20 augustus 2024
Bloeddorstige wolf haalt vrijwel dagelijks makkelijke snack aan rand Steenwijk. Pas op: dit verhaal bevat heftige beelden
Rond Steenwijk is het momenteel vrijwel dagelijks raak: dierenhouders vinden hun door de wolf vermoorde of verminkte schapen en pony’s. De moordpartijen vinden inmiddels bijna plaats in de achtertuinen van dorpsbewoners.
Afgelopen zondag: Henk Bolding vindt een half opgevreten schaap. Twee anderen zijn doodgebeten. Een schaap is verdronken in een sloot die rood kleurt van het bloed. Twee schapen leven nog maar zijn dermate aangevreten dat ze later moeten worden afgemaakt. „Het bloed spoot eruit.”
Het loopt de spuigaten in het gebied rond Steenwijk, weet Bolding. „De laatste tijd is het om de dag ergens raak.”
Afgelopen maandag: Gertjan Lugtmeijer uit Kallenkote is aangeslagen. De bejaarde Shetlandpony Dinky die achter huis liep is maandagnacht doodgebeten. „Ik ging naar de geitjes en zag de pony in de wei liggen. Ik vond dat ze raar lag en riep ‘r, maar ze reageerde niet. Dus ik liep ernaartoe, en toen zag ik het.”
Wat hij zag is gruwelijk. „Ze hebben haar bij d’r nek gegrepen en aan de achterkant gevreten. De ingewanden lagen er allemaal uit. Ik ben er beroerd van”, zegt Gertjan. „Heel verdrietig. Mijn dochter Irza kreeg de pony toen we hier zo’n twintig jaar geleden kwamen wonen.”
De andere pony staat nu voor de zekerheid binnen. „Ik moet zo naar mijn werk en wil ‘m niet tot vanavond buiten laten staan. Ik heb nu een hokje gemaakt in de schuur. Hij kwam vanmorgen ook direct bij mij. Hij stond te hinniken zo van ‘help mij’. Dat beestje weet ook niet wat hem overkomen is. Ik denk wel dat hij vannacht veel angst heeft gehad.” Het roept bij hem de neiging op om met een jachtgeweer ’s nachts in het land te gaan zitten. „Maar als je dat doet, dan ben je de grootste crimineel en ga je jaren de bak in.”
Ook bij Johan Bruinenberg, de buurman van hemelsbreed een kilometer verderop, kan met Gertjan invoelen. Ook bij hem heeft de wolf op maandagnacht huisgehouden. Daar zijn drie schapen doodgebeten en de vierde moest de dierenarts laten inslapen. „Die is bij de nek gebeten en stond rochelend adem te halen”, vertelt Bruinenberg. Voor hem is het niet de eerste keer. „Twee jaar geleden zijn ze hier ook geweest, dat was ook in augustus.”
Animal Rights procedeert tegen schapenboer
Ook hij heeft een hek met gaas om zijn land. „Dat zal wel niet afdoende zijn, daar zullen ze wel over vallen. Nou, dan moet je ook nog oppassen in Nederland, want ze klagen je zo aan.” Met ze, bedoelt Bruinenberg de organisatie Animal Rights die eerder bij de NVWA, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, een handhavingsverzoek indiende tegen schapenhouder Gerben Heuver, die ook in Kallenkote woont. Volgens Animal Rights doet Heuver te weinig om zijn dieren te beschermen.
„Eerst moest je een hek om de dieren op het land te houden, nu moet je een hek om de wolf eruit te houden”, vervolgt Bruinenberg. „Dat vind ik eigenlijk een beetje raar allemaal, het wordt een probleem.” Hij heeft niet alleen schapen bij huis lopen, die hij ’s avonds al speciaal dicht tegen de boerderij aanzet, maar ook op de Steenwijkerkamp. Daar komt de wolf nóg niet”, zegt hij. „Ik maak wel een plekje dat ik ze allemaal binnen kan zetten.”
Steeds brutaler
De wolf lijkt steeds brutaler te worden. De schapen van Henk Bolding lagen in een veld dat grenst aan de villawijk Woldberg. Vorige week zag een wandelaar een wolf op het Oostermeenthepad in de wijk Nieuwe Gagels 2 in Steenwijk. Mogelijk gebruikt de wolf (of wolven) de wildtunnels onder de A32 door die het gebied rond Steenwijk verbinden met het Drents-Friese Wold.
https://steenwijkercourant.nl/steenwijk ... 82917.html