Weide seizoen komt er weer aan; pennymeisjes...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

illy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 23:07

Je doet er bijna niets tegen, ook wij hebben last van penny-meisjes gehad. We hadden een wei met een hengst en een koppeltje merries, om gedekt te worden. Elke keer als weer kwamen vonden we borstels, halsters hindernissen in de wei gebouwd van palen. Helaas hebben we ze maar 2x betrapt. 1xdoor een kennis van ons toen waren ze op de hengst aan het rijden met alleen een halster (levensgevaarlijk) en 1x hebben wij ze overlopen, kregen nog een grote mond ook, vlgs hun hadden ze toestemming maar van wie??? Niet van ons.
Het enige wat we er aan over hielden was 6 halsters, borstels (als we het vonden namen we het mee). Uiteindelijk hebben we de ponnies daar toch maar weggehaald en naar een andere wei gebracht.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:00

en zelfs als je ze gelijk achter je huis hebt ,blijf je er last van hebben
weideseizoen ,de deur word platgelopen om te vragen mag ik ze poetsen ??,rijden
ze zien er wel erg vies uit(net gerold in de modder)
erger zijn hier soms de volwassen ook nog,mijn weide ligt aan een weggetje (wat trouwens mijn weg is ) en half dorp gebruikt het als sluiproute voor de fiets naar dorp of voor de zondagse wandeling
heb ik geen problemen mee maar wel met sommige volwassen
die kijken naar mijn oudste paard(leeftijd ver boven de 20 weet zelf niet hoe oud) ,die niet meer dik wil worden maar wel fit is en dan zeggen tut tut tut wat ziet die er slecht uit,mocht ik het horen en ik hoor zeer scherp soms dan zeg ik er wat van en geef ik even een lesje paardenkunde en vertel even de leeftijd en achtergrond erbij
meest is dat voldoende

zo kreeg ik vorig jaar het veterinair ambt op mijn nek ,de paarden zouden hier verhongeren ,gras was kaal in land
schijnbaar nooit gezien dat ik hooi bijgeef ,slobber ,biks enz
die controleur was wel diep onder de indruk van mijn voerkist waar ik hem haast naar toegesleurd heb ~~}>
van de helft van voer had die nooit gehoord en vond de paarden er prima uitzien .daarkrijgen ze geen voet meer aan de grond

dit jaar verwacht ik het ergste
want dat oudere paard krijgt haar laaste veulen bij ons(we wouden nog een keer een veulentje en ze was ook weer in een keer drachtig),ze doet altijd heel goed en is zeer fit met haar veulen aan de gang,maarz e zal toch wat magertjes blijven ,voor de leek betkend dat ,er word niet gevoerd vooral gras op is bv en het paard zijn sprintje trekt op een kale weide.

bereden was al voorheen bedorven in nederland
pennymeisjes vonden het nodig om op haar te gaan rijden terwijl ik haar net beleerde op oudere leeftijd .
gevolg een ernstige peesblesure,niet meer bereden.

en tot overmaat van ramp ,is ook mijn rijpaard drachtig ,dus nog een veulentje erbij
ook dat is een paard die alles op haar veulen zal zetten aan melk hoeveel kilo's we er in gaan stampen.
je snapt zekers al wel!
gelukkig geen aanhalig type met veulen
er zullen dus slachtoffers vallen

zie allemaal voor me ,mekkerende volwassen en zeurende pennymeisje
mijn horrorzomer

bordje met verboden te voeren hangt er sinds vorige zomer
knap werk ,door bedorven voer had de jaarling een vergiftiging opgelopen wat zich uitte in dikke benen (oedemen)

zelfs nog pennymeisjes betrapt et verschimmeld brood ,ook teruggestuurd met uitleg van waarom je dat niet mag voeren
ook volwassen wel eens betrapt daarop.

tja ben een bitch als om mijn paardjes gaat

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 08:36

Dan volgt hier nu even een tip: Hang een verboden toegang bordje, zo'n blauwe met artikelnr. erbij enzo, een officiele die je bij de gemeente kunt krijgen. Als je die hebt hangen en zonder dat je aanwezig bent gebeurt er iets in de wei omdat iemand die regel overtreedt: al zijn ze 3x dood en verlamd enzo, je bent niet aansprakelijk en ze moeten nog een schadevergoeding betalen ook als je mazzel hebt....

owja, moet je even navragen, maar als het goed is werkt een bordje betreden op eigen risico ook, maar in hoeverre je dan je gelijk krijgt is een 2e

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 11:05

Ze trekken zich weinig van bordjes '' verboden te voeren '' aan. Althans, toen mijn pony langs de weg stond afgelopen zomer wil ik écht niet weten wat haar allemaal gevoerd is. Ze was mega dik geworden.
1 keer stond ik samen met iemand voor het hek te praten van de wei, en er kwam een vrouw met een hele vuilniszak vol brood aan zetten. Ze vroeg vriendelijk '' willen jullie iets aan de pony geven? '' (niet wetend dat het mijn pony is). Ik zei tegen haar, nee hoor, deze pony mag niet gevoerd worden. Die vrouw keek me vreemd aan, loopt naar Veerle, en geeft dat broodje. Ik zei nogmaals '' deze pony mag niet gevoerd worden''. Die vrouw kijkt me aan '' dan moeten ze maar een bordje op hangen ''. Dus ik wees naar het bordje -> Gelieve deze pony niet te voeren i.v.m. ziekte. Zegt ze '' Dan moeten ze die pony maar ergens anders zetten.. ''
Toen ik heel droog zei '' Het is MIJN pony en ze mag NIET gevoerd worden '' ging ze het brood maar aan de schapen verder op geven.
Maar dit was dus een volwassen mens, volwassen pennyvrouw Tong uitsteken
Er hingen overigens 2 bordjes aan het hek, dus er over heen lezen KON niet.
Je houd het gewoon niet tegen, voeren doen ze toch wel.
Regelmatig werd ik ook gebelt (mijn nr hing aan het hek voor als er iets was ofzo), of ze haar mochten verzorgen, en dan hele verhalen erbij als je 1 keer vriendelijk verteld dat je zelf tijd hebt dus het echt niet nodig is maar dat je het erg aardig aangeboden vind Rolleyes .
Zelfs ook een keer of ze te koop stond Haha!

Dus wat ik eigelijk wil zeggen, je houd ze niet/ moeilijk tegen. Als het echt een groot risico voor de gezondheid voor je pony is zou ik zeggen, hoe rot ook, misschien ergens anders zetten of zorgen dat mensen niet meer in de wei kunnen.

xXfamkeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:59

Ik wist echt niet dat mensen dit deden. Ja vroeger ging ik zelf ook wel eens een pony aaien, maar meer niet. Ik vind het echt niet kunen.
Gelukkig staan mijn verzorgponies en verzorgpaarden achter het huis van de eigenaren, en houden die alles mooi in de gaten. En loopt er ook nog een hele "gemene" rotweiler rond Haha! Haha!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 16:08

Mijn vorige pony had helaas een grote aantrekkingskracht op pennymeisjes. Ik vond het altijd erg moeilijk om nee te zeggen, wanneer ze vroegen of ze er een keer op mochten zitten, mochten aaien, of ze mee mochten naar stal. Het was een heel lieve Haflinger en zag er ook erg aaibaar uit.
Gevolg was dat ik ieder weekend bezoek had van pennymeisjes, ik werd er stapelgek van. Op momenten dat ik niet aanwezig was liepen ze gewoon het land in, levensgevaarlijk met een stel paarden, waarvan er ook nog twee op dieet stonden.

Sinds ik Norita heb, heeft zich nog geen enkel pennymeisje gemeld als poetsmeisje of bijrijdster. Norita heeft blijkbaar niet de uitstraling die pennymeisjes graag willen zien. Lachen
Eindelijk rust...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 17:04

Dan zal het Leo's natuurlijke aantrekkingkracht wel zijn Schijnheilig

Haflingertje; lief roze neusje; hele grote ogen, lange wimpers.... Tong uitsteken

Dat ze de enige pony in die buurt is die langs de weg staat telt ook wel mee Tong uitsteken Knipoog

Ze houdt niet zo van vreemden; hier thuis gaat ze ze uit de weg... als wij er zelf niet bij zijn tenminste. Maar zodra er eten getoont wordt is ze er; een echte haflinger...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:16

Leo_ke schreef:
Dan zal het Leo's natuurlijke aantrekkingkracht wel zijn Schijnheilig

Haflingertje; lief roze neusje; hele grote ogen, lange wimpers.... Tong uitsteken

Dat denk ik echt. Haflingers roepen bij pennymeisjes blijkbaar verzorgende gedachten op. Vooral Haflingers die op dieet staan zijn toch wel heel errug zielig

Ik kon met mijn Haflinger echt geen leuke, rustige buitenrit maken, ik werd gestalkt tot aan mijn huis aan toe, en ook nog even mee gaan om te helpen in het land te brengen, even kijken waar ze staat....zucht....

Met Norita kan ik zo de weg op op zondag, geen enkel meisje die even vraagt of ze mag aaien....ze houden netjes afstand..

Dat is ze geraden ook, Norita eet alles op wat beneden hoogte van 1.50 is...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:40

Hmmz, bij mij komen ze momenteel ook niet dichtbij... Shanaya is aan het puberen en dan vliegt continu die staart in de lucht en zet ze het op een lopen... Maar wel altijd opmerkingen... Zomers dan zijn ze beide verwaarloosd (broodmager doordat ze zoveel aan hun veulens geven) en 's winters dan krijgen ze niet genoeg beweging en veels te veel voer (flinke buiken vanaf de 6e maand van de dracht, dan gaan ze van net te mager naar ineens tonnetje-rond).... Maar dan heb ik af en toe een bui waarin ik graag even wil uitleggen hoe iets komt en dan wordt er naar moeders geroepen dat ze deze pony willen hebben..... En dan begint het bij mij te koken zo onderhand, want ik hou er niet van als iemand mijn paarden pony's noemt (alleen ik mag dat als koosnaampje)... Zo heb je er een aantal op de manege, volwassen vrouwen met al jaren(!) eigen paarden:
"wat een leuke pony heb je toch"
Verward "pony? waar? ik heb geen pony..."
"ja die kleine bruine daaro is toch van jou?"
Stoom uit je oren "dat is nou wat ze een PAARD noemen"
"Die heeft toch geen paardenmaat!"
Frusty Stoom uit je oren Extreme duivel "Ze is ruim over de 1.50 tegen de 1.55 aan!! Bovendien zijn arabjes sinds een aantal jaar officieel PAARDEN! Ze vallen onder de PAARDENrassen!"

Oef en elke keer weer.... het maakt me gewoon pissig als ik er aan denk... Owja, dit is de gesensureerde versie Schijnheilig Ik zeg nog wel eens het een en ander... Dat is niet voor herhaling vatbaar zeg maar.... Wat dat betreft ben ik best snel ontvlambaar, als het om mijn paardjes gaat....

fiehie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 17:52

Nou, ik kan ook meepraten over pennymeisjes ! Stoom uit je oren

Heb weleens meegemaakt dat ze onze paarden hadden opgesloten in de rijpiste, daarna vastgebonden met strotouwtjes rond hun hals en er dan maar lekker opgeklommen. Een merrie was nog niet zadelmak ook daar zaten ze op. En lekker zonder schoenen ! Wat als er nou een paard op hun voeten ging staan ?

Eens lekker kwaad geworden, die zullen we niet meer terugzien ~~}>

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 18:16

De brutaliteit

Leo zullen ze ook wel zielig hebben gevonden omdat ze aan de kuur stond (een ketting van 4 meter, dus een cirkel van 8 meter doorsnede, als ik het niet te krap gegokt heb) en dus een beperkte hoeveelheid gras binnenkrijgt. En dat is zoooooo zielig, dan moet ze natuurlijk worden bijgevoerd met van alles Scheve mond (Ik wil echt niet weten wat ze allemaal gehad heeft Net als wat Joyce zei; Leo was ook tonnetje rond toen ik terugkwam van mijn 2 weken durende vakantie)

Ze worden zo snel zielig gevonden Scheve mond Leo staat niet voor niets aan die ketting... alsof wij het leuk vinden dat ze zo gevoelig is En we voeren haar hooi bij naast het gras wat ze van de cirkel graast, en ook vaak genoeg bix. De beweging kreeg ze door wandelingetjes en longeren.

De tijd dat ik op vakantie ben vind ik het ergst.... Ze was echt zoveel aangekomen toen ik terugkwam.... Verdrietig

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:48

wij zelf hebben ook drie paarden, maar in dit geval waren het penny jongens, ze hadden geprobeerd om lies (de halve fries, haat vreemde kan vliegensvlug draaien en vreselijk hard stampen) te voeren en er zelfs op te kruipen, dat mislukte dus, lies draaid zich boos om STAMP!!! nou, die is naar het ziekenhuis gemogen om zijn eh, zijn edele deeltjes te laten verzorgen Bloos (het was recht in de roos) de paarden staan daar niet meer omdat ze met stenen op de paarden begonnen te gooien (geen kleine kiezeltjes maar van die 'kleine' beton overschotjes zo,
dat doe je toch niet Verward
pharaon heeft al zo'n schrik van mensen, na een tijd hadden ze de paarden zover dat als ik reed en ze kwamen 'kijken' en de paarden zagen hun ze er gewoon bokkend van door gingen, gevolg voor mij => vrij zwaar gekneusde ribben!! er terug op maar de dag er na wel naar de dokter!
dan vraag ik me af waar hun verstand zit?,
vorige week nog een meisje (buurmeisje) was een vriendin, pharaon stond even in de weide omdat ik zijn stal proper aan het maken was en ineens hoor ik pharaon over de grond denderen, stond zij daar doodleuk met haar zweepje te zwaaien (die pony van me heeft echt overal schrik van, zweepjes mannen etc) ze wist goed genoeg dat pharaon daar stik wild van werd! ik ga naar buiten zie haar staan, kruiwagen neer in de stal en naar r toe heb r toen bijna aan gevallen zo kwaad was ik!! we praten meer met elkaar, als we elkaar zien op school moeten mijn vrienden me kalmeren dat ik er niet op er bek zou slaan! ze lapt me dit telkens weer!!
zelfs als ik aan het rijden ben, je gaat toch niet met een zweepje staan zwaaien als een ruin die er schrik van heeft aan het rijden is, pharaon is niet zo'n probleem (alhoewel je ook pijnlijk kunt vallen van hem) maar ze doet dit ook bij booster en lies! en die stampen ook nog eens naar je als je valt! dit is gewoon gevaarlijk!!!! ik vind dit echt niet kunnen!!!
dat ze je met rust laten!!!!
als ze jaloers zijn is dat hun probleem daarvoor hoeven ze de paarden toch niet te verpesten en jou leven toch nog niet in gevaar te brengen? leven en laten leven...als je iemand niet kan hebben negeer je die persoon, maar breng je hem zeker niet in gevaar, en de paarden laat je er al HEEL ZEKER niet de dupe van worden!!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:51

Ik zeg deze zin niet snel Tong uitsteken maar DE JEUGD VAN TEGENWOORDIG!Ik durfde vroeger nooit aan andermans paarden te zitten(ik heb een keertje bij een verzorgshet de manen afgeknipt...staat toch veel mooier? Haha! ....de preek die ik toen van mijn moeder heb gehad was wel genoeg voor de rest van mijn leven Tong uitsteken ) Ik weet niet hoe slim die meisjes zijn maar je hebt ook van die nep beveiligingscamera's ....ik zou t wel n beetje goed proberen te maken enzo...(als er gewoon een camera in de bosjes hangt zonder snoer zullen ze ook wel zoiets hebben van ja ja).En verder als je ze betrapt naar de ouders van die kinderen gaan denk ik?!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 18:56

ShamalArabs schreef:
-.. Zo heb je er een aantal op de manege, volwassen vrouwen met al jaren(!) eigen paarden:
"wat een leuke pony heb je toch"
Verward "pony? waar? ik heb geen pony..."
"ja die kleine bruine daaro is toch van jou?"
Stoom uit je oren "dat is nou wat ze een PAARD noemen"
"Die heeft toch geen paardenmaat!"
Frusty Stoom uit je oren Extreme duivel "Ze is ruim over de 1.50 tegen de 1.55 aan!! Bovendien zijn arabjes sinds een aantal jaar officieel PAARDEN! Ze vallen onder de PAARDENrassen!"
..

troost je dat heb ik ook, zelfs op bokt. Als ik foto's van Evita plaats dan is er garantie altijd wel iemand bij die begint met :"aaaaaah wat een lieve PONY Kwijl " en die is dan geen 1.50, maar ruim 1.60 Huilen , vind ik ook bijzonder beledigend en irritant Haha! (nu ze heeft wel een ponysnoet op)

Verder verbaas ik mij toch met de keer meer als ik de reacties in dit topic les. Ongeloofelijk hoe sommige kinderen zich gedragen, zeker als ze zomaar op je paard kruipen. Ik heb geluk dat ik hier met de paarden geen last heb van dergelijke pennymeisjes. Prima is nog vrij lief en aanhankelijk, maar ik geloof dat als ze aan Evita willen zitten dat ik ze zou kunnen opkuisen. Evita is heel braaf, maar je moet weten hoe je ermee moet omgaan en als een of andere pennymiep het in dr hoofd zou halen om eens gezellig in de wei op mijn paard te springen, gegarandeerd dat ze een schop krijgt waar ze niet tegoei van is...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-04 19:01

Met Spike had ik er ook geen last van

Ooowhh wat een schattige pony was dat; dat koppie erop, net zulke grote ogen als Leo, klein en gewoon enorm ondeugend en schattig snoetje Tong uitsteken
Maar ooowhhhh wat was het een etter soms Tong uitsteken
Hij kon je zo opvreten, en met z'n 'schattige hoefjes' was hij ook heel snel ~~}>

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:02

ik snap nu wel hoe het toch komt dat zoveel jonge meisjes zeggen paarden beleerd te hebben Schijnheilig Pff brutale nesten Boos!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 19:45

irish_lady schreef:
Pff ik heb er dit jaar een veulen bij lopen! Das natuurlijk de ultieme pennyfactor!

Weet je wat dan zo leuk is, veulens zijn gek op lang haar. Schijnheilig
Ik heb een keer meegemaakt dat een veulen een klein meisje aan het haar zowat omhoog trok.
Ik kan je vertellen, dat meisje is nooit meer geweest.

Misschien een bordje op eigen risico erbij Lachen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 21:33

Die pennymeisje bij mijn paard zijn voor mij ook altijd de grootste angst om naar een grotere pensionstal te gaan. Je hebt daar toch veel meer mensen rondlopen, ook veel meer ´verzorgers´die van alles met andermans paarden doen. Norita heeft een goed geheugen, vooral de foute dingen leert ze erg snel Bloos Vandaar dat ik ook zo blij ben dat de pennymeisjes mijn paardje niet zo lief vinden.. OK dan!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 11:49

Nu zou ik ook willen dat ik een etter van een paard had Schijnheilig

Nou ja, erg lief is ze niet voor vreemden, maar ze smelt voor eten (speciaal voor suiker Scheve mond)

Maar pony's zijn tegenwoordig nergens meer 'veilig'.
Bij m'n vriendin waren ze door de struiken langs de poort gegaan om te kijken of daarachter paarden waren... Scheve mond

Ik durfde vroeger vaak al niet eens erheen te gaan om te aaien Bloos Was een belangrijk deel van m'n opvoeding: "Laat andermans paarden maar met rust"

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 12:22

Mijn paard staat op een manege. En het bovenste stuk van haar deur is open. Gelukkig is ze nogal een jaloers kreng. En staat ze altijd vrolijk haar buurman te bijten. Met als gevolg dat pennymeisjes meedelijden krijgen met haar buurman. En mijn paard dus expres niet voeren. Wat jammer nou...

Amberto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 15:15

Bij ons op het land zijn er ook vaak meisjes die zo graag de paardjuhhhzs willen aaien en het liefst ook rijden! Gelukkig staan ze met een flinke groep en wordt er door de buurtbewoners goed gecontroleerd! Zomers is het vooral heel vervelend... We staan vlak bij een recreatieplas en daar zijn dus heel veel meisjes... Lopen ze gillend op je af omdat ze je paard willen aaien (ah... weer zo'n lieve, aandoenlijke haflinger.. ), paard schrikt, springt weg op de stenen en dan krijg je te horen van die ukkies: Ken je niet uitkijken! Rij dat paard is effe normaal! Dierenmishandeling!!!
GRRRRR... om ziek van te worden!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 17:14

Dierenmishandeling >;)

Het zou een standaard basisschoolvak moeten worden... paardenkunde Scheve mond

LePopp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:18

Leo_ke schreef:
Dierenmishandeling >;)

Het zou een standaard basisschoolvak moeten worden... paardenkunde Scheve mond

dat zullen de jongens leuk vinden Verward Hoe had je dat dan ingedachten?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-04 17:31

nee, ik bedoelde het niet serieus Tong uitsteken

ik vind wel dat ouders veel beter moeten weten Scheve mond

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-04 17:33

tja die ouders... Eigenlijk zou je denken dat dit toch wel volwassen mensen zijn met een beetje verstand, maar als ik het van de meest mag aannemen staan zij juist negen keren van de 10 aan hun dochters kant en menen ze dat hun kind gelijk heeft als ze bv eens met je pony wilt rijden Lips are sealed
Ben eigenlijk blij dat mijn ouders zo niet zijn, ik zou nogal een preek hebben gekregen als ik zomaar iets bij iemand anders zijn paard deed...