Paardenreading

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saiblic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 17:39

germie schreef:
Wat ik mis in een reading is zo te lezen tweerichtingsverkeer. Het paard mag altijd wat zeggen, maar waarom kun je dan als baas niet de vraag terugstellen: Zou je voor mij in de ring die dressuurproef perfect willen uitvoeren? In ruil daarvoor kunnen we wat minder trainen, wat leuker trainen, krijg je een beloning, enz.
Of ik zou je heel graag eens heel trots op de foto laten zetten en dan in de piaffe. Kunnen we dat een keertje 5 minuten doen voor de perfecte foto?

Dat mis ik dus, dus de vraag die de eigenaar aan een paard stel om een bepaalde prestatie te vragen op een nette manier.

Is dit sarcastisch bedoeld? Ik kan toch nu ook niet aan jou vragen of je ongetraind even 20 pull ups wilt doen? En moet het altijd tweerichtingsverkeer zijn?
Zelf geen ervaringen met readings, hoewel ik het wel heel interessant vind. Nu is het volgens mij ook het geval dat er tijdens zo’n reading niet expliciet verbaal iets gevraagd wordt. Voor zover ik weet is het voornamelijk energetisch, beelden en emoties.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 17:41

Fly_high schreef:
Maar deze "reading" had dus elk weldenkend mens kunnen doen? Het lezen van redelijk standaard paardengedrag is niet per se een hele bijzondere gave.

Ja, in de basis is het dat, maar blijkbaar is zelfs dit al lastig.

Zeg tegen mensen die naar een nieuw paard gaan kijken dat ze moeten beginnen met contact maken en kijken. Dat contact maken lijkt soms al van een hogere orde te komen dat alleen door de echt ingewijden kan worden gedaan, wat natuurlijk regelrechte onzin is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 17:43

Desi_2409 schreef:
Ik heb inderdaad gevraagd in hoeverre mijn oude merrie nog zin in het leven had? of ze er nog plezier in had en hoeveel last ze had van een oude blessure. De persoon vroeg dit voor mij aan haar en de merrie gaf aan dat ze zeker nog niet dit leven wilde verlaten en dat de oude blessure enkel wat ongemak gaf, maar niet dat ze er enorm veel last van had.

Een reader gaat toch ook niets anders dan dat zeggen? Het andere antwoord is bars en onbeleefd en onethisch.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:36

Gini schreef:
Desi_2409 schreef:
Ik heb inderdaad gevraagd in hoeverre mijn oude merrie nog zin in het leven had? of ze er nog plezier in had en hoeveel last ze had van een oude blessure. De persoon vroeg dit voor mij aan haar en de merrie gaf aan dat ze zeker nog niet dit leven wilde verlaten en dat de oude blessure enkel wat ongemak gaf, maar niet dat ze er enorm veel last van had.

Een reader gaat toch ook niets anders dan dat zeggen? Het andere antwoord is bars en onbeleefd en onethisch.

Hoezo? je vraagt toch een eerlijk antwoord? Ik geloof haar en ik geloof mijn paard. Eerlijk duurt het langst..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenreading

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:18

De man die zei dat mijn sjimpie spit had ipv acute ataxie zoals de dierenarts beweerde. En inslapen dus niet nodig was.

Die heb ik op de dag dat ik hem in liet slapen, 19 jaar later. Gebeld of hij nog iets voor hem kon doen of dat mijn keuze de juiste was.

Deze gaf toen aan dat hij niets meer kon doen en het inderdaad de tijd was om hem te laten gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:46

prompter schreef:
Mijn paard klaagde in de reading ook over elektriciteit. Vond ik ook bijzonder, dat hij dat begrip kende. Bovendien heb ik nooit maar dan ook nooit enig ongemak van hem gezien/ervaren bij de enige lamp die in zijn stal hangt. En dit was echt een reader die ervan kan leven met een grote praktijk (ook voor mensen). Ik twijfel geen seconde aan de goede intenties van deze reader, maar de uitkomst ging echt nergens over.

Wat anders maar werden er dan geen aardstralen bedoeld of electriciteitdraden die wellicht onder of langs de stal liepen?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 20:55

Nee, en - zo zweverig ben ik dan weer wel :D - ik heb zijn stal doorgemeten met de biotensor, maar die gaf ook niks aan. Mijn paard is echt graag in zijn (grote) stal, hij loopt er voor je uit in. Ik heb echt niets kunnen ontdekken :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 21:13

Doet me denken aan het verhaal van onze bijrijdster.
Die was blijkbaar wat statisch want toen ze Tante Taart een aai gaf, voelde ze een tik. Tante Taart heeft haar twee dagen met argwaan bekeken _O-

Elektriciteit is altijd een dankbaar onderwerp om er aan de haren bij te slepen, de meeste mensen hebben echt te weinig kennis in huis om dat te ontzenuwen.

Had ie dat bij mij gedaan, had ie gelijk de wedervraag te pakken: leg eens uit?

Maar ik speel ook vals, elektriciteit is mijn vak en mijn werk

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 21:15

Tsja… ik ben dus heldervoelend en helderwetend. Heb nooit iets v comd reading les gehad ofzo. En al veel paarden en hun baasje geholpen. Ik voel/weet dingen die ik echt niet kan weten. Bijv dat de moeder v t paard voor de kar gelopen heeft. Hoe jij zit/rijdt en welke reacties jij hebt op bepaalde momenten. Ik doe t ook via een foto: ik zie alleen een hoofd maar kan je wel vertellen dat bijv t zadel niet ok is of waar t dier pijn heeft. En vervolgens klopt dat. Cold reading? Hoe dan? Maar skeptische mensen heb je altijd. Prima. Maar hebben die nooit eens zo’n ‘nekharen overeind’ gevoel bij iemand gehad? Zo’n niet pluis onderbuik gevoel? Want sat in basis is de start van ‘onze’ gaven. Alleen zijn die van mij en de andere ‘paardenpraters’ een stuk scherper. En ja: ik ga dus wel namens t paard t gesprek aan. Baasje kan vragen stellen, en bijna altijd komen paard&ruiter beter tot elkaar en vindt er ook gedragsverandering plaats.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 22:06

Zilfstar schreef:
Tsja… ik ben dus heldervoelend en helderwetend.
(Knip)
Ik doe t ook via een foto: ik zie alleen een hoofd maar kan je wel vertellen dat bijv t zadel niet ok is of waar t dier pijn heeft. En vervolgens klopt dat. Cold reading? Hoe dan?

Volgens jouw website is er wel altijd een videogesprek met de eigenaar noodzakelijk om een reading te kunnen doen?

Zou je een gesprek op energetisch niveau met mijn paard kunnen voeren als je mij niet kon spreken?

Slecht passend zadel en rugpijn zijn ook niet per se zeldzame problemen onder de rijpaarden, bij elk probleemgedrag is het zo'n beetje de eerste suggestie waar bokt mee komt :P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 22:52

Desi_2409 schreef:
Gini schreef:

Hoezo? je vraagt toch een eerlijk antwoord? Ik geloof haar en ik geloof mijn paard. Eerlijk duurt het langst..

Kijk, het alternatieve antwoord is: doe mij maar dood, ik ben klaar met het leven.
Ik denk dat niemand dat zomaar tegen een paardeneigenaar gaat zeggen.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:03

Kijk, het alternatieve antwoord is: doe mij maar dood, ik ben klaar met het leven.
Ik denk dat niemand dat zomaar tegen een paardeneigenaar gaat zeggen.[/quote]

Hoezo niet? als dat zo is.. als mijn paard dat aangeeft, als haar artrose haar te veel gaat belemmeren in een paardwaardig leven, als ze niet meer goed kan gaan liggen/staan...

Wij mensen vinden de dood naar en misschien ook eng, maar een dier, een paard misschien wel helemaal niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:05

Oke Desi, als jij gelooft dat een reader er zich aan gaat wagen om zo zwaar advies te geven met een dodelijk gevolg als de klant het advies opvolgt, dan mag dat.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 23:13

Ik heb het nu 4 keer laten doen. Bij 4 verschillende. Bij 3 van de 4 ben ik opecht tevreden geweest en heb ik er wel wat dingen kunnen uithalen.
1 van de readers heeft mij verteld dat ik moest inslapen want dat mijn paard het leven niet meer zag zitten en dat vond ik eerlijk gezegd niet haar taak op dat moment. Toen hij overleed, jaren later, heb ik een reading gedaan van hem. En hoe hij in connectie stond met 1 van mijn andere paarden, die ik had laten readen bij iemand anders. Ze waren dus dingen aan het vertellen, die synchroon liepen, maar die ze niet van elkaar wisten. Vond ik wel bijzonder eigenlijk.

Verder geloof ik wel dat het kan helpen tot op een bepaald niveau.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 00:31

Hebben jullie wel eens bij je eigen dieren gehad dat je hun karakter en hoe zij zich voelen kent en snel herkent, terwijl iemand die ze niet kent dat anders zou interpreteren?
Want dan gebruik je denk ik al iets dat geen bewezen wetenschap is, namelijk je gevoel.

Dat volgen van je gevoel, zeggen wat er in je opkomt of wat je ziet of voelt als je in gedachten contact legt met een dier, is wat een goede en eerlijke reader/animal communicator/dierentolk ook doet. Interpreteren daarvan is lastig, en kan met ervaring beter worden denk ik, net als in communicatie van mens tot mens. Of je laat interpretatie aan de baas over, dat kan ook.

Ik zie het als iets wat we nu nog niet kunnen bewijzen met harde wetenschap. Net als de ronde aarde, hoe vogels weten hoe ze moeten vliegen, hoe genetica werkt, of de echolocatie van vleermuizen), dat was eerst ook niet algemene kennis.

Voor oprecht nieuwsgierige bokkers (ik voel geen behoefte sceptici te overtuigen, ervaring uitwisselen vind ik interessant):
Ja, als een dier mij vertelde dat zij/hij klaar was om te sterven, dan vertelde ik dat aan de baas. En als het dier zei dat hij/zij wel pijn had maar nog graag verder wilde leven vertelde ik dat. Maar ik heb bijv. ook ooit gehad dat een poes mij vertelde dat haar baas vaak flink gestresst was en ze graag zou zien dat die iets meer ontspannen was. Baasje, die mij gevraagd had, zei dat haar stress niet waar was. Zelfde baasje viel korte tijd later uit op haar werk door hartklachten vanwege spanningen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 08:46

Het is sowieso bekend dat de ene persoon meer gevoel heeft dan de ander. :-)

Oke Prompter, dan klinkt het inderdaad als kul.
Denk dat dit wellicht ook wel een verschil kan zijn tussen goede en slechte readingen..of er veel vage algemeenheden worden vertelt of echt rake en duidelijke dingen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 09:44

marfries schreef:
Ja, als een dier mij vertelde dat zij/hij klaar was om te sterven, dan vertelde ik dat aan de baas. En als het dier zei dat hij/zij wel pijn had maar nog graag verder wilde leven vertelde ik dat.

Ik vind dat echt gevaarlijke adviezen om iemand te geven als je het paard niet kent of zelfs nog nooit gezien hebt.
Ik sta er eigenlijk een beetje paf van.

marfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:17

Gini, dat verrast mij niet. Naar mijn mening mogen eigenaren zelf bepalen hoe zij (en of zij) besluiten tot euthanasie. Ik denk namelijk dat dat besluit vrijwel altijd een subjectief besluit is, omdat er een grote marge is rond zo’n besluit.
Denk aan verschil in mening bij dierenartsen, eigenaren, stalhouders, en ook bereidheid en financiële mogelijkheid van eigenaren om meer zorg of behandeling te geven, en ook verschil in karakter of leeftijd van een dier (hoeveel plezier heeft een dier nog met de beperkingen, naar inzicht eigenaar).

Ik vind het zelf dan ook altijd een moeilijk besluit en denk hier absoluut niet lichtzinnig over. Maar als een eigenaar mij vraagt of ik hiervoor contact wil leggen met diens dier dan doe ik dat naar eer en geweten, en geef enkel de mening van het dier door.
Een dier wordt natuurlijk altijd geeuthaniseerd door een dierenarts, die dus ook een oordeel vormt.

Even uit nieuwsgierigheid: hoe moet volgens jou dan een weloverwogen besluit tot euthanasie genomen worden?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:23

Door een medische deskundige ipv iemand iemand die toevallig een bepaald gevoel kreeg obv wat foto's kijken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:37

Fly_high schreef:
Door een medische deskundige ipv iemand iemand die toevallig een bepaald gevoel kreeg obv wat foto's kijken

Ja, die deskundige heeft de waarheid in pacht..... right....

Als dat advies voor jou als eigenaar/verzorger als een donderklap bij heldere hemel komt terwijl het een expliciete vraag is, heb jij als eigenaar al enige tijd onder een steen geleefd wat betreft de signalen van je paard!

DAT is in essentie het probleem: we leren niet meer hoe je naar een paard moet kijken en hoe je kunt leren om signalen te lezen. Vrijwel elk paard l*lt je de oren van je hoofd, als je oplet.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:58

ikke schreef:
Fly_high schreef:

Ja, die deskundige heeft de waarheid in pacht..... right....

Als dat advies voor jou als eigenaar/verzorger als een donderklap bij heldere hemel komt terwijl het een expliciete vraag is, heb jij als eigenaar al enige tijd onder een steen geleefd wat betreft de signalen van je paard!

DAT is in essentie het probleem: we leren niet meer hoe je naar een paard moet kijken en hoe je kunt leren om signalen te lezen. Vrijwel elk paard l*lt je de oren van je hoofd, als je oplet.

Op zich ben ik het met je eens, maar als ik het goed begrijp geeft Marfries dit soort adviezen vanuit slechts een foto. Dat vind ik toch wel ver gaan hoor.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 11:05

Ja klopt (in reactie op Ikke), ik vind ook dat paarden veel vertellen.
Ze hebben net zoveel gezichtsuitdrukkingen als mensen he. En lichaamstaal geluidjes en noem maar op. Wij vertellen hun ook meer dan we zelf meestal door hebben denk ik.
Als kind zoveel tijd de ponies geobserveerd (ik vond mezelf onderdeel van de kudde), en ik ga bij paarden dan ook erg op mn gevoel af (zomaar op een vreemd paard stappen vond ik altijd al raar om te doen. Eerst een band opbouwen en dan vanuit samenwerking misschien eens samen op buitenrit. Of niet, ook goed).
Ik kan dus paarden vaak wel lezen maar een reader ben ik niet.

Ik denk dat er hier en daar wel hoog gevoelige mensen bestaan die via ingevingen wat kunnen weten. Maar met zulke energie zou je naar mijn idee spaarzaam moeten omgaan, dat valt volgens mij niet tegen betaling / op commando altijd op te wekken, en misschien ook weer alleen maar als het verzoek vanuit oprechte interesse komt. Het is imo in elk geval geen gewone materie die binnen de commercie past.
Het bruine paard verhaal van bokker Popstra, vind ik een mogelijk voorbeeld hiervan.
Maar het gros is naar ik verwacht wanna be helderziendheid en gokwerk/algemeen te verwachten uitkomsten met grote kans op raakvlakken.

Een paard heeft geen vermogen tot mensentaal (werd al eerder genoemd in dit topic), als die een periode in zijn leven angstig is geweest en nare dingen heeft meegemaakt dan kan misschien iemand wel merken of begrijpen of voelen dat er spanning is, maar de vertaling ervan is toch wel een beetje de bottleneck bij wat men reading noemt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:35

marfries schreef:
Gini, dat verrast mij niet. Naar mijn mening mogen eigenaren zelf bepalen hoe zij (en of zij) besluiten tot euthanasie. Ik denk namelijk dat dat besluit vrijwel altijd een subjectief besluit is, omdat er een grote marge is rond zo’n besluit.
Denk aan verschil in mening bij dierenartsen, eigenaren, stalhouders, en ook bereidheid en financiële mogelijkheid van eigenaren om meer zorg of behandeling te geven, en ook verschil in karakter of leeftijd van een dier (hoeveel plezier heeft een dier nog met de beperkingen, naar inzicht eigenaar).

Ik vind het zelf dan ook altijd een moeilijk besluit en denk hier absoluut niet lichtzinnig over. Maar als een eigenaar mij vraagt of ik hiervoor contact wil leggen met diens dier dan doe ik dat naar eer en geweten, en geef enkel de mening van het dier door.
Een dier wordt natuurlijk altijd geeuthaniseerd door een dierenarts, die dus ook een oordeel vormt.

Even uit nieuwsgierigheid: hoe moet volgens jou dan een weloverwogen besluit tot euthanasie genomen worden?

Het verschil is dat al die andere mensen spreken vanuit zichzelf. Wat zij zouden doen vanuit hun kennis en ervaring. Het zijn adviezen van anderen.

Als reader doe je alsof je vanuit het paard praat. Bij een waarschijnlijk al enorm emotionele paardeneigenaar. Dat "advies" gaat dus veel meer waarde hebben.
Ik hoop dat je dat verschil, vooral in emotie, wel ziet?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 12:48

Als een diercommunicator zegt dat het dier zegt dat hij klaar is met leven is dat informatie van het dier. dat is nog geen advies. Het dier wil gehoord worden, maar wat hij zegt is ook een momentopname. Het kan zijn dat het dier zich na een paar dagen misschien beter voelt en weer wel wil leven...
De eigenaar moet dus op basis van alle aanwezige informatie een besluit over het al dan niet inslapen nemen. De info van de dierenarts, zijn eigen waarnemingen en wat het paard zelf heeft gezegd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:29

Fly_high schreef:
Zilfstar schreef:
Tsja… ik ben dus heldervoelend en helderwetend.
(Knip)
Ik doe t ook via een foto: ik zie alleen een hoofd maar kan je wel vertellen dat bijv t zadel niet ok is of waar t dier pijn heeft. En vervolgens klopt dat. Cold reading? Hoe dan?

Volgens jouw website is er wel altijd een videogesprek met de eigenaar noodzakelijk om een reading te kunnen doen?

Zou je een gesprek op energetisch niveau met mijn paard kunnen voeren als je mij niet kon spreken?

Slecht passend zadel en rugpijn zijn ook niet per se zeldzame problemen onder de rijpaarden, bij elk probleemgedrag is het zo'n beetje de eerste suggestie waar bokt mee komt :P

Yup kan ook zonder video gesprek hoor. Met gesprek kan een eigebaar gewoon net wat meer doorvragen evt. Maar doe t ook zonder, zeker.

En ik heb zadel als voorbeeld gepakt want ja dat is vaak voorkomend. Net als trauma uit de jeugd. Maar zo kan je alles wel in t verdomhoekje gooien wat veel voorkomt. Ik kom bij een paard (live foto whatever) en weet niks. Maar kan jou wel vertellen over zijn jeugd etc. Wat klopt. Of pijn ergens wat niet ‘standaard’ is. En ik kan precies aanvoelen hoe jij rijdt. Maar ach, ik kan talloze voorbeelden geven… skeptici hou je altijd.