En plots denk je: was ze er maar niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 18:54

Nala schreef:
Cowgirl schreef:
Jammer dat je zover weg woont. Nala was misschien wel een leuk span maatje voor mijn fjord geweest. Mijn fjord heeft een beetje hetzelfde karakter maar krijgt wel energie van met zijn 2en rijden.

Helaas gaat er zelden iemand mee en heb ik nu even geen mogelijkheid voor een 2e. Terwijl wij wel een plekje vrij hebben nu.

Heb je niet iemand die ook ment en eens 2 span kan proberen.

Leuk idee! Helaas is Nala niet gediend van paarden in haar “bubbel” dus denk ik niet dat tweespan goed zou gaan :o

dat kan je nog eens verrassen hoor. Mijn inmiddels overleden merrie was een bitch naar andere paarden. Stond wel in een kudde buiten maar stond altijd buiten de kudde, als zij aankwam moesten de andere opzij anders sloeg ze ze wel opzij, zij was de koningin van de kudde (mss beetje een dictator :+ ). Maar onder het zadel reed ik haar zij aan zij met andere paarden, bufferde ze heel vaak jonge paarden op buitenrit en deed het top in tweespan. Dan was ze in werkmodus en tolereerde ze alles. ..

Popstra

Re: En plots denk je: was ze er maar niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:11

Als je geen zin hebt is geen ramp he!?
Ze staat tenminste 24/7 buiten. Het had anders geweest als ze haar dagen op stal moest slijten.

Echter probeer wel je gedachte eens om te zetten. Probeer eens positief aan je paard te denken.
Het dier kan er immers ook niks aan doen dat ze er is.
Positief denken kan wonderen doen. Doe het in stapjes. Je mind doet immers wat jij zegt. Dus als jij enkel maar blijft zeggen dat je geen zin meer hebt dan blijft dat. Denk eens aan de leuke tijden met je paard en zeg tegen je zelf dat je er wel zin in hebt.
Zeg dit ook tegen Nala. Dat ze gewenst is.
Paarden voelen namelijk precies of dat zo is.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:12

Je kan haar eens scheren dat doet soms wonderen qua tempo. Een beetje aansporen mag best hoor het is ook voor haar bestwil.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:19

Ik heb een pony (welshcob) gehad die met een jaar of 7 maar slomer en slomer werd. Die bleek insuline resistent te zijn (geworden). Voor die sobere rassen zoals ook die van jou TS is 24/7 buiten op gras in ieder geval geen goede keuze. Ook pssm paarden moeten suikerarm gevoerd en kunnen meestal ook niet 24/7 op de wei.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:21

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, maar ik lees vooral een moeten en jezelf veel druk opleggen want anders ..... ben je met alles zo van het moet op die manier of kun je ook loslaten en per dag dingen bekijken?

Als je paard een moet wordt is de lol er snel af. Als ik 6 dagen per week iets zou moeten ga ik ook in de rem en raak de fut voor alles kwijt. Mijn ponys waren allemaal meer een we doen waar we lol in hebben en zeker niet iedere dag. Wandelen, gewoon zinloos tutten of erbij zitten in de wei zonder iets te doen, dressuur, soms een sprongetje, rondje mennen in de bak, rondje naar buiten onder het zadel of voor de kar. Vrij longeren, samen spelen en klooien en lol hebben in de bak of wei. Afwisseling en voldoende rust en niks tijd samen werkte voor mij en mijn dieren het beste

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:25

Ik heb het moeten losgelaten. Ik ga niet meer op mijn paard zitten als ik geen zin heb, dat werkt toch niet.

Ik ben vrijwel dagelijks op stal, maar ik rij soms 3x in de week momenteel. Meestal minder. Of niet. Ik geniet er ook van om even te aaien en koekjes te voeren. Of even te poetsen.

En dat paard? Die is rond en gezond. En blij.

Laat het eens los. Wat zegt je dierenarts over de kans op spier problemen bij stil zetten? Ik ben niet bekend met PSSM, dus ik ken die risico’s niet. Maar wellicht valt het wel mee. Of is het te ondersteunen met bijv. een goed(!) supplement.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:31

Ik heb je eerdere topics en dit topic niet helemaal gelezen, maar ik zou met deze pony het roer omgooien en alleen maar gaan clickertrainen. In ieder geval voor een tijdje. Gewoon lekker leuke trucjes doen, nooit je paard dwingen maar juist alleen belonen wat ze goed doet.

Over mijn merrie maakten we vroeger grapjes dat 'stilstaan haar favoriete gang is' en dat ze 'liever lui dan moe is', om je een beeld te geven van haar imago. Sinds ik clickertrain vinden mensen haar juist stoer en is ze zelfs vergeleken met een border collie qua werkdrang. Zonder te overdrijven. Dag en nacht verschil.

Dat maakt het voor mij ook 1000x leuker om met haar te werken. Echt, ga clickertrainen. Op de site van Inge Teblick staat heel veel info en ze biedt een gratis online basiscursus aan om te beginnen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 19:43

Ik heb voor nu een oplossing gevonden omdat mijn vaste groom gelukkig heel meedenkend is <3

Het schema wordt alsvolgt:

Maandag: bijrijdster (rijden/wandelen)
Dinsdag: vrij
Woensdag: mennen met mijn vaste groom, waardoor ik mee kán maar niet hoef.
Donderdag: vrij
Vrijdag: bijrijdster (rijden/wandelen)
Zaterdag: mennen met mijn vaste groom, waardoor ik mee kán maar niet hoef.
Zondag: bijrijdster (rijden/wandelen)

Hierdoor krijgt ze dus wel genoeg beweging, maar wordt het voor mij weer een “leuk als ik zin heb” en geen moeten. Ook is het minder qua “werk” voor haar dan voorheen, ze zal nog “maar” 3 a 4 keer in de week echt moeten werken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:45

Nala schreef:
Ik heb voor nu een oplossing gevonden omdat mijn vaste groom gelukkig heel meedenkend is <3

Hierdoor krijgt ze dus wel genoeg beweging, maar wordt het voor mij weer een “leuk als ik zin heb” en geen moeten. Ook is het minder qua “werk” voor haar dan voorheen, ze zal nog “maar” 3 a 4 keer in de week echt moeten werken.

Maar je luistert niet naar je paard hé...

Wat als dit dier nu niet gebaat is bij zoveel werken?
Ze is ziek!
Ze heeft een aandoening...

Ik vind het wel kwalijk dat je dat negeert ook al denk jij dat ze symptoomvrij is.
Je weet dat helemaal niet want ze is sloom en wil van het minste dat ze de kans krijgt, gaan stilstaan zeg je zelf...

Er zou toch éérst moeten uitgesloten worden of de pony het zélf wel leuk vindt om zoveel te MOETEN doen.

Fijn dat bij jou de druk eraf is door je oplossing maar dat is voor de pony helemaal niet zo en die gaat voor bij mij, op eender welk mens!
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 14-11-24 19:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:45

Ik denk echt dat het benoemen van de Pssm wel echt belangrijk is, in de openingspost
Sommige tips, zoals het scheren, kunnen echt ernstige gevolgen hebben, ondanks dat het is gegeven vanuit goede bedoelingen en gebrek aan informatie.

Hoeveel ruimte heeft de pony voor zichzelf als ze vrij is?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:47

De groom kan toch ook niet alleen mennen? Je zegt dat je niet hoeft?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 19:52

Vraag die bij mij blijft hangen: vind je pony dit ook leuk en is dit goed voor haar? Minder dik kan ook door het voerbeleid aan te passen. Veel lopen op dunne zolen lijkt mij geen pretje.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-24 19:55

Polar schreef:
Ik denk echt dat het benoemen van de Pssm wel echt belangrijk is, in de openingspost
Sommige tips, zoals het scheren, kunnen echt ernstige gevolgen hebben, ondanks dat het is gegeven vanuit goede bedoelingen en gebrek aan informatie.

Hoeveel ruimte heeft de pony voor zichzelf als ze vrij is?

Ze kan dan de hele dag vrij lopen op een groot stuk land. Ik weet de afmetingen niet precies maar je kunt haar niet zien staan als je aan de andere kant van het land staat als haar.

Bellatrix schreef:
De groom kan toch ook niet alleen mennen? Je zegt dat je niet hoeft?

Er zijn meerdere grooms in mijn team die elkaar op de (gewoonlijk) 4 dagen mennen afwisselen.

Little_Gift schreef:
Nala schreef:

Maar je luistert niet naar je paard hé...

Wat als dit dier nu niet gebaat is bij zoveel werken?
Ze is ziek!
Ze heeft een aandoening...

Ik vind het wel kwalijk dat je dat negeert ook al denk jij dat ze symptoomvrij is.
Je weet dat helemaal niet want ze is sloom en wil van het minste dat ze de kans krijgt, gaan stilstaan zeg je zelf...

Er zou toch éérst moeten uitgesloten worden of de pony het zélf wel leuk vindt om zoveel te MOETEN doen.

Fijn dat bij jou de druk eraf is door je oplossing maar dat is voor de pony helemaal niet zo en die gaat voor bij mij, op eender welk mens!

Ze staat sowieso stil totdat ze eind deze maand goedgekeurd wordt door zowel dierenarts als osteopaat. Dat heb ik in mijn openingspost vergeten te vermelden, mijn fout.

senna21 schreef:
Vraag die bij mij blijft hangen: vind je pony dit ook leuk en is dit goed voor haar? Minder dik kan ook door het voerbeleid aan te passen. Veel lopen op dunne zolen lijkt mij geen pretje.

Voor de koets en onder het zadel loopt ze altijd op hoefschoenen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:01

Lijkt me een prima eerste stap, en van daaruit maar weer verder kijken. Wellicht is er nog winst te behalen in het pssm management.

Missvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:24

Wanneer doe je niks... Ik heb twee paarden aan huis. Ik knuffel, voer, geniet en bekijk ze uren... Maar verder doen we "niets". En we zijn allemaal volledig tevreden met hoe we het doen. Ik heb geen accommodatie en een drie jarige schat van een hengst en een oude Shet. We hebben elkaar lief zonder verwachtingen. Ik heb nooit zoveel genoten van mijn hobby als nu... Na 35 jaar paarden houden ben ik voor nu compleet oke met hoe het is. En mijn paarden ook. Soms komt iets op je pad om er anders naar te kunnen kijken. Ervaar, geniet en laat het oude los ♥️

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 08:55

Ik weet dat ik ook in herhaling val, maar het is logisch dat ze moeilijk op gang komt.
Met PSSM1 moet ze eerst de foute suikers uit de spieren lopen en dat doet zeer.
Ik heb steeds het idee dat het dat liever niet onder ogen wilt zien.
PSSM1 is echt ellendig. Ze moeten dagelijks bewegen, maar het is tegelijkertijd steeds weer zielig.
Ook je dekenbeleid en grasbeleid is daarbij heel belangrijk.

Ze hoeven geen hele hoge spierwaardes te hebben om hartstikke symptomatisch te zijn. Verschillende rassen uiten het verschillend.
Die idioot hoge waardes zie je voornamelijk bij de Amerikaanse rassen.
Mijn paard was volledig kapot in de spieren door die rotziekte maar de waardes waren nooit absurd.

Overigens snap ik je gevoel en frustratie volledig.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:07

Helemaal niets van aantrekken!!

Lekker je eigen ding doen. Heb er hier al een 18 jaar staan niets doen. Nog hengst ook. Iedereen denkt het toch beter te weten. Maar een paard moeten dwingen is niet grappig. Ze zullen er een goede reden voor hebben. Beest is nu happy terwijl hij in het werk dood ongelukkig werd.

Het is een hobby hè? Zolang je paard de zorg krijgt die het nodig heeft zou ik me niet druk maken wat anderen zeggen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 09:11

Mungbean schreef:
Ik weet dat ik ook in herhaling val, maar het is logisch dat ze moeilijk op gang komt.
Met PSSM1 moet ze eerst de foute suikers uit de spieren lopen en dat doet zeer.
Ik heb steeds het idee dat het dat liever niet onder ogen wilt zien.
PSSM1 is echt ellendig. Ze moeten dagelijks bewegen, maar het is tegelijkertijd steeds weer zielig.
Ook je dekenbeleid en grasbeleid is daarbij heel belangrijk.

Ze hoeven geen hele hoge spierwaardes te hebben om hartstikke symptomatisch te zijn. Verschillende rassen uiten het verschillend.
Die idioot hoge waardes zie je voornamelijk bij de Amerikaanse rassen.
Mijn paard was volledig kapot in de spieren door die rotziekte maar de waardes waren nooit absurd.

Overigens snap ik je gevoel en frustratie volledig.

Vooral dit gedeelte is juist waarom ik het gevoel van “moeten” zo ervaar. Ze is er positief op getest dus probeer ik alles te doen om het zo goed mogelijk te doen. Maar het voelt inderdaad alsof je steeds weer een wond open moet maken om deze te behandelen, terwijl zij daar uiteraard geen zin in heeft en het mij ook niet meer in de koude kleren gaat zitten. Maar zomaar helemaal stil gooien durf ik ook niet, omdat dat juist voor meer problemen kan zorgen bij pssm.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:22

Maar bewegen hoeft toch niet altijd vol in het werk? Gewoon een wandelingetje maken, wat grondwerk, lange lijnen (ook leuke dressuurmatige training), is ook bewegen.
Zeker nu ze anders gestald staat, is het ook niet nodig om 6 dagen te mennen. Verdiep je eens in andere vorm van werk. Hier ben ik met mijn pensionado dressuur aan de hand gaan doen. Super leuk, omdat veel in stap gebeurt en je er niet op zit of gewicht achter hangt is het veel minder zwaar voor het lijf, maar wel alle mogelijkheden om de spieren te blijven trainen. Zeker als je de zijgangen mee kunt gaan pakken.

En heb je de mogelijkheid om op je nieuwe stal het bewegen te stimuleren? Hier heeft het tracksysteem met veel voerplekken (en die afwisselend gebruiken) erg geholpen om ook in de vrije tijd meer te bewegen. Ze blijven er gewoon soepeler onder.

Is Nala ook onder het zadel? Is een stapritje ook geen optie? Wat trouwens ook voor de kar kan.

Inderdaad de druk eraf. Het niet moeten. Dat is lastig als dat in je systeem zit. Maar die druk leg je toch echt jezelf op. Want anderen kunnen er iets van vinden, maar jíj trekt het je aan en handelt er naar. En dat hoeft niet. Het is jouw paard, dus jij bepaalt wat er gebeurt.
Ik heb 3 grasmaaiers. De oudste met pensioen vanwege blessure, de ander te klein (daar heb ik een verzorgmeisje voor die van alles met hem doet) en de 3e nog niet onder het zadel. Met name over die laatste krijg ik regelmatig de opmerking: wanneer ga je er op (ze is nu 4,5)? Nou, voorlopig niet. Ik bepaal wanneer ik er op ga en anderen niet. En als ze dat raar vinden, prima. Maar val mij er niet mee lastig.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:25

Mijn tinker had pssm 1 en had overduidelijk symptomen, maar hij deed het toch ook het beste op lekker zijn eigen tempo buiten rondscharrelen en af en toe wat doen

Je nieuwe schema is op zich al minder voor jou maar nog steeds een akelig strak schema dat "moet" wat als ze haar dag niet heeft op de moeten mennen dag. Of het zo slecht weer is. Moet het dan ook? Mij lijkt het zelf verstandiger de dagen wel vast te hebben maar wat er "moet" gebeuren loslaten. Kijk eens wat er gebeurd als je eens een of twee weken maar 1 of 2 "verplichte" beweegmomenten voor haar inpland. En de rest even gewoon lol met je knol. Samen wandel/grazen enz

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 09:32

karuna schreef:
Mijn tinker had pssm 1 en had overduidelijk symptomen, maar hij deed het toch ook het beste op lekker zijn eigen tempo buiten rondscharrelen en af en toe wat doen

Je nieuwe schema is op zich al minder voor jou maar nog steeds een akelig strak schema dat "moet" wat als ze haar dag niet heeft op de moeten mennen dag. Of het zo slecht weer is. Moet het dan ook? Mij lijkt het zelf verstandiger de dagen wel vast te hebben maar wat er "moet" gebeuren loslaten. Kijk eens wat er gebeurd als je eens een of twee weken maar 1 of 2 "verplichte" beweegmomenten voor haar inpland. En de rest even gewoon lol met je knol. Samen wandel/grazen enz

Oh het schema is geen “dit MOET dan”, maar meer een “deze persoon is die dag verantwoordelijk voor wel of niet”. Ze mogen die dag mennen/rijden, als het weer goed is en ze er zin in hebben. Zo niet? Dan alleen de basisverzorging (hooi vullen, mesten) en klaar:

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:34

Maar het gaat er niet om wat jouw bijrijders willen. :o

Ik snap dat niet iedereen een paard kan/wil houden waar niet mee gewerkt kan worden, maar op dit moment zou ik kiezen om haar eens een maand rust te geven, op een regelmatige wandeling aan de hand na.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:35

Bewegen bij pssm1 hoeft absoluut geen werk te zijn. Gewoon rondstappen is voldoende.
Sterker nog, met echt werk heb je meer risico op spierschade.

Je zou het gewoon eens een tijdje kunnen proberen, gewoon enkel een beetje wandelen of wat andere dingetjes doen die geen frustratie geven.
Probeer het ajb ook eens met een deken. Ik vond die „maagzweer episode“ van afgelopen winter nog steeds gewoon lijken op een aanval door koud weer.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 09:41

Polar schreef:
Maar het gaat er niet om wat jouw bijrijders willen. :o

Ik snap dat niet iedereen een paard kan/wil houden waar niet mee gewerkt kan worden, maar op dit moment zou ik kiezen om haar eens een maand rust te geven, op een regelmatige wandeling aan de hand na.

Ze staat deze maand sowieso stil vanwege het hoefprobleem, dus het is een goede kans om eens te kijken of ze straks staat te popelen om te werken of juist nog steeds geen zin heeft.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:43

Wat is nu het voordeel van dit schema voor je pony? Want ik zie nog steeds 5 dagen 'werken' en 2 dagen rust, enige die hier baat bij lijkt te hebben ben jij, wel een pony, maar geen verplichting om er wat mee te doen.

Dat zijn keuzes, maar heb je haar dan voor de heb? Want als de liefde over is, dan kan je ook andere keuzes maken.

Ik zou echt op zoek gaan naar iets wat je beide leuk vind en waarbij je haar minder belast laat bewegen, vrijheidsdressuur, wandelen, lange lijnen oid.
Rijden en mennen is belastend en zo te lezen teveel voor de pony, alleen lijken die signalen gezien te worden als sloom, dus hop doorlopen maar....