VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:45

Is Nosey oftewel verbastering van nieuwsgierig geen passende naam voor de 5 jarige merrie,

Maar pfff wat een bangige hoopjes bot zijn het zeg. :knuffel:

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:54

Poeh dat valt inderdaad niet mee, bizar he hoe zulke dieren dan toch nog zoveel levenslust laten zien. Vergeet niet dat transport voor zulke dieren er ook inhakt :j Die hebben al niets als reserve en de stress van het transport zal eerst een fikse terugslag geven

Heel mooi dat je dit aangaat, hoop dat het voor de 5 jarige meevalt, die neus zal ook niet meehelpen qua intake en ademen, hopelijk laat ze zich helpen :j

Mooie namen dusver, ben benieuwd hoe je de laatste gaat noemen :j

jazzejam

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:59

Heel veel succes, goed dat je de DA laat komen. Deze zijn echt ernstig ondervoed. Oud eigenaar moet is schamen het zover te laten komen. -:(-

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:04

Wat een leuke namen, ze passen bij ze :-) Dat ze elke dag een klein beetje meer mogen gaan aarden en ervaren dat een leven ander kan zijn dan dat wat ze kennen. Ik ben zo benieuwd naar hun mentale en fysieke transformatie.

En ja, mijn ruin stond er net zo bij. Het heeft lang geduurd, hij was 3 en dus nog volop is de groei. Mentaal en fysiek kapot, van het fysieke is niks meer merkbaar. Mentaal vraagt het af en toe nog wel wat aanpassingen, maar ach dat is een leerproces samen :-)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:15

Ik volg, ik hoop dat ze goed opknappen bij je. Ik heb ook een paard die Aurora heet, roepnaam Rory.
Ook heb ik eem arabiertje gehad, gratis gekregen, die was nog magerder dan jouw 5 jarige. Denk als hij bij die man gebleven was dat ie binnen 2 weken was overleden. Duurde wel een paar maanden voordat ie opgeknapt was. Hij was ook erg klein, hij was toen 2 jaar. Hij is heel mooi en stevig geworden en nog heel veel gegroeid.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:16

Jeetje wat zien je nieuwe aanwinsten er slecht uit. Super dat je ze wilt opknappen en mooi om te lezen dat iedereen zo begaan is bij deze paarden.

Ondanks dat ik blij ben dat deze paarden het beter gaan krijgen, wil ik toch een kritische noot plaatsen. Ik snap niet dat je ervoor kiest om paarden uit Spanje te halen om op te knappen als je zelf in Zweden woont. Naast dat zo’n reis enorm belastend is voor een paard, moeten ze ook aan een heel ander klimaat wennen. Dat is met een gezond paard nog te overzien, maar deze paarden hebben niks om op te teren.

Ik heb zelf een paard uit Frankrijk gekocht dat in relatief goede conditie was. En ik heb gezien hoeveel energie en stress dat kost, balanceren, nieuwe omgeving, eindeloos in een voertuig staan. Het is niet onmogelijk, maar ik zou die keuze niet snel nog een keer maken.

Dus ik vind het eerlijk gezegd zacht gezegd best bijzonder dat je deze keuze maakt voor deze paarden onder het mom ‘redden’. Het lijkt me namelijk dat er genoeg paarden die veel dichter bij staan, die ook hulp zouden kunnen gebruiken.

Vavane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:27

Wat super dat je deze paardjes een beter leven gunt. Zal een heel project worden. Ik volg :o

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:15

Enorm veel respect dat je deze uitdaging aangaat, ik volg ook!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:47

Wow, heel veel TLC, geduld en zorgvuldig opbouwen met voer.
Dan komt het hopelijk goed.
Respect voor jou ts, wat een uitdaging waar je voor staat.
Maar ook heel bijzonder dat je hier met hart en ziel voor gaat en deze 3 een kans geeft.
Succes
Ik volg vol bewondering

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:29

Jeetje wat een arme stakkers! Ik ga volgen.
Zelf een getraumatiseerde Spanjaard gehad en wat kunnen die je voor moois geven <3

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:09

Wauw, wat ziet die 5 jarige eruit zeg en wat goed dat je ze probeert te redden.
Wat dacht je van Levante als naam, betekent ook zonsopkomst.
Ben heel benieuwd hoe ze bij gaan komen, er zit iig wel levenslust in.
Petje af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:22

Die ogen in de openings post zijn zo niet OK. Dat zie je al gauw verbeteren. Sterkte, heel fijn dat deze paarden bij jou mogen komen.

Jane808

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:11

Echt heel veel respect voor jou dat je dit doet!!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:17

Als je het zo bekijkt vind ik het veel durf van de transporteur om zoiets op zn wagen te zetten. Mag het überhaupt wel als je aangehouden wordt?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:14

Och wat een trieste paardjes. Maar bij Aurora heb je het getroffen qua kleur, erg leuk! Nu nog meer er mee doen dan alleen bewonderen van afstand :') . Maar dat komt vast goed, heb eerder je topics gevolgd. Topper ben je!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 13:09

Gisteravond te gesloopt om nog een update te schrijven, dus dat komt dan nu van gistermiddag :o

Karuna, wat een leuke naam, dubbele betekenis ook met haar neusje :D Ik heb ook een merrie met 1 oog die Ice heet, wat klinkt als eyes of anders Icey (I see) :+ Dus Nosey past daar helemaal bij :P

Dus voor nu mag ze dan even verder als Nosey.

zonnetje, over je vraag, het was een groot transportbedrijf die veel op Spanje rijdt. Ze zien helaas vaker dit soort gevallen uit Spanje komen die ze mee nemen, zelf vind ik het mooi en goed dat ze dat doen en ze niet daar laten bij de oude eigenaren. In Spanje is dit ook niet verboden om je paarden er zo bij te laten staan, het gebeurt erg vaak, ik kan er zelf niet bij dat mensen het zo ver laten komen ;(

Gistermiddag is de dierenarts voor haar geweest. In Zweden komt er maar zeer zelden dierenleed voor en eigenlijk nooit zulke gevallen dus de dierenarts had nog nooit eerder een paard in zulke staat gezien. Ze schrok ook best wel van hoe ze er bij staat.

Ze wist ook niet echt wat ze ermee aan moest...

Ze heeft eerst naar de longen geluisterd aangezien de ademhaling zo stroef gaat. Dat komt niet door de wry nose.
Helaas daarin geen goed nieuws, ze lijkt alleen het bovenste deel van haar longen te gebruiken, het onderste deel v/d longen was veel te stil qua geluiden. Het bovenste deel longen klonk heel knisperig, een beetje zoals ze ook adem haalt, alsof ze ligt te snurken.
Nosey heeft ook geen koorts, wat ook geen goed teken is volgens de DA. Het is waarschijnlijk dus een chronishe ziekte waar ze al heel lang mee rond loopt. Misschien dat ze daarom ook zo mager is, ze ziet er erger uit dan de rest van de groep. Waarschijnlijk loopt ze hier minimaal een jaar al mee rond.

De DA zei dat ze het zonder zorg niet lang meer had gered en sowieso de winter niet had overleefd. Het is eigenlijk al een klein wonder dat ze er nog is.

Haar tandvlees is ook erg geel, dus kans op een niet goed werkende lever is groot.

De DA wilde eigenlijk niet de verantwoordelijkheid van dit process aangaan en was ook bang dat dit een heel moeilijk en duur project gaat worden, als ze het al redt. Ze zei we inslapen moeten overwegen, zeker gezien de kosten en de kans dat ze dan alsnog het niet redt.
Zeker het ademhalen en gebrek aan koorts vond de DA erg zorgwekkend.

Echter wil ik haar een kans geven. Haar lichaam is gebroken maar haar geest niet. Ze is in de ene dag dat ze hier is al zo opgeknapt mentaal, bij aankomst gisterochtend vroeg kon ze alleen maar liggen. Ze was echt heel zwak. Ze kon amper een rondje door haar stal lopen zo zwak. Na een paar uurtjes ging het al beter, ze stond, er kwam flink leven in haar ogen.
Aan het einde van de dag was haar blik en levenslust totaal vergelijkbaar met de ogen van mijn jonge Haflinger levensgenieter.
Nosey is niet bang, ze is juist heel nieuwsgierig, ze slurpt aandacht op.
Als ik even niet met haar bezig ben of bij de stal ernaast sta steekt ze haar neus door de tralies en duwt ze me als het even kan zachtjes in mijn nek.
Ze vindt eten heerlijk, het hooi gaat steeds makkelijker naar binnen en als ze brokjes ruikt wordt ze heel fanatiek.

Ze drinkt veel, wat goed is. De mest is nu hele dunne vlaai maar geen water meer, het is echt mest kleur en geur. Ze plast goed, ze gebruikt de mineralen liksteen.

Alleen haar longen zijn een dingetje. De DA heeft 5 buisjes bloed afgenomen om te testen voor verschillende ziektes wat het zou kunenn zijn, piroplasmose, chronische droes of influenza, lyme of een schimmel. Hele dure onderzoeken maar we gaan haar een kans geven. De DA is het er ook mee eens.
De nieuwe paarden zijn ook voor de zekerheid in quarantaine

Met de dierenarts afgesproken dat we per dag gaan kijken of ze nog leeft en hoe het gaat. Als het echt slechter gaat (qua longen dan), bellen we de DA en wordt ze ingeslapen, dan kunnen we niets meer doen.
We hebben peneseline en antibiotica gekregen om haar twee keer daags te geven, als ze hiervan opknapt maakt ze kans.
Begin van de week krijgen we de uitslag van de testen.

Daarna gaan we met ontwormen verder en ook die tanden laten vijlen.

De DA zei dat ze voor zover zij kon zien niet lijdt nu en ook geen acute pijn heeft. Daar ben ik het mee eens.

Voor nu, elke dag dat ze leeft is er een, ze geniet zo zichtbaar van alle zorg, ze kijkt met alles mee, duwt de hele tijd haar hoofd tegen me aan en wil dan kriebels en aandacht. Haar oortjes staan permanent naar voren.

Afbeelding

Afbeelding

Haar geest is zo helder, zo dankbaar en blij met elke minuut aandacht en elk hapje hooi.

Ik moet er niet aan denken wat er met haar was gebeurt als ze nog in Spanje was geweest, ze had daar in de winter echt geen kans gemaakt volgens de DA.

Afbeelding

Afbeelding

Ze is ook even buiten geweest om 5 minutjes te stappen zodat ze niet stijf wordt en om haar stalletje schoon te maken

Afbeelding

Vanochtend zag ze er nog wat beter en sterker uit dan gisteren, rond lopen in haar stal gaat nu soepel, ze staat steviger en haar energie is erg goed. Het lijkt alsof haar ademhaling ook wat lichter wordt.

Dus er is absoluut hoop!

Dan een update over Aurora en Nouri.

Nouri doet zijn moeder nog na dus durft niet in de buurt te komen, hij is wel heel nieuwsgierig en een typisch hengstje in de omgang met zijn stal :P Hij speelt met de waterbak, poept erin, schopt al het zaagsel erin en zit tot aan zijn oren onder het zaagsel en slierten hooi... Hij komt er wel, een vrolijk en nieuwsgierig mannetje :j Niet heel veel energie voor een veulen maar dat is normaal gezien ook dat hij mager is en slechte voeding en melk heeft gehad.

Hij is ook lekker aan het uitrusten:
Afbeelding

Aurora gaat ook goed, ze is bijgekomen van de reis. Alleen mensen moet ze nog niet zoveel van weten, zodra je de stal in komt vliegt ze in haar hoek om daar als een Mustang hengst te gaan stampen en trappen in de lucht :+

Ik ben met haar verder aan het oefenen voor aanraking met een lange longeerzweep. Nouri snapt het al, met Aurora betekend het nog veel paniek en gestamp :P
Aan het einde van de dag kon ze zonder echte paniek zich met de zweep over haar hele lichaam laten aanraken. Dus die komt er wel, ze is gewoon echt wild.

Filmpje van de 2de en 3rde sessie met Aurora, de eerste uiteraard vergeten te filmen :+
De stal lijkt heel klein op het beeld, valt wel mee, is 3 bij 4.5 meter.

Ik hoop haar wel zo snel mogelijk zover te krijgen dat ze zich laat aanraken, dan kunnen we gaan ontwormen en ook haar hoeven zien er niet uit.

Nog meer positief nieuws, geen van de drie hebben het koud (gehad), de temperatuur in de stal is goed te doen voor ze. De overgang van Spanje is niet heel groot nu qua temperatuur gelukkig.
Laatst bijgewerkt door Lyona op 09-11-24 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:14

Jeetje op deze foto’s zien ze er een stuk erger aan toe uit. Aurora is echt prachtig qua kleur!

Wat een sneu nieuws voor de ene merrie. Hopelijk gaat ze het echt redden. Snap wel dat de veearts er van schrikt.

Het veulen is ook echt prachtig zeg!

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:26

Wat een mooi fimpje! Ik kan ook niet tegen Amélie-muziek, dus werd helemaal drama :') .

Aurora is toch duidelijk nieuwsgierig + likken & kauwen, mooi om te zien.

Ben je niet bang dat ze in de knoop komt met de touw?

En Nosey, Ik blijf duimen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:27

Mooi filmpje en ik zie ook een nieuwsgierig vriendelijk paard die duidelijk haar grenzen aangeeft die worden gerespecteerd.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:28

Phoe, wat een trieste update van de jongste |( . En dan net zo’n lief paard.
Ik vind het wel ongelooflijk dat je haar nog de kans geeft, ondanks de waarschuwing van de kosten en de mogelijke uitkomst.

En toch is mams niet echt gemeen he. Buiten dat ze half wild is, zal ook nog haar veulen willen verdedigen. Dat komt goed!
En er schuilt ook een mooi paard onder haar knokerig uiterlijk!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:30

Ik ga weer volgen. Ik vind dat je zulk mooi werk doet ts.

Heb je ook met romeo en hoe heette die ander ook alweer gevolgd.

Ik ga duimen dat nosey het overleefd en een fijn leven kan krijgen. Dat verdient ze!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 13:32

Ponytante schreef:
Wat een mooi fimpje! Ik kan ook niet tegen Amélie-muziek, dus werd helemaal drama :') .

Oh sorry voor de muziek :o :D

Ja ik ben zeker bang voor dat touw. Ze is er al een paar keer bijna in gaan staan. Ik krijg het alleen nog niet af :=

Het is de balans zoeken tussen haar zo snel mogelijk redelijk tam willen hebben en niet over haar grenzen gaan tegelijk. Maar als zij nu ziek wordt of iets heeft kan ik niet in de buurt komen.
Ze is absoluut nieuwsgierig, een goed karakter. Alleen echt uit het wild zowat :o

Lukasje schreef:
Ik vind het wel ongelooflijk dat je haar nog de kans geeft, ondanks de waarschuwing van de kosten en de mogelijke uitkomst.

En toch is mams niet echt gemeen he. Buiten dat ze half wild is, zal ook nog haar veulen willen verdedigen. Dat komt goed!

Ja zeker triest.
Zolang ze geen pijn heeft en niet lijdt wil ik haar een kans geven. Zeker omdat ze zo sterk van geest is dat ze hier met haar zielige lijfje nog vrolijk tussen de tralies staat te gluren. Ze wordt ook met het uur sterker.
De DA is het wel eens om haar nog deze kans te geven, de waarschuwing was ook voor een deel vanwege hele hoge kosten en dan misschien alsnog dat ze het niet haalt.

Het is een jong paard nog met duidelijk een hele sterke drang om te leven. Die verdient een kans in mijn ogen!
En als het niet meer eerlijk is tegenover haar zullen we haar rustig laten gaan.
De mogelijk nog maandenlange lijdensweg in Spanje naar uiteindelijke dood is haar dan in ieder geval bespaard. Dat was een vreselijke dood geweest..

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:33

Jeetje wat een project is dit, maar echt super dat je dit doet. Hopelijk doen de goede zorgen de paarden goed en knappen ze allemaal snel op. Misschien kun je Nosey wat slobber voeren om wat extra te geven? Bijzonder dat ze wel goed hooi kan eten met dat scheve bekkie. Ik vind het echt leuk dat we dit mogen volgen en dat je zulke uitgebreide updates schrijft! Heel veel succes met de paardjes, ik blijf volgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:52

Wat een update, ik hoop echt dat Nosey het gaat redden..super dat je haar deze kans wilt geven! Ze is ook echt extreem mager. Hier kunnen ook problemen door ontstaan in de rest van het lichaam.

Aurora gaat nog een boel werk in zitten denk ik maar dat komt vast wel goed.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:52

Lyona schreef:
Ponytante schreef:

Oh sorry voor de muziek :o :D

Ja ik ben zeker bang voor dat touw. Ze is er al een paar keer bijna in gaan staan. Ik krijg het alleen nog niet af :=

Het is de balans zoeken tussen haar zo snel mogelijk redelijk tam willen hebben en niet over haar grenzen gaan tegelijk. Maar als zij nu ziek wordt of iets heeft kan ik niet in de buurt komen.
Ze is absoluut nieuwsgierig, een goed karakter. Alleen echt uit het wild zowat :o

Lukasje schreef:

Ja zeker triest.
Zolang ze geen pijn heeft en niet lijdt wil ik haar een kans geven. Zeker omdat ze zo sterk van geest is dat ze hier met haar zielige lijfje nog vrolijk tussen de tralies staat te gluren. Ze wordt ook met het uur sterker.
De DA is het wel eens om haar nog deze kans te geven, de waarschuwing was ook voor een deel vanwege hele hoge kosten en dan misschien alsnog dat ze het niet haalt.

Het is een jong paard nog met duidelijk een hele sterke drang om te leven. Die verdient een kans in mijn ogen!
En als het niet meer eerlijk is tegenover haar zullen we haar rustig laten gaan.
De mogelijk nog maandenlange lijdensweg in Spanje naar uiteindelijke dood is haar dan in ieder geval bespaard. Dat was een vreselijke dood geweest..

Absoluut! Al zou ze het niet redden bij jou, heb je haar een lijdensweg bespaard en heeft ze toch even mogen genieten van een mooi leven en liefde.