Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-25 14:24

Nienkje_H schreef:
Persoonlijk vind ik het zo bijzonder dat een forum van paardenliefhebbers (althans, zo schatte ik het best lang in) zich zo gigantisch verzet tegen verbetering van omstandigheden van hun lievelingsdier.

Als je het zo stelt ga je er vanuit dat het een verbetering is.
Of dat daadwerkelijk zo is?
Dat hangt totaal van de invulling af en wat er wordt geroepen in het stuk van de PvvD is niet per definitie een verbetering.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:27

Zonder bit ,sporen en hulpteugels gaat me nog wel lukken.Maar hoe een paard aan het been te krijgen als die geen looplust heeft van zich zelf en een zweepje niet gebruikt mag worden ?
Hoe dan ?Moet de instructeur dan voor het paard gaan rennen met een peen in zijn hand ?
Of gaan we dan van zelf voorwaartse paarden fokken ?
En hoe leer je een paard longeren zonder longeer zweep om hem op afstand te houden ?
Ik kan dat niet in ieder geval .

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:29

mce schreef:
dat vraagt een verandering van cultuur, een omslag in denken en doen, dus ageren is makkelijker dan zelf het voortouw nemen............. tja, dat vraagt wat (de goede niet te na gesproken)

Helemaal mee eens, en dat zou ik dus zelf ook moeten doen (door op zijn minst zonder sporen en/of zweepje te rijden).
Dus ja hoor ik doe dingen echt verkeerd of geef op zijn minst het verkeerde voorbeeld. Uit dus puur gemakzucht.

Laat ik het dan op mijzelf betrekken: Pas bij dwang kom ik echt in actie:
Oorlog in de oekraine-> gasprijzen door het dak, pas dan schaf ik zonnepanelen en een warmtepomp aan.
Boete van €240 voor telefoon in de hand in de auto: ik dénk er niet meer aan.

Tuurlijk is dat kinderachtig en werkt het lang niet altijd (ik ben nl ook - heel tegenstrijdig - enorm tégen zwaardere straffen uit afschrikwekkend voorbeeld, dus niets menselijks is mij vreemd), maar ik denk dat die cultuur omslag ook wel afgedwongen mag worden.

Zelf gaan we het niet doen, ik geloof dat dat al genoegzaam bewezen is. (Waarbij ik mezelf maar weer als voorbeeld kan nemen).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:31

Longeren zal nog wel lukken door handig gebruik te maken van een touw.. die je trouwens ohz ook kunt gebruiken ipv een zweep. Maar wordt al iets lastiger met ook de teugels in de hand.

Bij het mennen gaat dat helaas niet..touw komt te makkelijk vast te zitten. Zonder bit zou ik trouwens nooit gaan mennen.

Mij te gevaarlijk voor paard en menner.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:36

Tikje met een touw mag dan ook niet natuurlijk.Misschien een toeter ? Ik zie het helemaal voor me …..

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:38

het is ook niet de "zweep" maar de mens die hem vasthoud en misbruikt,

dat is bij de PvdD nog niet duidelijk, dat er aan de basis - dus o.a. opleidingen - de meeste winst te behalen is.

Popstra

Re: Kamer wil einde aan pijn en dwang in paar­den­sport

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:51

Ik vind het vooral jammer je nu nog meer polarisatie krijgt. Mensen die eerder nooit wat zeiden, er uberhoupt niks van vonden jou nu gaan uitmaken voor ,dierenbeul, omdat je op een paard zit.
Dat er een ,schaamte, gecreeerd word net als vlieg schaamte e.d.
Denk dat dat ook vooral helemaal de bedoeling is want de sport zelf gaan ze nooit kunnen verbieden

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:52

mce schreef:
het is ook niet de "zweep" maar de mens die hem vasthoud en misbruikt.

Wordt dit argument ook niet bij school shootings in de VS gebruikt?
“Het is niet het wapen dat dit doet, maar de gebruiker“.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 14:55

Ja het is toch ook zo? Politie heeft ook wapens maar schiet er ook niet iedereen mee neer.

Misschien is het wel een goede als er een competentie toets komt. Dat iemand pas een eigen paard mag aanschaffen na een opleiding oid.

En die polarisatie is inderdaad heel erg jammer. Je bent daardoor bij voorbaat al een mishandelaar bij sommige mensen. Terwijl je je stinkende best doet voor de dieren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:04

office schreef:
Zonder bit ,sporen en hulpteugels gaat me nog wel lukken.Maar hoe een paard aan het been te krijgen als die geen looplust heeft van zich zelf en een zweepje niet gebruikt mag worden ?
Hoe dan ?Moet de instructeur dan voor het paard gaan rennen met een peen in zijn hand ?
En hoe leer je een paard longeren zonder longeer zweep om hem op afstand te houden ?

Dan houdt het in dat geval gewoon op :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:04

Een competentie-toets voor de meeste dieren (en misschien ook wel voor kinderen, maar dat is een andere gevoelige discussie :o ) lijkt me sowieso heel goed. Geen impuls-aankopen scheelt denk ik al veel. Nu koop je niet zo makkelijk een paard op impuls, maar toch.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:15

Popstra schreef:
Ik vind het vooral jammer je nu nog meer polarisatie krijgt. Mensen die eerder nooit wat zeiden, er uberhoupt niks van vonden jou nu gaan uitmaken voor ,dierenbeul, omdat je op een paard zit.
Dat er een ,schaamte, gecreeerd word net als vlieg schaamte e.d.
Denk dat dat ook vooral helemaal de bedoeling is want de sport zelf gaan ze nooit kunnen verbieden

Daar ben ik ook bang voor dat mensen straks uitgescholden worden of zelfs van hun paard getrokken gaan worden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:36

Nienkje_H schreef:
mce schreef:
het is ook niet de "zweep" maar de mens die hem vasthoud en misbruikt.

Wordt dit argument ook niet bij school shootings in de VS gebruikt?
“Het is niet het wapen dat dit doet, maar de gebruiker“.

Zou kunnen, lijkt me logisch mensen er op te wijzen wat wapens - en alles wat je als wapen kunt gebruiken- kunnen aanrichten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:06

Er is geen verzet tegen verbetering en ik vind het ook bijzonder dat dit zo word gelezen.

Er is wel verzet tegen onzin. Verzet tegen een partij die van geen toeten nog blazen weet en excessen voordoet als alledaagse omgang.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:43

Er is wel verzet tegen verandering. Waarom duurt het zo lang voor er bitloos op alle niveaus mag worden gestart? Waarom is het zo lastig om de rollkür uit te bannen en worden er zelfs eufemismes voor bedacht? Waarom moet iedereen die niet op een bepaald niveau heeft gereden zijn mond te houden als ze ongewenste rijmethodes zien? Mensen die een andere manier van trainen of ander harnachement kiezen worden als soft gezien. Andersom is het oordeel trouwens ook flink aanwezig.
En als we onderling al niet met elkaar eens kunnen worden over wat we wel of niet diervriendelijk vinden aan onze hobby en Ankie van Grunsven nog steeds steeds als dé deskundige in de pers wordt uitgenodigd, dan vrees ik dat we nog heel ver weg zijn van veranderingen. En helaas gaan dan partijen als de PvdD en PVV met de zogenaamde dierenliefhebber Dion Graus zich ermee bemoeien met dit soort regelgeving.
Ik vraag mij ook echt af waar de KNHS en FNRS waren in het voortraject. Je zou toch mogen verwachten dat deze zogenaamde belangenbehartigers vooraan staan om informatie te geven?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 20:23

KNHS en FNRS zullen wel protest aantekenen, want hoe kun je TEAMNL laten rijden zonder sporen/ bitten??

Verandering wel - misschien - tot de ZZ en dan alles gewoon zoals het was.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:45

office schreef:

De dingen die je noemt zijn allemaal prima mogelijk middels positieve bekrachtiging. Wat mij betreft zou dat veel meer "mainstream" mogen worden, ook in de wedstrijdsport, net als in de hondenwereld.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:52

Ik heb de filmpjes bekeken van dat symposium en de hulpmiddelen die een risico kunnen zijn voor het welzijn van paarden zijn vooral ( volgens pvdd ) :
Hulpmiddelen die de zintuiglijke waarnemingen van een paard kunnen beperken.
Hulpmiddelen waarvan de druk niet onmiddellijk door ruiter of menner weg genomen kan worden.En hulpmiddelen met een hefboom werking.
En filmpje 6 vond ik ook super interessant!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 21:54

VogeltjeM schreef:
office schreef:

De dingen die je noemt zijn allemaal prima mogelijk middels positieve bekrachtiging. Wat mij betreft zou dat veel meer "mainstream" mogen worden, ook in de wedstrijdsport, net als in de hondenwereld.

Ja daar heb je gelijk in.Werkt alleen niet in alle omstandigheden denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 23:17

https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... r-1-april/

Bitloos starten mag nu tot ZZ zwaar.

Er is echt al wel verandering hoor, er zijn ook stewards nu op wedstrijden. Dat was vroeger niet. De neusriem controles worden nu beter en duidelijker. Natuurlijk mag er nog meer en beter maar zeggen dat er niks gebeurd klopt gewoon niet.

Probleem is ook dat sommige mensen echt alles negatief zien en vooral graag vingertje wijzen naar anderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 10:21

Het zou wel fijn zijn als het argument: onze sportpaarden worden top verzorgd anders zouden ze niet goed presteren, de kast in gaat.
Dat is een loos antwoord.

Hoeveel ruimte is er binnen de top verzorging voor het wezen paard? Ruimte voor natuurlijk gedrag en sociaal contact? Vrije beweging
Geen wedstrijdschema waarbij het wekenlang van huis is?

Ik was blijer geweest als de kamer had ingestemd met een eis van minimaal 4 uur vrije beweging op voldoende ruimte.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:27

Het probleem is eigenlijk dat dit helemaal niet zo van doen heeft met het welzijn van het paard, vanuit dier en recht gezien.
Dit is voor hen slechts een stap in een bepaalde richting. En dat is de stap naar een wereld zonder gehouden dieren. De paarden die nu nog gehouden zijn, zal ze een rotzorg wezen. Dit is gewoon de volgende stap in het ontmoedigingsbeleid.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 10:32

Wintu schreef:
Het probleem is eigenlijk dat dit helemaal niet zo van doen heeft met het welzijn van het paard, vanuit dier en recht gezien.
Dit is voor hen slechts een stap in een bepaalde richting. En dat is de stap naar een wereld zonder gehouden dieren. De paarden die nu nog gehouden zijn, zal ze een rotzorg wezen. Dit is gewoon de volgende stap in het ontmoedigingsbeleid.

Aangezien er mensen van Dier d en recht zelf dieren hebben, en er zelfs mee fokken, vraag ik mij dit af.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:34

Elisa2 schreef:
https://www.horses.nl/dressuur/dressuur ... r-1-april/

Bitloos starten mag nu tot ZZ zwaar.

Er is echt al wel verandering hoor, er zijn ook stewards nu op wedstrijden. Dat was vroeger niet. De neusriem controles worden nu beter en duidelijker. Natuurlijk mag er nog meer en beter maar zeggen dat er niks gebeurd klopt gewoon niet.

Probleem is ook dat sommige mensen echt alles negatief zien en vooral graag vingertje wijzen naar anderen.

De vraag is überhaupt of bitloos per definitie vriendelijker is. Daarbij is het evengoed dwang.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-25 10:40

996981 schreef:
De vraag is überhaupt of bitloos per definitie vriendelijker is. Daarbij is het evengoed dwang.

Maar de kans dat de tong blauw wordt, er op de tong gebeten wordt en er beschadigingen in de mondhoeken komen is bij nihil zonder bit.

De bitloze optomingen die momenteel zijn toegestaan zijn relatief zacht met een snelle release.