Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Popstra schreef:Ik word er altijd een beetje droevig van dat men klaarblijkelijk maar vind dat veel veels te duur is. Tenminste dat zie ik veel op Bokt in topics alsook in deze.
Als een paard liefdevol opgroeid, dus met alle nette zorg wat ook best wat kost, gezond is, super makkelijk te hanteren en er een goede basis op zit en er dus een hoop tijd, geld en energie ingestoken is dan is dat paard in mijn ogen veel waard!
Ik zie hier bedragen voorbij komen waar ik nog geeneens een dekking van een fatsoenlijke hengst voor kan kopen.
Wil men geen kwaliteit??
Popstra schreef:Met hoe fokmerries bij menig hobbyfokker gehouden worden, durf ik al best wat vragen te stellen bij de gezondheid (of misschien meer de hardheid en het gestel) van hun fokproducten. Er wordt niet voor niets momenteel aardig wat onderzoek gedaan naar epigenetica en van sommige fokkers zou ik nog geen veulen willen hebben al kreeg ik er geld op toe.Ik word er altijd een beetje droevig van dat men klaarblijkelijk maar vind dat veel veels te duur is. Tenminste dat zie ik veel op Bokt in topics alsook in deze.
Als een paard liefdevol opgroeid, dus met alle nette zorg wat ook best wat kost, gezond is, super makkelijk te hanteren en er een goede basis op zit en er dus een hoop tijd, geld en energie ingestoken is dan is dat paard in mijn ogen veel waard!
Ik zie hier bedragen voorbij komen waar ik nog geeneens een dekking van een fatsoenlijke hengst voor kan kopen.
Wil men geen kwaliteit??
Uit huidige onderzoeken blijkt dat de gezondheid en het welzijn van zowel de hengst als de merrie al tot zes maanden voor de conceptie invloed kunnen hebben op die epigenetica en die gevolgen kunnen best ver gaan.
Saga schreef:Ik snap denk ik de discussie over fokken niet.
Wij halen hooi van ons land voor de verkoop, dus kosten voor specifiek graszaad, bemesting, ploegen, maaien, oogsten, schudden, persen, wikkelen, opnieuw maaien, etc.
De stress die erbij komt kijken elk jaar, want het weer is écht niet betrouwbaar en zal er dit jaar wel genoeg vraag zijn, etc.
Maar wij bieden hoge kwaliteit paardenvoer aan, maken daar een beetje winst op en kunnen onze eigen paarden voeren.
Mag dat wel? Of moeten wij dan voor exact de kosten die we hebben uitgegeven weer verkopen?
Zeker bij het fokken spelen niet alleen de kosten van de dekking, scannen, nog een keer scannen, eventuele hulp bij de geboorte, vaccinaties, paspoort-aanvraag, etc. mee, maar ook de stress die je er zelf bij hebt en het risico dat je met je merrie(s) neemt.
Ja, dat is een keuze, net als dat het onze keuze is om hooi van het land te halen, maar daar mag dan toch wel winst op gemaakt worden?
2500 euro voor een Gelders merrieveulen? Als ik nu een warmbloed erbij zou willen, zou ik dat absoluut een ontzettend lage prijs vinden.
_San87_ schreef:Kabayo schreef:Wanneer is fokken bedrijfsmatig? Als je maximaal 15 drachtig hebt?
Wanneer je als bedrijf ingeschreven staat in het handelsregister.
Saga schreef:Een fokker neemt het risico dat diens merrie en/of veulen overlijdt, daarbij maakt hobby of bedrijfsmatig weinig uit.
Voor dat risico mag iemand wat mij betreft prima wat terug krijgen.

Saga schreef:Dat is dan inderdaad de afweging die je maakt.
Ik denk dat dat overigens voor bedrijven ook geldt.
Als hier geen vraag is naar het hooi dat wij verkopen of we moeten er zelf op toeleggen, dan maai ik het wel af.
Saga schreef:Ik ben het met je eens.
Het is een kwestie van vraag en aanbod en soms ook wat 'in' is op dat moment, zelfs los daarvan.
En ik zou bij een beroepsmatige fokker ook net iets meer betalen, omdat ik weet dat ik dan bij problemen meer rechten heb, dus dat speelt zeker mee.
Maar mijn punt was vooral dat het over kwam alsof een hobbyfokker geen winst mocht maken, en daar ben ik het niet mee eens.