Pony gedood Kallenkote

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:32

Mariska_28 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja vroeg ik mij ook af. Ligt ook een uur auto rijden van elkaar. Of zijn er meer plaatsen die zo heten?

Nee, die bij Kallenkoten stonden in of nabij Eesveen. En ergens in de nieuwsberichten is dit Eeserveen geworden. En dat ligt weer heel dicht bij Eesergroen.

Eesergroen ligt toch nabij Emmen? Ik ken alleen hoveniersbedrijf het Eesergroen nabij Steenwijk. En Kallenkote ligt nabij Eesveen, niet bij Eeserveen. Lekker verwarrend :D :D

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:23

Popstra schreef:
afschuwelijk om je dier zo aan te treffen...

wij Nederlanders zijn veel te braaf. Denk dat we het beste zelf afschot kunnen gaan regelen want de overheid doet er geen ene moer aan. we moeten alles maar slikken. te zot voor woorden.
ik zou er niet rouwig om zijn als mensen het heft in eigen handen nemen en ze zouden schieten.

Afbeelding

Afbeelding

Moest denken aan deze bordjes, van toen ik op vakantie in Schotland was. Daar hebben ze dus een wet waarin staat dat boeren straffeloos een loslopende hond mogen afschieten als zijn vee wordt lastiggevallen. Zo'n gek idee is het dus niet (en zelfs daar, 3 keer zo groot als Nederland met een hoeveelheid wild waarbij afschot noodzakelijk is om alles in balans te houden, is de wolf uitgestorven).

Ik (vanuit de Randstad) vind het echt wel erg voor de mensen met dieren in die gebieden. De meeste mensen met paarden hier droomden van een woning daar, maar dat is nu wel anders. Je zou je paard/pony of ander dier maar zo aantreffen. ;( Lijkt me een heel machteloze situatie. Niet iedereen heeft even 25000 euro liggen.

tienus63

Re: Pony gedood Kallenkote

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 10:04

Het verhaal van de betrokken eigenaren van de pony en schapen in Kallenkote.

Citaat:
20 augustus 2024
Bloeddorstige wolf haalt vrijwel dagelijks makkelijke snack aan rand Steenwijk. Pas op: dit verhaal bevat heftige beelden
Rond Steenwijk is het momenteel vrijwel dagelijks raak: dierenhouders vinden hun door de wolf vermoorde of verminkte schapen en pony’s. De moordpartijen vinden inmiddels bijna plaats in de achtertuinen van dorpsbewoners.

Afgelopen zondag: Henk Bolding vindt een half opgevreten schaap. Twee anderen zijn doodgebeten. Een schaap is verdronken in een sloot die rood kleurt van het bloed. Twee schapen leven nog maar zijn dermate aangevreten dat ze later moeten worden afgemaakt. „Het bloed spoot eruit.”
Het loopt de spuigaten in het gebied rond Steenwijk, weet Bolding. „De laatste tijd is het om de dag ergens raak.”

Afgelopen maandag: Gertjan Lugtmeijer uit Kallenkote is aangeslagen. De bejaarde Shetlandpony Dinky die achter huis liep is maandagnacht doodgebeten. „Ik ging naar de geitjes en zag de pony in de wei liggen. Ik vond dat ze raar lag en riep ‘r, maar ze reageerde niet. Dus ik liep ernaartoe, en toen zag ik het.”

Wat hij zag is gruwelijk. „Ze hebben haar bij d’r nek gegrepen en aan de achterkant gevreten. De ingewanden lagen er allemaal uit. Ik ben er beroerd van”, zegt Gertjan. „Heel verdrietig. Mijn dochter Irza kreeg de pony toen we hier zo’n twintig jaar geleden kwamen wonen.”

De andere pony staat nu voor de zekerheid binnen. „Ik moet zo naar mijn werk en wil ‘m niet tot vanavond buiten laten staan. Ik heb nu een hokje gemaakt in de schuur. Hij kwam vanmorgen ook direct bij mij. Hij stond te hinniken zo van ‘help mij’. Dat beestje weet ook niet wat hem overkomen is. Ik denk wel dat hij vannacht veel angst heeft gehad.” Het roept bij hem de neiging op om met een jachtgeweer ’s nachts in het land te gaan zitten. „Maar als je dat doet, dan ben je de grootste crimineel en ga je jaren de bak in.”
Ook bij Johan Bruinenberg, de buurman van hemelsbreed een kilometer verderop, kan met Gertjan invoelen. Ook bij hem heeft de wolf op maandagnacht huisgehouden. Daar zijn drie schapen doodgebeten en de vierde moest de dierenarts laten inslapen. „Die is bij de nek gebeten en stond rochelend adem te halen”, vertelt Bruinenberg. Voor hem is het niet de eerste keer. „Twee jaar geleden zijn ze hier ook geweest, dat was ook in augustus.”
Animal Rights procedeert tegen schapenboer

Ook hij heeft een hek met gaas om zijn land. „Dat zal wel niet afdoende zijn, daar zullen ze wel over vallen. Nou, dan moet je ook nog oppassen in Nederland, want ze klagen je zo aan.” Met ze, bedoelt Bruinenberg de organisatie Animal Rights die eerder bij de NVWA, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, een handhavingsverzoek indiende tegen schapenhouder Gerben Heuver, die ook in Kallenkote woont. Volgens Animal Rights doet Heuver te weinig om zijn dieren te beschermen.

„Eerst moest je een hek om de dieren op het land te houden, nu moet je een hek om de wolf eruit te houden”, vervolgt Bruinenberg. „Dat vind ik eigenlijk een beetje raar allemaal, het wordt een probleem.” Hij heeft niet alleen schapen bij huis lopen, die hij ’s avonds al speciaal dicht tegen de boerderij aanzet, maar ook op de Steenwijkerkamp. Daar komt de wolf nóg niet”, zegt hij. „Ik maak wel een plekje dat ik ze allemaal binnen kan zetten.”
Steeds brutaler

De wolf lijkt steeds brutaler te worden. De schapen van Henk Bolding lagen in een veld dat grenst aan de villawijk Woldberg. Vorige week zag een wandelaar een wolf op het Oostermeenthepad in de wijk Nieuwe Gagels 2 in Steenwijk. Mogelijk gebruikt de wolf (of wolven) de wildtunnels onder de A32 door die het gebied rond Steenwijk verbinden met het Drents-Friese Wold.
https://steenwijkercourant.nl/steenwijk ... 82917.html

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/X4nuhLm52mHBp1L2/?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:22

@Anjali dat weet ik en daar heb je zeker een punt, maar mijn dier gebruiken in mijn strijd vind ik ook niet kunnen. Ze zijn of binnen diep ongelukkig of buiten ten doden opgeschreven. Als ik dan zou moeten kiezen om standvastig mijn paard te laten staan omdat ik niet wil buigen voor deze mensen maar hem een keer totaal verscheurd aantref zou ik kiezen voor dat.

Binnen ophokken geeft ook geen garantie. Ik heb filmpjes gezien waar de wolven gewoon stallen inkrimpen. Je zou bijna een bunker moeten hebben om je paard veilig te stellen. Veel is niet haalbaar voor ons om onze dieren te beschermen.

@Wintu jaaa ik heb ook echt te doen met die mensen die hiermee moeten dealen. Paarden houden en sowieso alle dieren buiten houden wordt een zorg en niet meer genieten. Elke dag maar bang zijn dat je beestjes niet verscheurd zijn.

En anders zoals eerder genoemd gewoon zelf gaan schieten. Ik zou dat opzich wel kunnen en er maling aan hebben als het om mijn gezin en kinderen gaat. Ik vind de wolf een prachtbeest, maar als ik moet kiezen tussen hem of mijn dieren dan zal de wolf het slachtoffer worden

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:00

Tijd dat we eens met zijn alle in actie komen, iedereen schreeuwt van achter zijn toetsenbord maar in den Haag zal ze dat een worst wezen.

Ik heb de paarden enkel nog overdag buiten, en s'nachts lijkt de stal eerder een gevangenis dan die leuke stal waar ze nog lekker over de luikjes naar buiten keken. Ze merken daar zelf niks van maar, wat als je het niet doet?

Mensen hier in de buurt voeren ze gewoon, voor een leuke foto of een filmpje. Twee honden gegrepen, 2 kinderen, weilanden vol schapen, wanneer vinden we het genoeg?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:12

Wintu schreef:
Mariska_28 schreef:

Nee, die bij Kallenkoten stonden in of nabij Eesveen. En ergens in de nieuwsberichten is dit Eeserveen geworden. En dat ligt weer heel dicht bij Eesergroen.

Eesergroen ligt toch nabij Emmen? Ik ken alleen hoveniersbedrijf het Eesergroen nabij Steenwijk. En Kallenkote ligt nabij Eesveen, niet bij Eeserveen. Lekker verwarrend :D :D

Precies , het is in de polder tussen kallenkote en Eesveen.
Maar valt officieel onder kallenkote.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:14

Dat verhaal uit Kallenkote, ben eigenlijk wel benieuwd naar jaren in de bak als je er 1 schiet.

Kijk een wolf omleggen die ergens zn gang gaat is 1 ding, maar een wolf betrappen het moorden van je dieren en dan neerknallen zou toch ip geen probleem moeten zijn.
Je beschermd je have.

Ervan uitgaande dat je legaal een vuurwapen bezit en ermee overweg kan.

Vraag me af hoe dat juridisch in elkaar steekt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:26

Onali schreef:
Dat verhaal uit Kallenkote, ben eigenlijk wel benieuwd naar jaren in de bak als je er 1 schiet.

Kijk een wolf omleggen die ergens zn gang gaat is 1 ding, maar een wolf betrappen het moorden van je dieren en dan neerknallen zou toch ip geen probleem moeten zijn.
Je beschermd je have.

Eerlijk dit doen ze in andere landen ook. De wolven leven er maar worden ze met een aanval op de dieren betrapt worden ze ook gewoon belaagd.

Er wordt ook geroepen dat je dan getrainde honden moet nemen maar laten we zeggen dat deze getrainde honden in jouw eigendom een wolf verslinden heb je hetzelfde effect als wanneer jezelf de wolf uitschakelt.

Vind het ergens dus oom best interessant hoe dit zit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:28

Onali schreef:

Je beschermd je have.

Ik vind dat dat onder zelfverdediging valt. Dat moet altijd mogen. Eerlijk gezegd zou ik dat gewoon automatisch doen als natuurlijke reflex. Terwijl ik het principe van Ahimsa (geweldloosheid) aanhang. Maar zelfverdediging en verdediging van andere levende wezens die aangevallen worden is altijd toegestaan. Dat dan in religieus opzicht. Hoe dat zit met wereldse wetten dat weet ik niet, maar ik zou hiervoor dan wel de bak in willen . Want mijn geweten is belangrijker dan wereldse wetten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:53

Nee je gaat de l.. zijn

Als ik netjes een legaal wapen heb thuis, dan zal dat in een kluis moeten liggen.
Vervolgens komt er een inbreker en dan mag ik niet dat wapen pakken en hem neerschieten.
Die wolf is net zo beschermt... Je kan het best zo vergelijken

Kijk dat jij je verdedigt met de riek die je op dat moment in je hand hebt en die wolf komt op je af...dan kun je je vast op noodweer gooien.
Maar niet dat wapen wat je eerst uit de kluis gaat halen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:55

DuoPenotti schreef:
Nee je gaat de l.. zijn

Als ik netjes een legaal wapen heb thuis, dan zal dat in een kluis moeten liggen.
Vervolgens komt er een inbreker en dan mag ik niet dat wapen pakken en hem neerschieten.
Die wolf is net zo beschermt... Je kan het best zo vergelijken

Kijk dat jij je verdedigt met de riek die je op dat moment in je hand hebt en die wolf komt op je af...dan kun je je vast op noodweer gooien.
Maar niet dat wapen wat je eerst uit de kluis gaat halen.

Dus ouderwets fakkels en rieken

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:14

dit zegt google:

Welke straf voor doodschieten wolf?
Het is verboden om in het wild levende wolven in hun natuurlijke verspreidingsgebied opzettelijk te doden, te vangen of te verstoren. Het doden van een wolf kan leiden tot een gevangenisstraf tot drie jaar of een boete van maximaal 21.750 euro.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:17

Er is alleen wel een prachtig grijs gebied in de term: natuurlijke verspreidingsgebied. Als die wolf in jouw wei loopt, is dat dan wel het natuurlijke verspreidingsgebied van die wolf?

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar de eerste rechtszaak van de eerste boer die - in bezit van geldige jachtvergunning - op eigen erf een wolf doodschiet (of voor mijn part doodsteekt met een riek) die zijn vee (of familie) aanvalt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:18

office schreef:
Als je je dier geen veilige plek kan bieden kun je ze altijd elders stallen of verkopen .
Deze dood verdiend zo n onschuldige pony niet .En ja als ie had geweten dat dit z’n dood was had ie liever in een fijne loopstal gestaan ja .

Je kan niet ALLE pony's verkopen die in een gebied staan waar veel wolven actief zijn.

Je kan ze ook niet elders stallen, want de wolf komt inmiddels wel overal voor en er is simpelweg niet genoeg ruimte voor ALLE pony's op dezelfde plek mocht er een wolven vrije plek zijn.

Verkopen is echt onzin. Dan verkoop ik mijn paarden, en dan? Dan staan ze ergens anders en worden daar kapot gebeten door een wolf? Dat is toch helemaal geen oplossing? En nee, ik zou ze nooit verkopen aan iemand die ze volledig gaat ophokken.

Nogmaals; dan moeten ze dus ook met de deuren en luiken dicht en als er een wolf aan de stal komt ruiken is de paniek binnen in de stal met alle gevolgen van dien.

Opsluiten is ongezond, zowel fysiek als mentaal. Dus jouw oplossing van opsluiten is heel dieronvriendelijk. Het is ook bespottelijk dat paarden en pony's een heel leven opgesloten moeten worden zodat de wolf vrij rond kan lopen.
Daarbij worden de paarden daar echt niet makkelijker, leuker en gezonder van.

Een loopstal? Daar kan een wolf doorgaans binnen komen omdat het halfopen is, of denk je dat ze allemaal aansluiten op een afgesloten binnenbak?

Mijn oudste nu is 25. Had die 25jr binnen moeten lopen voor die ene kans dat een wolf hem pakt? Of nu de 2 jarigen maar de rest van hun leven oplsuiten?
Het is niet dat een wolf ene briefje, mailtje of appje stuurt dat hij langs gaat komen he?! Ze leggen grote afstanden af, dus waar hij nu is, zegt niks over waar hij over een uurtje is.

En nee, je pony is niet gelukkiger in de stal. Die weet niet dat hij wordt aangevallen door een wolf of die kans bestaat. Alleen de aanval zelf is vreselijk, maar dan nog steeds weet een pony niet dat het nog slechter of beter kan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:22

Ibbel schreef:
Er is alleen wel een prachtig grijs gebied in de term: natuurlijke verspreidingsgebied. Als die wolf in jouw wei loopt, is dat dan wel het natuurlijke verspreidingsgebied van die wolf?

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar de eerste rechtszaak van de eerste boer die - in bezit van geldige jachtvergunning - op eigen erf een wolf doodschiet (of voor mijn part doodsteekt met een riek) die zijn vee (of familie) aanvalt.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... eiland-mag

zo staat het hier beschreven

Citaat:
Mag je een wolf verjagen uit je weiland als het roofdier achter je vee aanzit? Het huidige wolvenplan geeft daar geen rechtstreeks antwoord op. Wel is duidelijk dat je niet even een jachtgeweer mag pakken om de wolf dood te schieten. Vaak is dat ook niet mogelijk. De meeste veehouders beschikken niet over een jachtakte en een jachtgeweer.

Al staat er een jager met een jachtgeweer bij je weiland, ook die mag de wolf niet schieten, zelfs niet in een acute situatie. Eventueel mag dit later op grond van de interventierichtlijnen in het wolvenplan. Bij het incident in Wapse besloot de burgemeester van gemeente Westerveld op grond van die interventierichtlijn de wolf te laten doden.

knip
Citaat:
De vraag is dan of het weiland van een veehouder onderdeel is van het natuurlijke verspreidingsgebied van een wolf. De door Jumelet geraadpleegde juristen concluderen dat het wegjagen van een wolf bij of uit een weiland zonder negatieve gevolgen voor het dier kan worden gezien als een sporadische verstoring die niet in strijd is met de wet.

Addendum
Zo is het ook opgeschreven in het Addendum van het Interprovinciaal Wolvenplan - Interventierichtlijnen; een toevoeging die wordt opgenomen in het Wolvenplan 2024. In dit addendum staat klip-en-klaar: verjagen van eigen terrein of uit de eigen buurt om gevaarlijke situaties te voorkomen, is bij de wet niet verboden en een ontheffing is niet nodig.

Verjaging mag met geluiden of visuele middelen. Het is niet toegestaan de wolf te verwonden. Wanneer de gevaarlijke situatie is verholpen, moet het verjagen worden gestaakt. De wolf mag niet worden opgejaagd of achtervolgd.

Dus nee je mag hem niets doen met die riek.
Maar noodweer exces zou wel kunnen

Noodweerexces is vastgelegd in artikel 41 lid 2 van ons Wetboek van Strafrecht. Daarin is bepaald: 'Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:34

Ik vind het waanzin. Waarom is die wolf meer waard dan een ander dier dat hij wil vermoorden? Zeldzaam of bijna uitgestorven zijn ze (helaas) niet bepaald.

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:34

Belachelijk dat het doden van een wolf (op eigen terrein tijdens/na aanval van je dieren) strafbaar is. We hadden het er van de week nog over op wedstrijd. Blij dat ik niet in een wolvengebied woon.

Maar als je zorgt dat niemand weet dat je een wolf hebt gedood, kan je ook niet vervolgd worden toch? O:)
Laatst bijgewerkt door Alexios op 21-08-24 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:47

Het is natuurlijk wel volkomen tegenstrijdig om te stellen dat die eigen wei geen natuurlijk verspreidingsgebied is en dat voor verjagen geen ontheffing nodig is en tegelijkertijd ook te beweren dat je alsnog niet mag doden of verwonden maar alleen met geluid of visuele middelen (laser?)

Verder is bekend dat in Duitsland de grootste doodsoorzaak van de wolf de auto is en de aanname dat de tweede grootste doodsoorzaak illegale jacht is. Er 'verdwijnen' daar nl wolven die nooit worden teruggevonden en er worden nauwelijks wolven gevonden die een natuurlijke dood zijn gestorven.

En hier in NL is de eerste wolf allang doodgeschoten, dader nooit gevonden. In de buurt van Stroe. En ik weet dat er in Putten een soort jacht achter de meute is gehouden, hele buitengebied met veel herrie en honden uitgekamd, daarna geen wolvenoverlast meer. Publiek geheim, zeg maar :D

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 15:49

Verstandige mensen geweest. Die hechte gemeenschappen weten wel wat nuchter verstand is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:58

Ik denk ook niet dat degenen die een wolf hebben gedood op hun eigen terrein de politie bellen ofzo. Die stoken een vuurtje en weg is de wolf.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:00

Suzanne F. schreef:
Ik denk ook niet dat degenen die een wolf hebben gedood op hun eigen terrein de politie bellen ofzo. Die stoken een vuurtje en weg is de wolf.

Precies.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:18

Of heel diep begraven. Schieten, graven, zwijgen. Zo gaat het in Dld in ieder geval wel.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:50

Ik denk dat stiekem een wolf doodschieten in Nederland sowieso een stuk lastiger is als in bijvoorbeeld Frankrijk.
Nederland is zo dicht bevolkt dat de kans veel groter is dat mensen schoten horen en hier melding van maken.
Tenminste, dit kan ik me zo voorstellen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:52

TinkerTreas schreef:
Ik denk dat stiekem een wolf doodschieten in Nederland sowieso een stuk lastiger is als in bijvoorbeeld Frankrijk.
Nederland is zo dicht bevolkt dat de kans veel groter is dat mensen schoten horen en hier melding van maken.

Geweerschoten zijn echter niet abnormaal in buitengebied. Er wordt ook gewoon gejaagd namelijk, ik hoor met regelmatig schoten of het nu buks of geweer is. Daar kijk je hier niet meer van op, enkel de tijd zou dan stroperij weg geven, maar dan moet je dat maar net horen en niet vast slapen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:56

TinkerTreas schreef:

Whaha. En dan? Komt de politie? Welnee.
Maar bovendien, niemand maakt melding op het platteland. Ten eerste omdat 'je dat niet doet', ten tweede omdat ze prima weten dat de politie geen capaciteit heeft.