even volledig mis. De pony waar hier nu over gepraat wordt is voor een bedrag rond de 1000 aangekocht door de vorige eigenaar en staat bij hun voor bijna 4000 te koop. Deze pony is al zeer vroeg in de handel terecht gekomen. Goede jonge paarden komen niet zomaar voor zulke prijsjes in de handel.

Er wordt vaak een afgedankt paard wat niemand kwijt raakt verkocht voor hoe jij het zegt zeker geen schappelijke prijs.

Kreupele merrie 22 jaar 4000 euro. Vind je dat schappelijk omdat je dan geen kwaliteit moet verwachten?

Een paard met een groot verleden op 3 jarige leeftijd voor bijna 4000 euro en een andere omschrijving dan er in werkelijkheid gaande is.

Dan nog maar te zwijgen over bepaalde Onkunde omtrent gezondheid.

Ik heb heel lang mijn mond online gehouden maar ik vind dit gewoon asociaal. Ik ken wel wat paarden.

Een die voor een groot bedrag aan een gezin verkocht is. Goed keuringsrapport. Hoefkatrol ontsteking en is er helaas niet meer.

Ik ken er genoeg opnoemen

Maar als deze pony bij jou op stal stond wat heb JIJ er met al jouw kennis aan gedaan om de eigenaar ervan te overtuigen dat inslapen of slachten beter is dan naar wéér een handelaar voor een habbekrats?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:45

Zonnetje81 schreef:
Elisa2 schreef:

Als je alleen het filmpje pakt vind ik het knap dat mensen hierop een kreupel paard zien. Heel MP en zelfs op wedstrijd zie je onregelmatige/kreupele paarden en niemand die het ziet en nu is deze ineens kreupel. Deze is heel simpel in de beweging, strak in het lijf maar daar houdt het wel op. Ja hij zal vast opgejaagd worden waardoor hij door dingen heen loopt maar dat zien we nu niet.

En inderdaad als anderen hun verantwoordelijkheid zouden nemen zou er weinig slechte handel zijn voor dit soort type stallen.

Mijn mening ook hoor, deze momentopname is niets geks aan te zien. In elk geval niet kreupel. Wat meteen het kennisniveau aangeeft van toch aardig wat mensen op Bokt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:46

Zonnetje81 schreef:
Elisa2 schreef:

Hij loopt niet kreupel als in onregelmatig in mijn ogen, maar je ziet dat het dier absoluut niet makkelijk loopt, zich stijf houdt en de beweging op vangt in de rug en schoft. Dat doen ze als ze ergens pijn hebben..heb dit vaker gezien.

Dus aan degene die er niks aan zien, zouden jullie dit dier kopen voor e4000,- met als doel om er op te gaan rijden? Ik niet in ieder geval, heb geen DA nodig om te zien dat ie niet goed is.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 03-04-26 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:47

@GabberGill:
Al krijgt Melanie haar paarden/pony's gratis aangeboden, ze mag er toch voor vragen wat ze wil.....? Al vraagt ze 20.000 euro voor een kreupele hendrik. Vragen staat vrij en als er een gek komt die het ervoor geeft....?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:49

Elisa2 schreef:
Hij loopt niet kreupel als in onregelmatig in mijn ogen, maar je ziet dat het dier absoluut niet makkelijk loopt, zich stijf houdt en de beweging op vangt in de rug en schoft. Dat doen ze als ze ergens pijn hebben..heb dit vaker gezien.

Ik ben met je eens dat die kans inderdaad heeeeel groot is. Maar hoeveel mensen op bokt kunnen dat aan elkaar koppelen? Hoeveel mensen die zichzelf paardenmens vinden? Heel weinig, laat staan beginners. Maar zonder onderzoek is het een aanname vanuit ons en wij zouden zeggen, hmmm zit niet lekker in elkaar laat maar staan.

Maar heel eerlijk ook, hoeveel particulieren gaan dokteren aan de hand van wat je hier ziet? Bijna niemand. Kijk ik heb een pony gehad, die ik kende, ik wist hoe dat ie kon lopen en toen ie ging galoperen zoals een hert (wat deze ook doet) wist ik dat het tijd voor de fysio was. Maar dan moet je je diertje wel kennen en kunnen kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:54

Zonnetje81 schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ben met je eens dat die kans inderdaad heeeeel groot is. Maar hoeveel mensen op bokt kunnen dat aan elkaar koppelen? Hoeveel mensen die zichzelf paardenmens vinden? Heel weinig, laat staan beginners. Maar zonder onderzoek is het een aanname vanuit ons en wij zouden zeggen, hmmm zit niet lekker in elkaar laat maar staan.

Maar heel eerlijk ook, hoeveel particulieren gaan dokteren aan de hand van wat je hier ziet? Bijna niemand. Kijk ik heb een pony gehad, die ik kende, ik wist hoe dat ie kon lopen en toen ie ging galoperen zoals een hert (wat deze ook doet) wist ik dat het tijd voor de fysio was. Maar dan moet je je diertje wel kennen en kunnen kijken.

Ja, maar dit is ook nu net de grootste doelgroep van deze stal :j ..beginners die net van een manege komen en een eerste paardje kopen. En deze zijn goedkoop dus dan kopen ze zoiets en dan begint de ellende. Dit diertje viel dus ook aan, van pijn? Dat weet ik niet..en ik gun het diertje een fijn leven bij mensen die er verstand van hebben maar die kopen zoiets niet.

Ik snap best dat zo'n stal geld probeert te verdienen en tussen al het prut zal er af en toe ook iets leuks zitten. Maar als je echt hart hebt voor dieren dan laat je de chonisch kreupele dieren inslapen en neem je verlies ipv van ze nog te proberen door te verkopen. Maar goed, dat geldt niet alleen voor deze stal..ook voor de particulier want daar begint het idd mee. (chronisch kreupel even in het algemeen, want heb helaas al vaker advertenties van ze gezien met echt kreupele paarden)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:57

Ja klopt maar volgens mij ging de hele discussie over dat ze een zo'n zielig paard voor veel geld probeert te verkopen. En puur van het filmpje valt dat wel mee. Dat er waarschijnlijk iets niet lekker zit....grote kans maar het hoeft niet perse heel dramatisch te zijn. De mijne kon bijna niet meer lopen, fysio erbij en ze liep weer.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:57

@Janderegelaa

Het dier was bijna 3 is hooguit 2 maanden in hun bezit geweest. Stond bij mij op stal in de zin van stalgenoot. Ik neb gesprekken gehad en ondanks dat was deze pony op maandag nog de liefde van haar leven en zou nooit meer weggaan en dinsdag kwam ik op stal en was het diertje weg.

Binnen een paar dagen stond deze bij stal doorstap te koop als retebraaf en volledig goed. Toen heb ik naar ze gereageerd en werd de tekst aangepast naar jong paard en juiste begeleiding nodig.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 03-04-26 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 08:58

Zonnetje81 schreef:
Ja klopt maar volgens mij ging de hele discussie over dat ze een zo'n zielig paard voor veel geld probeert te verkopen. En puur van het filmpje valt dat wel mee. Dat er waarschijnlijk iets niet lekker zit....grote kans maar het hoeft niet perse heel dramatisch te zijn. De mijne kon bijna niet meer lopen, fysio erbij en ze liep weer.

Nee het gaat erom dat tekst, vp en dier niet helemaal logisch overeenkomen met elkaar.

Het gaat over eerlijkheid.
Deze pony wordt nu helemaal opgehypt als goed en dat is gekomen nadat veel mensen die deze pony kennen hun mening hebben gegeven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:00

Zonnetje81 schreef:

Het kan, maar gezien de voorgeschiedenis heb ik daar mijn twijfels bij. Zal eerder denken aan HKO aan beide voorbenen oid maar geloof dat dier ook een afwijkende beenstand heeft dus dat kan het wellicht ook verklaren. Ik ben geen dierenarts, zou in ieder geval als het dier nog zoveel medische zorg en onderzoek nodig heeft er nooit e4000,- voor betalen.

Aanvulling, dier is zwaar toontredend..toontreders krijgen eerder beenproblemen dus ik zou het daar in zoeken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:03

GabberGill schreef:
Zonnetje81 schreef:

Nee het gaat erom dat tekst, vp en dier niet helemaal logisch overeenkomen met elkaar.

Het gaat over eerlijkheid.
Deze pony wordt nu helemaal opgehypt als goed en dat is gekomen nadat veel mensen die deze pony kennen hun mening hebben gegeven.

Ik blijf erbij dat eerlijkheid begint bij verantwoording nemen door de paardeneigenaar. De markt voor goedkope, minder goede paarden creëren wij. Niet die handelsstal die het spul koopt wat wij niet meer willen en we te laf voor zijn om op de juiste wijze afscheid van te nemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:06

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:07

Zeker weten ben ik het deels ook mee eens. Alleen had ik dit dier zeker meer gegund dan dit op deze manier

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:10

Elisa2 schreef:
https://youtu.be/lqdfPj4Hn_I?si=mdN7IiKPlqKcWb00
Linkervoorvoet staat helemaal naar binnen gedraaid, geen wonder dat dit beest niet lekker loopt.

https://youtu.be/uP6Qllw_O6Q?si=OO7yqjMlJAebGJB7
Hier zie je het dier ook echt niet lekker lopen, veel te kort en stijf voor.

Ik vind het knap dat jij dat kan zien op zo'n slecht filmpje. Een hoefsmid kan ook veel wonderen verrichten.

Edit
Een dierenarts kijkt niet perse naar kort of naar buiten kijkend is mijn ervaring. Als je voor een keuring komt....ik vind veel van die filmpjes op het hard tenenkrommend. En zolang ie niet mankt is hij 'goed'.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:12

Zie jij het dan niet?

Een hoefsmid kan geen been rechtzetten wat naar binnen is gedraaid, dat had als veulen misschien nog gekund. Nu niet meer..

Moderatoropmerking:
Verwijderd wegens speculatie
Laatst bijgewerkt door balance op 07-04-26 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Zie opmerking