Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:55

Ik denk dat als je zo veel eisen stelt je gewoon beter een andere hobby kan gaan zoeken. Scheelt een hoop ergenis, slapeloze nachten en is beter voor je portomonaie!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stoppen met paarden vanwege geen geschikte stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:59

Als 8 uur fatsoenlijk buiten veel eisen zijn ja dan is een andere hobby een heel goed idee :j

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:13

Ik twijfel heel erg wat te doen, mocht mijn oudje (20jaar) er niet meer is.
Paardrijden kan ik zeker niet meer vanwege lichaam, dus een nieuw paard/pony wordt ook een grasmaaier.
Maar wil ik dan op zoek naar een merrie en er een goed veulen uit proberen te fokken? Of juist een veulen wat meer te rijden is door de gemiddelde ruiter.
Maar de dierenarts die redelijk in de buurt zat is overgenomen door een keten van dierenartsen en nu doen ze geen paarden meer. Even een dierenarts laten komen duurt bijna een uur.
Ik heb dan wel het geluk dat ik bij een boer sta, wat tegenover ons huis is.
Sta er alleen, en mijn paarden staan alleen in de winter 's nachts op stal.
Overdag staan ze buiten en hebben er paddock en wei tot hun beschikking.
Wei is op klei, dus ik ben daar een zuinig op in verband met vertrappen of dat de paarden zelf moeten vechten om hun benen uit de modder te trekken.
Sinds kort hebben ze ook een hele kant van de koeienloopstal tot hun beschikking. De boer heeft namelijk geen koeien meer en een gedeelte van zijn land verkocht.
Binnen en buiten staan op verschillende plekken hooi, en het water staat ook zo dat ze moeten lopen.
Omdat ik alles zelf doe is mijn stalgeld ook niet hoog.
Maar moet nu wel zelf gaan zorgen voor stro/ vlas/ hooi.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-24 23:42

Wat verdrietig om te lezen dat ik niet de enige ben die in deze situatie zit of hierover nadenkt.

Als we een huis konden betalen met ruimte voor paarden hadden we dat zeker gedaan, helaas moeten we realistisch zijn en zit dat er voor ons niet in. Ook verhuizen naar een andere regio is voor ons geen reële optie. Ik heb ook partner die niet alles opzij kan en wil zetten voor mijn hobby wat ik helemaal begrijp.

Verder besef ik me ook dat er in dit land steeds minder ruimte is om dieren te houden, de wolf in de toekomst waarschijnlijk steeds meer een ding gaat worden en dat het door alle prijsstijgingen ook steeds lastiger gaat worden. Ik denk dat ik daarom voor nu mijn zoektocht helaas ga stoppen en nog eens overdenken of een verzorgpaard misschien toch een optie is (ik hoef niet te rijden).

Maar mijn conclusie blijft dat ik het echt heel triest en verdrietig vind dat genieten van en met deze mooie dieren steeds moeilijker lijkt te worden door voornamelijk stallingsdillema's.

Dank voor al jullie input en blijf vooral reageren. Wie weet komen er dingen voorbij waar ik of andere bokkers nog wat aan hebben.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:17

Veronica2 schreef:
Daarnaast zijn er ook nog verschillende manieren om naar de kosten te kijken, door veel buiten slijt je paddock sneller en ik weet niet wat duurder is, paddocks herstellen/ eb-vloed maken of een extra baaltje stro voor op stal.

Je paddock slijt sneller ? is dat serieus een 'excuus' om paarden binnen te houden ?
naar mijn idee is een paddock juist om je dieren nog naar buiten te kunnen doen als het land niet bruikbaar is of als ze er om wat voor reden dan ook niet op kunnen.
Om hun benen te kunnen strekken/ rollen/ bokken

Mijn dieren staan gelukkig aan huis als ik dit alles zo lees, en staan zo lang mogelijk buiten tussen zonsopgang - ondergang en heb nooit last van mok e.d. en ja een natte (waterdichte) deken of vacht hebben ze soms wel maar ze zijn ook niet van suiker.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:22

Uiteindelijk zijn er meerdere wegen naar Rome en zal bokt nooit op 1 lijn liggen qua management.
Ieders eigen keuze en ook om te stoppen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:28

Nee voor mij ook geen paard meer mocht ze overlijden.
Hiervoor op 2 verschillende pensionstalling gehad en nu in eigen beheer.
De pensionstalling gingen beide echt wel achteruit.
Al kwamen ze bij beide wel veel buiten.

Nu in eigen beheer samen met een vriendin en haar paard. Eerlijk ik vind het zwaar, vooral lichamelijk. Top al jaren met rug problemen.

Maar ondanks het zwaar is, liever dit waar we alles zelf bepalen.
Gewoon lekker buiten/binnen wanneer wij willen.

Mijn paardje gingen nooit liggen als het buiten te nat was. Maar er wel eentje is die het echt nodig heeft om plat te slapen. Wel een ruime schuilstal, maar enkel met stenen.
Maar bij enorm slecht weer opeens niet meer naar binnen mochten. Want dan moesten ze stallen mesten. Zelf doen wilde ze niet hebben.

En nee ik zal nadat ze er niet meer is, niet meer gaan rijden. Hoe leuk ik het ook vind, mijn rug kan fanatiek niet meer aan. Zeker met kou en regen niet meer.
Ze staat nu met een onherstelbare blessure, maar oogt nu pijnvrij en blij. Ze mag nog lekker grasmaaier zijn.

Ondanks we voor 24/7 buiten zijn. Wel met ruime plek voor beide om (apart) lekker droog en zacht te kunnen liggen. Maar staan nu met de nacht verplicht op stal omdat het voor haar beter is, en doet het beter.
Maar hier gelukkig (nog) geen wolven

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 07:54

Toen ik vorig jaar mijn draver merrie moest laten gaan was ik zeker dat ik weer een paardje wilde. Ook was ik redelijk overtuigd dat ik dan terug wilde naar dezelfde pensionstal, ik stond daar immers al 12 jaar met 2 paardjes.
24/7 merrie kudde schuilstallen en prima hooi. En ook de mensen kudde was mij ook heel lief.
Maar dingen veranderen. De nieuwe jaarling die ik uit koos paste helemaal niet op die pensionstal, de mensen kudde en regels veranderde en zo moesten wij er ook aan geloven om de zoektocht te maken. Dat resulteert wel in meer km maken en zeker stukken meer kosten qua stalling. Beleid is allemaal nu naar tevredenheid. Kan 24/7 buiten en ook even de staldeur dicht als dit wenselijk is( bij ziek en zeer). Hij past zich prima aan in de kudde en ik ga ook langzaam wennen aan de nieuwe situatie. Maar ik weet niet of ik weer dezelfde keuze had gemaakt als ik dit op voorhand wist

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 08:51

Aan huis moet je ook maar net kunnen, qua geld. Dat is in de regio waar wij wonen niet te betalen. Plus als je dan de paarden weg doet heb je een heleboel land over. Wat ga je daar dan mee doen? Wij hebben ook wel eens gekeken naar een plek, maar het werk wat je er dan bij krijgt trekt me niet. Dan biedt pension toch ook wel voordelen.

Wat ook een optie is, als je het dicht bij huis niet kan vinden is de paarden verder weg zetten. Ook niet ideaal, maar is ook iets wat je kan overwegen. Een bredere cirkel waarin je op zoek gaat naar een geschikte stal. Wij hebben vaker vakantie gevierd in de Achterhoek, ook met paard mee. Daar zijn veel stallen te vinden was onze ervaring destijds. Maar wellicht heb je daar ook al.naar gekeken ts.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 08:56

Ik ging zelf verhuizen en ik stond op een fijne stal. Maar de afstand zou 45min zonder file worden en dat werd mij echt teveel, daar ging ik bijna aan onderdoor.
Ontzettend geluk gehad dat ik een andere plek heb gevonden dicht bij huis die eigenlijk nog zelfs wat beter is dan wat ik al had, maar ik had ook al bedacht mijn paard anders te verhuizen naar een huisje waar hij wel de huisvesting zou krijgen waar hij blij van werd.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 08:58

Ik heb altijd gezegd; nooit meer een nieuw paard. Daar blijf ik bij.
Hier in de regio is het dramatisch met stallen en voldoende buiten. Ik heb door te snelle keuzes en pech helaas ook teveel verhuizingen gehad met hem.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:03

Ik heb ook altijd gezegd nooit zonder (eigen) paard te willen, maar ben daar toch op terug gekomen.
Wellicht zijn mijn eisen te hoog (24/7 buiten, droge eet- en ligplekken, schuilstal en onbeperkt ruwvoer), maar ik word er ongelukkig van als ik mijn paard dat niet minimaal kan aanbieden.

Na lang zoeken staan we inmiddels op de perfecte plek en voor minder zou ik het niet doen.
Ik zou op deze plek kunnen blijven staan, maar ja, heb je de garantie dat zij 20+ jaar dit blijven aanbieden?
De opkomst van de wolf en bv. ook enorm stijgende prijzen van (ruw)voer doen me ook afvragen of ik dat nog 20+ jaar leuk vindt.

Ik heb het geluk dat veel stalgenoten al hebben aangeboden, als je eigen paard niet meer is mag je altijd met de mijne werken.

En daarnaast denk ik dat ik veel trainplezier ook kan vinden in honden. Want die band die je met paarden hebt, kan je natuurlijk ook met andere dieren vinden. En die mindset is voor mij eigenlijk doorslaggevend geweest.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:01

Sinds 1995 paarden in eigen beheer, steeds weides kunnen huren op lange termijn, nog steeds zo, als heb ik een beetje eigen grond. Mok hebben mijn paarden niet, staan steeds buiten, hebben een schuilstal die droog is met vlasbedekking erin. Die moet ik eens in het jaar bijvullen, de stal blijft op de zomer na altijd proper.

Ik geef hooi in de stal(len), ik doe moeite voor goed voer, rij ik als ik kan 45 km voor het voer. Dekens gebruik ik, maar één paard vindt het niet zo fijn, als het echt koud is met flinke wind en regen, doe ik ze om. Hooi onbeperkt, ik heb een paard verloren op 24 jarige leeftijd aan koliek in 2012, eentje verkocht in 2008 en eentje ter adoptie weggeschonken, voor de rest gaat het redelijk goed, onze paarden zijn nu 18 en 21 jaar. Mijn eigen paarden steeds van veulen gehad, die van mijn man en dochter zijn op latere leeftijd bij ons komen wonen. Maar na deze twee denk ik dat het voor mij voorbij is.

Ik geniet volop van mijn senioren en hoop dat ze nog wat jaren bij ons blijven in goede gezondheid, maar het is mooi geweest, wil graag wat meer vrijheid zonder de zorgen of de paarden er goed bij staan.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:27

Mijn haflingervriendje is afgelopen februari ingeslapen. Vanaf 2002 op verschillende stallingen gestaan. Begonnen met 75 gulden all-in, bij een boer die het gezellig vond dat er wat volk op het erf was. Belachelijk goedkoop natuurlijk. Dat was redelijk oké, een grote schuilstal en fulltime buiten, maar wel veel modder voor de stal en mest in de stal. Daarna 14 jaar op een stalling gestaan waar het 75, en uiteindelijk 90 euro kostte, excl hooi/vlas. Hier was het veel zelf doen, maar daardoor veel weidegang en verder waren veel wensen in te willigen (zowel van mij als van stalgenoten). Helaas verhuisde ik, dus paard moest mee. Kwam toen hij een stalling vlakbij, waar 24/7 buiten met schuilstal werd beloofd. Dit was ook zo, maar wel op een mini postzegel waardoor mijn artrose paard erg stijf werd. Weer verhuisd, ook door de onderlinge communicatie. Toen nog 1,5 jaar gestaan bij een 24/7 buiten plek, waar mijn paard weer paard kon zijn. In de wintermaanden meestal met schuilplek, maar de rangorde was zo dat mijn paard daar geen gebruik van kon maken. Erg veel modder ook, dus ook daar zorgen gehad als ik in bed lag…. Afgelopen februari dus ingeslapen en echt, het geeft rust en ruimte.

Op dit moment nog geen behoefte aan een eigen paard. De zorgen kunnen me gestolen worden, met een dochter van 1,5 weet ik niet wanneer ik ernaartoe zou moeten en ik heb geen stallingen in de omgeving waar ik een toekomstig paard echt fijn zou kunnen plaatsen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:35

Ondanks dat ik op het moment gelukkig op een perfecte stal stal, snap ik je gevoel heel goed ts.
Ik was zelf niet op de hoogte van het stallendrama voordat ik mijn huidige merrie kocht. Natuurlijk had ik plek op een goede stal geregeld toen ik haar kocht, maar soms lopen dingen niet zoals je wilt. Als ik wist watvoor rollercoaster dat zou gaan worden m.b.t. stalling, had ik iets langer nagedacht over de koop.

Mocht ik onverhoopt weer op zoek moeten gaan naar stalling en niets kunnen vinden (ook hier is alles vol, verkocht, gestopt of niet goed) dan gaan ze op de weide. Gelukkig heb ik wel een paar adressen waar ze in opfok / rusthuis verband kunnen leven. Ik kan dan niet rijden of uberhaupt wat met ze doen, maar dat liever dan in de stress zitten bij een stal waarvan je niet weet wat er met je beesten gebeurd, ze allerlei ziekten oplopen en niks te vreten krijgen. Je bent als eigenaar verantwoordelijk voor je paarden hun leven en ik gun mijn paarden echt niet een stal waar de basis nieteens op orde is. Bij een vorige stal heeft me dat al eens 6.000 euro aan medicatie gekost en een hoop stress. Het is vreselijk als je je paard ziet aftakelen omdat ze niet genoeg krijgen, constant in stressmodus leven en nooit naar buiten komen. Dat doen we iig nooit weer!

Hier dus ook wel de wens om een eigen locatie te hebben (bijv aan huis) waar de paarden kunnen leven. Hopelijk ligt dit ooit binnen mijn mogelijkheden :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:40

Ik heb ze al meer dan 30 jaar in eigen beheer aan huis. Ik heb ook mijn eigen paarden voor het overgrote deel zelf gefokt en opgefokt.
Tegelijkertijd gaan ze bij mij wel naar een africhtingsstal als ze ingereden moeten worden, en gaan dan 9 van de 10 keer van 24/7 buiten in een kudde naar 20 uur op stal en een dagdeel alleen in een paddock.
Zo werkt dat nu eenmaal bij trainers - die hebben geen zin en tijd paarden uit een (grote) wei te plukken, iedere keer nieuwe paarden bij elkaar in te scharen, etc. Teveel risiso ook.

Heb ik ooit gemerkt dat mijn jonkies daar last van hadden? Nee. Echt nooit. Die pasten zich net zo makkelijk aan en vonden de stalroutine ook prima. Ook geen koliek in de overgang van vrije beweging en gras naar stal plus hooi.
Dus ja, ik snap ergens de tegenargumenten wel van: we slaan misschien een beetje door in wat we allemaal eisen.

Ik ben nu op een punt dat het aantal eigen paarden minder wordt, wat betekent dat ik na moet denken over: ga ik een plekkie of 2 aanbieden aan een ander?
Wat ik heb is wel leuk, 24/7 in een kudde buiten, maar de bak is onderdeel van de paddock/track. Rijden kan wel, maar dan moet de kudde even opgesloten worden in de kleine (20x20) paddock. Bak is ook niet perfect.
Je kan prima naar het bos, 3,5 km over de weg, of met de trailer.
Wil ik een of twee trailers op het erf? Mwoah, eigenlijk niet, heb er niet echt plek voor.

Dus ik kan óók geen ideaalplaatje bieden voor een ander. Wel voor een paard, niet voor de ruiter :D

Plus dat je dan dus 'gezeik' op je erf kan krijgen.

Maar ik wil wel met 2 paarden weg kunnen, dus ik 'moet' een minimumkudde van 4 paarden hebben.
Maar 4 voor mezelf om te rijden/mennen is teveel.

Blijft over zelf een paar 'kneusjes' neerzetten. Shetten is geen optie, teveel werk om een kilometer afrastering Shetproof te maken, plus de mogelijkheid dat ze wolvenvoer worden.

Of dus iemand vinden die net als ik in elkaar steekt, een bosruiter (of menner) die over de weg geen probleem vindt.
Ook best een dilemma dus :))

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:51

Ik heb mijn paard verkocht omdat de stalling bijna 100 euro gestegen was in een jaar tijd . Als ik nu kijk wat de prijzen hier in de omgeving zijn schrik je je kapot . En de service is bar slecht. Helaas zoals vroeger een paard bij een boertje stallen voor 130 euro aan de rand van het bos is ook geen mogelijkheid meer.

Ik zal dus waarschijnlijk geen paard meer houden tot ik verhuis naar een ander dorp .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 10:55

DuoPenotti schreef:
Als 8 uur fatsoenlijk buiten veel eisen zijn ja dan is een andere hobby een heel goed idee :j

De paarden schikken zich wel en staan rustig en tevree lekker hooi te knabbelen terwijl wij nachten wakker liggen van de frustratie om kleine dingen die niet naar ONS zin gaat.

Wat doen we ons aan!?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:03

Ibbel schreef:
Ik heb ze al meer dan 30 jaar in eigen beheer aan huis. Ik heb ook mijn eigen paarden voor het overgrote deel zelf gefokt en opgefokt.
Tegelijkertijd gaan ze bij mij wel naar een africhtingsstal als ze ingereden moeten worden, en gaan dan 9 van de 10 keer van 24/7 buiten in een kudde naar 20 uur op stal en een dagdeel alleen in een paddock.
Zo werkt dat nu eenmaal bij trainers - die hebben geen zin en tijd paarden uit een (grote) wei te plukken, iedere keer nieuwe paarden bij elkaar in te scharen, etc. Teveel risiso ook.

Heb ik ooit gemerkt dat mijn jonkies daar last van hadden? Nee. Echt nooit. Die pasten zich net zo makkelijk aan en vonden de stalroutine ook prima. Ook geen koliek in de overgang van vrije beweging en gras naar stal plus hooi.
Dus ja, ik snap ergens de tegenargumenten wel van: we slaan misschien een beetje door in wat we allemaal eisen.

Dit was ik mij ook aan het bedenken.
Hier ook 24/7 buiten en 1 paard een maand op training gehad waarbij hij alleen overdag in de wei kwam. En nu een paard op boxrust ivm een operatie.
Ik ben en blijf voorstander van (het liefst onbeperkt) vrije beweging. Maar ben ook verbaasd over hoe 'oke' mijn paard op boxrust (met nu een beetje stappen) het doet.
Ik zie echt wel verschil aan mijn paard. Fysiek leveren ze echt achterlijk veel in tov veel zelf kunnen bewegen. Ik zie echt niet in waarom je jezelf moedwillig op de achterstand wil zetten. Maar het 'gaat'.
Ook mentaal zie ik echt een instabieler paard en zie ik ook wel hoe zei hierdoor probleemgedrag zou kunnen gaan vertonen in het werk. Maar ze kijkt nog steeds oke uit haar ogen en ziet er soort-van oke uit. Ze blijft zelfs aardig braaf tijdens het stappen. Ik had het echt vele malen erger verwacht.

Ik zie dus dat er best wat marge is.
Aan de andere kant: wie maak je daar nou echt blij mee?

Popstra: ik wíl het dus gewoon niet. Omdat ik echt de verschillen zie. Ik haal er echt gewoon minder lol uit als het niet gewoon goed kan.
Tenzij we het hebben over tijdelijk. Ik ga hier wel aan terug denken (hoop ik) als ik mezelf druk loop te maken tijdens een vorst/sneeuw periode. Mogelijk kies ik voortaan wel weer makkelijker voor wat meer staltijd als dat het leven makkelijker maakt. Maar vrijwillig minder dan 8 uur? waarom zou ik dat willen?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:10

Popstra schreef:
DuoPenotti schreef:

De paarden schikken zich wel en staan rustig en tevree lekker hooi te knabbelen terwijl wij nachten wakker liggen van de frustratie om kleine dingen die niet naar ONS zin gaat.

Wat doen we ons aan!?

Een makkelijke hond schikt zich ook wel met 3x een poep en plas rondje van 5 minuten buiten en verder niks. "Hij slaapt toch altijd" -O-

Volgens mij kies je voor het houden van dieren omdat je ze leuk vind, van de houd zelfs, en daar hoort wat mij betreft bij dat je goed voor ze zorgt en minimaal voorziet in de basisbehoefte. Ik zou niet willen dat mijn paard zich schikt, ik wil dat hij gelukkig is :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:13

Popstra schreef:
DuoPenotti schreef:

Wat doen we ons aan!?

Tot op bepaalde hoogte heb je ook wat te accepteren idd. Het is immers niet jouw stal waar je staat, maar die van een ander. Dus heb je aan regels te houden. Als je paarden 'tevreden hooi knabbelen' lijkt me er ook geen probleem te zijn.

Minimaal 8 uren bij goed weer lijkt me geen rare wens. Als de paarden buiten staan te verpieteren en ze eerder naar binnen worden gehaald, of een dagje binnen blijven bij slecht weer, maar er wel prima bij staan, is er naar mijn idee ook geen probleem. Juist goed dat ze er op letten hoe ze erbij staan toch? Ookal haal je die 8 uren dan lang niet. Het is denk ik ook een beetje maatwerk en dat is juist fijn als dat mogelijk is.

Echter heb je ook stallen waar paarden van oktober tm april niet uit de stal komen. Ik denk dat die 'minimaal 8 uren buiten' wens daar vandaan komt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:21

De crux zit in 'bij goed weer'. Want dat heb je in de herfst en winter gewoon niet :D Dus daar ga je al snel discussie over krijgen, waarschijnlijk.
Hier komen ze gewoon altijd buiten. Met regen, met sneeuw, met ijs. Ook al lopen ze de (zand-)grond open. Jammer dan, zie je van het voorjaar niets meer van. Maar goed, ik heb er dan ook maar 4 (in het verleden 6) op een hectare lopen.
En daar steekt het dan dus ook op. Meer grond betekent makkelijker bij rotweer naar buiten.

Ik heb alleen vorig jaar, bij die extreme regen, het zootje een tijd alleen in de beide paddocks (bij stal plus aansluitend de bak van 20 x 60) gehad. De rest van het land stond gewoon blank, en er zijn grenzen aan wat ik mijn paarden wil aandoen. Ze komen niet uit de Camargue :+

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 11:25

Citaat:

Volgens mij kies je voor het houden van dieren omdat je ze leuk vind, van de houd zelfs, en daar hoort wat mij betreft bij dat je goed voor ze zorgt en minimaal voorziet in de basisbehoefte. Ik zou niet willen dat mijn paard zich schikt, ik wil dat hij gelukkig is :)[/quote]

@Lijsken, beter dan dit kan ik het niet verwoorden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:28

Popstra schreef:
DuoPenotti schreef:

Wat doen we ons aan!?

Dat doen ze na die 8 uur ook wel voldoende :j

En ja daar schikken ze zich naar.
Maar minder wil ik niet.
En nee daar lig ik al geen 30 jaar wakker van, want heb het altijd zo gehad zonder moeite.

Dat dat in andere delen van het land anders is besef ik me heel goed.
En daar ha ik ook al geen 30 jaar een eigen paard gehad, zo simpel, en dan lig je ook niet wakker :+

En het is echt niet zo bij zo'n rare winter als vorig jaar dat het alweer de hele dag staat te hozen ze niet eens eerder binnen komen, jawel, geven ze dan zelf aan.
Daarentegen staan ze in de zomer ook langer buiten.
Maar zo'n winter als vorig jaar is (nog) niet de standaard. En in de 20 jaar dat we hier woonden ook niet eerder gehad.

Ze hebben toch op de wei gelopen, met stukken die goed bleven, maar ook stukken kapot gelopen.
Jammer dan. Wil ze toch de benen laten strekken.

En dat is ook zo met sneeuw.
Eigenlijk staan ze op hele extremen na, en dat is echt geen dagje regen, 8 uur buiten.

Articuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:37

Dit is voor mij ook de reden om niet meer aan een eigen paard te beginnen. De enige stallen waar ik mijn vorige paard nog redelijk kon bieden wat ik graag zou willen bieden waren ook allemaal plekken waar het voornamelijk doe het zelf was, dat past nu eigenlijk niet meer in mijn leven. Ik zou niet willen dat mijn paard wat tekort komt dus dan maar geen eigen paard meer.

Ik heb zelf gelukkig genoeg andere hobby’s, maar kan me voorstellen dat dit wel heel moeilijk is als paarden echt je belangrijkste hobby zijn.