Ex renpaard (2 races gelopen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SeaTheStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:10

Sjettaaa schreef:
Ik ga zo al jullie reacties lezen…. Maaaaar…. Ze is helemaal goed gekeurd! Moet wat spieren etc opbouwen. Maar voor de recreatie helemaal goed. Rug waren geen zorgen over. Van de benen voor de zekerheid foto’s laten maken en perfect.

We gaan samen kijken wat de toekomst ons brengt
Fijn! Heel veel succes en plezier! :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:11

Wat een super nieuws, proficiat!

En nu fijn aan jullie avontuur samen beginnen. :)

0000

Re: Ex renpaard (2 races gelopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:15

Wat een fijne update en wat fijn voor haar dat jullie het avontuur aangaan en ze een kans geven. Gaat vast en zeker goedkomen!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:19

Wat fijn, en lekker de tijd nemen, paard boft met jullie hoor

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:25

Wat een fijn bericht! Ik zie dagelijks volbloeden aan het werk en ik vind het toppaarden!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:27

Fijn dat hij is goed gekeurd.

Nu fijn verder, hoop dat hij de juiste match voor jullie

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:29

SeaTheStars schreef:
Jennyj01 schreef:

Laat je niet afschrikken. Met elk paard ben je van de eerste tot laatste dag in een leerproces. Zelf heb ik meerder volbloeden gereden en omgeschoold tot fijn recreatie paard. Het zijn slimme en hard werkende dieren. Ze houden van werken en eten. Gewoon lekker een beetje gaan rijden dan zal je zien dat het allemaal best snel gaat.
Dit diertje heeft pas 2 keer gekoerst. Blijkbaar heeft het niet het talent of mentaliteit om daar goed in te worden. Dat betekend niet dat je als paard niet iets anders kan worden.
Hou het simpel. Niet te veel aan die mond willen zitten en lekker aan de basis gangen en overgangen werken.
Wel zou ik even de chip met het paspoort laten vergelijken.
Er is al veel gezegd, maar dit is een van de meest belangrijke tips die hier gegeven zijn imo. Als er één ding is dat je goed moet onthouden, is dat bij een renpaard geldt meer contact = meer snelheid. Het zijn bijzonder goede paarden om mensen te leren niet teveel aan de mond te zitten, en hier kun je heel erg je voordeel mee doen in het omscholen: als je het goed doet, heb je uiteindelijk een paard met een boterzachte mond. :) Ik zou je dan ook aanraden, TS, om je een beetje in te lezen hoe renpaarden gereden worden. Jouw paard komt bij een grote Ierse trainer vandaan, als je op Youtube of andere socials zijn naam opzoekt, vind je genoeg beeldmateriaal om je een idee te geven van wat jouw paard gezien heeft daar en hoe haar dagelijks leven eruitzag.

Verder zijn er een aantal dingen voorbij gekomen die niet per se kloppen: het trainingsregime voor een minder goed paard verschilt in de regel helemaal niet zoveel van die van een goed paard. Wat je weleens ziet is dat ze vaker koersen, maar ze worden niet tot uitputting getraind. Dat zou immers ook een beetje contraproductief zijn, want een oververmoeid paard, wint überhaupt geen races en het verhoogt het risico op blessures.

Ik weet ook niet of je paard zo gewend is aan buitenritten. Cullentra House, waar ze getraind is, is echt een trainingsfaciliteit zonder bos o.i.d. vlakbij. Het ligt midden tussen de weilanden. Wellicht dat ze wat kilometers over de weg heeft afgelegd, want veel national hunttrainers doen veel werk over de weg om conditie op te bouwen voordat ze weer gaan galopperen, maar dat kan ik je niet met zekerheid zeggen, want ik ken haar trainer niet goed genoeg.

Ik zou je ook niet teveel focussen op het landensuffix van je paard. Er lijkt momenteel een beetje een sentiment te zijn in Nederland dat "Franse volbloeden" makkelijker zouden zijn dan "Engelse" of "Ierse." Het enige wat dat suffix aangeeft is waar het dier geboren is, verder niks. Het verschil zit hem meer in de tak (vlakkebaan of National Hunt) en bij de vlakkebaan, de afstand: veel sprinters zijn van nature wat scherper en highly strung dan paarden voor over de langere afstanden. Je wilt bij die laatste juist dat ze uit kunnen schakelen zodat ze niet al hun energie aan het begin van hun races verspillen. Jouw merrie is echt puur National Hunt gefokt, dus die zal van nature wat nuchterder zijn dan die van mij bijvoorbeeld. :)

Tot slot zou ik je aanraden om een goede fysio te zoeken. Je zult op filmpjes van achter de schermen zien dat renpaarden vooral hun eigen houding kiezen, wat inhoudt dat ze meestal kiezen voor de makkelijkste houding, en niet voor de houding die ze uiteindelijk heel houdt. Met gerichte oefeningen om het lichaam soepeler te maken icm fysio kan dat echter al heel snel verbeteren en de meeste zijn ook niet zo heel moeilijk nageeflijk te rijden: met een licht, ontspannen contact en handen laag (al dan niet gewoon op de schoft) zoeken de meeste al snel je hand op en voel je ze ook hun buikspieren aanspreken.

En heel veel succes bij de DA vandaag! Mocht je wat meer info willen, mag je altijd een PB sturen. :) Omscholen is geen hogere wiskunde, maar er zijn wel wat dingen waar je rekening mee moet houden en wat handigheden die je moet hebben.

Hier kan ik mij alleen maar bij aansluiten. Ik heb heel wat volbloeden onder mijn kont gehad en ook heel wat omgeschoold. En ondanks wat vele denken zijn heel veel volbloeden juist goed op de röntgen. https://www.youtube.com/watch?v=ZevA06CiLzg
Een filmpje van bij Gordon op stal zodat je een idee hebt hoe het daar in de training gaat.
Wat denk ik direct op valt is dat ze daar alles in groepen doen. Dit gebeurd eigenlijk op de meeste National Hunt stallen sowieso. Alleen dingen doen kan ze dus best spannend vinden. Bij Gordon kennen ze het rijden in de bak wel, maar niet zoals wij het kennen. Echter is het wel zo dat ze het heel snel onder de knie krijgen. Ik heb vorig jaar ook een volbloed rechtstreeks van de baan zo naar een beginner verkocht een 3 jarig merrietje. Daar wist ik vooraf van dat het een heel lief en braaf dier was en ze paste 100% bij de nieuwe eigenaresse. Doorgaans is het zo dat als ze drukker worden en je zit er dan met een smile op dat het geen problemen geeft is mijn ervaring. Ben je juist iemand die daar bang van wordt dan is het doorgaans geen match.

Paar voorbeeldjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 14:42

Tof bericht hierboven. Zo krijg je een heel ander beeld van renpaarden hun trainingen.
TS ik ben blij voor jullie dat ze goedgekeurd is, nu fijn aan de weg timmeren naar een mooie band met elkaar.
Ik heb dan geen volbloed maar heb een heel gevoelig paard, zou nooit meer iets anders willen, niet altijd makkelijk, maar zo fijn als je een paard hebt dat met je meedenkt. Mijn dochter heeft nu een paard en dat is ondanks hij ook maar weinig hulp nodig heeft onder zadel, echt heel drammerig kan zijn in de omgang in de weide.

Ik kan er maar moeililjk aan wennen. Geef mij maar een gevoelig paard, leer je veel van. Vooral je kalmte te bewaren, die red je van als het de minder goede kant uitgaat.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:25

sterregoud schreef:
Sjettaaa schreef:
Ik ga zo al jullie reacties lezen…. Maaaaar…. Ze is helemaal goed gekeurd! Moet wat spieren etc opbouwen. Maar voor de recreatie helemaal goed. Rug waren geen zorgen over. Van de benen voor de zekerheid foto’s laten maken en perfect.

Wauw !!! *\o/* *\o/*

Wat fijn, wel geluk saampjes,

Gefeliciteerd

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:29

Gefeliciteerd en succes ermee. In ieder geval van de mond afblijven wat in de voorgaande posts ook al gemeld is.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 15:33

Gave update!

Laat je nog weten hoe het met jullie gaat?

Ik gun jullie uiteraard lang plezier van en met elkaar.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 16:14

Wat ook soms fijn is in de begin periode zijn manege lessen rijden. Inderdaad in een groepje. Dan kunnen ze een beetje afkijken bij de buren.

Hou het in het begin simpel. Basis werk. Van racepaard naar rijpaard bespiering kost tijd. Trek hier minstens 3 tot6 maanden voor uit. Wanneer de basis goed is gaat de rest vanzelf.

aliida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 17:20

Wat fijn dat ze is goedgekeurd, veel geluk samen! <3

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 19:24

Gefeliciteerd met het resultaat van de keuring. Veel plezier met het paard.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:29

Als je weet waar ze getraind werd in Ierland, is het dan geen idee om eens een mailtje naar hun te sturen om te vragen hoe je de training het beste voortzet? Ik heb mijn Draver zelf getraind, hij kon wel alle gangen al (galop alleen heel hard), maar dressuurmatig kon hij weinig. Ik vind het echt een heel fijn paard om te trainen, voor mij persoonlijk het makkelijkste en braafste paard waar ik op gereden heb. Maar je moet ermee om kunnen gaan, ze willen alles goed doen. Wat dus betekent dat als er iets niet wil lukken, ze ook wel in de stress kunnen raken. Dan is het echt even iets anders doen en we zien dat morgen wel weer, wat niet lukte. Als je dan doorgaat, wordt hij heel zenuwachtig en gaat hij rennen. Rennen is zijn antwoord op het niet weten. Wat ook logisch is, want dat is natuurlijk wat hij jaren lang gedaan heeft. Maar echt geweldig karakter. Ik hoop dat jij ook nog veel plezier van jouw paard gaat hebben!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:40

Opzoek naar een zeer braaf paard en kom je met een paard thuis wat je niet kunt rijden en waar pas na aankoop gekeurd word..... internet staat er vol mee

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:06

Lekker bietenpulp geven, ook goed om de maag te beschermen en wat aan te komen en 24 / 7 goed hooi!
Niet veel bix, en vitamines en mineralen brokjes.
Goed dat jullie de tijd nemen en toch hebben laten keuren.
90% van alle racepaarden hebben maagzweren, dus wees daar alert op.

Veel geluk en gezondheid gewenst.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:42

Wat een geweldig nieuws *\o/* ! Ik wens jullie veel geluk en plezier !!

SeaTheStars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 01:20

Texas02 schreef:
Als je weet waar ze getraind werd in Ierland, is het dan geen idee om eens een mailtje naar hun te sturen om te vragen hoe je de training het beste voortzet? Ik heb mijn Draver zelf getraind, hij kon wel alle gangen al (galop alleen heel hard), maar dressuurmatig kon hij weinig. Ik vind het echt een heel fijn paard om te trainen, voor mij persoonlijk het makkelijkste en braafste paard waar ik op gereden heb. Maar je moet ermee om kunnen gaan, ze willen alles goed doen. Wat dus betekent dat als er iets niet wil lukken, ze ook wel in de stress kunnen raken. Dan is het echt even iets anders doen en we zien dat morgen wel weer, wat niet lukte. Als je dan doorgaat, wordt hij heel zenuwachtig en gaat hij rennen. Rennen is zijn antwoord op het niet weten. Wat ook logisch is, want dat is natuurlijk wat hij jaren lang gedaan heeft. Maar echt geweldig karakter. Ik hoop dat jij ook nog veel plezier van jouw paard gaat hebben!
Eerlijk gezegd zou ik dat niet doen. Het omscholen van renpaarden is niet iets waar renpaardentrainers zich doorgaans mee bezighouden en ze zitten er ook niet echt op te wachten dat mensen aan hun gaan vragen wat ze nu met hun paard moeten doen. Je kunt dan beter contact opnemen met omscholingscentra, maar die gaan je ook niet meer kunnen vertellen dan de mensen met ervaring die in dit topic gereageerd hebben.

Iedereen heeft zo z’n eigen aanpak wat betreft omscholen, dus om het voor jezelf overzichtelijk te houden, TS, zou ik niet Jan en alleman gaan contacteren. Maak een begin, kijk hoe het gaat en als je ergens tegenaan loopt, kun je ook gerichter advies vragen.

Ik zou een draver ook niet een-op-een vergelijken met een EV overigens.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 03:15

StalNollie schreef:
Opzoek naar een zeer braaf paard en kom je met een paard thuis wat je niet kunt rijden en waar pas na aankoop gekeurd word..... internet staat er vol mee

Wat een onprettige reactie, iedereen maakt fouten maar dit verhaal heeft zeker een positief kantje. Misschien niet alles over een kam scheren?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 07:22

Zou leuk zijn als je er een volg topic van maakt TS.

Dat je onverstandige keuzes gemaakt hebt moge duidelijk zijn. Dus nu dan maar de juiste hulp zoeken in begeleiding, want as de dochter een beginner is zoals je zegt, is dit echt geen goede combi. Groene paarden zijn super, als je weet waar je mee bezig bent.
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 28-11-24 07:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 07:29

Hoi Ts, wat fijn van een positieve uitkomst.

Vanuit mij ook de vraag of je hier wellicht een volg topic van wil maken? Ben gewoon heel benieuwd om jullie vooruitgang te volgen.

In alle gevallen veel succes samen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:39

Een vervolg topic zou ik ook leuk vinden. Ik hoop nl oprecht dat jullie samen een leuke combinatie gaan worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 09:24

Sjettaaa schreef:

Dat is fijn, is er ook naar het gebit en eventuele maagzweren gekeken?

Heel veel succes samen in de toekomst.

Sjettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 10:11

StalNollie schreef:

Bedankt voor je fijne reactie. Ergens heb je zeker een punt, maar het is nu eenmaal zo gegaan.
Ik heb wat jaren niet gereden, maar heb wel ervaring met jonge paarden. Zowel onder het zadel als ernaast. Verder heb ik van vroeger uit altijd arabieren gereden die ik ook niet in de mond moest zitten. Met wat begeleiding zal dit vast goed komen.