Jennyj01 schreef:
Laat je niet afschrikken. Met elk paard ben je van de eerste tot laatste dag in een leerproces. Zelf heb ik meerder volbloeden gereden en omgeschoold tot fijn recreatie paard. Het zijn slimme en hard werkende dieren. Ze houden van werken en eten. Gewoon lekker een beetje gaan rijden dan zal je zien dat het allemaal best snel gaat.
Dit diertje heeft pas 2 keer gekoerst. Blijkbaar heeft het niet het talent of mentaliteit om daar goed in te worden. Dat betekend niet dat je als paard niet iets anders kan worden.
Hou het simpel. Niet te veel aan die mond willen zitten en lekker aan de basis gangen en overgangen werken.
Wel zou ik even de chip met het paspoort laten vergelijken.
Er is al veel gezegd, maar dit is een van de meest belangrijke tips die hier gegeven zijn imo. Als er één ding is dat je goed moet onthouden, is dat bij een renpaard geldt meer contact = meer snelheid. Het zijn bijzonder goede paarden om mensen te leren niet teveel aan de mond te zitten, en hier kun je heel erg je voordeel mee doen in het omscholen: als je het goed doet, heb je uiteindelijk een paard met een boterzachte mond.

Ik zou je dan ook aanraden, TS, om je een beetje in te lezen hoe renpaarden gereden worden. Jouw paard komt bij een grote Ierse trainer vandaan, als je op Youtube of andere socials zijn naam opzoekt, vind je genoeg beeldmateriaal om je een idee te geven van wat jouw paard gezien heeft daar en hoe haar dagelijks leven eruitzag.
Verder zijn er een aantal dingen voorbij gekomen die niet per se kloppen: het trainingsregime voor een minder goed paard verschilt in de regel helemaal niet zoveel van die van een goed paard. Wat je weleens ziet is dat ze vaker koersen, maar ze worden niet tot uitputting getraind. Dat zou immers ook een beetje contraproductief zijn, want een oververmoeid paard, wint überhaupt geen races en het verhoogt het risico op blessures.
Ik weet ook niet of je paard zo gewend is aan buitenritten. Cullentra House, waar ze getraind is, is echt een trainingsfaciliteit zonder bos o.i.d. vlakbij. Het ligt midden tussen de weilanden. Wellicht dat ze wat kilometers over de weg heeft afgelegd, want veel national hunttrainers doen veel werk over de weg om conditie op te bouwen voordat ze weer gaan galopperen, maar dat kan ik je niet met zekerheid zeggen, want ik ken haar trainer niet goed genoeg.
Ik zou je ook niet teveel focussen op het landensuffix van je paard. Er lijkt momenteel een beetje een sentiment te zijn in Nederland dat "Franse volbloeden" makkelijker zouden zijn dan "Engelse" of "Ierse." Het enige wat dat suffix aangeeft is waar het dier geboren is, verder niks. Het verschil zit hem meer in de tak (vlakkebaan of National Hunt) en bij de vlakkebaan, de afstand: veel sprinters zijn van nature wat scherper en highly strung dan paarden voor over de langere afstanden. Je wilt bij die laatste juist dat ze uit kunnen schakelen zodat ze niet al hun energie aan het begin van hun races verspillen. Jouw merrie is echt puur National Hunt gefokt, dus die zal van nature wat nuchterder zijn dan die van mij bijvoorbeeld.

Tot slot zou ik je aanraden om een goede fysio te zoeken. Je zult op filmpjes van achter de schermen zien dat renpaarden vooral hun eigen houding kiezen, wat inhoudt dat ze meestal kiezen voor de makkelijkste houding, en niet voor de houding die ze uiteindelijk heel houdt. Met gerichte oefeningen om het lichaam soepeler te maken icm fysio kan dat echter al heel snel verbeteren en de meeste zijn ook niet zo heel moeilijk nageeflijk te rijden: met een licht, ontspannen contact en handen laag (al dan niet gewoon
op de schoft) zoeken de meeste al snel je hand op en voel je ze ook hun buikspieren aanspreken.
En heel veel succes bij de DA vandaag! Mocht je wat meer info willen, mag je altijd een PB sturen.

Omscholen is geen hogere wiskunde, maar er zijn wel wat dingen waar je rekening mee moet houden en wat handigheden die je moet hebben.