Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 12:33

Mooi Anouk :j

Kathawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:28

Vandaag voor het eerst een bitje in gedaan. Eventjes wennen voor Aruba. Maar ging goed. (Suikertjes helpen) Zadeltje in haar stal gehangen zodat ze dat goed kan bekijken.

Volgende week gaan we beginnen met het rustig op haar rug te leggen. Wandelen gaat super goed. Eigenlijk is mevrouw van niks onder de indruk.

Als je denkt iets interessants gevonden te hebben, vindt zij het normaal.

Een koele kikker van karakter.

Afbeelding

Haf_Woezel

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 23:52

Fijn dat het goed ging! Suikertjes heb ik ook gebruikt om te starten.

Wij hadden wat werk aan de hand vandaag.

Afbeelding
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 07:49

Dat ziet er goed uit met haf hoor leuk
Aruba is ook braaf zie ik en een nieuw hoofdstel voor tosh

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 14:19

Nou hier hoef ik echt niets te doen er ligt hier zo een berg sneeuw het plakt onder de hoeven (ze hebben niet eens ijzers) maar ik denk als ik ze zo laat werken dat we blessures krijgen......

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 16:10

Oh sneeuw, heerlijk. Hier nat.maar ook geen zin in natte voeten

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 16:16

Hier vandaag onze nieuwe (andere) trailer opgehaald, nu weer terug naar 1,5paards ipv 2-paards. Dus eerst even mijn oude rot Mellow erop gezet, even kijken wat we binnen in moet gaan aan passen voor mijn mini haffie <3
Daarna met Tico rondje vanaf huis gewandeld en toen eerste keer op deze trailer. Vrijdag zijn we naar de kliniek geweest voor vaccinatie en wegen, dus dat was voor hem best een hele onderneming, met aardig wat prikkels. Nu weer op de trailer, best spannend of hij er zo op wilde, maar na even op de klep de nieuwe binnenkant bekeken te hebben, besloot hij keurig door te lopen. Bakje met eten in de trailer opgegeten en weer eraf. Ik probeer het gewoon er even op staan af te wisselen met ergens heen gaan en prikkels. Beetje onvoorspelbaar maken zeg maar. Hij was weer heel braaf, blije pony’s, blij baasje _/-\o_

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 16:49

Wat knap en lekker zo verder oefenen

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:05

Afbeelding

Sneeuw genoeg hier. Bleef gelukkig niet plakken. (Ook geen ijzers)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:40

Hier ook sneeuw, deze foto is van gisteren, vandaag lag er een nog dikker pak! :brr:

Afbeelding

Wij hebben afgelopen week weer een grondwerk les gehad van Nikki van Olst.
Een klein stukje daarvan is te zien in haar vlog, te zien vanaf 12:05
https://m.youtube.com/watch?v=DOxYALL6yJQ

Hij was redelijk heftig die dag moet ik zeggen, we hebben de les een kwartiertje eerder ook gestopt omdat zijn koppie echt vol zat. De les was 30 december en er was al volop heftig vuurwerk in de buurt. Waarschijnlijk was hij daarom redelijk pittig. Dit uitte zich in ongeduld, weinig respect voor eigen ruimte en dat hij alles gaat aanbieden wat hij kent zonder dat er een vraag gesteld wordt.
Inmiddels is de rust weer wedergekeerd en is hij mentaal ook weer oke gelukkig. :(:)
Het hoort er soms bij met jonge paarden en dat is helemaal oke, wij hebben ook wel eens onze dag niet.
We hadden de training nog wel heel fijn afgesloten met een beginnetje aan de buiging (vanuit het wijd staan), een stukje travers en weight shifting, tijdens dit kwam de rust echt weer helemaal terug en hebben we besloten te stoppen en niet persé nog wat extra te trainen eruit te persen :j

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:18

kim_1990 schreef:
Bedankt allemaal!
Ja, prognose is opzich wel goed, volledig herstel is natuurlijk altijd een vraagteken bij breuken...
Hij staat een soort van op rust, niet op de box want daar is hij minder rustig dan op de paddock, hij staat wel apart van de andere hengst nu omdat die alleen maar wil spelen en dat mag hij nu niet helaas.
Hij komt de 30e op een eggbarijzer met zijlipjes...een eggbarijzer is een compleet rond ijzer met dus zijlippen, dit om de beweging in het hoefmechanisme te minimaliseren zodat de breuk kan herstellen...normaal sta je te springen om een goedwerkend hoefmechanisme maar in dit geval werkt het het herstel van de breuk juist tegen.
Hij staat op metacam 100kg om de scherpe randjes van de pijn te verzachten maar wel dat hij dus nog "ietsje" voelt in die hoef juist om dus rustig te blijven. Zijn paddock is nu 7,5 x 15 meter groot zodat hij ook niet te veel ruimte heeft om toch gek te doen...en verder is het duimen draaien...

Sorry voor het binnenvallen, en alvast voor het lange verhaal :o , ik lees al even stilletjes mee omdat ik afgelopen jaar dezelfde situatie voor heb gehad en verwacht haar dit jaar pas weer op te kunnen pakken. Wellicht biedt onze ervaring je wat "geruststelling", ondanks dat ik weet hoe bijzonder stressvol en klote het is.

Mijn merrie is 1 januari 2025 kreupel uit de paddock gekomen. Wrs met een zooitje aan de ren geweest op de bevroren paddock, voet verkeerd neergezet of ergens tegenaan getrapt en ook hoefbeen gebroken. Echt gewoon domme pech geweest volgens de DA. Schijnt ook vaker voor te komen als de grond bevroren is.
Die van mij mocht na 6 maanden stalrust (wel echt op stal, en ook een rond ijzer) weer naar buiten. Ging toen ook over op een normaal ijzer. Zijn wel na zo'n 2,5e maand weer begonnen met stappen ad hand. Uiteindelijk heeft ze door een operatie aan mijn kant in totaal 8 maanden op "stal"rust gestaan (laatste 2 maanden in de opfok in een stal van 5x10m). Na 8 maanden de laatste foto's gemaakt, ijzer is er compleet onderuit gegaan, naar buiten toe opgebouwd (had dus al 2 maanden eerder gemogen maar ging niet op de stal waar ze toen stond) en sinds 1 november staat ze eindelijk weer op een normale pensionstal.
We hebben hier wel de 6 maanden volgemaakt en ik heb in het proces nog een keer een second opinion aangevraagd maar die gaven eigenlijk hetzelfde aan. Maar het zal wrs ook afhankelijk zijn van de grootte en de plek van de breuk en hoe vlot het hersteld.

Ik merk bij mijn merrie nu vooral de mentale klap nog. Na zolang niets kunnen/mogen was elke vraag al snel "te veel". Het is er ook 1 die graag zelf bedenkt wat goed voor haar is, dus dat was even heel pittig. Inmiddels zijn we weer met grondwerk begonnen en gaat het al een stuk beter gelukkig. Die van mij was net 3 maanden onder het zadel toen ze kreupel werd. Ze zijn in oktober op de kliniek weer begonnen met longeren en eigenlijk had ik er al bijna weer opgemogen, maar dat heb ik even op de lange baan geschoven door bovenstaande.
Ik verwacht van het voorjaar/zomer pas weer te kunnen kijken hoe veel stappen we terug moeten qua beleren/doorrijden, maar dat komt ook deels door mijn operatie en dat we op de grond dus even wat regels moeten herstellen.

Verder ken ik (viavia) nog een ander geval van een hoefbeenbreuk en die mensen zijn ook alweer een tijdje leuk aan het rijden met hun pony. Het kan dus echt, maar ik weet ook hoe stressvol elke nieuwe foto's waren met of er verbetering te zien was of niet.

Wel echt superkut wb je plannen voor oa de hengstenkeuring ;(
Het was hier echt wel even schakelen toen alle plannen de ijskast in moesten ;( Mocht je meer willen weten of eens willen sparren, stuur me dan vooral even een PB! Op mijn Insta (@mylifewithred) is ook het één en ander van het afgelopen jaar terug te lezen, mocht je dat evt. willen.

_____
Dan nog maar even een korte algemene voorstelling :')
Ik heb een 4,5 jarige KWPN merrie (2021) die najaar 2024 beleerd is en dus een paar maanden is doorgereden. Ik zag hier al een paar bekende namen dus een enkeling kan ons ook uit het "beleren 2024 topic" kennen. Ivm bovenstaande dus het afgelopen jaar vrijwel niks gedaan behalve nu weer gestart met grondwerk. Ik hoop tegen het voorjaar, als het weer ook weer wat beter wordt, haar op te kunnen pakken qua longeren en dan tzt te zien hoe snel ze het zadel/rijden weer oppakt. Met zadelmak maken deed ze alles met 2 vingers in haar neus, maar gezien de huidige status kan het voor m'n gevoel op dit moment 2 kanten op := Dus dat wil ik ook weer rustig opbouwen, alsof ze bij wijze van nog onbeleerd zou zijn :=

Afbeelding

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 21:03

Blacky94 schreef:
kim_1990 schreef:
Bedankt allemaal!
Ja, prognose is opzich wel goed, volledig herstel is natuurlijk altijd een vraagteken bij breuken...
Hij staat een soort van op rust, niet op de box want daar is hij minder rustig dan op de paddock, hij staat wel apart van de andere hengst nu omdat die alleen maar wil spelen en dat mag hij nu niet helaas.
Hij komt de 30e op een eggbarijzer met zijlipjes...een eggbarijzer is een compleet rond ijzer met dus zijlippen, dit om de beweging in het hoefmechanisme te minimaliseren zodat de breuk kan herstellen...normaal sta je te springen om een goedwerkend hoefmechanisme maar in dit geval werkt het het herstel van de breuk juist tegen.
Hij staat op metacam 100kg om de scherpe randjes van de pijn te verzachten maar wel dat hij dus nog "ietsje" voelt in die hoef juist om dus rustig te blijven. Zijn paddock is nu 7,5 x 15 meter groot zodat hij ook niet te veel ruimte heeft om toch gek te doen...en verder is het duimen draaien...

Sorry voor het binnenvallen, en alvast voor het lange verhaal :o , ik lees al even stilletjes mee omdat ik afgelopen jaar dezelfde situatie voor heb gehad en verwacht haar dit jaar pas weer op te kunnen pakken. Wellicht biedt onze ervaring je wat "geruststelling", ondanks dat ik weet hoe bijzonder stressvol en klote het is.

Mijn merrie is 1 januari 2025 kreupel uit de paddock gekomen. Wrs met een zooitje aan de ren geweest op de bevroren paddock, voet verkeerd neergezet of ergens tegenaan getrapt en ook hoefbeen gebroken. Echt gewoon domme pech geweest volgens de DA. Schijnt ook vaker voor te komen als de grond bevroren is.
Die van mij mocht na 6 maanden stalrust (wel echt op stal, en ook een rond ijzer) weer naar buiten. Ging toen ook over op een normaal ijzer. Zijn wel na zo'n 2,5e maand weer begonnen met stappen ad hand. Uiteindelijk heeft ze door een operatie aan mijn kant in totaal 8 maanden op "stal"rust gestaan (laatste 2 maanden in de opfok in een stal van 5x10m). Na 8 maanden de laatste foto's gemaakt, ijzer is er compleet onderuit gegaan, naar buiten toe opgebouwd (had dus al 2 maanden eerder gemogen maar ging niet op de stal waar ze toen stond) en sinds 1 november staat ze eindelijk weer op een normale pensionstal.
We hebben hier wel de 6 maanden volgemaakt en ik heb in het proces nog een keer een second opinion aangevraagd maar die gaven eigenlijk hetzelfde aan. Maar het zal wrs ook afhankelijk zijn van de grootte en de plek van de breuk en hoe vlot het hersteld.

Ik merk bij mijn merrie nu vooral de mentale klap nog. Na zolang niets kunnen/mogen was elke vraag al snel "te veel". Het is er ook 1 die graag zelf bedenkt wat goed voor haar is, dus dat was even heel pittig. Inmiddels zijn we weer met grondwerk begonnen en gaat het al een stuk beter gelukkig. Die van mij was net 3 maanden onder het zadel toen ze kreupel werd. Ze zijn in oktober op de kliniek weer begonnen met longeren en eigenlijk had ik er al bijna weer opgemogen, maar dat heb ik even op de lange baan geschoven door bovenstaande.
Ik verwacht van het voorjaar/zomer pas weer te kunnen kijken hoe veel stappen we terug moeten qua beleren/doorrijden, maar dat komt ook deels door mijn operatie en dat we op de grond dus even wat regels moeten herstellen.

Verder ken ik (viavia) nog een ander geval van een hoefbeenbreuk en die mensen zijn ook alweer een tijdje leuk aan het rijden met hun pony. Het kan dus echt, maar ik weet ook hoe stressvol elke nieuwe foto's waren met of er verbetering te zien was of niet.

Wel echt superkut wb je plannen voor oa de hengstenkeuring ;(
Het was hier echt wel even schakelen toen alle plannen de ijskast in moesten ;( Mocht je meer willen weten of eens willen sparren, stuur me dan vooral even een PB! Op mijn Insta (@mylifewithred) is ook het één en ander van het afgelopen jaar terug te lezen, mocht je dat evt. willen.

_____
Dan nog maar even een korte algemene voorstelling :')
Ik heb een 4,5 jarige KWPN merrie (2021) die najaar 2024 beleerd is en dus een paar maanden is doorgereden. Ik zag hier al een paar bekende namen dus een enkeling kan ons ook uit het "beleren 2024 topic" kennen. Ivm bovenstaande dus het afgelopen jaar vrijwel niks gedaan behalve nu weer gestart met grondwerk. Ik hoop tegen het voorjaar, als het weer ook weer wat beter wordt, haar op te kunnen pakken qua longeren en dan tzt te zien hoe snel ze het zadel/rijden weer oppakt. Met zadelmak maken deed ze alles met 2 vingers in haar neus, maar gezien de huidige status kan het voor m'n gevoel op dit moment 2 kanten op := Dus dat wil ik ook weer rustig opbouwen, alsof ze bij wijze van nog onbeleerd zou zijn :=

[ Afbeelding ]

Wat fijn te lezen dat het wel positief kan eindigen! Zeker geruststellend!
Mijn hengst staat dus niet op boxrust, hij staat op een kleine paddock vaan 7,5 x 12,5 meter naast zijn haflingervriend...op stal is geen optie hele dagen met hem omdat de merries overdag aan zijn stalraam kunnen komen en hij nou immers wel weet dattie een jongetje is...hij staat alles behalve rustig op stal...op de paddock staat hij redelijk rustig...ik kan helaas echt niet voorkomen dat hij af en toe even een "gekke" bui heeft, het is nou immers wel een jonge hengst die graag speelt maar zijn gekke bui bestaat uit 1,5 galopsprong en dan is het al einde paddock...
Heel vervelend dit natuurlijk maar stalrust gaat hem meer kwaad omleveren ben ik bang.
Hij heeft een gunstig breukje in zijn rechter achtervoet op de voor-buitenzijde precies achter het zijlipje van zijn ijzer.

Hij is inmiddels wel volledig van de metacam af en hij voelt zich eigenlijk kiplekker sinds hij op de ijzers staat :')

Voor iedereen die geinteresseerd is, hieronder zijn rontgenfoto van zijn prachtige voetje met zijn omgekeerde V breukje :')

Afbeelding

Afbeelding

Overigens heb je een prachtige merrie daar staan <3

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:55

Ik snap je heel goed idd! En zeker met een hengst die weet wat ie is := Soms is het ook kiezen of delen natuurlijk. Die van mij heeft het grootste deel van de tijd op de kliniek gestaan. Kostentechnisch niet heel prettig := Maar daar stond ze met anderen op stal en wist ik zeker dat ze goed stond. Was ook bang dat ze met alleen binnen staan de boel af zou breken en heb nog ergens een filmpje dat ze met gebroken hoefbeen bokkent en springend de paddock door gaat := Ik was op de oude stal ook niet meer helemaal tevreden over de kwaliteit van het ruwvoer (veel schimmel ook) dus was al langzaam aan het rondkijken. En qua eigen gezondheid kwam het ook wat beter uit dat ik niet elke dag naar stal hoefde :o

Diagnose heeft hier bijna een maand geduurd dus onze behandeling is pas eind januari begonnen. Na 4 maanden is ze naar een nieuwe stal verhuisd, maar die stal bleek kleiner dan gezegd. Daar heeft ze met een week ofzo dr ijzer kapot getrapt op de betonnen muur := Het gelaste tussenstuk was er tussenuit. Heb toen wel extra foto's laten maken maar dat zag er gelukkig goed uit. Dus het "kon wel wat hebben". Daarna ruim 3 maanden in de opfok, vond mn portemonnee wat prettiger :')

Volgens mij zat het bij die van mij net wat verder naar achteren, net tussen de 2 lippen van het ijzer in. Zelfde been ook :') Liep hier alleen helaas wel door tot het gewricht -O- Ben zelf dus vooral bang voor potentieel artrose op "jongere" leeftijd maar ook de second opinion was heel tevreden over de genezing dus hopelijk valt dat mee :o DA heeft daar verder ook weinig over gezegd maar dat is echt iets wat de tijd uit zal moeten gaan wijzen. Dat die van jou dat niet heeft klinkt iig gunstig! Alhoewel ze bij jou miss wat sneller bang zijn dat dat hoekje kan gaan "verschuiven"?

Ik heb vooral (schuine) zijkant foto's, daarop was het bij de mijne beter te zien

Januari:
Afbeelding

Oktober:
Afbeelding
Begreep dat het kan zijn dat dat hele kleine lijntje zichtbaar blijft maar weet van die andere pony dat daar uiteindelijk niks meer van te zien was op de foto's. Op de juli en oktober foto's was het ook in sommige hoeken al niet meer te zien, waar dat op eerdere foto's wel zo was.

En dankjewel! Ben ook heel blij met dr <3
Alhoewel ik ook groot fan ben van leuk gekleurde appies! O:)

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 07:35

Jezus wat heftig om te lezen, ik hou mn hart altijd vast. Elk paard dat ik tot nu toe heb mogen houden, heeft altijd iets aan zijn beenderen gehad. Van een oude rot in het vak tot een onbeleerde elite merrie waarbij ik dacht hier kan niks fout aan zijn. Nu ook mijn oudste Haflinger, naja wordt 15 jaar. Op twee jaar tijd geen kraakbeen meer in zijn knie en beginnende hoef katrol ontsteking.
Daarom heb ik bij mijn jonge haflinger echt alles op foto laten zetten om uit te sluiten dat hij iets had voor we begonnen. Maar het kan dus nog altijd gebeuren door een ongelukkig voorval.

Ik weet niet of ik daar mentaal dooruit zou komen

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 07:56

Kim wat fijn dat hij op de ijzer goed doet en ook van de pijnstiller af is.
Ik ben 2 merries verloren door trap van paard , bij de ene heel gericht en direct fataal. Bij de ander op dr been en dat werd uiteindelijk ook fataal.

Deze kleine man wil ik graag langer bij me houden.maar hij mag ook een net zo paardwaardig leven leiden als de vorige 2.
En dat is, in de kudde en vrijheid waar mogelijk.
Hij heeft een super fijne plek met grote open stallen en altijd eten en speelmaat in de buurt.
We kunnen ze niet in bubbel plastic verpakken.
Maar zorgen als ze eenmaal wat hebben en is zeker aanwezig.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:17

Tja, ik ben altijd van mening waar paarden in kuddes/samen leven, is de kans op blessure gewoon groter...dat is nou eenmaal zo maar ook ik neem dat risico voor lief...liever in een kudde en kans op blessures groter dan altijd maar alleen staan...om deze reden heb ik mijn beide hengsten ook altijd samen gehad...helaas is daar nu een einde aan gekomen door dit gebroken voetje en ik weet niet of ik ze over een 6 maand nog wel samen kan zetten omdat ze beide wel erg veel hengst zijn geworden sinds ze apart staan...gek eigenlijk...toen ze samen stonden waren ze veel minder hengst (in de hand) dan nu ze apart staan...het is dus afwachten hoe dat gaat verlopen...helemaal alleen zullen ze nooit zijn, ze zullen altijd bij elkaar blijven maar wellicht wel helaas met een draadje ertussen...heb nu een slap 1 enkel draadje tussen de mannen op de paddock en daar blijven ze beide keurig achter dus op de wei zal dat vast ook goedkomen wel...

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:35

Fijn dat ze zich zo goed gedragen achter het draad kim

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 09:39

Hier ook nog niks kunnen doen met Novio vanwege de sneeuw, dus dan maar met zijn grote broer het bos in gegaan. Volgende winter met het zwarte gevaarte :D
Afbeelding
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 13:58

Wouw amado wat een joekel, prachtige outfit ook

Hier even dochter op mithras laten zitten
Hij deed braaf in en uit parkeren. Verder wilde hij lol maken Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 16:03

Ook hier staat het om de sneeuw en prut met Tico even stil. Niet erg hij is jong zat, zijn tijd komt wel. Met mijn Haffie ga ik in mei op trektocht naar de Eifel dus er moet flink getraind worden en wat een straf om zo‘n mooi sneeuw landschap een buitenrit te moeten rijden <3

Afbeelding

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:36

Prachtig

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 22:00

kim_1990 Wat schrikken, maar fijn dat het ijzer zijn werk doet!

sanso wat leuk die les bij Nikki! Mijn pony vroeger kon ook altijd allerlei kunstjes, ook op dat blok. Je ziet je paard dan altijd zo trots hoog staan erop :)

En mooie sneeuwfoto's allemaal! Bij ons heeft het flink gesneeuwd, dus dit hele weekend was sneeuwpret. Ook even braaf inparkeren geoefend en een stukje gewandeld, maar vanochtend moest hij er aan geloven hadden we een klein fotoshootje. Op de 'speelweide' gelongeerd om foto's te maken, normaal longeer ik alleen in een vierkant grondwerkbakje of de roundpen. Dit was helemaal open en in de sneeuw, ondanks dat deed hij het heel braaf. Enkele keer een error, maar hij liet zich snel weer goed sturen. Gelukkig, want er zijn prachtige plaatjes uit gekomen <3

Afbeelding
Afbeelding

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 22:19

Echt hele mooie foto’s Ninaphilo, had ze op Instagram al voorbij zien komen <3 :))

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:02

Na 2 dagen met Mellow in de sneeuw op pad te zijn geweest, was vandaag Tico aan de beurt Even wandelingetje vanaf huis, wel over het schone fietspad, dus ook als hij zou schrikken of weg springen, geen glij partijen

Even wat spanning in het begin, maar hij kan dit inmiddels heel goed afvloeien. Lekker kauwen, hoofdje laag en oortjes erop

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:24

Wat een mooie sneeuw plaatjes <3
Hier hebben we 1 hele cm geloof ik :))
Afbeelding