Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 22:51

Het is een combinatie tussen ander management en stress geweest denk ik.

Bij ons staat ze op vlas en daar op stro. Bij ons van licht tot donker buiten, verhard of op de paddock en 's zomers op het land. We wisten natuurlijk dat dat een hele grote luxe van je paarden aan huis hebben staan is... Ze heeft een week op de universiteitskliniek in Utrecht gestaan voordat de obstipatie eindelijk los kwam.

Niets dan lof over het handelen trouwens hoor, veearts is daar 3x daags geweest, toen is ie naar de kliniek daar gegaan, ging ze niet snel genoeg en vandaar dat Utrecht geadviseerd werd. Keurig door hen gebracht en gehaald. Ze hadden m zelfs weer thuis willen brengen toen duidelijk was dat ze niet terug kwam maar naar huis ging.

Het is een spring gefokte, inmiddels bijna (eind februari) 5 jarige schimmelmerrie. Zal binnenkort eens proberen wat foto's te maken.

rensju

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 00:44

Ik kom meelezen!
Heb een 2.5 jarige springgefokte merrie en vind het interessant te lezen wat jullie zoal doen met de jonkies.

Ik heb er nog niet bewust wat mee gedaan maar ze kent trailer, afspoelen, dekens, vaststaan enzo. Bitjes, vind ik ook lastig. Ik kies sws een bit wat ook zijdelings wat stabiliteit geeft. Maar dan zit je ook nog met wisselen van de tanden. De vorige heb ik daardoor tijdelijk bitloos gedaan.

Ik denk dat ik begin met wat grondwerk en longeren, later met balkjes. Vrijspringen meenemen en buiten wandelen met een ouder paard. Ik houd ervan om ze eerst veel te laten zien.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:32

Dit is mijn Rudolf volle Tinker. Zijn echte naam is king Rudolf. Op Koningsdag geboren. Hij wordt 3 jaar. Hij is gecastreerd met ruim 1jaar. Ben met hem aan het wandelen. Grondwerk en heeft zijn tuig opgehad. Hij mag nog lekker door groeien. Maar aan een goede basis wordt al gewerkt. De buren hebben een loonbedrijf Dus grote machines ziet hij genoeg. Toen ik hem als jaarling kocht was een stilstaande auto al eng.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 21:16

Mag ik mij hier ook melden?

Sinds vorige week in het bezit van een 3.5 jarige irish cob Wout.

Wout kent de basis en wij willen hem nu langzaam aan gaan oppakken en leren longeren enz.

Geen ervaring met jonge paarden en ook niet met grondwerken.
Vandaag begonnen met het aanleren van het commando ho en stap.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 11:54

Leuk om al die jonge paarden te zien en hoe verschillend ze zijn, ook al verschilt het qua leeftijd zo weinig met elkaar.

Maar wat vervelend Jolienn! Fijn dat ze er zo netjes mee zijn omgegaan maar de gevolgen zijn gewoon ontzettend naar. Fijn dat het nu weer goed gaat en ben benieuwd hoe ze het in januari doet!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:15

ik heb er ook eentje die in april 3 wordt.
Reeds een half jaar zijn we er elke week een uurtje mee bezig. Het veulen abc kon ze vooraf al.
Wat ze nu al kan:
- trailerladen
- nauwe doorgangen
- Beetje targetten
- Beetje wijken voor druk
- poetsen van op een opstapje en er soms half op liggen bij het poetsen
- ze heeft de hele wiinter een licht deken op om geleidelijk aan singels en een rugbedekking te wennen.
- rondjes in een kleine piste lopen, beetje laag vrijspringen maar wel over allerlei geïmproviseerde hindernissen. Cavaletti's draven en galopperen ( niet lang)
- bij inparkeren is ze nog wat overenthousiast/ onhandig.

Vanaf 1 januari gaan we het longeren stap voor stap introduceren. Eerste les : in de longeercirkel rustig rondjes lopen in de gang die wij vragen.

Het leuke aan vroeg beginnen is dat je tijd hebt om in hele kleine stapjes te werken.
Voorlopig houden we het bij 1 x per week een uurtje, inclusief het poetsen en troetelen.

Doel is dat er iemand op kan vanaf juli. Maar moest ze aangeven dat ze het nog niet aan kan, dan gaan we dat uitstellen.

Ik ben blij met jullie ervaringen. Ze inspireren mij om het volgende stapje te verzinnen.

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:34

Ik meld mij ook graag! Mijn lieve baby word half februari 3! Sinola is een spielbergxflemming en meet al ruim 1.70 :') ( hele overgang naar een kleine jazz merrie van 1.60)

Momenteel wordt ze ongeveer 1x in de week kort gelongeerd en staat ze lekker buiten of in de molen! Vanaf volgend jaar wil ik beginnen met rustig het zadel opleggen en klaarmaken voor de merrie keuring!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:37

Wij zijn gisteren naar een georganiseerde schriktraining geweest.

Het was de 2e keer mee op de trailer (3e keer als je de verhuizing meerekend) en ze was hier 2 weken terug al voor het eerst geweest om een zadel te passen.

Ze heeft zich echt perfect gedragen, vond ze het spannend: ja reuze.
Maar de nieuwsgierigheid overwint alles en de koekjes ook. Ze doet voor een koekje graag extra over haar angsten stappen :+

De kerstmuts die bewoog was het allerengst. :+

Screenshots uit een video

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gehele video is evt op mijn insta te zien.
https://www.instagram.com/reel/DEKwtDNo ... lwZnkyYWp3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 14:21

Hier 2 jongens van 2022. Geen idee hoe het gaat lopen.

De shet ga ik niet echt beleren, maar wil wel wat meer met hem doen. Hij kent de basis en wat gekke dingen, maar leert ontzettend snel, dus rem dat af en toe wat af. Voor de sulky is wel weer een optie, maar dan wacht ik ook nog wel even.

De quarter vind ik nog wel een baby. Hij ontwikkelt mooi en zou er wel op kunnen klimmen, maar we doen niet zoveel.
Hij kent ook de basis en wat gekkigheid, maar meeste gaat tussendoor en spelenderwijs.

Verder lopen ze op een pp met heuvel, bult, poel, wadi en wat paadjes. Hij speelt veel met de shet, maar ook met zijn oom, dus ben niet zo bang dat hij niet voldoende sterk zou worden zonder werk.

De eerste keren ga ik er zo op zitten tot zitten en bewegen erin zit. Voor mijn gevoel gaat hij het het gekste vinden dat ik een beetje uit zicht verdwijn.

Echt longeren doen we niet. Heel af en toe laat ik hem ene paar rondjes lopen, maar heb meer gewerkt aan wijken voor druk en body control.
Hij heeft ook nog geen bit in gehad, maar heb wel een paar keer het touw in zijn mond gedaan. Weet ook nog niet wat ik wil of hoe het gaat lopen.

Heb zelf weinig kunnen rijden en hij is wat groot geworden. En hij krijgt nog een vol broertje of zusje eind Juni en dat zal ook behoorlijk wennen worden om mama te delen. Maar misschien ook een mooi moment om hem wat meer 1 op 1 te werken.

LisanneMans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:17

Wat leuk om al jullie paarden te zien! Rover (EbonyxGalant) is ruim 3,5 en wordt gemiddeld twee á drie keer in de week gelongeerd. De overige dagen zijn we lekker bezig met het kleuter ABC. Ik heb hem sinds begin september en heb hem vanaf toen al spelenderwijs laten wennen aan wat druk op zijn rug. Dat ging zo goed dat ik er al een keertje op heb gezeten en afgelopen zondag een paar passen onder het zadel heb gestapt. Zo bijzonder om dan op je eigen paard te zitten! Daarnaast ook vooral heel erg trots op hem :D. Eigenlijk had ik in gedachte om pas komend voorjaar te beginnen, maar hij pakt het zo goed op. Ben heel benieuwd wat 2025 gaat brengen voor alle paarden!

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 22:21

KootMiraDrum schreef:
Heeft te maken met het sluiten van de groeischijven, juniper.

De groeischijven sluiten zich van onderen naar boven. Bij een paard betekent dit dat de groeischijven van kroonbeen en kootbeen rond 6 maanden beginnen te sluiten, pijnbeen en voorknie rond 18 maanden, opperarm, schouderblad en bijvoorbeeld het dijbeen tussen het 3e en 4e jaar. De wervelkolom begint vanaf 5 jaar te sluiten en is pas volledig klaar met 8 jaar.

Dankjewel voor je heldere uitleg (in meerdere berichten). Dit is voor mij inderdaad de grootste reden dat ik het te jong vind. Ik sta er dan ook niet meer van te kijken dat er veel jonge dieren zijn afgeschreven als rijpaard ivm blessures etc.. Zo zonde.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:48

Ik heb een vraagje.
We zijn sinds 1.5 week in het bezit van een 3.5 jarige.

Nu kan hij aan een touwtje meelopen, hebben hem het commando terug en ho geleerd, maar nu heeft hij sinds gisteren ontdekt dat je je los kan trekken.

Vandaag schrok hij van een trekkertje die langs kwam en trok zich los om.dit vervolgens te blijven doen.

Hoe ga ik hiermee om?
Omtrekken dat lukt de ene keer wel en de andere keer niet.
Hij wist zich vandaag zo weg te draaien dat ik het touw wel los moet laten.

Ik kijk video's van grondwerk en daar ziet het er allemaal zo makkelijk uit maar ik krijg het niet voor elkaar.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 17:38

Extra lang touw eraan en goede handschoenen. Heb er ook een die zich weleens uit het niets kan omdraaien en meteen houden is lastig als je het niet ziet aankomen. Touw glijd dan nog wel iets door mijn hand maar kan dan met mijn gewicht aan het deel gaan hangen wat ik nog vast heb.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:35

Mijn paarden staan bij mijn ouders. Heb naast de zelf gefokte stippel ook nog een aangekochte 2,5 jarige. Ga met beide wat meer voorbereidend werk doen komend jaar. Stippel wil ik tegen de zomer laten beleren en de schimmel twijfel ik nog over. Wil kijken hoe ze zich verder ontwikkeld ook qua groei, en dan beleerd of onbeleerd verkopen. Heb afgelopen weekend met mijn ouders een roundpen gebouwd om makkelijker met ze te kunnen werken. Zin in komend jaar :D .

Afbeelding

Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 18:36

Prachtige stippel! Heerlijk dat ze aan huis staan!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:56

Zo, 2025, ik heb tot nu gewacht om met longeren te beginnen. Vandaag de eerste sessie gedaan. 1 longe, aan het halster en in een "geïmproviseerde” longeercirkel. Enkel stap en draf.
Het ging heel goed. Ik kijk al uit naar volgende week, we houden het bij 1 sessie per week.

Nu twijfel ik of ik (net als bij mijn vorige paarden) de galop er snel bijneem.
Ik heb ook al gehoord van mensen die de galop uitstellen tot het paard zadelmak is en zelfs zijn evenwicht gevonden heeft in stap en draf. Dan zou de galop er gemakkelijk bijgenomen kunnen worden, zeggen ze.
Wat doen jullie?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:16

Mag ik mij ook hier melden.
Met mijn eigen fokje tinker Jackson.
Jack word in juni 3.
Is september gecastreerd en toen naar huis gekomen.
Thuis bleek zijn zakje nog steeds niet dicht en na de nodige antibiotica kuren is hij op de tafel beland in de kliniek.
Er had zich een fistel gevormd op de zaadstreng stomp.
Maar nu is het allemaal goed geheeld.
En mag hij eerst weer een beetje aarden.
Wel al een keer aan de long geknoopt en dat snap hij al redelijk snel.
Ik denk dat het een makkelijk ventje is met beleren straks.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

LisanneMans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:18

Ik heb hem wel geleerd aan de longe te galopperen. Ging aan het begin nog erg rommelig, hij miste duidelijk nog kracht, maar al snel ging dit een stuk beter. Het lijkt mij fijn als ik hem straks met beleren onder het zadel het stemcommando kan geven voor galop.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 20:26

Somita schreef:
Ik heb een vraagje.
We zijn sinds 1.5 week in het bezit van een 3.5 jarige.

Nu kan hij aan een touwtje meelopen, hebben hem het commando terug en ho geleerd, maar nu heeft hij sinds gisteren ontdekt dat je je los kan trekken.

Vandaag schrok hij van een trekkertje die langs kwam en trok zich los om.dit vervolgens te blijven doen.

Hoe ga ik hiermee om?
Omtrekken dat lukt de ene keer wel en de andere keer niet.
Hij wist zich vandaag zo weg te draaien dat ik het touw wel los moet laten.

Ik kijk video's van grondwerk en daar ziet het er allemaal zo makkelijk uit maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik zou toch even een hengsten kettinkje er bij pakken.
Even in de kiem smoren die grapjes.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:18

Ik zou dit ook stevig aanpakken.

Ik had ook al eens een hele grote die met mij probeerde rond te lopen waar hij wou.
Ik moet er altijd mee over de straat en dan met een hand de draad open en met de andere hand het paard binnen in de weide leiden. Dan moeten ze echt wel respect hebben.

Ik heb het moeten afdwingen met een hengstenketting. Ik heb ook wel een paar keer het touw door de mond moeten leggen als ik eens met een gewoon touw ondeweg was. Na een tijd heb ik overgestapt naar een touw waarvan de 40 cm dichtst bij het halster een stevige ketting was. Als ik dan een stevige ruk aan het touw gaf, kwam dat veel harder binnen.
Ondertussen deden we ook grondwerk in de paddock, dat kon ik veel zachter aanpakken. En dan kwam het echte zadelmak maken.
Na een jaartje was het een braaf, respectvol paard waar ik alles mee kon.

Somita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:40

koend schreef:

Ik had ook al eens een hele grote die met mij probeerde rond te lopen waar hij wou.
Ik moet er altijd mee over de straat en dan met een hand de draad open en met de andere hand het paard binnen in de weide leiden. Dan moeten ze echt wel respect hebben.

Ik heb het moeten afdwingen met een hengstenketting. Ik heb ook wel een paar keer het touw door de mond moeten leggen als ik eens met een gewoon touw ondeweg was. Na een tijd heb ik overgestapt naar een touw waarvan de 40 cm dichtst bij het halster een stevige ketting was. Als ik dan een stevige ruk aan het touw gaf, kwam dat veel harder binnen.
Ondertussen deden we ook grondwerk in de paddock, dat kon ik veel zachter aanpakken. En dan kwam het echte zadelmak maken.

Dank jullie wel in een ander topic die ik geopend had werd het ook aangegeven maar ook gezegd dat je bij een tinker op moest pakken niet te hard te zijn.
Dus dat vind ik lastig.

Vandaag denderde hij door mij heen en heb ik hem gecorrigeerd met de zweep, misschien slecht maar daarna was het wel over.

In de bak goed kunnen oefenen met hem en geen ontsnappingspoging meer,had wel een touw over zijn neus, maar geen 1 x aan moeten trekken.
Meneer stopte nestjes op commando ho, terug deed hij zonder problemen en ook stap.
Daarna nog los geoefend en hij volgende netjes en voerde de commando's uit, terwijl het gisteren echt drama was.

Vandaag echt met plezier geoefend met hem.

MrsEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:57

Somita schreef:
koend schreef:

Dank jullie wel in een ander topic die ik geopend had werd het ook aangegeven maar ook gezegd dat je bij een tinker op moest pakken niet te hard te zijn.
Dus dat vind ik lastig.

Vandaag denderde hij door mij heen en heb ik hem gecorrigeerd met de zweep, misschien slecht maar daarna was het wel over.

In de bak goed kunnen oefenen met hem en geen ontsnappingspoging meer,had wel een touw over zijn neus, maar geen 1 x aan moeten trekken.
Meneer stopte nestjes op commando ho, terug deed hij zonder problemen en ook stap.
Daarna nog los geoefend en hij volgende netjes en voerde de commando's uit, terwijl het gisteren echt drama was.

Vandaag echt met plezier geoefend met hem.

Fijn dat het al beter ging! Ik heb ooit een jonge tinker getraind en wij zijn toen niet streng genoeg geweest. Liep ook door ons heen etc en met 3 was ze echt ontzettend brutaal. Achteraf was wat meer consequente training beter geweest. Met die jonkies toch een beetje aftasten waar de grens ligt tussen vriendjes zijn en niet te vriendelijk zijn.

Update over mijn Senzo. Helaas 2024 afgesloten met 14 dagen op de kliniek en een operatie aan een wond op het been -O- . Nu weer goed aan het herstellen en voor 2025 de goede voornemens om lekker samen door te trainen! Nog geen idee of dat alleen grondwerk wordt of ook wat onder het zadel. Alles op zijn tempo!

Afbeelding

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 01:07

Wat balen zeg! Wat had hij voor wond?

Hier van de week 2x gelongeerd, gewoon aan t halster beetje stap en draf… twijfel ook nog beetje over galopperen aan de longe, van de week wel keer gedaan, ene vond het lastig en mist duidelijk kracht, andere wilde als een raket en vooral misbruiken om aan m’n hulpen te onttrekken. houd het voorlopig nog bij draven denk ik…

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 16:15

Oh nee MrsEm, wat had hij aan zijn been? En hoe ziet de herstelperiode eruit?

MrsEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 10:49

spottedponie schreef:
Wat balen zeg! Wat had hij voor wond?

Hier van de week 2x gelongeerd, gewoon aan t halster beetje stap en draf… twijfel ook nog beetje over galopperen aan de longe, van de week wel keer gedaan, ene vond het lastig en mist duidelijk kracht, andere wilde als een raket en vooral misbruiken om aan m’n hulpen te onttrekken. houd het voorlopig nog bij draven denk ik…

Wij hielden het ook vooral bij draven! Voor die van mij is het al lastig als slungel. Laat staan onbespierd galoperen haha.

Senzo kwam van de wei af met een wond en we wisten niet waarvan. Vermoedde is uitgegleden en tegen beton randje. Hij is toen door stal naar de kliniek gebracht want het was een snee tot het bot. Daar meteen geopereerd en vervolgens 14 dagen daar gebleven. Hij is nu alweer een weekje thuis en dat gaat heel goed. Wond is nu helemaal dicht en hij staat weer op een klein stukje buiten. Nog 3 weekjes alleen stappen en dan mag hij weer de wei op en opbouwen *\o/*
Mijn portemonnee vond het minder leuk deze kerst maar alles voor onze viervoeters!