“Die met die lastige pony”

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 20:55

Nala schreef:
Ik zou niet weten hoe hier les in te nemen is. Aan de hand is ze braaf, onder het zadel is ze braaf, voor de kar ook…

Ik kan haar wel 50 keer corrigeren op een dag, maar zodra ik weg ben en ze weer succes heeft met haar gedrag zijn we weer terug bij af.

Ik heb geen idee in welke regio je zit. https://www.josienmethode.com/

Wat je schrijft hierboven ben ik het niet mee eens. Je kan je paard wel degelijk leren wat gewenst en ongewenst gedrag is. Als jij maar de juiste signalen daarin afgeeft.

Je schreef eerder dat je haar wilde omsturen en zij begon te dreigen. Dan dus les in hoe je haar correct om stuurt, met welke energie en hoe je haar correct corrigeert op haar dreigen en daarna het weer goed afsluit zodat ze het positieve gedrag weer bekrachtigd krijgt.

Ken je Pavlov? Anders wellicht interessant om eens in te verdiepen. Dan snap je wellicht meer van het nut van mijn advies.

nile

Re: “Die met die lastige pony”

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 21:50

Anders gewoon even haar graasmasker af? Dan heeft ze waarschijnlijk minder stress/honger en kans ze makkelijker functioneren.

Weer slaat om en niet veel suiker in het gras nu, dus je hebt een beetje speling :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-24 21:51

Die heeft ze sinds gisteren ook delen van de dag af

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 22:13

Hopelijk brengt dat een beetje rust. Misschien binnenkort helemaal af? Goed dat je stalgenoot het met haar redt trouwens, misschien kan je dus zelf ook een beetje afstand nemen en ontspannen?

Is heel overheersend als het met je paardje niet wil, dus valt niet mee weet ik ook uit eigen ervaring.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 22:42

Wellicht speelt er bij jou ook eea ( hoef ik niet te weten natuurlijk, maar misschien goed om dat bij jezelf even te checken) waar ze ook op reageert?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 23:01

Gaat ze wel liggen?

Mijn voedselheks gaat echt niet slapen met 1 of 2 voerpunten. Met meer voerpunten dan paarden ging het goed, maar met minder voerpunten dan paarden „moest“ ze in de hele tijd kontrolleren wie waar mocht eten. Resultaat was een verzuurd paard met een stinkhumeur dat het ook op mensen ging afreageren terwijl het eigenlijk een vriendelijk dier is.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 07:28

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 08:34

Mungbean schreef:
Gaat ze wel liggen?

Mijn voedselheks gaat echt niet slapen met 1 of 2 voerpunten. Met meer voerpunten dan paarden ging het goed, maar met minder voerpunten dan paarden „moest“ ze in de hele tijd kontrolleren wie waar mocht eten. Resultaat was een verzuurd paard met een stinkhumeur dat het ook op mensen ging afreageren terwijl het eigenlijk een vriendelijk dier is.

Er zijn meer voerpunten dan paarden, en ik heb de andere merrie al vaker zien liggen, maar haar nog niet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:44

Als je stress krijgt van je eigen pony (wat ik volledig begrijp) is er helemaal niks mis mee als je haar wil verkopen al vindt half bokt van wel. Want die vinden vaak dat je tot in de pruimentijd voor je beest moet zorgen. Misschien is ze op een andere plek gelukkiger en jij met een ander makkelijker maatje.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 08:56

Zonnetje81 schreef:
Als je stress krijgt van je eigen pony (wat ik volledig begrijp) is er helemaal niks mis mee als je haar wil verkopen al vindt half bokt van wel. Want die vinden vaak dat je tot in de pruimentijd voor je beest moet zorgen. Misschien is ze op een andere plek gelukkiger en jij met een ander makkelijker maatje.

Zeker niks mis mee! Vraag is wel wat ze dat van de koper/pony verwacht :)

Grote kans dat de pony het onder ander management veel beter doet. Qua bouw is deze pony niet gemaakt om intensief te werken. Dat moet hij nu wel. Dat in combi met weinig rust ivm voernijd kan ervoor zorgen dat de pony dit gedrag gaat vertonen.

Grote kans dat deze pony met drie a vier keer in de week werken en nachts op stal een veel aangenamere pony wordt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 09:02

996981 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Zeker niks mis mee! Vraag is wel wat ze dat van de koper/pony verwacht :)

Grote kans dat de pony het onder ander management veel beter doet. Qua bouw is deze pony niet gemaakt om intensief te werken. Dat moet hij nu wel. Dat in combi met weinig rust ivm voernijd kan ervoor zorgen dat de pony dit gedrag gaat vertonen.

Grote kans dat deze pony met drie a vier keer in de week werken en nachts op stal een veel aangenamere pony wordt

Zo stond ze op de vorige stal, en daar was ze veel dikker en veel lethargischer. Sinds ze op de nieuwe stal staat barst ze van de energie en wil ze juist vaker sneller en ook verder rijden/mennen waar ze normaal naar huis zou sturen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:05

Ik had ook zo'n kwaaie :)
Maar ik weet wel waardoor het kwam. Ze was altijd best sociaal - tot ze een trap in haar buik kreeg. Ze heeft zich daarna letterlijk jarenlang heel aso opgesteld naar viervoeters. Ik heb haar "alleen" gezet, wel omringd door andere weien met paarden, maar zij stond in haar eentje op haar weitje. Dat was voor iedereen veiliger en rustiger.
Met ouder te worden (lees: richting de 20) beterde het stilletjes aan wel weer. Ze heeft tijdens haar laatste jaren terug met andere paarden samen gestaan. Max. 2 tegelijk, en enkel ruinen, maar dat vond ze prima. Ze bleef wel oplettend met eten, maar doenbaar :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:06

En hoe was het humeur op de vorige stal? Want werklust is niet het enige dat belangrijk is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 09:09

996981 schreef:
En hoe was het humeur op de vorige stal? Want werklust is niet het enige dat belangrijk is.

Tegenover de andere paarden hetzelfde, maar omdat ze daar op een eigen stal en eigen paddock stond merkte je het minder. We zijn daar weg gegaan omdat ze zo’n 20 uur per dag zonder eten stond (ze kregen 2 keer per dag een berg kuil en dat was bij haar in max 2 uur op) en ook hoogzomer in de modder.
Laatst bijgewerkt door Nala op 25-09-24 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:10

Klinkt een beetje als vorige plek was fijn voor haar en daar wou ze niet aan t werk, want gewoon tevreden met haar leven,

Hier vindt ze het zelf niet fijn, alles beter dan wei, daarom ook geen reden om terug te willen richting stal.

Ik denk dat als je er weer een fijne pony aan wil hebben, je moet gaan kijken wat voor háár nodig is. Het ideale plaatje loslaten, maar individueel gaan kijken.

Wil je dat níet, heb je daar de motivatie niet meer voor, ook prima maar dan is verkopen inderdaad eerlijker dan het dier in een situatie laten die sowieso niet bij haar past.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:11

belle_boef schreef:
Misschien aan je eigen energie gaan werken en als ze richting jou uitvalt dat wel corrigeren. Als je haar niet begrenst is ze jou de baas en bepaald zij, zal zij zich ook niet zekerder door gaan voelen.

En geef het tijd, ze heeft al vaak moeten verhuizen.

Hier sluit ik me bij aan, en ook dat tijd geven. Ze staat er net 3/4 weken..kan wel een paar maanden duren voordat ze gesetteld is. In de tussentijd zou ik haar gedrag inderdaad begrenzen. Eventueel er even uithalen om te knuffelen zodat ze niet steeds de dreiging van dat andere paard om haar heen heeft. Heeft ze trouwens ook niet gewoon last van behoorlijke voernijd?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 09:12

Elisa2 schreef:
belle_boef schreef:
Misschien aan je eigen energie gaan werken en als ze richting jou uitvalt dat wel corrigeren. Als je haar niet begrenst is ze jou de baas en bepaald zij, zal zij zich ook niet zekerder door gaan voelen.

En geef het tijd, ze heeft al vaak moeten verhuizen.

Hier sluit ik me bij aan, en ook dat tijd geven. Ze staat er net 3/4 weken..kan wel een paar maanden duren voordat ze gesetteld is. In de tussentijd zou ik haar gedrag inderdaad begrenzen. Eventueel er even uithalen om te knuffelen zodat ze niet steeds de dreiging van dat andere paard om haar heen heeft. Heeft ze trouwens ook niet gewoon last van behoorlijke voernijd?

Ja absoluut, het is hele erge voernijd. Mijn hoop was dat deze langzaam zou verdwijnen op deze plek omdat ze merkt dat het eten nooit op is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:22

Dacht ik al, ken meerdere van dat soort exemplaren haha.

Dan zou ik haar er uit halen om even ongestoord wat te kunnen eten en tegelijk wat aandacht geven dan wordt de associatie met jou weer positief. :-) (en andersom)

Sommige paarden met voernijd hebben wel echt een eigen plekje nodig om rustig te kunnen eten. Hangt ook van de rangorde af maar ik denk dat het nu nog te vroeg is om daar echt over te kunnen oordelen. Ik denk dat de tijd even moet uitwijzen of ze hier nog gaat wennen en het gedrag dan weer veranderd of niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:24

Nala schreef:
996981 schreef:

Tegenover de andere paarden hetzelfde, maar omdat ze daar op een eigen stal en eigen paddock stond merkte je het minder. We zijn daar weg gegaan omdat ze zo’n 20 uur per dag zonder eten stond (ze kregen 2 keer per dag een berg kuil en dat was bij haar in max 2 uur op) en ook hoogzomer in de modder.

Als jij het minder merkte, had zij er dus ook minder last van. Vorige plek klinkt niet ideaal qua management, maar ik zou zelf zeker wel op zoek gaan naar een plek waar ze niet 24/7 met anderen staat. Ze is nu de hele dag bezig “haar” eten te beschermen en verdedigen. Dit kost onwijs veel energie. Niet kunnen rusten is voor paarden net zo schadelijk als weinig beweging. Het niet kunnen rusten kan ook samenhangen met de recente verhuizing. Buiten komen sommige paarden echt moeilijker tot rust, laat staan op een nieuwe plek.

Als je het op kan brengen zou ik het even een paar weken aankijken. Wie weet wordt het beter als ze gewend is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 09:30

996981 schreef:
Nala schreef:

Als jij het minder merkte, had zij er dus ook minder last van. Vorige plek klinkt niet ideaal qua management, maar ik zou zelf zeker wel op zoek gaan naar een plek waar ze niet 24/7 met anderen staat. Ze is nu de hele dag bezig “haar” eten te beschermen en verdedigen. Dit kost onwijs veel energie. Niet kunnen rusten is voor paarden net zo schadelijk als weinig beweging. Het niet kunnen rusten kan ook samenhangen met de recente verhuizing. Buiten komen sommige paarden echt moeilijker tot rust, laat staan op een nieuwe plek.

Als je het op kan brengen zou ik het even een paar weken aankijken. Wie weet wordt het beter als ze gewend is.

Ik ga het inderdaad even proberen af te wachten. Maar het punt “Als jij het minder merkte, had zij er dus ook minder last van” is dus niet zo. Omdat er daar geen paarden in de buurt waren was ze lief, maar zodra er daar een paard in de buurt kwam weer niet. Beetje hetzelfde als een reactieve hond, daar merk je het negatieve ook minder van als je geen andere honden tegenkomt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:36

Maar zet dat dier dan in kilometers weiland met veel plek,

Of individueel met uitloop....

Of desnoods weiland in groep en voeren (krachtvoer en ruwvoer) op een eigen plek.

Je wil dit dier laten passen in een hokje dat bij haar niet past.
Dat is niet eerlijk.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-24 09:39

Femke_Tweety schreef:

Of desnoods weiland in groep en voeren (krachtvoer en ruwvoer) op een eigen plek.

Dat is niet eerlijk.

Geloof me, als ik een toverstaf had die zo’n plek in de buurt zou kunnen toveren had ik dit al lang gedaan ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:43

Nala schreef:
996981 schreef:

Ik ga het inderdaad even proberen af te wachten. Maar het punt “Als jij het minder merkte, had zij er dus ook minder last van” is dus niet zo. Omdat er daar geen paarden in de buurt waren was ze lief, maar zodra er daar een paard in de buurt kwam weer niet. Beetje hetzelfde als een reactieve hond, daar merk je het negatieve ook minder van als je geen andere honden tegenkomt.

Nee, dat klopt dus niet. Een reactieve hond reageert uit stress. Heeft hij die stress niet, hoeft hij dus niet reactief te zijn. Zit hij continue in de stress vanwege een andere hond, kan hij ook op andere zaken reactief worden. Die stress is er dan immers 24/7.

Als jouw paard reactief is op andere paarden, heeft ze stress als je haar op een klein stukje met een ander paard zet. Dat is wat je ook ziet gebeuren.

Eens met Femke-tweety. Grote kans dat jouw paard gewoon niet in het ideale plaatje past. Haar daar toch in proberen te duwen zorgt voor stress en dus stressreacties

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:45

Femke_Tweety schreef:

Dat is niet eerlijk.

Akkoord. Mijn merrie deed het individueel perfect.
Die paarden van ons krijgen niet altijd de memo door dat het kuddedieren zijn :)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 09:46

Ik denk in dit geval dat kudde niet eens zozeer het probleem is.

Maar beperking op ruimte in combinatie met beperking op voer in combinatie met in elkaar nabijheid moeten eten wél.