Paard op financiering kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigo

Re: Paard op financiering kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:40

Je hebt paardenspek en je hebt huis/pensioen/whatever spek. Die 2 scheiden is verstandig. 10k paardenspek is meer dan zat.
En het was maar een voorbeeld om mee te illustreren dat je niet altijd meer risico loopt met afbetalen, mits je het volledige aankoopbedrag wel op de rekening hebt staan. In sommige gevallen verklein je je financiële risico. Plus wanneer je die 10k handig belegt, heb je soms meer rendement dan je rente. Ik wilde even een ander perspectief schetsen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 06:22

verootjoo schreef:
Marigo schreef:
Ja ik ben het wel eens met tita. Kijk, op afbetaling kopen omdat je 0 euro op de spaarrekening hebt, is natuurlijk een slecht idee. Maar wat als je idd 10k op de spaarrekening hebt. En je ziet een paard van 9. Dan is op afbetaling helemaal niet zo’n groot risico. Sterker nog, je bent kapitaal krachtiger wanneer je paard de dag erna voor 1000en euro’s medische zorg nodig heeft.
Soms is spek op je spaarrekening behouden en dan maandelijks afbetalen echt wel de meer verstandige optie.

Ik vind 10.000€ nou niet bepaald spek op je spaarrekening en echt een heel rare keuze om dan een paard op afbetaling te kopen :=

Beetje nare opmerking vind ik.
10000€ is mooie buffer altijd beter dan niks, waardeer gewoon dat niet iedereen spaargeld heeft

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 06:46

Is spek een nieuwe benaming voor spaargeld ofzo? Wat een rare woordkeus :')

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 07:32

Marigo schreef:
Ja ik ben het wel eens met tita. Kijk, op afbetaling kopen omdat je 0 euro op de spaarrekening hebt, is natuurlijk een slecht idee. Maar wat als je idd 10k op de spaarrekening hebt. En je ziet een paard van 9. Dan is op afbetaling helemaal niet zo’n groot risico. Sterker nog, je bent kapitaal krachtiger wanneer je paard de dag erna voor 1000en euro’s medische zorg nodig heeft.
Soms is spek op je spaarrekening behouden en dan maandelijks afbetalen echt wel de meer verstandige optie.

Ik snap wel jouw redenering, echter moet Doorstap dan maar net in de buurt zijn want paard blijft daar staan tot je het hebt afbetaald. Anders maak je reiskosten om naar het paard te kunnen.
En mocht er halverwege iets gebeuren waar jij je spaargeld aan moet spreken en kun je de afbetaling niet volbrengen dan ben je de eerder betaalde termijnbetalingen kwijt. Dat zijn wel zaken om in gedachten te houden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 07:51

Op afbetaling kopen bij bepaalde handelsstallen is niet nieuw. Een andere stal die dat deed was van den hout. Geen idee of die nog bestaat.
Daarvan weet ik dat die in het verleden iig met zijn trailer ook gerust een paard ging halen wanneer iemand stopte met betalen.

Zoals mars al zei, doordat het paard bij doorstap moet blijven staan is het alleen "handig" voor mensen die enigszins in de buurt wonen.

Zelda_Link

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 07:55

tita schreef:
10000€ is mooie buffer altijd beter dan niks, waardeer gewoon dat niet iedereen spaargeld heeft

Respecteren dat niet iedereen spaargeld heeft, doe ik absoluut. Respecteren dat mensen ondanks dat toch een paard willen, niet!

Ik heb bewust vanwege de financiën geen eigen paard, hoe graag ik het ik zou willen. Ik moet ook de huur betalen, auto en wasmachine kunnen ook kapot…Nu kan ik dat prima hebben met mijn spaarrekening. Maar daar een dierenarts operatie voor een koliek bij en mijn spaarrekening gaat er heel anders uitzien…Je moet er ook rekening mee houden dat je paard niet jaren gezond blijft. Precies daarom rij ik al jaren paarden bij, ipv er zelf één te kopen. Zolang alles goed gaat, kan ik het paard wel onderhouden. Maar het kan altijd misgaan, ook in de eerste maand na de aankoop (wanneer je dus het aankoopbedrag niet hebt teruggespaard)

Ik snap niet dat mensen zich in de schulden (een lening is een schuld tot je hebt afbetaald) steken omdat ze per se een eigen paard willen. En vervolgens een crowdfunding starten want ze zijn toch wel zo zielig dat ze het niet kunnen betalen…. En ondertussen zorgtoeslag, huurtoeslag etc etc ontvangen, want die zelf ophoesten kan niet, maar wel elke maand stalgeld en alles kunnen betalen…. (Ik heb het over moment van aankoop, later kan je situatie altijd veranderen door verlies van baan of scheiding natuurlijk).

Als je niet 100% zeker weet dat je een paard én jezelf financieel kunt onderhouden, moet je er niet aan beginnen. Dit soort advertenties van stal Doorstap zijn schandalig!!! Hier krijgen mensen niks anders dan schulden door! -:(-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:17

Zelda_Link schreef:
Als je niet 100% zeker weet dat je een paard én jezelf financieel kunt onderhouden, moet je er niet aan beginnen. Dit soort advertenties van stal Doorstap zijn schandalig!!! Hier krijgen mensen niks anders dan schulden door! -:(-

Maar ligt die verantwoordelijkheid bij Stal Doorstap of bij de koper?
Ik zou ook nooit een paard op afbetaling kopen, maar daar kies je dan als koper toch zelf voor?
Stal Doorstap biedt alleen iets aan waar misschien vraag naar is. Er zijn wel meer handelsstallen die dit doen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:27

Ik vind deze geweldig.... Vooral als je soms verhalen leest...

Dus ik koop een paard dat ik niet kan betalen, ik mag hem nog 10 jaar afbetalen terwijl het beest na een half jaar vanalles blijkt te mankeren en ik naast mijn afbetaling ook nog de dierenarts kosten mag betalen :')

Het grappige is dus, dat de stal makkelijk van zijn beesten afkomt, mensen denken dat dit "normaal" is en dat het kan... en vervolgens gewoon dubbel genaaid worden, want ze moeten blijven afbetalen..

Als je je paard niet eens kan kopen, hoe moet je hem dan onderhouden vraag ik me af? Een weekendje kliniek tik je zo een paar duizend euro voor af... Ik ken mensen die als ze salaris hadden voer en supplementen konden kopen en aan het eind van de maand was het op... Als je op die manier een paard wilt houden.... Mijn keuze zou het niet zijn...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:48

Liannatje86,
10 jaar? Denk niet dat een handelsstal er zolang over gaat laten doen.

Ik heb zelf mijn beide paarden gekocht op afbetaling. Maar ik stond al wel bij de fokker op stal, maandelijks budget mocht ik zelf beslissen.
1 deed ik 8 maanden over en een ander 3 maanden.

Het is zoals gezegd wordt makkelijker omdat je dan wel nog geld opzij kan houden voor als er wat gebeurt ipv dat alles in 1x opgebruikt is.

Aantal jaar geleden zag ik een leuke vosse ruin. Mocht op afbetaling als paard bij hun bleef staan en ik Stalgeld betaalde. Maar omwille van een medisch gebrek (HKO) die me netjes verteld werd heb ik besloten hem toch niet te kopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:52

Dat geld opzij zetten doe je toch voordat je koopt?
Potje dierenarts/zadel enz.
En dan ga je sparen voor paard.

Hoe moeilijk kan het zijn.
Maar lijkt tegenwoordig wel ouderwets.
Niet meteen nu hebben wat men ziet.

Maar de stal is slim. Dubbel inkomen voor hetzelfde paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:59

DuoPenotti schreef:

Kan net zo zijn dat iemand alles direct betaald maar dan helemaal niets meer overhoudt voor dierenarts of andere onvoorziene kosten. Zo heb je er ook veel namelijk.

Beide hebben voor en nadelen. Nadeel bij deze is dat de deelbetalingen niet teruggegeven worden bij afzien van de koop.
Stal verdient er dan sowieso al meer aan als ze die voor hetzelfde bedrag dan aan iemand anders verkopen. Want stel iemand had al 1000 betaald, aiet af en paard wordt doorverkocht, heeft de stal die 1000 euro er gewoon bovenop plus het stalgeld.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:02

Ik heb geleerd van mijn ouders dat je ergens voor spaart voor je het koopt, voor niets komt de zon op.
Wil jij een paard, dan moet je sparen voor aanschaf en onderhoud. Of dat nu enkele maanden of jaren is. Ik vind het een zeer onverstandig iets, voor een luxe als een paard(en.)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:02

Ja dat kan zijn.
Zeg toch niet voorniets eerst een spaarpot voor DA enz.
Al valt daar deels ook nog voor te verzekeren.

Dus heb je beide niet in orde is een paard kopen imo erg onverstandig.

Wat is er toch dat sparen tegenwoordig een vies woord lijkt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:07

Maar dat ligt niet aan de aanbieder maar aan de gebruiker.
Aanbieders spelen er mooi op in net als alle andere manieren en dingen mbt lenen.
Het komt ook steeds meer in het nieuws

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:27

DuoPenotti schreef:

Het heeft ook echt te maken met een toenemende bepaalde mentaliteit.
Een bekende paarden-influencer (ik noem geen namen) vindt het zelf geen probleem om een auto of iets anders op afbetaling of via Klarna te kopen en doet dit ook geregeld en verteld daar uitgebreid over. Ook (grote bedragen) lenen voor andere dingen en een rekening op het laatste moment na herinneringen betalen gebeurt regelmatig.
Ik vind het heel apart dat het tegenwoordig allemaal zo makkelijk gaat, maar het is ook een stuk gemakzucht en het gebrek aan inzicht met betrekking tot sparen.
Het moet allemaal blijkbaar NU METEEN en sparen of het aanpassen van je levensstijl is er niet bij.
Maar ondertussen staat er dan nog wel een flinke studieschuld open. Ik vind dat flink boven je stand leven :=

Ik heb altijd geleerd dat je (behalve voor een huis of mogelijk een opleiding) niet leent maar spaart.
Ook bijvoorbeeld een auto is gewoon luxe.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-03-25 10:46, in het totaal 3 keer bewerkt

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:31

Heb niet het hele topic gelezen, maar wel vaker van dit soort constructies gehoord en meegemaakt. Wel al ruim 6 jaar geleden.
Echter, in het geval wat ik had, wat overigens ook bij een totaal andere handelsstal was. Mocht je het paard wel gewoon op je eigen locatie hebben. Je betaalde in delen, maar het totaal aankoop bedrag was hoger, dus soort rente.
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat heel de handelsstal niet goed voelde.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:50

ApplePapple schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, maar wel vaker van dit soort constructies gehoord en meegemaakt. Wel al ruim 6 jaar geleden.
Echter, in het geval wat ik had, wat overigens ook bij een totaal andere handelsstal was. Mocht je het paard wel gewoon op je eigen locatie hebben. Je betaalde in delen, maar het totaal aankoop bedrag was hoger, dus soort rente.
Ik heb het uiteindelijk niet gedaan omdat heel de handelsstal niet goed voelde.

Oh ja joh. 20 jaar geleden kon je al een paard met lease constructie kopen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 10:57

Oh leasekoop die optie heb ik ook eens gehad en die stal doet dat nog steeds.
Je betaalt dan alleen het stalgeld en na 1 jaar is het paard dan helemaal voor u en mag je het ook elders stallen indien gewenst, (al staan ze daar super met keiveel weides en in kuddeverband, jammer dat ik niet daar in de buurt woon momenteel).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:14

Cayenne schreef:
DuoPenotti schreef:

Het heeft ook echt te maken met een toenemende bepaalde mentaliteit.
Een bekende paarden-influencer (ik noem geen namen) vindt het zelf geen probleem om een auto of iets anders op afbetaling of via Klarna te kopen en doet dit ook geregeld en verteld daar uitgebreid over. Ook (grote bedragen) lenen voor andere dingen en een rekening op het laatste moment na herinneringen betalen gebeurt regelmatig.
Ik vind het heel apart dat het tegenwoordig allemaal zo makkelijk gaat, maar het is ook een stuk gemakzucht en het gebrek aan inzicht met betrekking tot sparen.
Het moet allemaal blijkbaar NU METEEN en sparen of het aanpassen van je levensstijl is er niet bij.
Maar ondertussen staat er dan nog wel een flinke studieschuld open. Ik vind dat flink boven je stand leven :=

Ik heb altijd geleerd dat je (behalve voor een huis of mogelijk een opleiding) niet leent maar spaart.
Ook bijvoorbeeld een auto is gewoon luxe.

Precies, het is gewoon een mentaliteitskwestie.
Het alles nu moeten, maar ook zeker wel luxe en niet bijvoorbeeld iets wat minder duur is.
Wat ik eerder al aangaf de simkaart van 10 euro per maand en zelf een gsm van 150 euro kopen.
Of 2 jaar lang 50 euro per maand want daar zit die gave telefoon bij.
Daar begint het gedonder al met ouders die er vaak nog aan meewerken ook.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:48

Ik vind het nogal wat dat sommige hier beginnen over mogelijkheden waarin het wel oke zou zijn en doen alsof het puur aan de mensen ligt die hier gebruik van maken. Maar laten we eerlijk zijn, elke achteraf-betaal dienst z'n verdienmodel zit in mensen die niet of te laat betalen zodat er extra kosten komen of goederen weer ingenomen worden (en het al betaalde geld gehouden). Tuurlijk moeten mensen zelf geen dingen kopen waar ze geen geld voor hebben, maar een dienst wiens bestaansrecht bestaat uit mensen verleiden zulke aankopen te doen is ook niet onschuldig. Hun marketing is deel van de reden dat het zo "normaal" is geworden, en vaak expres gericht op vatbare bevolkingsgroepen.

En ja, ik ben niet heilig en gebruik ook wel eens Klarna omdat er geen fatsoenlijke maattabel is en ik niet meerdere maten wil voorschieten, maar dat is niet waar Klarna z'n grote geld weg haalt. Zelfde geld voor dit soort dingen; zelfs als je een casus kan bedenken waarin het oke zou zijn (en zelf kan ik dat niet voor de aanschaf van een paard), dat is niet waar de dienst echt voor gemaakt is of zich op focussed/z'n geld mee verdient.

Nogmaals, men moet geen luxe dingen (zoals een paard) kopen als ze er het geld niet voor hebben. Dat wel doen is gewoon enorm fout. Dat wil ik echt niet goedpraten. Maar bedrijven die dit aanbieden doen dat ook niet met de beste bedoelingen. Hun hele verdienmodel is mensen in aankopen verleiden die ze niet kunnen betalen om daaraan te verdienen, dus laten we dat ook niet goedpraten. Beide partijen zijn niet goed bezig in zo'n geval.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:02

Dat was 20 jaar geleden ook al dat jongeren niet snel tevreden waren met bv hun telefoon, in de tijd dat er geen smartphones bestonden. En ik ken ook jongeren die toen maar pony's bleven krijgen ondanks het feit dat ze het op school echt niet goed deden en ze ronduit onbeschoft waren tegen hun ouders (om nog maar te zwijgen van tegen anderen).
Mensen zijn helaas niet snel tevreden. En in het geval van paarden... ik vind het jammer voor de dieren. Je moet ze gewoon de zorg kunnen geven die ze nodig hebben. Die kosten kunnen aardig oplopen. Mij is altijd geleerd, en zo doe ik het ook, heb je niet de middelen om die kosten te dragen (gaande van aankoop tot dierenarts etc), begin er dan niet aan, spaar, werk voor je geld en kijk dan nog eens in je portefeuille...
Er kan natuurlijk in al die jaren wel wat wijzigen aan je situatie wat je niet voorzien had, maar je hebt wel een stevige buffer nodig om zeker te zijn dat je je paard ten alle tijde kan bieden wat deze nodig heeft.
Een paard kopen op afbetaling, vind ik persoonlijk gewoon echt niet slim, hoe graag je ook een eigen paard wil.
Stel: je koopt op afbetaling. Paard staat gestald op de stal van de verkoper want voorwaarde voor het betalen in termijnen. Wat doe je dan als paard plots ernstig ziek / gewond raakt en de vraag naar al dan niet inslapen zich opdringt? Wie beslist daar dan over? Sommige stalhouders eigenen zich het recht toe daarover te beslissen voor de eigenaar van het paard. In dit geval zou de verkoper dan oordelen, kan die "jouw" paard laten inslapen en jij bent dan ook nog eens je geld kwijt terwijl je niet kon beslissen over het al dan niet nog proberen behandelen... Of je paard komt te overlijden (zonder inslapen), wat dan? En ja, tuurlijk ga je er niet vanuit dat zoiets gebeurt, maar het kan wel altijd en soms gaat het gewoon ontzettend snel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:36

tita schreef:
verootjoo schreef:

Ik vind 10.000€ nou niet bepaald spek op je spaarrekening en echt een heel rare keuze om dan een paard op afbetaling te kopen :=

Ik respecteer gewoon dat niet iedereen geld op z’n spaarrekening heeft.
Maar dan is luxe in de vorm van een paard (een héle dure hobby) misschien niet weggelegd.

Ik vind het echt onverstandig om dan zo’n grote aanschaf te doen waar allerlei risico’s en kosten aan zitten.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 15:57

Met een beetje pech zit de constructie zo in elkaar dat je direct eigenaar bent. Risico dat paard stuk blijkt na zoveel weken ligt dan lekker bij jou. Spaargeld weg aan DA en dan nog fijn paard afbetalen die al is gaan hemelen of werkloos op stal staat....

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:08

Cayenne schreef:
Zelda_Link schreef:

Maar ligt die verantwoordelijkheid bij Stal Doorstap of bij de koper?
Ik zou ook nooit een paard op afbetaling kopen, maar daar kies je dan als koper toch zelf voor?
Stal Doorstap biedt alleen iets aan waar misschien vraag naar is. Er zijn wel meer handelsstallen die dit doen.

Als de stal het niet aanbied kan je altijd nog een persoonlijke lening afsluiten. Dus niet echt de verantwoordelijkheid van de Doorstap. Ze zien een verdienmodel en springen erin.

Er is niet voor niets zoveel gedoe om Klarna die het ook in de gewone winkel wil aanbieden. Kennelijk wil men ook een spijkerbroek op afbetaling kopen. Over zorgelijk gesproken.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:27

Zelda_Link schreef:
tita schreef:

Respecteren dat niet iedereen spaargeld heeft, doe ik absoluut. Respecteren dat mensen ondanks dat toch een paard willen, niet!

Ik heb bewust vanwege de financiën geen eigen paard, hoe graag ik het ik zou willen. Ik moet ook de huur betalen, auto en wasmachine kunnen ook kapot…Nu kan ik dat prima hebben met mijn spaarrekening. Maar daar een dierenarts operatie voor een koliek bij en mijn spaarrekening gaat er heel anders uitzien…Je moet er ook rekening mee houden dat je paard niet jaren gezond blijft. Precies daarom rij ik al jaren paarden bij, ipv er zelf één te kopen. Zolang alles goed gaat, kan ik het paard wel onderhouden. Maar het kan altijd misgaan, ook in de eerste maand na de aankoop (wanneer je dus het aankoopbedrag niet hebt teruggespaard)

Ik snap niet dat mensen zich in de schulden (een lening is een schuld tot je hebt afbetaald) steken omdat ze per se een eigen paard willen. En vervolgens een crowdfunding starten want ze zijn toch wel zo zielig dat ze het niet kunnen betalen…. En ondertussen zorgtoeslag, huurtoeslag etc etc ontvangen, want die zelf ophoesten kan niet, maar wel elke maand stalgeld en alles kunnen betalen…. (Ik heb het over moment van aankoop, later kan je situatie altijd veranderen door verlies van baan of scheiding natuurlijk).

Maar geen antword op mijn vraag: Hoeveel geld zou je wel op je rekening moeten hebben staan om verantwoordt een paard te kopen?

Je weet het namelijk nooit 100% zeker.
Dus wie ben jij om te bepalen hoeveel geld ik op m'n bankrekening moeten hebben staan voordat ik in jouw ogen verantwoordt een paard kan kopen?