Wat is er gaande met de paardenprijzen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

Popstra schreef:
Ik word er altijd een beetje droevig van dat men klaarblijkelijk maar vind dat veel veels te duur is. Tenminste dat zie ik veel op Bokt in topics alsook in deze.

Als een paard liefdevol opgroeid, dus met alle nette zorg wat ook best wat kost, gezond is, super makkelijk te hanteren en er een goede basis op zit en er dus een hoop tijd, geld en energie ingestoken is dan is dat paard in mijn ogen veel waard!

Ik zie hier bedragen voorbij komen waar ik nog geeneens een dekking van een fatsoenlijke hengst voor kan kopen.

Wil men geen kwaliteit??

Ik denk dat men wel kwaliteit wil, maar de insteek van TS was vooral dat het in de huidige markt zo lastig is te onderscheiden wat nu kwaliteit is en wat niet. De prijzen lijken soms maar gebaseerd op gebakken lucht. Als je er vollop in zit is dat misschien anders, maar ik snap wel waar TS mee zit.

Kijkend naar de huidige markt is het soms maar lastig te zien waar je voor betaalt.
- Kleurtje?
- Gebrekkig paard?
- Resultaat?
- Afstamming?
Misschien staat een paard al lang te koop en zijn ze al flink gezakt met prijs etc etc.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:23

Puur voor mijn plezier een veulentje gefokt, deze Fries van 2,5 jaar staat nu te koop voor 8.500,- en daar leg ik dan fors op bij. Maar goed, ik hoef er niet van te leven gelukkig. Ik begrijp ook niet dat mensen kunnen leven van het handelen in paarden. En bij de aankoop hoort doorgaans een röntgenologisch onderzoek en dus komt er zo'n 1000,- nog bij.

Joltsje

Re: Wat is er gaande met de paardenprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:30

er is inderdaad soms geen peil op te trekken en als dat is wat je lastig vind. dan kan ik je de hand schudden TS.

ik heb in het voorjaar/zomer een paard gezocht. mijn ideaal beeld is buiten budget en eigenlijk heb ik nu wel het voor mij perfecte paard gekocht. maar paarden met dezelfde klassifiseringen, leeftijd etc. verschilden van 8k - 30K.

verschil zal zitten in karakter en ik potentie.
ik heb een springpaard gekocht die 1.35 heeft gesproken en braaf op buitenrit is.
nij bij 1.10 poep ik al in mijn broek. dus ik hoef niet meer potentie dan dat. en we hebben onze eerste dressuurwedstrijd gehad in de B, 155 en 207 punten. helemaal goed dus. super blij.
dus ja hoeveel potentie wil je hebben.

looks is natuurlijk net zo iets. ik wil dus wel een paard met een mooie kop er op. ik moet er toch tegenaan kijken haha

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:31

Popstra schreef:
Ik word er altijd een beetje droevig van dat men klaarblijkelijk maar vind dat veel veels te duur is. Tenminste dat zie ik veel op Bokt in topics alsook in deze.

Als een paard liefdevol opgroeid, dus met alle nette zorg wat ook best wat kost, gezond is, super makkelijk te hanteren en er een goede basis op zit en er dus een hoop tijd, geld en energie ingestoken is dan is dat paard in mijn ogen veel waard!

Ik zie hier bedragen voorbij komen waar ik nog geeneens een dekking van een fatsoenlijke hengst voor kan kopen.

Wil men geen kwaliteit??

Die fatsoenlijke hengst is waarschijnlijk gefokt op exterieur, looks en prestatie. Want veel fokkers willen een keer een grote klapper maken.

Als je een goed recreatie paard of pony wilt kopen, kijk je naar heel andere zaken zoals nuchterheid, werkwillig en braaf en gezond.

Of te wel je koopt op karakter en gezondheid terwijl het aanbod vaak gebaseerd is op papier en dus duur fokgeld.
Daar verdampt dus al het eerste deel van de prijs die men bereid is te betalen voor een jong paard.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Popstra schreef:

Wil men geen kwaliteit??
Met hoe fokmerries bij menig hobbyfokker gehouden worden, durf ik al best wat vragen te stellen bij de gezondheid (of misschien meer de hardheid en het gestel) van hun fokproducten. Er wordt niet voor niets momenteel aardig wat onderzoek gedaan naar epigenetica en van sommige fokkers zou ik nog geen veulen willen hebben al kreeg ik er geld op toe. :o Uit huidige onderzoeken blijkt dat de gezondheid en het welzijn van zowel de hengst als de merrie al tot zes maanden voor de conceptie invloed kunnen hebben op die epigenetica en die gevolgen kunnen best ver gaan.

Daarbij is kwaliteit in the eye of the beholder. Wil je naar de Olympische Spelen dan stel je heel andere eisen dan wanneer je een rondje om de kerk wil rijden. Bovendien is kwaliteit geen in steen gebeiteld gegeven; wat voor de een kwaliteit is, hoeft dat voor de ander niet te zijn.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:34

Zoals eerder gezegd is het gewoon inflatie en dat is niet zo gek toch. Mijn emmertje griekse yogurt is immer ook een euro duurder geworden dan 2 a 3 jaar geleden. En wat dacht je van de benzine prijzen?

Ik kan zelf niet meepraten wbt warmbloedpaarden maar ik ben zelf begin dit jaar opzoek geweest naar een haflinger of een fjord. Heb wel een bewuste keuze gemaakt voor een jong dier want ik vind de begin fase erg leuk. beleren zou ik laten doen (mennen) dus daar heb ik kwa budget wel rekening mee gehouden.
Ik heb al eerder een haflinger gehad en daar betaalde ik in 1995 , 3100 gulden voor. Ik huurde dat dier toen al een jaar.
Dit jaar zou ik 2000 tot 2500 euro betalen voor een 2 a 2,5 jarige haflinger met papier bij een paardenmelkerij.
Ik vond dit een hele redelijke prijs en had ze duurder verwacht.

De fjorden waren iets duurder bij een bekende fokker. Daar zou ik tussen de 3500 en 4000 uitkomen op een onbeleerde 3 jarige.
Maar omgerekend is deze natuurlijk een jaartje ouder en heeft iets meer gekost kwa opfok. Onderaan de streep zal er niet veel verschil zijn.
Mijn huidige fjord kocht ik in 1998 voor 575 gulden op de zuidlaardermaarkt en hij was destijds 4 maanden oud.

Ik heb uiteindelijk niks gekocht ivm wijzigingen op stal en ben nog steeds op zoek naar een stal waar ik beide paarden kwijt kan. Stalling is ook een groot probleem en het maakt niet uit of dat een plek bij een boer is of een luxe accomodatie met binnenrijhal.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Ik snap denk ik de discussie over fokken niet.
Wij halen hooi van ons land voor de verkoop, dus kosten voor specifiek graszaad, bemesting, ploegen, maaien, oogsten, schudden, persen, wikkelen, opnieuw maaien, etc.
De stress die erbij komt kijken elk jaar, want het weer is écht niet betrouwbaar en zal er dit jaar wel genoeg vraag zijn, etc.
Maar wij bieden hoge kwaliteit paardenvoer aan, maken daar een beetje winst op en kunnen onze eigen paarden voeren.
Mag dat wel? Of moeten wij dan voor exact de kosten die we hebben uitgegeven weer verkopen?

Zeker bij het fokken spelen niet alleen de kosten van de dekking, scannen, nog een keer scannen, eventuele hulp bij de geboorte, vaccinaties, paspoort-aanvraag, etc. mee, maar ook de stress die je er zelf bij hebt en het risico dat je met je merrie(s) neemt.
Ja, dat is een keuze, net als dat het onze keuze is om hooi van het land te halen, maar daar mag dan toch wel winst op gemaakt worden?

2500 euro voor een Gelders merrieveulen? Als ik nu een warmbloed erbij zou willen, zou ik dat absoluut een ontzettend lage prijs vinden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

Saga schreef:
Ik snap denk ik de discussie over fokken niet.
Wij halen hooi van ons land voor de verkoop, dus kosten voor specifiek graszaad, bemesting, ploegen, maaien, oogsten, schudden, persen, wikkelen, opnieuw maaien, etc.
De stress die erbij komt kijken elk jaar, want het weer is écht niet betrouwbaar en zal er dit jaar wel genoeg vraag zijn, etc.
Maar wij bieden hoge kwaliteit paardenvoer aan, maken daar een beetje winst op en kunnen onze eigen paarden voeren.
Mag dat wel? Of moeten wij dan voor exact de kosten die we hebben uitgegeven weer verkopen?

Zeker bij het fokken spelen niet alleen de kosten van de dekking, scannen, nog een keer scannen, eventuele hulp bij de geboorte, vaccinaties, paspoort-aanvraag, etc. mee, maar ook de stress die je er zelf bij hebt en het risico dat je met je merrie(s) neemt.
Ja, dat is een keuze, net als dat het onze keuze is om hooi van het land te halen, maar daar mag dan toch wel winst op gemaakt worden?

2500 euro voor een Gelders merrieveulen? Als ik nu een warmbloed erbij zou willen, zou ik dat absoluut een ontzettend lage prijs vinden.

Precies,
Een beetje bewust fokken en goed opfokken is al 5000 zeker.

Ik vraag me oprecht af hoe sommige dit voor zo'n lage prijs kunnen aanbieden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:09

Omdat ze het voor de hobby doen, niet bedrijfsmatig. Hobby's kosten in geldelijke zin bijna altijd meer dan ze opleveren.

Mijn hobby kost ook klauwen geld, verdien ik nooit ook maar iets mee. Maar ik haal er heel veel plezier uit. Daarom is het mijn hobby en niet mijn werk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

Wanneer is fokken bedrijfsmatig? Als je maximaal 15 drachtig hebt?
Als je een KVK hebt als ‘paardenfokker’?

Nu ben ik benieuwd, ga even zoeken op KVK of er mensen zijn die er zoveel voor rekenen dat ze er aan kunnen verdienen zelfs na btw afdragen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

Kabayo schreef:

Wanneer je als bedrijf ingeschreven staat in het handelsregister.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

Een fokker neemt het risico dat diens merrie en/of veulen overlijdt, daarbij maakt hobby of bedrijfsmatig weinig uit.
Voor dat risico mag iemand wat mij betreft prima wat terug krijgen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

_San87_ schreef:
Kabayo schreef:

Wanneer je als bedrijf ingeschreven staat in het handelsregister.

Ik heb even gezien, handje vol die er staan ingeschreven. Meestal in combinatie met een pensionstal en/of hengstenhouderij

Edit
Als je het anders verwoord wel een stuk meer hits
Grappig, wist ik niet
Laatst bijgewerkt door Kabayo op Gisteren, 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

Saga schreef:
Een fokker neemt het risico dat diens merrie en/of veulen overlijdt, daarbij maakt hobby of bedrijfsmatig weinig uit.
Voor dat risico mag iemand wat mij betreft prima wat terug krijgen.

Daar kiest een fokker toch zelf voor? Fokken met een merrie is geen verplichting, of zo?

En de markt is het kennelijk ook niet met je stelling eens, anders zouden veulens gewoon nog voor goed geld over de toonbank gaan.

De markt/vraag bepaalt de prijs, welk sentiment je er ook aan hangt.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op Gisteren, 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:17

Nee, maar je mag dan ook kiezen om iets van winst te willen maken toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

Saga schreef:
Nee, maar je mag dan ook kiezen om iets van winst te willen maken toch?

Mag zeker. Maar dan moet je ook accepteren dat je dier misschien niet verkocht wordt.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

Ik denk ook wel dat mensen dat accepteren, en vervolgens bijvoorbeeld een paar jaar niet meer fokken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:20

Saga schreef:
Ik denk ook wel dat mensen dat accepteren, en vervolgens bijvoorbeeld een paar jaar niet meer fokken.

Ja, dat is dan het resultaat. Beter voor de portemonnee.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:21

Dat is dan inderdaad de afweging die je maakt. :j
Ik denk dat dat overigens voor bedrijven ook geldt.
Als hier geen vraag is naar het hooi dat wij verkopen of we moeten er zelf op toeleggen, dan maai ik het wel af.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:29

Saga schreef:
Dat is dan inderdaad de afweging die je maakt. :j
Ik denk dat dat overigens voor bedrijven ook geldt.
Als hier geen vraag is naar het hooi dat wij verkopen of we moeten er zelf op toeleggen, dan maai ik het wel af.

Klopt. Er gaan dagelijks bedrijven failliet omdat wat zij bieden om wat voor reden dan ook niet meer gevraagd is.

En zo werkt het ook met paarden. Er is een reden dat de meeste bedrijfsmatige fokkers nog andere activiteiten hebben, hetzij hengstenhouderij, hetzij trainingsstal/handelsstal.

Het is simpel, prijzen gaan hand in hand met vraag en aanbod. De markt geeft geen zier om de risico's die een fokker al dan niet neemt en betaalt er ook geen cent meer voor. En wees eerlijk, zou jij wel (significant) meer betalen dan marktconform?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Ik ben het met je eens.
Het is een kwestie van vraag en aanbod en soms ook wat 'in' is op dat moment, zelfs los daarvan.
En ik zou bij een beroepsmatige fokker ook net iets meer betalen, omdat ik weet dat ik dan bij problemen meer rechten heb, dus dat speelt zeker mee.
Maar mijn punt was vooral dat het over kwam alsof een hobbyfokker geen winst mocht maken, en daar ben ik het niet mee eens.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:50

Naar mijn mening wordt de markt al sinds enkele jaren kapot gemaakt door het op grote schaal fokken door de hengstenhouders zelf en zgn grootfokkers. De producten van dit soort fokkers worden gedumpt in de welbekende veilingen. Veilingen waar de prijzen die je voorgeschoteld krijgt, niet de prijzen zijn die er werkelijk voor worden betaald. Het is een groot circus. De kwaliteit van de paarden is vaak benedenmaats getuige de foto's en filmpjes van dit soort paarden. Waarom fokken dit soort lui paarden in deze abominabele kwaliteit?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Ik weet eigenlijk niet beter dan dat fokken vooral geld kost en echt alleen de buitengewone goede fokkers er weleens iets aan verdienen.

Paarden zijn nu eenmaal duur helaas, het is niet zo dat een driejarige moet kosten wat hij allemaal gekost heeft vanaf de conceptie..zo werkt het niet. Het is een kwestie van vraag/ aanbod en kwaliteit. Een kwalitatief goede verkoopt altijd wel, mits gezond.

En wat de prijsranges zijn verschillen per ras/ doel.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:35

Saga schreef:
Ik ben het met je eens.
Het is een kwestie van vraag en aanbod en soms ook wat 'in' is op dat moment, zelfs los daarvan.
En ik zou bij een beroepsmatige fokker ook net iets meer betalen, omdat ik weet dat ik dan bij problemen meer rechten heb, dus dat speelt zeker mee.
Maar mijn punt was vooral dat het over kwam alsof een hobbyfokker geen winst mocht maken, en daar ben ik het niet mee eens.

Een hobbyfokker mag altijd winst maken als zijn fokproducten goed aansluiten bij waar veel vraag naar is en als de gemaakte kosten niet onredelijk hoog zijn. Maar verwachten dat fokken per definitie winstgevend is (of dat je op zijn minst de kosten eruit heb omdat je die kosten nou eenmaal gemaakt hebt) is gewoon niet realistisch.

Puntje bij het paaltje betaalt niemand meer voor een paard dan wat echt noodzakelijk is, ook al zijn definities van "noodzakelijk" uiteraard anders voor een boshobbelaar en anders voor iemand die 140 wil springen ;)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:39

Eens, maar dat is wel wat anders dan geen winst mogen maken omdat het iemand's hobby is.