Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
verootjoo schreef:Marigo schreef:Ja ik ben het wel eens met tita. Kijk, op afbetaling kopen omdat je 0 euro op de spaarrekening hebt, is natuurlijk een slecht idee. Maar wat als je idd 10k op de spaarrekening hebt. En je ziet een paard van 9. Dan is op afbetaling helemaal niet zo’n groot risico. Sterker nog, je bent kapitaal krachtiger wanneer je paard de dag erna voor 1000en euro’s medische zorg nodig heeft.
Soms is spek op je spaarrekening behouden en dan maandelijks afbetalen echt wel de meer verstandige optie.
Ik vind 10.000€ nou niet bepaald spek op je spaarrekening en echt een heel rare keuze om dan een paard op afbetaling te kopen
Marigo schreef:Ja ik ben het wel eens met tita. Kijk, op afbetaling kopen omdat je 0 euro op de spaarrekening hebt, is natuurlijk een slecht idee. Maar wat als je idd 10k op de spaarrekening hebt. En je ziet een paard van 9. Dan is op afbetaling helemaal niet zo’n groot risico. Sterker nog, je bent kapitaal krachtiger wanneer je paard de dag erna voor 1000en euro’s medische zorg nodig heeft.
Soms is spek op je spaarrekening behouden en dan maandelijks afbetalen echt wel de meer verstandige optie.
tita schreef:Beetje nare opmerking vind ik.
10000€ is mooie buffer altijd beter dan niks, waardeer gewoon dat niet iedereen spaargeld heeft
Zelda_Link schreef:Als je niet 100% zeker weet dat je een paard én jezelf financieel kunt onderhouden, moet je er niet aan beginnen. Dit soort advertenties van stal Doorstap zijn schandalig!!! Hier krijgen mensen niks anders dan schulden door!
DuoPenotti schreef:Dat geld opzij zetten doe je toch voordat je koopt?
Potje dierenarts/zadel enz.
En dan ga je sparen voor paard.
Hoe moeilijk kan het zijn.
Maar lijkt tegenwoordig wel ouderwets.
Niet meteen nu hebben wat men ziet.
Maar de stal is slim. Dubbel inkomen voor hetzelfde paard.
DuoPenotti schreef:Dat geld opzij zetten doe je toch voordat je koopt?
ApplePapple schreef:Heb niet het hele topic gelezen, maar wel vaker van dit soort constructies gehoord en meegemaakt. Wel al ruim 6 jaar geleden.
Echter, in het geval wat ik had, wat overigens ook bij een totaal andere handelsstal was. Mocht je het paard wel gewoon op je eigen locatie hebben. Je betaalde in delen, maar het totaal aankoop bedrag was hoger, dus soort rente.
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat heel de handelsstal niet goed voelde.
Cayenne schreef:DuoPenotti schreef:Dat geld opzij zetten doe je toch voordat je koopt?
Het heeft ook echt te maken met een toenemende bepaalde mentaliteit.
Een bekende paarden-influencer (ik noem geen namen) vindt het zelf geen probleem om een auto of iets anders op afbetaling of via Klarna te kopen en doet dit ook geregeld en verteld daar uitgebreid over. Ook (grote bedragen) lenen voor andere dingen en een rekening op het laatste moment na herinneringen betalen gebeurt regelmatig.
Ik vind het heel apart dat het tegenwoordig allemaal zo makkelijk gaat, maar het is ook een stuk gemakzucht en het gebrek aan inzicht met betrekking tot sparen.
Het moet allemaal blijkbaar NU METEEN en sparen of het aanpassen van je levensstijl is er niet bij.
Maar ondertussen staat er dan nog wel een flinke studieschuld open. Ik vind dat flink boven je stand leven![]()
Ik heb altijd geleerd dat je (behalve voor een huis of mogelijk een opleiding) niet leent maar spaart.
Ook bijvoorbeeld een auto is gewoon luxe.
tita schreef:verootjoo schreef:
Ik vind 10.000€ nou niet bepaald spek op je spaarrekening en echt een heel rare keuze om dan een paard op afbetaling te kopen
Beetje nare opmerking vind ik.
10000€ is mooie buffer altijd beter dan niks, waardeer gewoon dat niet iedereen spaargeld heeft
Cayenne schreef:Zelda_Link schreef:Als je niet 100% zeker weet dat je een paard én jezelf financieel kunt onderhouden, moet je er niet aan beginnen. Dit soort advertenties van stal Doorstap zijn schandalig!!! Hier krijgen mensen niks anders dan schulden door!
Maar ligt die verantwoordelijkheid bij Stal Doorstap of bij de koper?
Ik zou ook nooit een paard op afbetaling kopen, maar daar kies je dan als koper toch zelf voor?
Stal Doorstap biedt alleen iets aan waar misschien vraag naar is. Er zijn wel meer handelsstallen die dit doen.
Zelda_Link schreef:tita schreef:Beetje nare opmerking vind ik.
Respecteren dat niet iedereen spaargeld heeft, doe ik absoluut. Respecteren dat mensen ondanks dat toch een paard willen, niet!
Ik heb bewust vanwege de financiën geen eigen paard, hoe graag ik het ik zou willen. Ik moet ook de huur betalen, auto en wasmachine kunnen ook kapot…Nu kan ik dat prima hebben met mijn spaarrekening. Maar daar een dierenarts operatie voor een koliek bij en mijn spaarrekening gaat er heel anders uitzien…Je moet er ook rekening mee houden dat je paard niet jaren gezond blijft. Precies daarom rij ik al jaren paarden bij, ipv er zelf één te kopen. Zolang alles goed gaat, kan ik het paard wel onderhouden. Maar het kan altijd misgaan, ook in de eerste maand na de aankoop (wanneer je dus het aankoopbedrag niet hebt teruggespaard)
Ik snap niet dat mensen zich in de schulden (een lening is een schuld tot je hebt afbetaald) steken omdat ze per se een eigen paard willen. En vervolgens een crowdfunding starten want ze zijn toch wel zo zielig dat ze het niet kunnen betalen…. En ondertussen zorgtoeslag, huurtoeslag etc etc ontvangen, want die zelf ophoesten kan niet, maar wel elke maand stalgeld en alles kunnen betalen…. (Ik heb het over moment van aankoop, later kan je situatie altijd veranderen door verlies van baan of scheiding natuurlijk).
Als je niet 100% zeker weet dat je een paard én jezelf financieel kunt onderhouden, moet je er niet aan beginnen. Dit soort advertenties van stal Doorstap zijn schandalig!!! Hier krijgen mensen niks anders dan schulden door!