Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SeaSide schreef:Ik maak eventjes dit topic weer wakker, voor het eerst heb ik nu 2x achter elkaar gehad dat kijkers een paard reserveren.
De ene vond hem na een week toch te klein en de andere wilde na een week haar hartepaard voor de helft van de vraagprijs (en ik was onmenselijk daar niet akkoord mee te gaan).
Maar door die 2e waren er 2 geïnteresseerden die niet konden en nu ook niet meer komen. Ik zelf had bij beide gevallen echt het idee dat ze met het paard in kwestie een enorm mooie combinatie waren kwa rijden + huisvesting toekomst, dus heb ik ze dat weekje gegevens en zijn ze beide vaker komen rijden.
Kwa kosten heb ik er niets voor gevraagd, maar wil ik dat wel in de toekomst doen ivm de tijd die je kwijt ben en nu dus ook de andere geïnteresseerden.
Maar wat is normaal? Want ik wil mensen eigenlijk ook niet afschrikken.
Nyaleti schreef:Ligt eraan denk ik. Als ik mijn paard opnieuw zou verkopen, hou ik hem ook een weekje 'gereserveerd' voor iemand omdat ik niet wil dat iemand per direct de keuze maakt wel / niet kopen en wil dat iemand in iedergeval 2x langskomt.
Wordt ook altijd aangeraden om meerdere keren te gaan kijken toch? (Mits het een rijpaard betreft)
Voor mij zou het juist een alarmbel zijn als iemand zegt ter plekke te willen weten of ik hem wil kopen.
Als er verder nog een leuke match is zou ik die ook langs laten komen maar wel eerlijk vermelden dat het paard gereserveerd is.
Nyaleti schreef:Ligt eraan denk ik. Als ik mijn paard opnieuw zou verkopen, hou ik hem ook een weekje 'gereserveerd' voor iemand omdat ik niet wil dat iemand per direct de keuze maakt wel / niet kopen en wil dat iemand in iedergeval 2x langskomt.
Wordt ook altijd aangeraden om meerdere keren te gaan kijken toch? (Mits het een rijpaard betreft)
Voor mij zou het juist een alarmbel zijn als iemand zegt ter plekke te willen weten of ik hem wil kopen.
Als er verder nog een leuke match is zou ik die ook langs laten komen maar wel eerlijk vermelden dat het paard gereserveerd is.
StalNollie schreef:Anjali dit kun je dus zeker wel afdwingen. Heb ik reeds ook gedaan een aanbetaling afgedwongen. Ze wilde het paard uiteindelijk niet maar hadden toegezegd en zouden aanbetalen (zijn komen kijken rest ging via de app dus zwart op wit en omdat ze zijn geweest ook geen dwaling).
( Ik heb de aanbetaling afgedwongen maar had ook op mijn strepen kunnen staan en hadden ze pony moeten afnemen)
K verkoop vaker dus ben wel klaar ermee en reserveer helemaal niks meer mits forse aanbetaling.
Tip houd het zakelijke zwart op wit dan heb je altijd iets om op af te dwingen.
StalNollie schreef:Woord aan woord is natuurlijk lastig te bewijzen maar zwart op wit is afdwingen niet zo moeilijk. Rechtsbijstand of advocaat erop zetten.
Dat het oneerlijk zou zijn naar het paard is iets anders als zeggen dat het niet kan.
SeaSide schreef:Dit was ook mijn gevoel en redenatie waarom ik hem "reserveerden", laatste dame zei na een week 2x rijden & 2x grondwerk mondeling "ja". En daarna op de app over de vraagprijs (betreft rijpaard, normale prijsklasse) dat deze eigenlijk 2 a 3 duizend naar beneden moest (de helft).
Dit heeft mij gewoon aan het denken gezet hoe dit in de toekomst te voorkomen is. Tips, tricks en ervaringen hierboven zijn enorm fijn om te lezen.
MyWishMax schreef:Als koper vraag je de vraagprijs toch al voordat je een afspraak maakt? Hij staat in de advertentie of je vraagt het in het 1r contact.
Zou niet weten waarom de verkoper erover moet beginnen. Die weet al wat die vraagt voor het paard en is niet degene die te maken heeft met een budget.
Bielsje schreef:Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat kopers akkoord gingen met een prijs, en dan 1 of 2 dagen voor de keuring alsnog wilden onderhandelen. Ik persoonlijk had dan direct de stekker eruit getrokken, deze verkopers echter niet en later is alsnog de verkoop niet doorgegaan.
Onderhandelen over de prijs zou ik bij de 1ste bezichtiging afhandelen, als ze daar later op terugkomen is dat echt een rode vlag imo