Mijn paard en ik, wat moet ik nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:56

Wat moeilijk voor je TS!

Ik denk aan 3 dingen die ik zou willen uitsluiten.
-tumor op de eierstok (geeft heel veel aggressie)
- pssm1/2 (flinke gedragsverandering en wisselend lichamelijk beeld)
-maagzweren ( die verdwijnen niet vanzelf als een paard eenmaal weer in een rustigere omstandigheden komt). De mijne had flinke maagzweren, naar de darmovergang, en staakte veel, kon niet goed galloperen, dreigde met borstelen ...gewoon heel zielig allemaal als ze allerlei tekenen geven en hun pijn wordt niet begrepen. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is, zo te lezen ben jij erg bereid haar te helpen maar wil je weten in welke hoek je moet zoeken.
Hou je ons op de hoogte? Heel veel succes!

anjali

Re: Mijn paard en ik, wat moet ik nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:24

Ik wil ook wel op de hoogte worden gehouden hoe ts dit gaat oplossen.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:28

Ik ben ook benieuwd. Ik heb TS een pb gestuurd om eens mee te kijken naar de afstamming van de fjord en om te kijken waar ze vandaan komt, daar ik er best wel veel in de fjordenwereld ken. Wellicht kan dat ook voor een puzzelstukkje zorgen.

Ik hoop dat het iets is wat behandelbaar is

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:31

JohannaR schreef:
Kortom: rijden is niet leuk en ik ben een beetje bang voor haar aan het worden. Ook mijn instructrice heeft er veel moeite mee.

..... Ze is zo ontzettend wisselvallig in haar gedrag en ik vind het steeds minder leuk worden.

Kortom: ik loop vast. Ik ben geen ster ruiter, heb geen 40 jaar paardenervaring en ik ben zo bang dat ik de verkeerde keuze heb gemaakt. We zijn nu eigenlijk al een jaar aan het aanklooien, en soms gaat het een weekje oké en dan schieten we weer 30 stappen terug. Ik vind het steeds minder leuk om met haar bezig te zijn, er zit geen ontspanning meer bij. Ik vind haar moeilijk en nukkig en ga soms met tegenzin naar stal als ik eerlijk ben. ....

Ik mis bij mijn huidige paard het idee dat ze het leuk vindt bij mij, ik heb het gevoel dat ik alles verkeerd doe en dat er totaal geen stijgende lijn in zit.

Ik zit dit met tranen in mijn ogen te typen want ik vond (vind) haar zo leuk, maar ik ben echt al het plezier kwijt.

Als ik de negatieve dingen uit de start post even bij elkaar zet, zou ik zeggen probeer nog iets met maagzweren en/of die pssm , bloedonderzoek voor een tumor oid, maar verder, als het echt niet meer leuk is, dan is de vraag hoeveel wil je er nog in stoppen? Als de combinatie niet werkt, kan het een hele lange weg zijn om het weer leuk te krijgen.
Soms werkt het gewoon niet, en dat is helemaal niet erg. Er zijn vast wel ongecompliceerde paarden te vinden die voor een gemiddelde ruiter gewoon leuk zijn (en dan niet 1tje met deze achtergrond).

Als je er wel voor wilt gaan, is dat zeker ook een keuze, maar die weg kan even duren :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:25

Inderdaad natuurlijk eerst 100% uitsluiten dat hier een medisch probleem speelt. Want dan zouden hertrainingen etc. nutteloos zijn en trouwens oneerlijk t.o.v. een paard wat ergens last van heeft. Mocht het echt puur een karakterissue zijn dan zou je voor haar een beter matchende eigenaar kunnen zoeken- je zou dan een 100% gunstig keuringsrapport kunnen tonen immers. Maar goed, het is jouw paard en je zou ook kunnen kiezen haar als een projectje te beschouwen en het te blijven proberen. Zoals ik eerder al schreef was dat mijn keuze niet in een dergelijk geval want ik werd bang van hem .Ik was best een ervaren paardeneigenaresse maar was gewend aan paarden die lieten merken dat ze me leuk vonden, ook al ging niet altijd alles goed. Die waren ook niet kwalijknemend als ik fouten maakte.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:29

Ik mis grondwerk in je verhaal?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:45

Dit is wat TS daar zelf over schrijft:
"Longeren ging lange tijd prima, maar ook hier is ze aan het dreigen door haar kont naar me toe te draaien. Ze ontploft regelmatig vanuit het niets, schrikt opeens van alles, terwijl ze echt heel koel in haar hoofd was. Grondwerk idem dito."

dus ik denk zomaar dat dat niet helemaal werkt. Imo zijn er best paarden die zonder specifiek grondwerk geen rare fratsen vertonen, maar die je gewoon aan een lijntje kan doen en rondjes kan laten lopen :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:48

Dreigen met longeren vind ik geen uiting van ongemak.
Dreigen als je met een zadel aankomt weer wel.

Dus imo lopen hier meer dingen

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:56

Ik zou dit dier met zijn hele verhaal naar een goede kliniek brengen en beginnen met degelijk klinisch onderzoek. Dus echt een volledige keuring, kreupelheidsonderzoek en de rest van het klinische beeld en op basis daarvan meer gericht kijken naar bijv hormonen, maagzweren, pssm etc.

Indien het paard 100% gezond blijkt dan in training zetten bij iemand die het echt durft en kan, en eenmaal doorgetraind tot een bruikbaar niveau toch maar verkopen. Stel je voor dat dit paard wel gezond is maar een sterk karakter heeft dan zijn jullie duidelijk geen match en het is uiteindelijk ook maar beter voor het paard om te verhuizen :)

Edit. Ik zou juist niet te veel zoeken in de afstamming o.i.d. want een gezond en netjes opgevoed paard is nooit zomaar agressief in omgang.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:01

Wat moet TS nog meer doen dan dit:
"Ze is helemaal nagekeken door tandarts, dierenarts, osteopaat en hoefsmid en die verklaren haar gezond. Uit de foto's komt niets. " ?

Naar hoeveel klinieken moet je dan?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:05

Cer schreef:
"Ze is helemaal nagekeken door tandarts, dierenarts, osteopaat en hoefsmid en die verklaren haar gezond. Uit de foto's komt niets. " ?

Inderdaad.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:06

Naar eentje wat wel een volledig onderzoek doet? tandarts, osteopaat en hoefsmid is meestaal een bijzaak in zulke gevallen en alleen de foto's hebben vrij beperkte relevantie.

Maar als stap 1 echt al gedaan is, inclusief onderzoeken naar evt. homonale issues, pssm etc dan ga je door met stap 2 toch :)

Mijn ervaring is dat meeste gekke of gemene/dominante paarden gewoon medische problemen hebben, alleen is degelijk onderzoek heel duur. Lees eens paar laatste topics op bokt over ontploffende paarden, allemaal dieren die pijn bleken te hebben

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:21

Cer schreef:

Hoogstens nog een hormoononderzoek maar voor dat soort problemen hoef je denk ik niet naar een kliniek maar kan ook op stal (bloed afnemen of zo?)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:22

@fly
Maar er zijn toch ook genoeg paarden waarvan gezegd werd die hebben een moeilijker karakter. Pion van vroeger bijvoorbeeld.
Ik geloof niet dat al die paarden wat mankeerden. Maar gewoon wat meer uitgesproken karakter hadden.

En mij lijkt dat bij een fjord tussen de brave paarden ook een lijntje meer uitgesproken karakters kan zitten. Zonder direct een heel lijntje aan medische toestanden.

En als ts er nu nog geen dierenarts bij had gezegd, had ik zeker ook gezegd laat die eens kijken.
Want zeker, medisch kan en weet men nu ook meer dan vroeger.

Maar wat ook altijd zal bestaan is een paard wat niet bij de ruiter past.

Hoe vaak zie je niet een paard gewoon een braaf rondje lopen bij de ene ruiter en bij de andere in elke hoek spoken oid.

En juist de koudbloeden komen vaak bij ruiters met minder ervaring... dat is niet altijd gunstig.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:29

Cer schreef:

Dierenarts is een breed begrip. Sommige zeggen 'dierenarts is geweest, heeft niets gevonden' en dan is er alleen een heel simpel onderzoekje gedaan als stukje draven op het harde en wat palperen.
TS geeft in ieder geval aan dat er foto's zijn gemaakt, maar dat is ook maar een deel van het onderzoek. Dat is alsof jij naar de huisarts gaat omdat je buikpijn hebt, en je krijgt vervolgens alleen een röntgenfoto van je pols die als normaal wordt afgegeven en er wordt gezegd: je bent gezond.
Het lastige van paarden is dat je soms heel moeilijk richting kunt krijgen van de oorzaak en dat wordt het een soort van afstrepen met als vraag: wanneer is er genoeg afgestreept?
In dit geval zou ik in ieder gevallen zeggen dat alleen afstrepen van bot-gerelateerde issues onvoldoende is. Ik zou op zn minst ook dingen als maagzweren willen uitsluiten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:32

Bowo schreef:
Ik zou op zn minst ook dingen als maagzweren willen uitsluiten.

Dat schrijf ik in een eerder bericht ook, maar dan hoeft dat dier toch niet opnieuw naar een kliniek voor het hele verhaal? Dan hoeven er nog maar 1 of 2 dingen gecheckt te worden toch?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:40

DuoPenotti schreef:

Mijn pony dreigt momenteel ook bij longeren. Is bij haar geen uiting van pijn want die is ondertussen weg genomen maar ze zit wel nog in een cyclus van pijn herinnering en is zodra er druk komt helemaal over haar toeren.

Ik denk dus ook dat het paard van ts maar door gepusht is en steeds minder is gaan pikken en steeds meer in opstand is gekomen. Tot ze hem nieteens meer kan poetsen

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:44

Cer schreef:
Bowo schreef:
Ik zou op zn minst ook dingen als maagzweren willen uitsluiten.

Dat schrijf ik in een eerder bericht ook, maar dan hoeft dat dier toch niet opnieuw naar een kliniek voor het hele verhaal? Dan hoeven er nog maar 1 of 2 dingen gecheckt te worden toch?

Daarin zit een vraagstelling naar wat de verwachtingen zijn en hoe ver je door wilt gaan. Als het geen maagzweren blijken te zijn, wat ga je dan doen? Ga je dan nog bloedonderzoek doen? PSSM testen? Uitgebreider kreupelheidsonderzoek? Echo van SI? Scintigrafie? Hoeveel wil je uitsluiten tot je zegt dat je paard medisch echt in orde is?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:51

Totdat het eind in zicht is van de financiële mogelijkheden ? Of misschien nog verder.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:52

Ha TS, wat ontzettend vervelend dat dit zo gaat, zie je het nog wel zitten om ermee door te gaan?

Het kan ook zijn dat dit een heel slim paard is wat snel door onzekerheden of afwachtendheid van mensen prikt. Als ik het zo lees dat ze snel zadelmak is gemaakt, dan op een manege heeft gestaan en nu bij TS en het gedrag van kwaad tot erger wordt. Natuurlijk kun je bloed prikken of een maagonderzoek doen, maar dat kan naast elkaar bestaan. Vraag is denk ik ook, hoeveel wil je nog investeren in klinische beeldvorming ?

Wat je ook zou kunnen doen, is een trainingsstal bellen en daar het paard zelf voorrijden of/longeren of hen laten doen, en eens zien wat ze daar doet en dan kijken wat je voor elkaar kunt betekenen. Zo doen wij dat ook wel met jonge paarden, naar een ruiter, die rijdt hem in ons bijzijn en dan bespreken we wat de verwachtingen zijn, kan de stal er iets mee en hebben wij een goed gevoel, blijft ie daar, zo niet gaat ie weer mee.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:59

Amber_anne schreef:
DuoPenotti schreef:

Mijn pony dreigt momenteel ook bij longeren. Is bij haar geen uiting van pijn want die is ondertussen weg genomen maar ze zit wel nog in een cyclus van pijn herinnering en is zodra er druk komt helemaal over haar toeren.

Ik denk dus ook dat het paard van ts maar door gepusht is en steeds minder is gaan pikken en steeds meer in opstand is gekomen. Tot ze hem nieteens meer kan poetsen

Precies. En bij dit soort paarden is het vaak gewoon een tijd met rust te laten qua rijden e.d. Vaak zijn ze daarna wel weer normaal in hun doen.

Zoals ik het lees heeft ts al tig onderzoeken laten doen waar niks uit is gekomen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:18

Nou, ik weet niet alles, wil graag bijleren van de ervaringen van anderen. Maar mijn eigen ervaring is dat, als je een eenmaal bereden paard zonder dat daar een medische noodzaak voor is een hele tijd helemaal niets laat doen, dat hij dan vaak in het begin, als je weer wat van hem gaat vragen, juist supervervelend wordt.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:26

Heel stom misschien maar is 24/7 buiten geen optie.

Ik heb al 10 jaar een ruin wat normaal iedere avond op stal ging, gekocht toen hij 4 was en na een aantal maanden begon de ellende. Bokken, wegrennen, trappen met longeren, ik kon er helemaal niet mee en was na een aantal jaar ook bang voor hem geworden. Jaren vanalles geprobeerd lesgevers wisten het niet, dierenarts kon niets vinden.

Ik wilde hem verkopen maar was bang dat hij verkeerd terecht zou komen.

Het enige wat ik nog niet had geprobeerd is hem 24/7 buiten te laten.

Dit vorig jaar gedaan (na dik 9 jaar ellende met hem) en ik heb een totaal ander paard gekregen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:40

Niekj_Jente schreef:
Heel stom misschien maar is 24/7 buiten geen optie.

Ik heb al 10 jaar een ruin wat normaal iedere avond op stal ging, gekocht toen hij 4 was en na een aantal maanden begon de ellende. Bokken, wegrennen, trappen met longeren, ik kon er helemaal niet mee en was na een aantal jaar ook bang voor hem geworden. Jaren vanalles geprobeerd lesgevers wisten het niet, dierenarts kon niets vinden.

Ik wilde hem verkopen maar was bang dat hij verkeerd terecht zou komen.

Het enige wat ik nog niet had geprobeerd is hem 24/7 buiten te laten.

Dit vorig jaar gedaan (na dik 9 jaar ellende met hem) en ik heb een totaal ander paard gekregen.

Dat kan inderdaad voor sommige paarden een oplossing zijn. Ik had daar in het geval van ts ook aan gedacht ook vanwege het ras (Fjord) maar ja, op dit moment met dit weer , en dan ligt het ook nog aan de locatie nu met die r*twolven, dan kan dat niet overal. Een paard kan er wel veel gemakkelijker van worden als hij 24\7 buiten staat inderdaad.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:50

Wat verdrietig, zowel voor jou als de pony. Ik zou naar iemand op zoek gaan zoals Featherlight horsemanschip.