IndianSu schreef:Tallie1979 schreef:Ik heb in 2019 een ongeluk gehad waarbij ik hersenletsel heb opgelopen. Ik had daarnaast ook kenmerken van PTSS door dit ongeluk. Ik ben 4 uur van die dag kwijt en het zal altijd een gat blijven.
Ik was als de dood voor rijden. Ik bleef ook het liefst weg van stal. Ik ben destijds echt door een vriendin erdoor gesleept omdat ik erge vermijdingsdrang had.
Ik heb hier Imaginary Exposure gehad. Wel heftiger dan EMDR, maar het heeft mij wel geholpen.
Ik ben nu ruim 5 jaar verder en heb het paard nog steeds. Ik heb soms ook nog wel hele doom scenarios in mijn hoofd voor ik ga rijden hoor. Maar ik ken mijn paard door en door en vertrouw hem. En wat je geeft, krijg je terug.
Wat ik je zou aanraden, is om geen overhaaste beslissingen te maken. Probeer wat anders te doen met je paard tot je hulp kunt krijgen. Ga naar de huisarts voor een verwijzing. GGZ kent wel wachtlijsten, hou daar rekening mee.
Leg jezelf niks anders op dan naar stal gaan voor de verzorging. Want eerlijk is eerlijk, helemaal van stal weg blijven, is oneerlijk voor je paard en niet wenselijk, omdat dan je probleem alleen maar groter wordt.
Zoek goede instructie. Desnoods alleen grondwerk. Zo bouw je ook een band op met je paard en zal de stap straks minder groot zijn als je vertrouwen met hem opbouwt.
Het is een heel verhaal, maar ik snap heel goed hoe je je voelt. Sterkte!!
Ik vind de GGZ in mijn geval heel eerlijk gezegd wat overdreven. Ik heb nu wel een goede instructrice die goed kan helpen met angst. Respect voor jou dat je nooit opgegeven hebt! Ik heb de laatste dagen veel nagedacht en ik denk dat er bij mij veel druk vanuit de omgeving komt, waardoor mijn angst uiteindelijk groter wordt. Bij mij op stal vinden ze het bijvoorbeeld maar raar als je niet gaat rijden als je komt, ze vinden dat je je paard dan tekort doet. Ik kan soms best gevoelig zijn voor de oordelen van andere mensen, waardoor ik dan eerder keer weer het gevoel heb dat ik “moet” rijden.
Dan is het wellicht te overwegen om een stal te zoeken waar ze minder kortzichtige opvattingen hebben?