Polar schreef:Omdat ik dat schreeuwen, schoppen en slaan in mijn omgeving ontzettend vaak heb zien gebeuren, op verschillende stallen, professioneel en particulier.
Ik heb eerder ook geschreven dat niet iedereen dit doet, maar dat dit helaas wel te vaak gebeurt.
Dus de aanname dat iedereen die het niet met mij eens is, zijn paard schopt en slaat, klopt niet.
Daarnaast; het is geen mening dat dit is hoe een paardenbrein werkt, dat is wetenschappelijk vastgesteld.
Dat is niet iets waar je het mee eens kunt zijn of niet, dat is een vaststaand feit.
Ongewenst gedrag bestaat ook zeker, maar de oplossing ligt in dat geval altijd bij de mens en niet bij het paard.
Andersom heb ik verschrikkelijk veel onopgevoede paarden gezien die enorm vervelend werden bij mensen die hun gedrag niet snappen en niet konden begrenzen. Schreeuwen, schoppen, slaan is allemaal onmacht en helemaal niet nodig als iemand gewoon duidelijk en consequent is. Maar daar hoort wel bij, dat als een paard eens kijkt wat de mogelijkheden zijn dat iemand dat direct op de goede manier op kan lossen. Doortastend.
Daarbij blijft het ene paard wat vaker naar mogelijkheden zoeken dan de ander, net zoals sommige mensen sneller de grenzen opzoeken. Stukje karakter inderdaad.
De een noemt dit uittesten, de ander gebruikt een ander woord..het idee is hetzelfde.