Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Veronica2 schreef:Daarnaast zijn er ook nog verschillende manieren om naar de kosten te kijken, door veel buiten slijt je paddock sneller en ik weet niet wat duurder is, paddocks herstellen/ eb-vloed maken of een extra baaltje stro voor op stal.
DuoPenotti schreef:Als 8 uur fatsoenlijk buiten veel eisen zijn ja dan is een andere hobby een heel goed idee
Ibbel schreef:Ik heb ze al meer dan 30 jaar in eigen beheer aan huis. Ik heb ook mijn eigen paarden voor het overgrote deel zelf gefokt en opgefokt.
Tegelijkertijd gaan ze bij mij wel naar een africhtingsstal als ze ingereden moeten worden, en gaan dan 9 van de 10 keer van 24/7 buiten in een kudde naar 20 uur op stal en een dagdeel alleen in een paddock.
Zo werkt dat nu eenmaal bij trainers - die hebben geen zin en tijd paarden uit een (grote) wei te plukken, iedere keer nieuwe paarden bij elkaar in te scharen, etc. Teveel risiso ook.
Heb ik ooit gemerkt dat mijn jonkies daar last van hadden? Nee. Echt nooit. Die pasten zich net zo makkelijk aan en vonden de stalroutine ook prima. Ook geen koliek in de overgang van vrije beweging en gras naar stal plus hooi.
Dus ja, ik snap ergens de tegenargumenten wel van: we slaan misschien een beetje door in wat we allemaal eisen.
Popstra schreef:DuoPenotti schreef:Als 8 uur fatsoenlijk buiten veel eisen zijn ja dan is een andere hobby een heel goed idee
De paarden schikken zich wel en staan rustig en tevree lekker hooi te knabbelen terwijl wij nachten wakker liggen van de frustratie om kleine dingen die niet naar ONS zin gaat.
Wat doen we ons aan!?
Popstra schreef:DuoPenotti schreef:Als 8 uur fatsoenlijk buiten veel eisen zijn ja dan is een andere hobby een heel goed idee
De paarden schikken zich wel en staan rustig en tevree lekker hooi te knabbelen terwijl wij nachten wakker liggen van de frustratie om kleine dingen die niet naar ONS zin gaat.
Wat doen we ons aan!?
Volgens mij kies je voor het houden van dieren omdat je ze leuk vind, van de houd zelfs, en daar hoort wat mij betreft bij dat je goed voor ze zorgt en minimaal voorziet in de basisbehoefte. Ik zou niet willen dat mijn paard zich schikt, ik wil dat hij gelukkig isCitaat:
Wat doen we ons aan!?