Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KootMiraDrum schreef:Heeft te maken met het sluiten van de groeischijven, juniper.
De groeischijven sluiten zich van onderen naar boven. Bij een paard betekent dit dat de groeischijven van kroonbeen en kootbeen rond 6 maanden beginnen te sluiten, pijnbeen en voorknie rond 18 maanden, opperarm, schouderblad en bijvoorbeeld het dijbeen tussen het 3e en 4e jaar. De wervelkolom begint vanaf 5 jaar te sluiten en is pas volledig klaar met 8 jaar.
Somita schreef:Ik heb een vraagje.
We zijn sinds 1.5 week in het bezit van een 3.5 jarige.
Nu kan hij aan een touwtje meelopen, hebben hem het commando terug en ho geleerd, maar nu heeft hij sinds gisteren ontdekt dat je je los kan trekken.
Vandaag schrok hij van een trekkertje die langs kwam en trok zich los om.dit vervolgens te blijven doen.
Hoe ga ik hiermee om?
Omtrekken dat lukt de ene keer wel en de andere keer niet.
Hij wist zich vandaag zo weg te draaien dat ik het touw wel los moet laten.
Ik kijk video's van grondwerk en daar ziet het er allemaal zo makkelijk uit maar ik krijg het niet voor elkaar.
koend schreef:Ik zou dit ook stevig aanpakken.
Ik had ook al eens een hele grote die met mij probeerde rond te lopen waar hij wou.
Ik moet er altijd mee over de straat en dan met een hand de draad open en met de andere hand het paard binnen in de weide leiden. Dan moeten ze echt wel respect hebben.
Ik heb het moeten afdwingen met een hengstenketting. Ik heb ook wel een paar keer het touw door de mond moeten leggen als ik eens met een gewoon touw ondeweg was. Na een tijd heb ik overgestapt naar een touw waarvan de 40 cm dichtst bij het halster een stevige ketting was. Als ik dan een stevige ruk aan het touw gaf, kwam dat veel harder binnen.
Ondertussen deden we ook grondwerk in de paddock, dat kon ik veel zachter aanpakken. En dan kwam het echte zadelmak maken.
Na een jaartje was het een braaf, respectvol paard waar ik alles mee kon.
Somita schreef:koend schreef:Ik zou dit ook stevig aanpakken.
Ik had ook al eens een hele grote die met mij probeerde rond te lopen waar hij wou.
Ik moet er altijd mee over de straat en dan met een hand de draad open en met de andere hand het paard binnen in de weide leiden. Dan moeten ze echt wel respect hebben.
Ik heb het moeten afdwingen met een hengstenketting. Ik heb ook wel een paar keer het touw door de mond moeten leggen als ik eens met een gewoon touw ondeweg was. Na een tijd heb ik overgestapt naar een touw waarvan de 40 cm dichtst bij het halster een stevige ketting was. Als ik dan een stevige ruk aan het touw gaf, kwam dat veel harder binnen.
Ondertussen deden we ook grondwerk in de paddock, dat kon ik veel zachter aanpakken. En dan kwam het echte zadelmak maken.
Na een jaartje was het een braaf, respectvol paard waar ik alles mee kon.
Dank jullie wel in een ander topic die ik geopend had werd het ook aangegeven maar ook gezegd dat je bij een tinker op moest pakken niet te hard te zijn.
Dus dat vind ik lastig.
Vandaag denderde hij door mij heen en heb ik hem gecorrigeerd met de zweep, misschien slecht maar daarna was het wel over.
In de bak goed kunnen oefenen met hem en geen ontsnappingspoging meer,had wel een touw over zijn neus, maar geen 1 x aan moeten trekken.
Meneer stopte nestjes op commando ho, terug deed hij zonder problemen en ook stap.
Daarna nog los geoefend en hij volgende netjes en voerde de commando's uit, terwijl het gisteren echt drama was.
Vandaag echt met plezier geoefend met hem.
spottedponie schreef:Wat balen zeg! Wat had hij voor wond?
Hier van de week 2x gelongeerd, gewoon aan t halster beetje stap en draf… twijfel ook nog beetje over galopperen aan de longe, van de week wel keer gedaan, ene vond het lastig en mist duidelijk kracht, andere wilde als een raket en vooral misbruiken om aan m’n hulpen te onttrekken. houd het voorlopig nog bij draven denk ik…