[VOLG] Drakenpony's in de achtertuin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 21:17

Het is heerlijk ja, voor situaties met oud en nieuw, of als je een ziekeboeg moet hebben. Maar het scheelt ook een boel met het voeren, even een kwartiertje uit elkaar zodat ze geen emmertjes stelen en dan weer alles open.

Ze zijn goed het nieuwe jaar in gegaan, ze hebben tot 23:55 gewoon buiten gelopen en zijn om 0:45 weer los gegaan. Vu had even wat stress maar de rest was vooral druk met schooien om wortels en ander lekkers. Dus heel tevreden over hoe het ging.
Afbeelding
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 16:26

Even weer de rode letters van het topic af blazen.

Ondertussen alweer voorbij de helft van januari. Januari en februari vallen me elk jaar zo tegen, de kou en de nattigheid, blegh. Maar mijn goede voornemen om meer met de pony's te doen dan alleen veel onderhoud doen lukt tot nu toe best goed. Dus dat is heel fijn.
Het zijn kleine dingetjes, want doordeweeks ben ik alleen in het donker thuis en in het weekend heb je alsnog te maken met bevroren paddock, hagel/regenbuien etc maar ook de kleine dingen geven me plezier. Dus over het algemeen is het op mijn vrije dagen een beetje grondwerken en op mijn werkdagen vooral poetsen of veulen ABC dingen met Swift oefenen.

Vu houdt zichzelf ondertussen bezig met haar standaard ontsnappingen :') die maakt er erg graag gebruik van dat ik de onderste twee draden open zet als ik met een kruiwagen op en neer naar de schuilstal moet. Ze is echter ook heel makkelijk weer terug te zetten (behalve als je gaat filmen _O- ) dus meestal laat ik het maar gewoon gebeuren.
Afbeelding
:wave: :+

Met haar been ging het even weer heel beroerd, wat ook niet hielp is dat ze over een bevroren plas dacht te kunnen rennen en toen dus wat wegglipte. Ze was een tijdje zo stabiel dat ik de duivelsklauw weer had weggelaten, die zijn we nu weer opgestart om te kijken of het dan weer bijtrekt.

Verder gaat het best goed in de groep, de verhoudingen zijn soms wel erg bijzonder maar het functioneert prima. Af en toe kijken ze ook hoeveel pony's er op zo min mogelijk vierkante meters kunnen staan :Y)
Afbeelding

Afgelopen week moest Swift zijn tweede enting en hebben we gelijk het gebit van Vu en Nim even meegenomen. Vu moet elke 6 maanden omdat ze een kies mist, dus ik heb Nim en Relp op verschillende momenten zodat er altijd 2 tegelijk kunnen.
Relp wil later graag tandarts worden, die vond het allemaal reuze interessant dat we de helft van de schuilstal als behandelkamer gebruikten, scheelt een hoop heen en weer gestrompel van en naar de poetsplaats in de hooischuur met nog deels gesedeerde pony's.
Afbeelding

's Avonds even pony pesten op de poetsplaats, gelijk even oefenen dat er 1 even iets verder weg is. Er was eerst best vaak geroep en geren als ik er eentje mee nam, ook al was het maar naar de poetsplaats die nog wel in het zicht is. Nu ik het wat regelmatiger doe gaat het een stuk beter. Relp en Vu vinden het nog wel een beetje spannend om er te zijn, maar de kruiwagen met hooi helpt een hoop :Y) Nim vindt het allemaal wel prima.
Afbeelding
Afbeelding

Gisteren heb ik ook weer heel even pony gezeten. Relp is in principe met rij-winterstop, maar ik had nog wel een werkpuntje rondom het opstappen. Relp is namelijk erg werkwillig, maar slaat daarin soms een beetje door. Dus de laatste paar ritjes voor Swift kwam waren een beetje onstuiming rondom het opstappen, omdat ze 1. bij het opstappen zo fanatiek bij het blok gaat staan dat ze eroverheen gaat staan (dat daar ook een mens staat is dan even bijzaak) en na het opstappen gelijk wil vertrekken.
Mijn paddock is ongeveer 13x30 dus voor rijden zijn de bochtjes te krap, maar rustig NAAST het blok staan en stilstaan na het opstappen kunnen we daar wel oppakken.
We zijn nu bezig met een halt-signaal, zodat ze iets makkelijker de rust kan gaan vinden in plaats van blijft zoeken naar nog een betere plek om te staan. Dus een bepaalde plek bovenop haar hals aanraken betekent nu stil blijven staan (ook wel handig als we eens in benarde situaties belanden), die is nog niet bevestigd maar het is tot nu toe best een leuk systeem. En gisteren aan het einde van even prutsen nog heel even gaan zitten, ging alles behalve soepel want ik had de inlage pad onder de bbp gedaan en daarnaast heeft mijn winterrijbroek (helaas) een siliconenzitvlak, dus ik schatte even verkeerd in hoe makkelijk ik met kon laten glijden :+ :+ Maar ze deed het heel braaf, helemaal na 3 maanden even rijvrij.
Het is dus absoluut geen trainingshoogstandje, maar wel grappig om te zien in welke mate ze zichzelf onder je probeert te schuiven bij het opstappen. Het is wel lief, maar hopelijk na wat oefenen kan ze gewoon rustig naast het blok wachten tot ik zelf opstap :+

Swift en Nim waren verder weer lekker aan het spelen op de wei, dus toen heb ik nog wat sfeerplaatjes geschoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De andere twee haden andere prioriteiten
Afbeelding

Voor Nim en Swift zit ik nog te wachten op de uitkomst van een kleurtest, om te kijken of Nim hetero- of homozygoot agouti is en of Swift vosfactor draagt. Ben benieuwd wat eruit komt, ik verwacht Nim homozygoot agouti en Swift homozygoot zwart (als hij vos draagt zou dat wel een kleine bonus zijn voor mij :+ ).

ikkedus

Re: [VOLG] Drakenpony's in de achtertuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 17:47

Ik vind Swift steeds leuker worden. En ook zo leuk dat het met Nim nu heel goed gaat en ze lekker aan bet ravotten zijn!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 20:57

Ja dat is echt heel fijn, toch altijd even spannend of ze voldoende aansluiting vinden.

Ik denk dat het een fijne pony gaat worden als hij groot is, Lewitzers zijn natuurlijk wat robuuster en minder luxe dan de gemiddelde sportpony en dat zie je er wel vanaf. Maar ondanks dat ik die bloederige pony's ook prachtig vind, is dit lange termijn veel passender denk ik. Zowel de aansluiting bij hoe ze hier gehouden worden als in een (hopelijk) robuustere gezondheid.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 23:59

Nou de verwachting was goed, Nim is homozygoot agouti en Swift is homozygoot voor zwart (en bij zijn fokker al heterozygoot bont getest).
Dus geen rooie pony's erbij in de toekomst, wel alleen kleurkansen op kleurtjes die we nog niet hebben (eventueel veulentje van Relp x Swift wildkleur bruin of grullo, al dan niet bont en Nim x Swift zou dus bruin of valk geven met of zonder vlekken).

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 08:16

Grullobont zou gaaf zijn <3

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-25 21:11

Zou je willen fokken met Swift dan of is dat gewoon een idee/ droom?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 23:11

Ik vind grullo sowieso mooi, met of zonder vlekken haha.

Of er uiteindelijk 0, 1 of 2 veulens van hem komen ligt helemaal aan hoe alles loopt, maar ik heb wel expres een hengstveulen gekocht (en Swift daarbij uitgekozen) met het idee dat hij voor nageslacht zou mogen zorgen ja.
Ik heb verder geen ambities om het een commerciele dekhengst te maken (dat is wellicht de verkeerde bewoording, ik bedoel daarmee om het hele keuringstraject te doorlopen en hem voor buitenaf beschikbaar te stellen), het zou echt alleen voor eventueel 2 dames hier zijn waarvan de veulens dan ook hier blijven en daarna ballen eraf en lekker hier wonen als rijpony. Er zit wel wat meer visie en ideologie achter dan 'we gooien even een hengstje in de groep', maar ik zal je het boekwerk voor nu even besparen.

Als hij eerder al geen leuk leven kan hebben omdat hij 'te veel' hengst is of het voor ons niet veilig voelt, dan gaan de ballen er eerder af en komen er geen veulentjes bij (Relp gaan we vanwege haar afgelopen rampzalige dekseizoen nooit meer via KI laten dekken, dus als dit hem niet wordt dan wordt het geen veulentje voor Relp).

Dus voor nu zit het ergens tussen een plan en een idee in :+

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-25 08:35

Bij jou denk ik inderdaad dat het een goed doordacht idee is. Je lijkt altijd erg goed na te denken over je keuzes wat betreft de ponys :j

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-25 19:27

Dat is fijn om te horen Lalladidoo!

Swift was sinds zijn aankomst nog niet uit de groep geweest, dus gisteren maar voor het eerst even rustig de hooischuur samen verkennen waar ik mijn poetsplek heb. Hij vond het heeeel spannend, maar hij deed het heel knap. Samen even de voerbakken die er ook staan onderzoeken was favoriet, daarna kon hij ook even stilstaan voor een snelle borstelbeurt en toen weer lekker terug naar Nim die al stond te wachten bij het hek (en de rest natuurlijk, maar die stonden gewoon te eten in de schuilstal haha)
Afbeelding

Eerder deze week ook even het hoofdstel van Kirs gepakt om te passen bij Nim. Ik heb dat helemaal naar eigen ontwerp laten maken bij een zadelmaakster en vond het best jammer dat ik het nu niet meer kon gebruiken nu Vu het ook niet meer nodig zal hebben. Nim heeft maat pony waar Kirs en Vu Shet hadden, dus ik had verwacht dat het niet zou passen.
Maar als ik het zo zie denk ik dat we met een groter kopstuk wellicht nog een eind komen, dat zou mooi zijn.
Afbeelding
Mocht iemand weten waar je een pony kopstuk van mooi zacht leer, met ooruitsparingen en een enkele aansluiting voor alleen een bakstuk op de kop kan tikken dan hoor ik het graag. Of aanraders voor tuigmakers die dat kunnen maken hier in Nederland, mijn adresje waar dit hoofdstel vandaan kwam in Engeland is door de Brexit minder handig geworden, al ga ik wellicht nog even peilen of ze het voor me kan maken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 13:48

Fijne valentijnsdag gewenst van de twee tortelduifjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:49

Wat schattig <3 . Die hebben elkaar helemaal gevonden of niet?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:06

ik zie ontluikende liefde :+:

Lizeeetjr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:25

Wat een super leuke foto's, de liefde spat er vanaf. :o

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 13:07

Het is zo'n leuk koppeltje, Nim sluit ook heel mooi aan op de behoeftes van zo'n jonge hengst. Ze kan heerlijk met hem stoeien, maar als hij te ver gaat geeft ze netjes grenzen aan. Dus hij wordt netjes opgevoed, maar kan ook zijn ei wel kwijt.

Ondertussen staan ze weer in twee groepen, want ondanks de kou is het drakengebroed van Kirs (aka Nim en Vu) van mening dat het alweer lente is en stonden ze dus hengstig. Nim als eerste, dat had ik zelf even verkeerd ingeschat. Die was namelijk kneiter hengstig, maar in eerste instantie deed Swift er echt helemaal niets mee dus heb ik het laten lopen. Maar op een gegeven moment had ze het toch voor elkaar dat hij het wel erg interessant vond, hij moet nog wel een beetje oefenen met richten :+ :')
Toen Vu ook hengstig werd hebben we de club dus uit elkaar gehaald, want ik zit niet zo te wachten op een horde winterveulens. In eerste instantie wilde ik ze na de hengstigheid weer samen zetten, maar Vu blijkt nogal tricky te zijn in hoe lang het duurt dus ik hou ze nu uit elkaar tot ik Relp ergens in april/mei ga wisselen van clubje. Nim staat nu dus met Swift, als daar toch al wat is gebeurd dan is 1 winterveulen met onze faciliteiten wel te managen en aan dat gezelschap heeft hij sociaal gezien het meeste.

Het moment waarop ik bedacht dat ze uit elkaar gingen, dit was de reactie op een plassende Vu :+
Afbeelding

Ondanks dat hij bij een hengstige merrie al best wat brult en doet, is hij over het algemeen nog echt een lief en makkelijk gupje.
Afbeelding

Verder is het veel koud en bevroren hier de laatste week, dus mijn activiteit is weer een beetje ingekakt
Afbeelding
Afbeelding

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 15:29

O o o, het drakengebroed heeft het voorjaar in de bol. En Swift ziet er nog heel babyachtig uit <3

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 15:42

Haha Swift is natuurlijk ook nog wel een baby, nog iets meer dan een maand en dan wordt hij 1.

De eerste pogingen waren in ieder geval niet geslaagd, dus we konden weer een weekje genieten van de show :') Het is voornamelijk wel een heel snoezig setje.
Afbeelding
Afbeelding

Qua groei loopt hij momenteel precies gelijk met Relp, dus ben benieuwd of die twee uiteindelijk even groot worden. Ik zit nu ook in een groep waarin mensen met paarden van dezelfde fokker zitten (en dat zijn er nogal wat, want ze fokt ruim 20 veulens per jaar :+ ) dus ook leuk om af en toe broertjes en zusjes van hem langs te zien komen. Die zijn over het algemeen zo rond de 1.45 dus een prima maatje.

Ik ga zo nog even een staart wassen in het zonnetje, want dat is wel weer nodig..
Afbeelding

Relp is ook weer terug van de winterstop, met dit goede weer kunnen we weer lekker hobbelen in onze grasbak. Dus we zijn de tweede versnelling aan het instaleren, vandaag de 2e keer dat ik wat stukjes ging doen dus mooi even mijn vriend lief aangekeken en een camera in de handen geduwd.
Deze was wel heel paparazzi gemaakt, maar blijf het een fijn beeld vinden dat ze gewoon zo rustig en blij staat tijdens het poetsen en opzadelen.
Afbeelding

Dan wat rijplaatjes, nog heel basis. Ben nog niet zoveel bezig met hoofdhouding, vooral een beetje gas en rem testen en als ik daarnaast een stuur heb ben ik tevreden voor dit punt. Kom ook langzaam op het punt dat een zadel wel handig is, moet eens gaan kijken of ik hier in de regio een fijne zadelmaker kan vinden. Heb wel wat zadels liggen die haar mogelijk passen, maar ze heeft een behoorlijk korte rug en de singelplek wat naar voren dus dan heb ik liever dat er even iemand meekijkt en denkt.
Voor nu gaat het met de pad ook nog prima, want ze heeft een hele makkelijke draf om uit te zitten. Maar als we langer dan een rondje gaan draven is het wel fijn voor haar als ik gewoon kan lichtrijden met een zadel.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh we hadden vanochtend ook lekker pony siësta (de schuilstal lijkt super scheef zo, maar dat komt door de groothoeklens :+ )
Afbeelding

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 16:11

Die eerste foto <3 zo schattig duo is dat

Relp ziet er ook prachtig uit en ze ondergaat dat hele rijden super ontspannen, zoals het eruit ziet op de foto :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 17:45

Ja Relp doet het heel goed! We doen ook wel veel met een mate van keuzevrijheid en afstemmen op hoe ze is die dag, dat helpt haar goed.
Ze kan super goed inparkeren bij het opstappen, als ze dat niet rustig doet is dat voor mij een teken dat ze er (nog) niet lekker bij staat en gaan we dus grondwerken ipv rijden. Soms is ze dan na 5 minuten wat anders wel toe aan rijden en hobbelen we nog even 10 minuten en soms heeft ze een dag dat het in het grondwerk al knettert en ontploft en dan werken we gewoon op de grond weer naar de ontspanning toe en is dat voldoende.
Dat laatste is niet zo vaak, maar ik denk wel dat juist door die dag dan even het bij het grondwerk te houden, dat het daarom onder het zadel zo fijn gaat. Ze is verder super ijverig en werkwillig, dus op het moment dat ze voldoende rust in de kop heeft pakt ze alles toch wel vlot genoeg op. Ze vindt het wel mooi dat ze nu harder mag, ze is lekker voorwaarts namelijk dus ik zeg wel vaker ho dan vooruit :+ maar dat is juist wel prettig vind ik.

Ik waardeer het wel dat ze zo braaf is tijdens het rijden, want los is het echt een mafketel. Er wordt geregeld om zeer weinig heel hard gerend of gesprongen :+ vandaag ook weer tot in het zweet omdat er wel drie ruiters langs onze wei durfden te rijden :+ doos
Afbeelding
Afbeelding

Deze twee deden ook even mee, maar zodra ik de camera had gepakt stonden ze weer alleen maar klef te doen :') (zilvershampoo had wel weer goed werk gedaan)
Afbeelding

Vu vond het na 2 rondjes ook wel genoeg en ging bij het duo staan wachten tot Relp klaar was met maf doen
Afbeelding

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:13

Och Nim en Swift zijn echt een heel aandoenlijk setje. <3

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 22:51

Haha als je Relp zo ziet, dat vind ik het knap dat je er op durft te zitten :D

Swift is super mooi wit op die foto's!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-25 16:25

Nim en Swift zijn een match made in heaven ja, snoezig.

Anette haha en die was niet eens gewassen. Had alleen de sokken en staart van Nim aangepakt. Maar Swift is aardig goed wit te houden met een borstel en relatief schoon op zichzelf.
Ik hoop dat als er vlekken veulentjes komen dat ze wel donkere staarten krijgen :') wat een crime altijd die palomino staart.
Gelukkig houdt Relp tijdens het rijden de benen redelijk op de grond, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het in het begin ook wel spannend vond met die sprongen in de wei :')

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-25 16:42

Wij leven nog :D de pruim in de wei staat prachtig in bloei dus er komt weer een foto spam aan. Swift hadden we gisteren even gedaan want die moet nog bij de fotowand worden toegevoegd in huis. De dames volgen nog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 16:46

Wauw! Hij is echt heeel erg knap!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:11

oh prachtig zo met die witte achtergrond!