Volg je paard in 2025!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Furst

Re: Volg je paard in 2025!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:09

Hier gaat het deze week wat minder. Afgelopen woensdag was er een schaap in de weide naast onze paddock paradise. Blijkbaar staan ze er al van maandag, maar woensdag hadden we plannen om iets te doen. Vonden mijn fjorden wel eng zo te zien. Dus vandaag gelongeerd met ons nieuwe hoofdstel en bitje. Ging wel goed. Dan 3 schaapjes buiten het hokje. Even spannend maar al beter.
Hopelijk morgen beter!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 15:57

Even een dip-momentje hier. Prachtige zonnige dag, en (bijna) alle rijbakken zijn bezet omdat er ineens een open dag blijkt te zijn bij ons op stal. Zaterdag pas aangekondigd :(
Dat zou niet erg zijn als de paddocks begaanbaar zijn, maar dat zijn ze niet. Ik ben even door mijn inspiratie heen om iets met mijn paard te kunnen doen |o

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 20:36

Na een tweetal weken niet gereden te hebben wegens hoesten, proesten en benauwdheid heb ik de dame vorige week weer opgepakt en het gaat lekker. Galop verdient de aandacht, dat blijft ze moeilijk vinden. Met name het dóórgalopperen in balans en verzameling. Dus niet steeds harder en steeds verder uit elkaar. Zelfs dat ging best lekker! Vandaag zijn we het bos in geweest, met mijn dochter op haar pony en de verzorgster op de kleine pony. Heerlijk zeg, en we hebben een lang stuk in een mooi tempo gegaloppeerd :)
Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:49

Nu we gestopt zijn met de regumate is mijn paard een soort zweefvliegtuig. Uit zichzelf niet in beweging te krijgen. Maar eenmaal achter een ander paard 'aangeslingerd' blijft ze wel doorlopen _/-\o_

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:18

Een manege paard :+

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:29

Hier een heme fijne week achter de rug. Afgelopen woensdag hadden we les en wat was het heerlijk weer! Lekker zonnig. Zware les was het wel, lol. We hebben een halve les zonder beugels gereden en dat heb ik mogen voelen, haha.

Afbeelding

Afbeelding

Vrijdag, met dat heerlijke warme weer besloten om nog te herhalen wat we tijdens de les geleerd hebben. Het waaide, wat voor mij al extra spanning was. Maar het ging wederom kei goed!

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag ging mijn bijrijder rijden en gisteren was het super fijn weer! Dan heb ik lekker gespeeld in de bak met mijn ruin en mijn bijna 3 jarige merrie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag dan besloten om te longeren met de kaptoom en even te zien hoe die liep. Want longeren ging de laatste tijd niet altijd even soepel. Hij vond t precies niet zo fijn maar vandaag was hij AAN. Ik ben zo trots op mijn lieve fjordenvriend!

Afbeelding

Klein weekoverzichtje :D

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:55

Wij hebben deze maand weer les gehad. Galop onder het zadel gaat steeds beter! Hij lijkt rustig aan wat sterker te worden waardoor het hem beter lukt am te springen. Ons eerste sprongetje samen hebben we gemaakt. Dressuurmatig begint hij zijn lichaam ook beetje bij beetje beter te gebruiken.

Buiten wandelen wilt nog niet echt. Als we het pad van de wei richting de weg lopen bouwt hij al veel spanning op. Dus gewoon rustig aan, hij krijgt tzt wel vertrouwen. Misschien binnenkort eens kijken of hij vertrouwder is samen met zijn bomproof tinkervriendin.
Het hielp ook niet dat de buren afgelopen weekend weer op ons pad vuurwerk hadden afgestoken. Stelletje mafketels.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 21:35

LaDonna, fijn dat het oppakken lekker gaat en helemaal fijn een stuk buiten galopperen. Word de galop ook beter en sterker van!

Lieser, een zweefvliegtuig klinkt wel bijzonder. Is dit een nawerking van stoppen met de regumate? Of hoe zou dit komen?

Furst, goed bezig! Fijn soms even je les ‘narijden’ en helemaal fijn dat het met meer wind ook lukte. Hier ben ik verwend met een binnenbak dus als het te hard waait ga ik naar de binnenbak of naar het bos.

Cabelona, fijn dat hij sterker word in zijn lijf! Lekkere buren btw, dat ze vuurwerk afsteken zo vlak bij jullie paarden.

Mijn doelen van januari/februari deels behaald.
Conditie training met Lemon :
Conditie training deels gelukt, één buitenrit gemaakt, twee keer gesprongen en vooral veel dressuur gereden. Wel de frequentie van de trainingen opgeschroefd.
De jonkies bekend maken met dekje, singeltje en verder gaan met grondwerk/gewenning.
Sjiek geeft nergens iets om dus dat is niet echt een uitdaging, Sneaky heeft wat meer tijd nodig. Maar inmiddels kan de singel en dekje op zijn rug zonder problemen en hij vind het gerommel om zijn lijf nu gezellig ipv spannend.

Doelen maart/april
Lemon galop/conditietraining bos/strand of baan. Om toch het galop uithoudingsvermogen wat meer te trainen.

Afbeelding

Sjiek
Verder met grondwerken en balans oefenen. Ze vind het evenwicht op drie benen bewaren bij de bekapper best lastig. Door dit spelenderwijs mee te pakken hoop ik dat ze meer vertrouwen en balans krijgt. (2x per week 5-10 minuten ongeveer, want dan is een tweejarige merrie de focus wel kwijt)

Afbeelding
Drie haarballetjes

Sneaky
Verder met basis grondwerk en soms even uit de kudde halen. Wanneer dit goed gaat met kleine stapjes de afstand of tijd vergroten. Voorwaarts, zijwaarts en achterwaarts aan de hand snapt hij, misschien voorzichtig uitbouwen naar een stukje meer balans en coördinatie.

Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 08:44

Orange schreef:
Lieser, een zweefvliegtuig klinkt wel bijzonder. Is dit een nawerking van stoppen met de regumate? Of hoe zou dit komen?

Karakter, volgens de dierenarts :+
We hebben haar helemaal na laten kijken (tandarts, zadelpasser, fysio, dierenarts) en er is niets gevonden wat op pijn of blessures wijst. Ze had wel een bloedei, maar dat zou inmiddels weg moeten zijn. Dus hormonen in combinatie met de aard van het beestje (vos + merrie :) )

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:20

Februari overgeslagen met doelen :o Pony wordt momenteel 3 keer per week gereden/grondwerk mee gedaan door iemand op stal. Ik heb een onderlegger voor mijn zadel gekocht waardoor die weer past en ik zelf ook kan rijden.

Ik heb gister mijn rijbewijs gehaald *\%/* dus binnenkort kan ik veel vaker naar stal en echt weer gaan opbouwen met zelf rijden

Doelen maart:
- rondje buiten rijden
- zelf weer in de bak rijden
- pony weer eens goed toiletteren

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:39

Gefeliciteerd Amber_anne *\o/*

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 23:46

Gefeliciteerd met je rijbewijs Amber_anne. Op naar veilige kilometers :D

Vandaag weer les gereden met Diablo. Ging erg fijn. Hij begint nu eindelijk normaal te stappen, tijdens het losstappen. Niet meer kort en gehaast, maar gewoon ontspannen.

Daarna Pablo gepakt. Dit keer gelijk erop gestapt, zonder te longeren. Hij vond het niet heel veel spannender. Had wel zo iets van: missen we niet een stap :? Dit keer geen galop gedaan, maar heel veel stapwerk en hem daarin laten inbuigen en een begin gemaakt aan het wijken :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 16:55

Vandaag heerlijk genoten van de zon. Grondwerk buiten, vrij bewegen in de paddock én een wandeling in een recreatiegebied met een ander paard erbij. Heerlijk {:}

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:58

We zijn al weer maart en ik heb jullie echt verwaarloost :\

Hier de afgelopen tijd wel heel wat gedaan, eerst wandeling van het jaar was een feit. Mira had deze blijkbaar echt wel nodig. Wat een rustige galop moest zijn, was ze weg. Ik kon ze niet meer houden. Maar ze was wel zo slim om iedere keer als we een tegenligger hadden ze wel vertraagde _O- al bij al was het een leuke wandeling. Ondertussen trainen we ook gewoon verder voor onze eerst wedstrijd eind deze maand! Ze doet het goed!

Afbeelding

Afbeelding
Even foto uit filmpje genomen.

Afbeelding

Nova is vrijdag verhuist van plek. Ze staat nu wat dichter en echt een top plek en begint ook echt wel al te wennen. Ik ben blij dat deze kleine dame haar plekje goed vind en hopelijk helemaal haar rust vind. Ze gaat veel meer beweging hebben dat ze nodig heeft en veel meer controle ik kan ook veel meer langs gaan om wat leuks te doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:16

kimwilliam schreef:
Ook ik zou me graag bij jullie willen aansluiten!

Mijn naam is Kimberley, ben samen met mijn vriend woonachtig in Zuid-Holland. Wij hebben 3 paarden. William (v. Nando x Exponent - 29-05-2003 ) , Chanorka ( Tuschinski x Belisar - 01-04-2007 ) en U Never Know C.K.W. ( Negro x Tuschinski - 13-06-2024 ) .

Met William heb ik een aantal jaren wedstrijden gereden en geniet ik nu vooral van alles wat we met hem kunnen. hij heeft tot zijn 10de levensjaar alleen maar voor de wagen gelopen en tuigpaardconcoursen, toen hij bij ons kwam is hij onder het zadel gekomen.

Chanorka is sinds september 2023 bij ons en sinds juni 2024 ook in ons bezit. Ze heeft hoog in de sport gelopen bij haar vorige eigenaresse, hier heeft ze toen alleen een peesblessure opgelopen. Ze is uiteindelijk bij ons gekomen om een veulen mee te fokken ( U Never Know C.K.W. ). tijdens de dracht is ze ook goed hersteld en zien we nu wat de toekomst ons gaat brangen met haar.

U Never Know C.K.W., ik heb haar zelf gefokt en staat momenteel in de opfok. Ze zal de opvolger worden voor Chanorka en William.

mijn doelen in februari:
Chanorka
- meer kracht en spier opbouwen
- lessen
- lichamelijk ondersteunen
- hoefsmid nieuwe ijzers

William
- lekker meerdere dagen deze maand tutten met hem
- mooi weer een buitenrit maken
- afwisselend longeren ( met en zonder balkje )

U Never Know C.K.W.
- weer bezoeken deze maand 2 x
- lekker poetsen ( als de mogelijkheid er weer is )

ikzelf met William
[ Afbeelding ]

Chanorka met U Never Know toen ze 1 maand was op de keuring ( en ik als loper )
[ Afbeelding ]

afgelopen maand aardig gewerkt aan de doelen:
mijn doelen in februari waren :

Chanorka
v - meer kracht en spier opbouwen
v - lessen
v - lichamelijk ondersteunen
v - hoefsmid nieuwe ijzers

William
v - lekker meerdere dagen deze maand tutten met hem
v - mooi weer een buitenrit maken
v ( niet met balkjes helaas) - afwisselend longeren ( met en zonder balkje )

U Never Know C.K.W.
- 1 x deze maand geweest - weer bezoeken deze maand 2 x
- lekker poetsen ( als de mogelijkheid er weer is )

mijn doelen voor maart:

Chanorka
- Verder doortrainen, klaar maken voor het wedstrijdseizoen
- 2x minimaal lessen deze maand
- verdere spieropbouw

Willem
- nog meer in conditie krijgen
- ontspannen ritten met hem maken

U Neker Know C.K.W.
- bezoeken
- aaien, tutten etc
- meten hoe groot ze nu is.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:28

Gisteren weer gereden en een week geleden op dinsdag ook weer. Ging naar mijn gevoel gisteren niet super want ik was bij het opstappen gevallen. Iets met, te ver over het paard kruipen ofzo?
Het ging wel oke. Niet zoals ik had gewild.

Komende zondag weer les en vrijdag longeren. Zo heeft die toch wel wat gewerkt deze week! Verder wil ik hem wat meer naar de ontspanning rijden en rustiger aanzien met het bitje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:06

Hoe is het met iedereen?
Het lijkt erop dat wij toch een medisch traject in gaan met onze merrie. Ze was zaterdag en gisteren zo aan het bokken en staken, dat ik denk dat er toch ergens (nek of rug) iets klem zit. Het is een merrie die je echt wel uitprobeert als je iets wilt, maar ook eentje die zich 'overgeeft' als ze merkt dat ze er niet onderuit komt. En dan vrolijk briesend aan het werk gaat. Maar dat punt bereikte ik de afgelopen dagen niet met haar |(. Even geen rij-doelen voor de komende weken dus.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 13:38

Sterkte! Hoop dat er iets uitkomt uit de onderzoeken wat goed te behandelen is

Ik heb net maagzweer medicatie opgehaald dus bij ons staat alles ook op een lager pitje. Zijn vooral op stal aan het zoeken naar wat de fijnste plek is voor madam om te staan en waar ze het minste stress heeft

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 17:58

Lastig Amber_anne. Konden ze maar vertellen wat ze mankeren ...

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 18:07

Lieser: hopelijk vind je iets dat niet te erg is.

Amber_anne: oei last van maagzweren. Dat is vervelend

Hier aan het trainen voor onze eerste wedstrijd dit seizoen eind maart. Maar hebben ondertussen ook al wat wandelingen op zitten. Ook heb ik op neckrope gereden voor de eerste keer en was best wel leuk!

Hier wat foto’s.
Afbeelding
Eerste wandeling met haar zoon die (bijna) 4 is.

Afbeelding
Aan zee zondag geweest. Mira is verstop achter de linkse schimmel. Je ziet beetje haar hoofd.

Afbeelding
Uitstappen na een ritje

Afbeelding
En moeder en zoon samen op de paddoc

Nova doet het ook heel goed! Sinds ze op haar nieuwe plekje staat is ze echt al veranderd. Vind ik heel fijn! We hebben al eens aan de hand klein beetje gaan wandelen maar voor de rest mag ze gewoon opgroeien.
Afbeelding

Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:03

Afspraak met de da staat, komende dinsdag worden de hals en rug op de foto gezet. Ik weet nog niet waar ik op hoop. Dat ze niks vinden (maar wat is er dán?) of dat ze toch iets van KS blijkt te hebben en ik ermee ben blijven doorrijden |( .

Ik kreeg de tip om Ellen Kral te vragen naar mijn paard te kijken. Heeft iemand hier ervaring met haar?

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:02

Ik wil ook wel eens proberen mee te doen, als nieuwe bokker.. :+

Mijn naam is Eva, woon in België en heb ondertussen al 4 jaar mijn eigen merrie, Lady TipTop Irene S. (Bijnaam: Fladdie). Zij is echt mijn hearthorse. <3

Lady is een Negro x Krack C merrie, met het nodige karakter.. :Y) Maar ze is ook heel erg lief. Ik heb haar gekocht van iemand die volgens haar teveel paarden had en keuzes moest maken.. Ze wou liever met haar springpaard verder, dan met het vosse dressuurpaardje. Achteraf gebleken was dat dus een handelaar.. Dus voor mijn lieve merrie is er al de nodige stress geweest in haar nog jonge leventje toen. :(

We hebben al heel wat meegemaakt in die 4 jaren. Ze viel heel veel, met als gevolg wondes op de ellebogen, kogels,.. Achteraf na veel onderzoeken gebleken dat ze narcolepsie heeft. Dus beslist om haar 24/7 buiten te zetten met een maatje. Ze doet het erg goed.

Ze wordt op 6 juni 9 jaar, maar qua rijden hebben zijn we dus heel vaak onderbroken geweest door haar wondes, abcessen,.. waardoor ze vaak maanden rust moest hebben. Ze is nu (hout vasthouden) al een halfjaar dik oké, en na de osteo behandeling zaterdag gaan we alles weer opnemen. Ze is heel slim en braaf onder het zadel, maar technisch is ze niet gemakkelijk te rijden, althans voor mij.. Zelfreflectie is belangrijk, maar ondanks ik absoluut geen beginner ben, heb ik met haar heel veel hulp nodig van mijn lesgever. Maar als we ermee geholpen zijn, is dat ook helemaal oké.. niet? :Y) Door de moeilijkheidsgraad soms ook wel gevolg van frustratie en echt de zin verloren om te rijden.. Maar ik heb de drive weer gevonden, hopelijk kan ik die volhouden!

Ze is heel erg éénkennig en steunt heel erg op mij, maar ze is ontzettend lief. Met alle problematiek die ik met haar gehad heb de afgelopen jaren, ben ik er zeker van dat er andere eigenaren geweest zouden zijn die het al hadden opgegeven, dus ik ben heel dankbaar dat ze bij mij is, en dat zal ze ook altijd blijven.

Ik ga niet meteen maand doelen stellen, maar misschien wel al voor een halfjaar.
Doelen voor tegen eind juni?
- Consequent trainen (rijden) en mijn zin in het rijden behouden!
- Thuis een simpel niveau 0 proefje kunnen doorrijden
- Samen wat meer kennis opdoen in het grondwerk
- Ervoor zorgen dat ze weer wat bespierder wordt!
- Vooral gezond blijven (vooral de merrie dan :+ )

Hier nog een kiekje van mij en mijn lieve vriendin. Als er vragen zijn, shoot! :)

Afbeelding

Afbeelding

Nog een side note:
Daarnaast rij ik van mijn vriendin ook nog haar grote ruin van 15 jaar. Hij was bij de vorige eigenaar is Nederland Z1 gereden, dus hij kent al het een en ander. Leuk voor mij om met hem dus bij te leren! Met hem doe ik ook wedstrijdjes.. Vorig seizoen was ik eeuwig 2e, maar laten we hopen dat het dit jaar een keer nét wat beter is om een bekertje mee naar huis te nemen. :') Zijn naam is Elroy en hij is echt de typische luie, lieve, vriendelijke loebas. <3

Mijn doel met hem is om dit jaar een niveau hoger te trainen thuis en indien het zich toelaat te starten. :D

Hieronder een kiekje van vorig seizoen!

Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 17:58

Wat een schattig hoofd heeft ze

Kun je rijden met narcolepsie? En waarom had je de keuze gemaakt om haar 24/7 buiten te zetten met die ziekte, zodat ze zich niet kan bezeren aan de stal of een andere reden?

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:36

Wat een leukerd. Hier ook van België. Van waar ben je?

Hier heeft Mira een hele wonde in haar oor. Geen idee hoe ze daar aan komt. En het schoonmaken is een hel. Blijft ook echt heel rood zitten. Ik hou het in de gaten anders laat ik toch eens DA komen.

Afbeelding
Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:54

Lieser schreef:
Hoe is het met iedereen?
Het lijkt erop dat wij toch een medisch traject in gaan met onze merrie. Ze was zaterdag en gisteren zo aan het bokken en staken, dat ik denk dat er toch ergens (nek of rug) iets klem zit. Het is een merrie die je echt wel uitprobeert als je iets wilt, maar ook eentje die zich 'overgeeft' als ze merkt dat ze er niet onderuit komt. En dan vrolijk briesend aan het werk gaat. Maar dat punt bereikte ik de afgelopen dagen niet met haar |(. Even geen rij-doelen voor de komende weken dus.

Aahh wat jammer :( Sterkte en konden ze maar praten op zulke momenten :(:)

Amber_anne schreef:
Sterkte! Hoop dat er iets uitkomt uit de onderzoeken wat goed te behandelen is

Ik heb net maagzweer medicatie opgehaald dus bij ons staat alles ook op een lager pitje. Zijn vooral op stal aan het zoeken naar wat de fijnste plek is voor madam om te staan en waar ze het minste stress heeft

Maagzweren, ook al zo iets waar je maar moeilijk achter komt wat nou de oorzaak ervan is.. Ook jij veel sterkte en hopelijk vinden jullie je plek :j

Welkom Evesz :D Leuke merrie heb je :j

@AnsoDM: Heeft ze niet ergens tegenaan staan schuren? Bij mij hebben er een paar wat kale plekken omdat ze zo hard aan het verharen zijn, dat ze er veel kriebels van hebben :(

Hier staat alles eigenlijk op een laag pitje. Vorige week maandag te horen gekregen dat ik een ander plekje moet gaan zoeken voor de paarden. De verhuurders gaan iets heel anders met de grond doen, waarin paarden niet meer passen. Gelukkig heb ik al snel wat gevonden. Vandaag het contract getekend en ik kan er vanaf 1 april op *\o/* Gaat nog een flinke verhuizing worden :=
Afgelopen zaterdag nog met Pablo een poging gedaan om te rijden. Maar ik zat er net op, was nog niet eens gaan stappen en voor ik het wist gingen we weer met mach3 door de baan := Hij is gewoon zo gevoelig.. Wist waarschijnlijk even niet wat hij met mij aan moest... Nadat hij na 2 rondes tot stilstand kwam, bleef hij nog vrij lang gespannen en toen uiteindelijk hij een rondje ontspannen was en begon te proesten, even afgestapt, beloond, rondje aan de hand gelopen en toch weer even opgestapt. Dit ging goed en na een klein beetje spanning, volgde al snel de ontspanning en heb ik wat oefeningetjes in stap gedaan. Daarna afgestapt en het was goed voor dan.

Met Friesje (Diablo) heb ik gisteren nog wel les gereden. Hoewel ik hem best wel onrustig vond, was de instructeur wel tevreden.. Maar die onrust komt dan ook bij mij vandaan, want mijn hoofd is echt ontploft deze week %)
Maar goed.. eerst een weekje op vakantie en daarna maar zien hoe we de verhuizing gaan inplannen :\