En alwéér de gedachte om te stoppen met paarden - wat is wijsheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 10:15

Hmm, ja, verkopen kan natuurlijk. Maar weg is weg. Als je spijt krijgt dan zijn deze ponies weg. En geen hand vol maar een land vol te koop, maar voordat je een (of 2) ponie(s) hebt gevonden waar je een klik mee voelt, dat is nog niet zo eenvoudig.
Omdat je in de zomerperiode wel plezier hebt in en met je ponies zou ik op dit moment terughoudend zijn met verkopen.

De tussenoplossing van Pol, geen 6 mnd maar enkele weken vrijaf in de winterperiode vind ik zo gek nog niet. Dat haalt de druk van het moeten in de donkerste en koudste periode eraf. Dan kan je gewoon volstaan met een kriebel en een wortel en weer naar huis.

Ik weet niet hoe je longeert, maar wellicht vinden je ponies 6 mnd longeren wel te geestdodend. Je kan proberen ze wat meer uit te dagen. Ik vind werken aan de dubbele longe altijd heel fijn. Je kan wat dressuur oefenen (bijv. wijken over de hoefslag door het hoofd naar buiten te stellen en de achterhand naar binnen te laten komen), voltes openen en sluiten, tempo wisselingen en contra-stelling vragen.
Als je er (op veilige afstand) achter kan lopen, kan je door een s van hand veranderen, slalom om pillonnen en schouderbinnenwaarts vragen, volte sluiten en dmv wijken weer openen.

Aan de gewone longe kan je afwisselen met balkjes/cavalletti's en als de bodem aanvaardbaar is een laag sprongetje bouwen. En dit hoeft niet dagelijks. Maar als je ze om de dag doet en hiermee een beetje afwisselt. Dan is het misschien voor jou en de ponies leuker/uitdagender/afwisselender.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:01

Ik denk dat mensen niet in de gaten hebben dat dingen die je altijd als leuk hebt ervaren tegen kunnen gaan staan, teveel worden en dat dat zorgt dat het plezier wat je eerst eruit haalde ONDANKS de regen etc etc echt kan verdwijnen.

Zo makkelijk zeggen: oh ik vind het fijn, wat zeur je nou het is toch leuk en je hobby.

Maar dingen kunnen ook veranderen. Alleen lijken wij paardenmensen dat moeilijk te kunnen accepteren (inclusief mezelf).

tjitze

Re: En alwéér de gedachte om te stoppen met paarden - wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 12:30

Vorige winter was ik er ook even klaar mee. Ik "moest" na mijn werk in het donker nog de conditie van mijn paard op orde houden. Het was nat, koud, donker, materiaal ging stuk/pech en mijn eigen energie was nul. Tegenzin: soms wel.

Toen dacht ik: dat moet ik komend jaar anders doen. In veel disciplines is het heel normaal om een paard in de winter (of juist de zomer) een paar maanden vrij te geven. Dus ik heb de twee donkerste maanden gekozen om bewust niets te moeten met mijn paard (behalve voeren/mesten natuurlijk). De knopjes zitten erop, dus die spieren heb je daarna zo weer terug.

Wat was dat heerlijk afgelopen winter. Natuurlijk, mijn paardje is wat teruggevallen in zijn bespiering, maar lang niet zoveel als ik dacht (hij kan de hele dag vrij rondlopen op een PP). We hebben op de vrije zaterdag zo nu en dan nog een wandeling gemaakt en ik ben begonnen met vrijheidsdressuur als ik daar zin in had, maar niks moest. Ontspannen dingen, soms maar 5 minuten.

Sinds een week ben ik het werk weer wat aan het opbouwen en hij heeft er zin in en dat maakt dat ik er ook zin in heb!

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Soms moet je dingen veranderen en uitproberen om te zien hoe je het leuk kunt houden, ook al gaat dat tegen bepaalde waarden/normen/overtuigingen in (zoals "ik moet het hele jaar door met mijn paard werken want dat is goed voor hem").

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 13:26

Een winterpauze zou ik evt nog kunnen accepteren als ze dan echt veel vrije beweging zouden hebben. Dat is nu niet zo (nouja, ze staan wel de hele dag in de paddock maar met vrije beweging bedoel ik echt lekker het land in). Helaas is hier geen zandgrond dus dat gaat niet. In de winter verplaatsen zou dan een optie zijn, maar dat is eigenlijk ook géén optie, want dan ben ik mijn pensionplek kwijt. En die jrijg ik NIET terug gezien het tekort aan plekken hier. Dus dan creëer ik een nog groter probleem. :+

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:07

AnnoNiemand schreef:
Een winterpauze zou ik evt nog kunnen accepteren als ze dan echt veel vrije beweging zouden hebben. Dat is nu niet zo (nouja, ze staan wel de hele dag in de paddock maar met vrije beweging bedoel ik echt lekker het land in). Helaas is hier geen zandgrond dus dat gaat niet. In de winter verplaatsen zou dan een optie zijn, maar dat is eigenlijk ook géén optie, want dan ben ik mijn pensionplek kwijt. En die jrijg ik NIET terug gezien het tekort aan plekken hier. Dus dan creëer ik een nog groter probleem. :+

Als je in de paddock verschillende hooipunten kunt maken lopen ze ook al iets meer. Mogelijk is dat een goede combinatie tussen 6-8 weken winterpauze en zorgen dat ze in de paddock ietsjes meer bewegen? Als je ruimer de tijd hebt in het weekend/vrije dag kun je misschien wel nog wat doen, jouw winterpauze hoeft niet te betekenen dat je niks meer met ze doet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 14:52

Ze hebben in de paddock wel de mogelijkheid om te bewegen toch, als ze dat niet doen moet je dat eigenlijk ook loslaten, het is dan toch ook hun vakantie?
Ik had die van mij de laatste jaren in de winter ook in de paddock, bewogen ze veel dan bewogen ze maar meestal vonden ze het wel prima (net als de anderen daar in pension trouwens).
Waarom MOETEN ze bewegen?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:28

Polly schreef:

Voor de gezondheid? aparte vraag op een paardenforum zeg

Een paard heeft wel beweging nodig om gezond te blijven, net zoals mens overigens.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:50

Toen ik nog reed stonden mijn paarden ook vaak de winter stil op een keer een bosrit na. Dat beviel mij eigenlijk prima. Had ook niet het idee dat ze er minder van waren geworden als ik ze in de lente weer oppakte. Wel hadden zij genoeg ruimte en zorgen zelf wel voor beweging door veel met elkaar te spelen en te rennen.

Ik rijd nu bijna niet meer en ook het grondwerk is echt wel minder in de winter. Ik vind het zorgen voor en houden van paarden aan huis gewoon nog wel heel leuk. Geniet van hoe ze er bij staan, van hoe ze samen zijn. En ondanks de regen en de koud heb ik toch ook wel een stok achter de deur om gewoon lekker buiten bezig te blijven. Uiteraard baal ik er soms van, maar in the end is het toch wel wat bij mij hoort en wat ook wel gezond voor me is. Dus ik zou het toch nog niet willen missen.

Maar goed, dat is zo persoonlijk. Het is ook geen schande wanneer het gewoon niet meer past in je leven en je daarom andere keuzes wil maken.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:09

Dank jullie wel voor jullie waardevolle inzichten!

Ik heb er de laatste dagen goed over nagedacht. Als de pony's nu onverhoopt zouden komen te overlijden, zou ik dan op zoek gaan naar nieuwe? Daarop kan ik wel met volle overtuiging 'nee' zeggen. Dit zegt mij wel dat de behoefte om iets te doen met paarden, niet meer zo excessief is als voorheen. Ik denk dat ik de rust heerlijk zou vinden.

Toch wil ik het nog wel dit voorjaar en/of zomer aankijken. Waarschijnlijk beur ik op paardengebied dan wel weer wat op, omdat we weer kunnen trainen en het zonnetje speelt ook mee. Maar alsnog denk ik dat deze zomer het doek zal gaan vallen. Want hoe leuk het mennen dan ook is, alsnog is het een vrijetijdsbesteding die gewoon ontzettend veel tijd kost en daardoor ook druk op me legt. En eerlijk gezegd, lijkt het me fijn om daar vanaf te zijn. En ook eens gewoon lekker in de tuin een boek te kunnen lezen en andere dibgen te doen, zonder altijd eerst naar stal te gaan en dáárna pas iets anders te kunnen doen (in de beperkte tijd, want schoolgaande kinderen).
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 23-01-25 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:11

AnnoNiemand schreef:

Ik heb er de laatste dagen goed over nagedacht. Als de pony's nu onverhoopt zouden komen te overlijden, zou ik dan op zoek gaan naar nieuwe? Daarop kan ik wel met volle overtuiging 'nee' zeggen. Dit zegt mij wel dat de behoefte om iets te doen met paarden, niet meer zo excessief is als voorheen. Ik denk dat ik de rust heerlijk zou vinden.

Toch wil ik het nog wel dit voorjaar en/of zomer aankijken. Waarschijnlijk beur ik op paardenhebied dan wel weer wat op, omdat we weer kunnen trainen en het zonnetje speelt ook mee. Maar alsnog denk ik dat deze zomer het doek zal gaan vallen. Want hoe leuk het mennen dan ook is, alsnog is het een vrijetijdsbesteding die gewoon ontzettend veel tijd kost en daardoor ook druk op me legt. En eerlijk gezegd, lijkt het me fijn om daar vanaf te zijn.

Precies zoals ik mezelf voelde, ik heb het ook een jaar aangekeken en toen besloten nr 1 te verkopen. Beiden ergens anders in training gezet in de hoop dat het rust gaf maar het NADENKEN kost zoveel energie plus de kijkers die komen kijken. Toen heb ik nr 2 ook te koop aangeboden. Per 1 sept paard vrij maar kan je zeggen dat het echt afkicken is, de stress die je gewend bent en alles. Maar toch mis ik ze echt vanaf dag 1 niet. Ik hoef en moet niks meer, kan andere dingen doen zonder te denken, ja ik moet naar huis want ik moet de paarden nog verzorgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:13

Waarom wacht je dan tot de zomer?
Eigenlijk heb je de keuze gemaakt maar durft net niet door te pakken.
Ik begrijp dat het moeilijk is. Paarden/pony's verkopen als dat niet je eerste intentie was IS ook moeilijk.
Maar het is geen schande dat je leven veranderd is. En je nu andere dingen ook belangrijk vind.
En ja paarden zijn dan een intensieve hobby.

Ik zou gewoon nu al eens rustig gaan kijken voor een ander plekje voor ze.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 23-01-25 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:13

Zonnetje81 schreef:
AnnoNiemand schreef:

Toch wil ik het nog wel dit voorjaar en/of zomer aankijken. Waarschijnlijk beur ik op paardenhebied dan wel weer wat op, omdat we weer kunnen trainen en het zonnetje speelt ook mee. Maar alsnog denk ik dat deze zomer het doek zal gaan vallen. Want hoe leuk het mennen dan ook is, alsnog is het een vrijetijdsbesteding die gewoon ontzettend veel tijd kost en daardoor ook druk op me legt. En eerlijk gezegd, lijkt het me fijn om daar vanaf te zijn.

Precies zoals ik mezelf voelde, ik heb het ook een jaar aangekeken en toen besloten nr 1 te verkopen. Beiden ergens anders in training gezet in de hoop dat het rust gaf maar het NADENKEN kost zoveel energie plus de kijkers die komen kijken. Toen heb ik nr 2 ook te koop aangeboden. Per 1 sept paard vrij maar kan je zeggen dat het echt afkicken is, de stress die je gewend bent en alles. Maar toch mis ik ze echt vanaf dag 1 niet. Ik hoef en moet niks meer, kan andere dingen doen zonder te denken, ja ik moet naar huis want ik moet de paarden nog verzorgen.

Ja dit dus, het lijkt me ook gewoon zo lekker om dit 'grote moeten onderdeel' los te kunnen laten.

Maar nogmaals, om niet overhaast te handelen ga ik het voorjaar en/of zomer nog wel aankijken. Mocht ik gaan verkopen, dan is dat sowieso ook een beter moment gezien ze nu niet in conditie zijn.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:14

DuoPenotti schreef:
Waarom wacht je dan tot de zomer?
Eigenlijk heb je de keuze gemaakt maar durft net niet door te pakken.
Ik begrijp dat het moeilijk is. Paarden/pony's verkopen als dat niet je eerste intentie was IS ook moeilijk.
Maar het is geen schande dat je leven veranderd is. En je nu andere dingen ook belangrijk vind.
En ja paarden zijn dan een intensieve hobby.

Ik zou gewoon nu al eens rustig gaan kijken voor een ander plekje voor ze.

Dat heeft er mee te maken dat ik nog wel wil kijken hoe het voelt als ik weer kan mennen. En daarbij verkoop ik ze liever in goede conditie. Men zou nu ook niet kunnen proefrijden. Ik vind dit niet het seizoen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:16

Ja dat niet proefrijden is wel een hele goede reden :j

De conditie kan de nieuwe eigenaar er eventueel ook weer aan krijgen.

Succes en sterkte ermee.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:20

Zo heb ik het ook gedaan, ik heb ze in het voorjaar verplaatst, toen laten rijden en tegen de zomer te koop gezet en verkocht. Het verkoopt beter en ik heb er een hele mooie prijs voor gekregen, dat maakte het wat 'goed'. Want ik wilde ze niet voor een habbekrats verkopen omdat ze niet gereden werden en in wei conditie waren. En zelf had ik er geen tijd en geen zin in, anders hoefde ik ze niet te verkopen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:28

Nou dat dus, en ja nog maanden stalling kost ook geld, maar ik wil ze sowieso fatsoenlijk aan het lopen hebben en in goede conditie verkopen. Ze gaan niet als bemodderde dikzakken de deur uit voor een schijntje. :+

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:30

Wat moet je dan precies

Ik heb een super leuk paard alleen niet onder zadel en ze kan ineens helemaal over de zeik raken en ik krijg haar niet meer zen…dan staat ze als een opgefokte hengst met vluchtgedrag en sinds ik moeder ben
Ben ik trager geworden en voorzichtiger

Ik moet van mezelf niks meer …. Deze merrie blijft en ik ga nog 1x mak paard kopen of pony over paar jaar.
Maar ik leg mezelf geen verplichting meer op en als ik snel moet mesten ben ik in half uurtje klaar

In de winter doe ik niks meer sinds paar jaar…longeren en grondwerk soms wel eens 3 weken niks
Maar vind heerlijk om alle prikkels achter me te laten en even alleen op stal te zijn

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:41

tita schreef:
Wat moet je dan precies

Ik heb een super leuk paard alleen niet onder zadel en ze kan ineens helemaal over de zeik raken en ik krijg haar niet meer zen…dan staat ze als een opgefokte hengst met vluchtgedrag en sinds ik moeder ben
Ben ik trager geworden en voorzichtiger

Ik moet van mezelf niks meer …. Deze merrie blijft en ik ga nog 1x mak paard kopen of pony over paar jaar.
Maar ik leg mezelf geen verplichting meer op en als ik snel moet mesten ben ik in half uurtje klaar

In de winter doe ik niks meer sinds paar jaar…longeren en grondwerk soms wel eens 3 weken niks
Maar vind heerlijk om alle prikkels achter me te laten en even alleen op stal te zijn

Lekker op stal zijn kan ik sowieso wel, dus ook al stop ik dan hoef ik dat nog steeds niet te missen. Het is alleen geen moeten meer dan. En ja, als ik ze heb vind ik ook dat ik er iets mee moet. Duizenden euros per jaar uitgeven om alleen te te ontprikkelen op stal en niks met de pony’s te doen vind ik zonde. Daarvoor is het me simpelweg te duur.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 23-01-25 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:42

De verzorging moet ook gewoon en het kost een hoop geld voor niks.....

Ik moest elke dag ze gaan verzorgen op 15-20 min afstand van huis. En als mijn ouders weg waren 2x per dag. Dat naast fulltime werken en er naast een eigen bedrijf, huishouden, een keer sociaal doen met vrienden etc. Je kan geen kant op en geen tijd om te rijden maar wel hard werken, stressen en het kost geld.

Waar anderen het nog heerlijk vinden zijn er ook mensen die dat niet meer vinden. Dus zeggen joh dan ga je ff niet rijden wil niet zeggen dat je dan niks meer MOET of daar plezier uit haalt.

Of dat stemmetje dat je toch een keer iets moet gaan doen als longeren/rijden....

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:47

Ik begrijp je keus heel goed. Ook fijn misschien om op het hoogtepunt afscheid te nemen en een periode te hebben om naar verkoop toe te werken. Dat je blijft twijfelen zegt vaak al genoeg, eigenlijk weet je het dan wel maar is de stap zetten nog te moeilijk.

Zelf duurde het een tijd om af te kicken van de paarden na verkoop. Maar de rust en ruimte die het geeft en veel minder zorgen is zo fijn. Ik heb het gevoel dat ik nu aan het tweede deel van mijn leven begonnen ben waarin er veel meer ruimte is voor andere dingen waarvoor ik eerder geen tijd had.

Ik wens je veel succes en plezier toe de aankomende periode met je pony’s. Maak er een mooie tijd van samen

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-25 14:49

Esplen schreef:
Ik begrijp je keus heel goed. Ook fijn misschien om op het hoogtepunt afscheid te nemen en een periode te hebben om naar verkoop toe te werken. Dat je blijft twijfelen zegt vaak al genoeg, eigenlijk weet je het dan wel maar is de stap zetten nog te moeilijk.

Zelf duurde het een tijd om af te kicken van de paarden na verkoop. Maar de rust en ruimte die het geeft en veel minder zorgen is zo fijn. Ik heb het gevoel dat ik nu aan het tweede deel van mijn leven begonnen ben waarin er veel meer ruimte is voor andere dingen waarvoor ik eerder geen tijd had.

Ik wens je veel succes en plezier toe de aankomende periode met je pony’s. Maak er een mooie tijd van samen

Dankjewel! <3 Ja, ik sluit inderdaad liever op een hoogtepunt af. Nog één seizoen mennen en dan kijken wat er op mijn pad komt. Ze gaan niet naar de eerste de beste. :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 14:55

Ik vond het ook echt heel moeilijk en bleef twijfelen maar diep van binnen wist ik dat het zoooo tegenstond.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:52

Fly_high schreef:
Polly schreef:

Voor de gezondheid? aparte vraag op een paardenforum zeg

Een paard heeft wel beweging nodig om gezond te blijven, net zoals mens overigens.

Ze hebben toch mogelijkheden voor vrije beweging? Ze liggen niet met chips onder een dekentje op de bank maar staan buiten met bewegings opties. Ik zie niet waarom een paard in de winter perse verplicht moet werken als het je als eigenaar zo tegen staat. Ze staan vrij, niet opgesloten in een hok, ik zou ze gewoon lekker hun gang laten gaan, al is het maar voor de paar donkerste en natste weken. Gaan ze echt niet dood aan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 15:55

Ik ben net zelf door dit hele proces gegaan, ook een jong gezin (overigens niet de reden van de verkoop). Ik heb er veel verdriet van gehad en het heeft maanden geduurd voordat ik weer een nieuw ritme had wat bij me paste. Nu kan ik wel zien hoeveel tijd ik heb voor mijn kinderen, hoeveel minder mentaal gedoe het is qua regelen en ook hoeveel geld er over blijft.

Er komt ooit nog wel weer eens een paard. Maar ik heb er nu echt totaal geen spijt van. In jouw geval zou ik eerlijk gezegd de pony's verkopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 19:26

Fijn dat je eruit bent TS! Ik wens je nog een fijne zomer toe en je pony’s een leuke nieuwe eigenaar.