Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
rien10 schreef:Ohhh. Beledigd ben ik niet. Ook niet over mijn ex-gewicht. Ik reed gewoon niet.
Ik zeg dan ook “ te zwaar? Niet rijden”. Dat is dus geenszins je paard opzadelen met het probleem.
BarbaraNova schreef:Vindt het vaak heel bijzonder dat ze in america wel gewoon met behoorlijk gewicht op paarden gaan zitten, ik weet niet wat hun voor richtlijnen aanhouden?
Maar het BMI gedoe vindt ik echt wel een ding, dan is het grootste deel van NL waarschijnlijk obesitas.
Memories schreef:BarbaraNova schreef:Vindt het vaak heel bijzonder dat ze in america wel gewoon met behoorlijk gewicht op paarden gaan zitten, ik weet niet wat hun voor richtlijnen aanhouden?
Maar het BMI gedoe vindt ik echt wel een ding, dan is het grootste deel van NL waarschijnlijk obesitas.
Ja maar dan heb je het ook over een land waar 40% van de mensen obees is (dus definitie BMI hoger dan 30). BMI is natuurlijk niet heilig maar een bmi van meer dan 30 dat is met uitzondering van bijv zieke, lange of zeer afgetrainde mensen gewoon echt veel te zwaar, hoe je het ook went of keert. Op een gegeven moment worden zaken omtrent zo zwaarlijvig zijn en de levensstijl eromheen dan ook genormaliseerd en is het ineens niet meer zo raar om met 150 kilo op een paard te gaan zitten. Ik denk niet dat wij die kant op moeten gaan.

Door mijn mennen weet ik ook dat je niet op een paard hoeft te zitten om een goede band met het paard te hebben
Ipsilonka schreef:Lieve ts, ik heb bijna 15 jaar niet gereden ivm overgewicht. Ik woog op mijn hoogst ietsjes meer als jij. Altijd paarden gehad waar ik mee mende. Nu ben ik iets onder de 80 en pas nu vorige week ben ik op het paard van een vriendin gestapt (een koudbloed merrie van een kilo of 700). Ik begrijp dat het kriebelt, maar het feit dat je het hier vraagt en het niet gewoon doet geeft al aan dat je het zelf ook wel weetDoor mijn mennen weet ik ook dat je niet op een paard hoeft te zitten om een goede band met het paard te hebben
Een dokter. Dus niet zo maar uit mijn duim gezogen. BarbaraNova schreef:Vindt het vaak heel bijzonder dat ze in america wel gewoon met behoorlijk gewicht op paarden gaan zitten, ik weet niet wat hun voor richtlijnen aanhouden?
Ik moet ook afvallen dus weet precies hoe je je voelt, ik rij soms een klein rondje buiten, rustig rondje...mijn paard is vreselijk niet te doen met wandelen, zo heet en hyper. Dus ik wandel zonder paard, naast de fiets kan hij gelukkig wel leuk lopen.
Lara schreef:Wat mij altijd opvalt is dat men online heel erg er op zit dat je bij een bepaald gewicht echt niet meer op een paard moet gaan zitten, maar irl niet. Mensen vragen mij dan hoe vaak ik nog rij op mijn paard en zijn dan verbaast als ik zeg dat ik er in principe niet meer op ga zitten. Als ik dan aangeef dat ik het doe vanwege mijn gewicht dan krijg ik vaak 'aaah dat kan wel toch, je kan toch goed meebewegen' etc etc.
Lara schreef:Naast wat er al gezegd is (waar ik me ook wel grotendeels in kan vinden), is het denk ik iig deels ook een vorm van sociaal wenselijk gedrag. Online zijn mensen wat ongefilterder (for better or worse). Hoewel de paardenmensen het bij mij wel goed vonden dat ik afviel voordat ik ging rijden, kreeg ik van vrijwel elk ander persoon te horen dat ik helemaal niet hoefde af te vallen en er prima uitzag. Toen ik die 15kg kwijt was waren het diezelfde mensen die me complimenteerden met hoe goed ik eruit zag nu dat ik afgevallen wasNee mensen zullen je er misschien niet op aanspreken, maar als ik zeg 'nee ik rij niet meer ivm mijn gewicht' doen mensen altijd alsof het belachelijk is dat ik niet meer zou rijden vanwege mijn gewicht want 'dat kan heus nog wel'.
Het is dan dus echt een gesprek waarin ik aangeef; neehoor ik rij niet meer vanwege mijn gewicht en dat vind ik logisch, en dat anderen dan dit juist tegenspreken. Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ik zei dat ik vanwege mijn gewicht niet meer reed en dat mensen er dan begrip voor hadden.
.pol013 schreef:Maar even los van gewicht en afvallen: ik zou hoe dan ook meteen werk gaan maken van je fitheid. Ik weet natuurlijk niet of je nu sport. Al dan niet om af te vallen. Maar ik zou hoe dan ook gaan sporten (bijv pilates of ruiterfit) om je core flink te trainen. Dat moet een slank iemand eigenlijk al doen van mij voor ze op een paard gaat zitten. Maar wordt per kg extra natuurlijk nog belangrijker. Ben je zelf soepel, lenig, gelijk, sterk, fit en gecoördineerd genoeg om op een paard te gaan zitten?
Losgezien van het gewicht.
Ik dacht eigenlijk vooral aan de basissport, misschien niet goed verwoord. Fly_high schreef:Ja oke, profs warschijnlijk grotendeels wel! Al zitten er nog steeds GP amazones tussen die niet per se fitheid uitstralenIk dacht eigenlijk vooral aan de basissport, misschien niet goed verwoord.
Ik merk dat veel recreatie- en L1-dressuurruiters paardrijden als sporten zien, terwijl je eigenlijk moet sporten om te kunnen paardrijden ipv andersom.
Fly_high schreef:pol013 schreef:Maar even los van gewicht en afvallen: ik zou hoe dan ook meteen werk gaan maken van je fitheid. Ik weet natuurlijk niet of je nu sport. Al dan niet om af te vallen. Maar ik zou hoe dan ook gaan sporten (bijv pilates of ruiterfit) om je core flink te trainen. Dat moet een slank iemand eigenlijk al doen van mij voor ze op een paard gaat zitten. Maar wordt per kg extra natuurlijk nog belangrijker. Ben je zelf soepel, lenig, gelijk, sterk, fit en gecoördineerd genoeg om op een paard te gaan zitten?
Ik denk dat minstens 50% van paardrijdend Nederland sowieso nog geen 10 seconden kan planken of iets dergelijksLosgezien van het gewicht.
Spring- en eventingruiters zijn nog best fit zelfs in de basissport maar de wereld van dressuur en recreatie is wat het is. En omdat bijna niemand fit is, zegt niemand er ooit wat van.
BarbaraNova schreef:Oh ben het helemaal met je eens hoor, maar sommige mensen die wel gewoon trainen enz hebben ook een te hoog BMI dus vindt dat een vreemde maatstaaf...