Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hannanas schreef:Bij huisdieren komt dat trouwens ook nog heel veel voor, wat ayasha beschrijft. Dwang, eigenaren uit beeld, klemmen, zijkant leggen etc.
Bielsje schreef:Hannanas schreef:Bij huisdieren komt dat trouwens ook nog heel veel voor, wat ayasha beschrijft. Dwang, eigenaren uit beeld, klemmen, zijkant leggen etc.
Ik gooi mezelf maar even onder de bus, dat heb ik ook gedaan.
Ik had het verpest. Ik heb enorm lang "HR" honden gehad zonder enig probleem of zonder een harde aanpak. Vervolgens lees je bijna overal (kan mijn algoritme zijn) dat je je hond enkel moet belonen, geen nee zeggen en weet ik het allemaal. Dus wij kochten een "HR" pup, gingen naar een hondenschool die helemaal op die manier werkte, waar nee een verboden woord was en ik hield me eraan, 100%. Maar ergens in dat proces zorgde het ervoor dat die pup geen duidelijke afbakening kreeg van wat wel en niet kon en ging hij bijten. Hij beet mij, mijn man, de instructrice bijna in haar gezicht, en de gedragsdeskundige die het na 2 uur opgaf.
Die hele (vormende) periode heeft ervoor gezorgd dat toen we een keer nee zeiden, hij gewoon harder beet en hij stevende regelrecht af op inbeslagname. Voor de duidelijkheid, ik heb meerdere honden van dat ras gehad en ken ze enkel als lief, en op de hondenschool waar ik zat zijn er (hoorde ik achteraf) 3 van de 3 ingeslapen van dat ras...
Om te zorgen dat hij niet in beslag genomen zou gaan worden, hebben we hem plat op de grond gehouden. De druk zo licht als mogelijk, zo hard als nodig. Dat is niet hoe ik het had willen doen, hoe ik het normaal zou doen maar we hadden alles al geprobeerd zonder enig resultaat. De manier waarop we het moesten oplossen deed mijn hart pijn, ging door merg en been, maar het moest als ik wilde dat hij een fijne toekomst zou hebben.
Ik ben dus die persoon die 2x een grove fout heeft gemaakt ten koste van haar dieren. En enkel omdat ik het beter wilde doen, het liever wilde doen. En ik ben nooit gemeen geweest naar mijn dieren maar wel duidelijk, maar door het hele social media gebeuren ging ik aan mijzelf twijfelen of ik misschien toch niet lief genoeg was en niet genoeg keuzevrijheid gaf.
Helaas heeft dat ervoor gezorgd dat ik 2 ongelukkige dieren had en uiteindelijk voor een oplossing moest kiezen die ik op dat moment niet fijn vond maar waarvan ik wist dat het noodzakelijk was. Beiden zijn weer blij en weten altijd waar ze aan toe zijn, dat lijkt bij deze 2 op nummer 1 te staan.
Ik ben absoluut tegen zulke praktijken in de basis, maar mijn ervaring is dat het soms nodig is om een dier uiteindelijk een fijner leven te geven. Maar, zo zacht als mogelijk en zo hard als nodig en nooit onnodig.
Maar wat had ik graag gehad dat ik alle wijsheid in pacht had en er nooit iets gefixt had hoeven worden...
manzano schreef:Ik heb de FB berichten hierover destijds al gevolgd... zowel de aanleiding van de bijeenkomst half april als het verslag en het vervolg daarvan (er is inmiddels een vervolgmeeting geweest zonder AV, dus denk dat dit de reden is dat het artikel nu komt). Destijds stond er onder de FB post met de gemengde gevoelens een duidelijk verslag van wat er was voorgevallen. Anne durfde dat zelf niet zo letterlijk te verwoorden, maar een van de aanwezigen kon zich niet inhouden en wilde het niet voor zich houden. In vergelijking met dat verslag is het artikel wat nu is gepubliceerd nog zeer genuanceerd te noemen (en dat vind ik al erg genoeg).
De poster is helaas later "gedwongen" om het bericht te verwijderen, dus het staat er niet meer op.
Bielsje schreef:Hannanas schreef:Bij huisdieren komt dat trouwens ook nog heel veel voor, wat ayasha beschrijft. Dwang, eigenaren uit beeld, klemmen, zijkant leggen etc.
Ik gooi mezelf maar even onder de bus, dat heb ik ook gedaan.
Ik had het verpest. Ik heb enorm lang "HR" honden gehad zonder enig probleem of zonder een harde aanpak. Vervolgens lees je bijna overal (kan mijn algoritme zijn) dat je je hond enkel moet belonen, geen nee zeggen en weet ik het allemaal. Dus wij kochten een "HR" pup, gingen naar een hondenschool die helemaal op die manier werkte, waar nee een verboden woord was en ik hield me eraan, 100%. Maar ergens in dat proces zorgde het ervoor dat die pup geen duidelijke afbakening kreeg van wat wel en niet kon en ging hij bijten.
Hannanas schreef:manzano schreef:Ik heb de FB berichten hierover destijds al gevolgd... zowel de aanleiding van de bijeenkomst half april als het verslag en het vervolg daarvan (er is inmiddels een vervolgmeeting geweest zonder AV, dus denk dat dit de reden is dat het artikel nu komt). Destijds stond er onder de FB post met de gemengde gevoelens een duidelijk verslag van wat er was voorgevallen. Anne durfde dat zelf niet zo letterlijk te verwoorden, maar een van de aanwezigen kon zich niet inhouden en wilde het niet voor zich houden. In vergelijking met dat verslag is het artikel wat nu is gepubliceerd nog zeer genuanceerd te noemen (en dat vind ik al erg genoeg).
De poster is helaas later "gedwongen" om het bericht te verwijderen, dus het staat er niet meer op.
Ja, als je de berichten op de tijdlijn van Anne Muller terug leest is het nog waziger. 20 april heeft ze een post geplaatst met daaronder 110 opmerkingen inclusief discussies met voorn zelf. Daarin vind ik ze aardig kemphanen tegenover elkaar. Je vindt daar ook diegene waarvan z’n reactie verwijderd is. Maar voor zover ik het kan volgen is na april de heer voorn in mei weer terug gekomen?
https://www.facebook.com/share/p/1BZKEBZnLS/?
Elisa2 schreef:Wat is een HR hond, even voor mijn beeldvorming?
Dapper dat je dat zo op durft te schrijven Bielsje.
Ik denk dat het met dieren net als met kinderen werkt. Ze moeten wel opgevoed worden, er moeten regels en afspraken zijn en consequenties als hier niet aan gehouden wordt. Maar niet op een manier dat een kind of dier er stress/ angst door krijgt. Dan wordt er over de grenzen van dat individu gegaan denk ik.
En waar die grenzen liggen kan per dier en kind ook nog wel verschillend zijn.
Capriootje schreef:ik reed juist heel graag bij hem omdat zijn aanpak mij paste. In een notendop was dat vooral, stil zitten, niet trekken of duwen, goed basis ritme en de afstanden op de hindernissen komen dan vanzelf als die basis goed is. Mega simpel dus eigenlijk en het werkte fijn voor mij en mijn paard. In de clinics stapte hij altijd wel op één paard, de 'lastigste' vaak wel. Ook dan vond ik hem sympathiek rijden en met vaak wat meer voorwaartse drang en licht contact met de mond sprong hij op een vreemd paard dan simpel rond. (
Ayasha schreef:mce schreef:eigenaar van dit paard is boos, wist zij dat het paard fysiek niet oke is/was?? en heeft ze dat gemeld??
en dan de perceptie van de schrijver, er staats niets over het programma onderdeel waarin dit zou hebben plaatsgevonden.
Is dat tegen mij? De eigenaar was nl niet boos in mijn verhaal maar juist verdrietig en voelde zich schuldig dat ze het probleem aan gepakt had als ‘protest’ ipv na te gaan of hij niet ergens last van had.
denisesilver schreef:Mi heb je geen flikker aan een instructeur die tijdens een clinic je paard overneemt. Een goede instructeur moet het op een begrijpbare manier kunnen uitleggen. Ik weet niet meer wie het zei in een eerdere discussie, maar de strekking was dat er in de instructeursopleidingen onvoldoende aandacht is voor de pedagogiek. Het paard heeft er nog minder aan. Die wordt een keer een hindernis over gesjeesd, en er wordt gedaan of het probleem opgelost is. Daar zal toch echt de eigen ruiter voor nodig zijn.
denisesilver schreef:Maar dan hebben we het niet over een rijtechnisch probleem, maar over een mentaal probleem bij de ruiter
BigOne schreef:Tja, mensen zoals Gert v/d Hof wordt/werd ook jarenlang opgehemeld. Alleen omdat hij de sjiem in het gareel kreeg al.
Nou, imo precies hetzelfde verhaal als Voorn, pak ze aan, overdonder ze en hoppa naar eigenaar.
denisesilver schreef:Ik was iets te ongenuanceerd in mijn bericht. Ik bedoel inderdaad het type dat met een quick fix even laat zien hoe het moet. Vind ik anders dan iemand die aan wilt voelen wat een paard doet, zodat diegene daarin de ruiter beter kan begeleiden.