Je paard verkopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Je paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 07:58

Ik heb in het berleden een pony verkocht die ik toen ivm hun vakantie moest vasthouden voor ze. Toen heeft de koper ik geloof 10 a 15% aanbetaald. Ging wel om wat nu lagere prijsklasse is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:04

Inderdaad , als je moet vasthouden voor iemand, laten aanbetalen. Het geld vragen voor bezichtigen heb ik al eerder van gehoord, maar in de praktijk nog nooit meegemaakt. Als ik zelf zou verkopen (wat niet zo is, altijd de kopende partij geweest) dan zou ik het paard niet vasthouden voor iemand maar verkopen aan degene die meteen beslist en betaalt. Anders gebeurt inderdaad wat ts heeft meegemaakt nu. Niet getreurd ts, deze mensen waren niet voorbestemd voor je paard en de ware koper komt nog!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 09:28

SeaSide schreef:
Ik maak eventjes dit topic weer wakker, voor het eerst heb ik nu 2x achter elkaar gehad dat kijkers een paard reserveren.

De ene vond hem na een week toch te klein en de andere wilde na een week haar hartepaard voor de helft van de vraagprijs (en ik was onmenselijk daar niet akkoord mee te gaan).

Maar door die 2e waren er 2 geïnteresseerden die niet konden en nu ook niet meer komen :(. Ik zelf had bij beide gevallen echt het idee dat ze met het paard in kwestie een enorm mooie combinatie waren kwa rijden + huisvesting toekomst, dus heb ik ze dat weekje gegevens en zijn ze beide vaker komen rijden.

Kwa kosten heb ik er niets voor gevraagd, maar wil ik dat wel in de toekomst doen ivm de tijd die je kwijt ben en nu dus ook de andere geïnteresseerden.

Maar wat is normaal? Want ik wil mensen eigenlijk ook niet afschrikken :').

Ik zou ze voortaan alleen reserveren tegen een aanbetaling. En als ze dat niet willen dan moeten ze het paard maar direct kopen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:47

Ligt eraan denk ik. Als ik mijn paard opnieuw zou verkopen, hou ik hem ook een weekje 'gereserveerd' voor iemand omdat ik niet wil dat iemand per direct de keuze maakt wel / niet kopen en wil dat iemand in iedergeval 2x langskomt.

Wordt ook altijd aangeraden om meerdere keren te gaan kijken toch? (Mits het een rijpaard betreft)

Voor mij zou het juist een alarmbel zijn als iemand zegt ter plekke te willen weten of ik hem wil kopen.

Als er verder nog een leuke match is zou ik die ook langs laten komen maar wel eerlijk vermelden dat het paard gereserveerd is.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:51

Ik ben het niet anders gewend dat reserveren helemaal niet gedaan wordt, wil je er langer over nadenken dan prima maar hou er rekening mee dat er andere geinteresseerden komen. Pas als je een (al dan niet mondelinge) koopovereenkomst onder voorbehoud van keuring hebt staat het vast.

Betreft handel in rijpaarden in normale prijsklasse

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:19

Nyaleti schreef:
Ligt eraan denk ik. Als ik mijn paard opnieuw zou verkopen, hou ik hem ook een weekje 'gereserveerd' voor iemand omdat ik niet wil dat iemand per direct de keuze maakt wel / niet kopen en wil dat iemand in iedergeval 2x langskomt.

Wordt ook altijd aangeraden om meerdere keren te gaan kijken toch? (Mits het een rijpaard betreft)

Voor mij zou het juist een alarmbel zijn als iemand zegt ter plekke te willen weten of ik hem wil kopen.

Als er verder nog een leuke match is zou ik die ook langs laten komen maar wel eerlijk vermelden dat het paard gereserveerd is.

Ik zou, als aspirant-koper, niet gaan kijken bij een paard dat op "gereserveerd" staat, tenzij het op mijn eigen stal is of zo. Want vaak staan de paarden best ver weg en dan is het vrij zinloos om een lange tocht te ondernemen naar een paard dat al door een ander is gereserveerd. Als die reservering zou worden afgezegd dan kunnen ze mij weer bellen.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 10:51

Nyaleti schreef:

Dit was ook mijn gevoel en redenatie waarom ik hem "reserveerden", laatste dame zei na een week 2x rijden & 2x grondwerk mondeling "ja". En daarna op de app over de vraagprijs (betreft rijpaard, normale prijsklasse) dat deze eigenlijk 2 a 3 duizend naar beneden moest (de helft).

Dit heeft mij gewoon aan het denken gezet hoe dit in de toekomst te voorkomen is. Tips, tricks en ervaringen hierboven zijn enorm fijn om te lezen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:40

Mondelinge koopovereenkomsten kunnen dan wel juridisch geldig zijn, maar wat wil je doen als de "koper" toch niet meer wil? Je kunt iemand niet tegen zijn wil een paard door de strot duwen. Dat zou ook helemaal niet goed zijn voor het paard die een baasje verdient die blij met hem is. Ik zou pas als "verkocht" beschouwen zodra het paard geleverd en betaald is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:44

Anjali dit kun je dus zeker wel afdwingen. Heb ik reeds ook gedaan een aanbetaling afgedwongen. Ze wilde het paard uiteindelijk niet maar hadden toegezegd en zouden aanbetalen (zijn komen kijken rest ging via de app dus zwart op wit en omdat ze zijn geweest ook geen dwaling).
( Ik heb de aanbetaling afgedwongen maar had ook op mijn strepen kunnen staan en hadden ze pony moeten afnemen)

K verkoop vaker dus ben wel klaar ermee en reserveer helemaal niks meer mits forse aanbetaling.
Tip houd het zakelijke zwart op wit dan heb je altijd iets om op af te dwingen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:54

StalNollie schreef:
Anjali dit kun je dus zeker wel afdwingen. Heb ik reeds ook gedaan een aanbetaling afgedwongen. Ze wilde het paard uiteindelijk niet maar hadden toegezegd en zouden aanbetalen (zijn komen kijken rest ging via de app dus zwart op wit en omdat ze zijn geweest ook geen dwaling).
( Ik heb de aanbetaling afgedwongen maar had ook op mijn strepen kunnen staan en hadden ze pony moeten afnemen)

K verkoop vaker dus ben wel klaar ermee en reserveer helemaal niks meer mits forse aanbetaling.
Tip houd het zakelijke zwart op wit dan heb je altijd iets om op af te dwingen.

Een aanbetaling afdwingen als dat beloofd was door de koper, dat kan , maar iemand dwingen een paard wat ze niet meer willen toch te kopen, dat zou ik oneerlijk tegenover het paard vinden.Het is tenslotte een levend wezen wat goed terecht moet komen.En waarom ook, een leuk paard vindt wel een andere,betere, koper.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 12:57

Hoe dwing je af dat ze betalen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:14

Ladygiroc schreef:
Hoe dwing je af dat ze betalen?

Goeie vraag!!!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:47

Woord aan woord is natuurlijk lastig te bewijzen maar zwart op wit is afdwingen niet zo moeilijk. Rechtsbijstand of advocaat erop zetten.

Dat het oneerlijk zou zijn naar het paard is iets anders als zeggen dat het niet kan. ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 14:34

En zeker een aanbetaling idd.
Ik ben vaak zat gaan kijken bij paarden waar iemand al voor 2e keer zou komen kijken. Want of die waren nog niet geweest toen wij afspraak maakten of de verkoper liet meerdere mensen komen. Terecht, want zulke verhalen als hierboven komen echt vaak voor. En ook veel mensen die wel 2 keer komen kijken maar waar paard dan alsnog afvalt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:52

StalNollie schreef:
Woord aan woord is natuurlijk lastig te bewijzen maar zwart op wit is afdwingen niet zo moeilijk. Rechtsbijstand of advocaat erop zetten.

Dat het oneerlijk zou zijn naar het paard is iets anders als zeggen dat het niet kan. ;)

Dat zou toch alleen nut hebben als het om forse bedragen gaat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:11

Nee hoor (tenminste weet niet wat veel is ging hier om minder dan 500,-) je moet wel even kijken naar de rechtsbijstand vaak moet het boven de 150,- zijn ( dus zorg dat je je aanbetaling etc alles daarop aanpast vanaf welk bedrag ze in actie komen). Eerste brief advocaat is vaak rond de 175,-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:12

Hoezo? Ook bij een paar duizend euro kan de aanbetaling, afhankelijk van het percentage, al honden tot een paar honderd euro zijn. Dat is toch paar dagen of weken stalling of extra kosten die soms voor de bezichtiging gemaakt worden en zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:13

SeaSide schreef:
Dit was ook mijn gevoel en redenatie waarom ik hem "reserveerden", laatste dame zei na een week 2x rijden & 2x grondwerk mondeling "ja". En daarna op de app over de vraagprijs (betreft rijpaard, normale prijsklasse) dat deze eigenlijk 2 a 3 duizend naar beneden moest (de helft).

Dit heeft mij gewoon aan het denken gezet hoe dit in de toekomst te voorkomen is. Tips, tricks en ervaringen hierboven zijn enorm fijn om te lezen.

Je kunt dit voorkomen door de vraagprijs in het begin al te bespreken en niet na 2x rijden. Dan is dat maar vast duidelijk.
Waren het geen mensen die 'paardje hoppen' dus steeds overal komen proefrijden maar niet kopen, dus lekker gratis rijden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:17

Als koper vraag je de vraagprijs toch al voordat je een afspraak maakt? Hij staat in de advertentie of je vraagt het in het 1r contact.

Zou niet weten waarom de verkoper erover moet beginnen. Die weet al wat die vraagt voor het paard en is niet degene die te maken heeft met een budget.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 13:24

Maar de koper wilde ineens maar de helft betalen, leek alsof die de vraagprijs niet wist

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:30

Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat kopers akkoord gingen met een prijs, en dan 1 of 2 dagen voor de keuring alsnog wilden onderhandelen. Ik persoonlijk had dan direct de stekker eruit getrokken, deze verkopers echter niet en later is alsnog de verkoop niet doorgegaan.

Onderhandelen over de prijs zou ik bij de 1ste bezichtiging afhandelen, als ze daar later op terugkomen is dat echt een rode vlag imo :\

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:34

Hier is het ook wel echt afspraak is afspraak... Als e prijs eenmaal besproken en akkoord is moet daar (zonder nieuwe feiten) niet op een later moment nog aan getrokken worden.

Als er uit een keuring iets komt kan ik er nog in komen maar niet op dag 1 akkoord. dag 5 keuring afspreken en dan vlak voor de keuring nog je terugtrekken op de prijs

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:37

MyWishMax schreef:
Als koper vraag je de vraagprijs toch al voordat je een afspraak maakt? Hij staat in de advertentie of je vraagt het in het 1r contact.

Zou niet weten waarom de verkoper erover moet beginnen. Die weet al wat die vraagt voor het paard en is niet degene die te maken heeft met een budget.

Het is duidelijk voor beide partijen als al in de adv. een prijs wordt aangegeven. Dat is nog steeds lang niet altijd het geval. En ook: "Geen telefonische prijsopgave." daar schiet je weinig mee op als zoekende .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:18

Bielsje schreef:
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat kopers akkoord gingen met een prijs, en dan 1 of 2 dagen voor de keuring alsnog wilden onderhandelen. Ik persoonlijk had dan direct de stekker eruit getrokken, deze verkopers echter niet en later is alsnog de verkoop niet doorgegaan.

Onderhandelen over de prijs zou ik bij de 1ste bezichtiging afhandelen, als ze daar later op terugkomen is dat echt een rode vlag imo :

Wij onderhandelen zodra wr zeker zijn dat we willen kopen. Dus soms pas na de 2e keer, maar voordat we keuren en dus aangeven dat we willen kopen ovv keuring. Gewoon na het rijden, we willen nog wat bespreken voordat we definitieve keuze maken. Dat vind ik geen rode vlag en bij ons geen enkele verkoper juist. Die vinden het een rode vlag als mensen willen onderhandelen zonder paard te zien of wanneer ze onderhandelen en daarna toch de koop nog niet sluiten omdat ze nog keer willen komen oid.

En als de verkoper niet wil zakken kopen we alsnog voor de vraagprijs :') maar in dat geval wisten zij ons budget, wisten ook dat paard wat zij lieten zien en geschikt vonden erboven lag en hadden dat ook aangegeven. Dus was geen respectloos bod van ons uit en zij hadden het wel verwacht nav budget. Hebben dat paard dus alsnog gekocht voor de vraagprijs, na de keuring.
Wij gingen dus ook niet kijken bij paarden die buiten het budget wat wr konden betalen lagen. Ons budget wat wr wilden betalen lag lager als het kunnen.

Anjali, van mij hoeft de precieze vraagprijs niet in de advertentie te staan. Een richtlijn is handig en ik heb nog nooit gehad dat ze dat telefonisch niet wilden geven. Misschien als je alleen belt met 'wat is de prijs of wat moet die kosten'. Wij bellen altijd om wat meer informatie te krijgen en hebben altijd de vraagprijs te horen gekregen. Ook als zo'n opmerking bij stond. Ik mail ook nooit, altijd bellen

Ik ga niet onderhandelen als ik nog niet zeker ben en in sommige gevallen is dat dus 2 keer kijken. Want als je helemaal technisch wilt zijn dan ga je ook al akkoord met koop als jij bod doet en de verkoper gaat akkoord. Dan wil je toch zeker zijn dat het past. Als ik dat na 1 keer weet onderhandelen we na de 1e keer kijken. Maar dat hebben we maar 2 keer gehad, de andere paarden hebben we allemaal vaker gekeken en dus ook pas dan onderhandeld.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 15:40

Okee, onderhandelen na een 2de bezichtiging is ook geen probleem. Maar als je een prijs hebt afgesproken, later opnieuw gaan onderhandelen, dat is toch wel een rode vlag?

De keren dat ik dat nu heb meegemaakt, kwam er dus onderhandeling nadat het paard was verkocht ovb keuring, vervolgens konden we naar een keuring in verweggistan, en kwam er "ineens" toch weer twijfel. Maar we mochten het paard wel doorbrengen naar hun stal hoor, betaalden ze maar de helft bij wijze van spreken maar hoefden we niet heeeelemaal terug met het paard.

Ik ben er nu vrij hard in of het nu een paard is of iets anders dat ik verkoop, afspraak is afspraak en dan zorg ik dat voor de onderhandeling alle relevante belangrijke zaken zijn besproken.