Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Lotusje555 schreef:Na mijn vorige bericht is hij nog een heel stuk verder achteruitgegaan. Hij heeft in totaal vijf dagen nauwelijks gegeten en ging zichtbaar hard achteruit. Zijn ogen stonden dof, hij wilde niet meer meelopen en we twijfelden sterk of hij het überhaupt zou redden.
We hebben daarom besloten hem niet meer naar Utrecht te brengen en geen verdere onderzoeken te doen. Er was eigenlijk geen uitzicht op genezing en we wilden hem de extra stress besparen. In plaats daarvan hebben we ervoor gekozen hem uit de noodstal te halen en te focussen op het zo stabiel mogelijk krijgen.
We hebben hem eerst een paar uur op de wei gezet met een andere pony, en daar zag je hem echt van genieten. Daarna is hij verhuisd naar een uitloopstalletje. In overleg met de dierenarts zijn we gestart met Gastrobim, extra Metacam en maagbeschermers, in de hoop dat hij weer zou gaan eten — en tegen alle verwachtingen in werkte dat. In het begin at hij alleen buiten en wilde hij absoluut zijn stalletje niet in, maar gelukkig zocht hij meteen veel contact met zijn nieuwe buren: twee oude pony’s en een dravertje.
Hoewel wijzelf meerdere keren dachten dat het niet langer paardwaardig was, vond hij zelf dat het nog niet zijn tijd was. Na een paar dagen knapte hij zelfs zó op dat we mochten stoppen met de medicatie. Inmiddels is hij nu ruim anderhalve week medicijnvrij en lijkt hij weer helemaal ons Bonnetje.
Hij heeft meer energie, kijkt vrolijk uit zijn ogen en maakt weer contact met ons en zijn omgeving. Hij durft inmiddels ook weer binnen te eten en staat vaak te knuffelen met zijn buurman.
Afgelopen vrijdag wilde ik wat grondwerk met hem doen, en hij was zó enthousiast dat hij uit zichzelf begon te draven, zie het filmpje hieronder.
Voor nu laten we hem zelf aangeven wat hij wel en niet aankan. We zullen zijn bewegingsvrijheid in ieder geval niet meer beperken. Als hij zo blijft doorgaan, mogen we vanaf 5 december voorzichtig weer beginnen met werken — voor de wagen of onder het zadel — en kunnen we stap voor stap zijn conditie weer gaan opbouwen.
Het engeltje op zijn schouder zit er in iedergeval nog steeds.
[ Video ]
goed geluisterd naar je paard… ik duim mee dat het zo goed blijt gaan
dat is toch goed te lezen!!