wat te doen met paard wanneer het niet meer in je leven past.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shalimar

Re: wat te doen met paard wanneer het niet meer in je leven past.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:31

Even afstand nemen doet vaak wel goed. Er even uitstappen en los van komen geeft meestal wel ruimte, inzichten en helderheid... Geniet ervan en hopelijk vind je een goede oplossing op termijn!

SaraMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:55

Hoe gaat het nu inmiddels met je?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 11:21

Ik heb even gewacht met reageren, omdat de staleigenaar meelezen op dit forum en er nog een heleboel speelde en onzekerheid was. Ik ga mij verder niet uitweiden over wat er allemaal nog gebeurd is, maar we hebben uiteindelijk besloten om weg te gaan en hebben een nieuwe plek gevonden :j

We hebben met diverse mensen contact gehad de afgelopen weken.
Iemand die haar zou overnemen in bruikleen, dan zou ze bij hun aan huis komen te staan en had ik geen stallingskosten meer gehad, maar dan was het betreft "gebruik" wel hun paard geweest zegmaar, Maar de match was er helaas ook niet met de ruiter, en wij twijfelde ook over de plek of dat goed zou gaan met haar astma.
Zo heb ik nog een paar mensen gesproken die naar een paard zochten, maar allemaal enorm ver weg en toch niet echt matches met mijn paard, ze is heel lief maar sensibel en astma is niet wat de meeste mensen zoeken voor een paard aan huis er bij voor af en toe wat leuke ritjes en dan ook nog een passende stal daarbij vinden die wij geschikt vonden bleek te lastig. Ook merkte wij dat de gedachten van haar ver weg doen wel erg veel verdriet gaf.

Uiteindelijk hebben we een volpension stalling gevonden een half uur van huis. Nadeel voor mij is hogere stallingskosten en niet bepaald om de hoek, dus ook meer benzine kosten, maar als alles gaat zoals we hopen, dan gaat dit wel enorm veel werk en stress schelen. We hebben alles tegen elkaar afgewogen en besloten dat de rust van een volpension voor ons dat extra geld wel waard is.
Ze komt straks jaar rond nog langer op de weide dan nu, nacht onbeperkt ruwvoer, de stallen zijn nieuw gebouwd en super goed geventileerd, dus fijn voor haar astma, en het is direct aan t bos, zodat ik nog eens per week langs kan voor een ritje.

Van huis uit krijg ik enorm veel steun momenteel, de komende periode van mijn moeder ook even financieel met de stallingskosten als die straks hoger zijn, totdat ik een nieuwe baan gevonden heb, zodat we deze stap wel nu al konden zetten.

Ondertussen ben ik nu weer druk begonnen met solliciteren, wat de afgelopen tijd door alle stress ook even op een laag pitje gestaan heeft. Maar ik kan er gelukkig wel allemaal weer wat positiever naar kijken, dat is lange tijd niet zo geweest.

Het blijft natuurlijk spannend hoe t straks allemaal gaat lopen, en ik heb nog wel wat schuldgevoel naar mijn paard, want die staat echt heel fijn en dit word wel even een overgang, maar ik hoop dat alles straks positief uitpakt :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:29

Wat een mooie update.

Ik gun je van harte dat alles nu de goede kant uit gaat, ook je zoektocht naar werk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:12

Wat een fijne update inderdaad.

Ook fijn dat je zoveel steun krijgt, dat maakt het ook wat makkelijker. Hopelijk vind je snel een leuke baan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:17

Dat klinkt als een goede keuze +:)+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 17:48

Fijne update! Het kan zo goed zijn voor zowel je paard als voor jou zelf als je paard op een fijne plek staat waar je goed ontzorgd wordt. Lief ook dat je financiëel bijgestaan wordt om dit werkbaar te maken nu. Tijd om adem te halen en te gaan genieten ipv te stressen. <3

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:16

Wat een fijne update.
Even de stress van je af en als ze goed staat is 1 keer in de week gaan prima.
Hopelijk vlot je solliciteren ook en is het helemaal weer goed.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 19:43

Nou de pret was snel over. Kwam vanavond op stal, ze staan sinds gister in de paddock ipv wei en die ruimte is vrij klein. Enorme jaap en zwelling op haar knieschijf en kats kreupel. Vermoedelijk een flinke trap gehad.
Spoedarts er bij gehad en komende weken word het duimen dat er geen permanente schade is en alleen een kneuzing. Ze gaat apart van de groep en mag voorlopig niks anders behalve regelmatig korte stukjes aan de hand wandelen waarvoor ik meerdere malen per dag langs zal gaan.
Deze tijd word even duimen en hopen dat we straks echt een frisse start krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:47

Oh nee.....!! -O-

Nu moet je er dus extra vaak heen, en onzeker gedoe..... wat erg joh..... ik duim heel hard voor jullie dat het nog relatief met een sisser afloopt :(:)

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:59

Ibbel schreef:
https://www.bokt.nl/markt/ad/524236/opf ... -frankrijk
Hier kun je je paard met een gerust hart heen brengen. Tegen een betaalbaar tarief.

Wil je je paard dichterbij houden, zou je je paard bij van der Kruis kunnen zetten:
https://hetpaardenrusthuis.nl/
Dan zit je wel dicht tegen je maximumbedrag per maand aan, dacht ik.

Echt super slechte ervaring met van der Kruis. Paard met blessure gezet, blijkt hoefkanker ontwikkeld te hebben daar. Hoefsmid die daar komt wist dit al maar wij zijn nooit geïnformeerd. Pas toen we zelf op visite kwamen en hem super kreupel zagen staan zei die zoon van van der Kruis laconiek oh is hoefkanker. Toen was het helaas al te laat…ze hebben hem omdat wij echt ontplofte naar een kliniek gebracht waar hij eigenlijk direct is ingeslapen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:10

Wat een goed en ook slecht nieuws... Kun je straks, met vertraging, alsnog wel verhuizen naar de nieuwe stal? Mocht je het willen zeggen, ik ben wel heel benieuwd welke stal dat is want het klinkt als één uit duizenden en goeie tips zijn nooit weg in dit topic. Heel erg balen dat je nu maximale stress en overbelasting hebt met die wond, hopelijk geen erge schade... Veel sterkte en beterschap!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:34

Jeetje wat oliebol zeg.. Sterkte..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:42

Faelynn schreef:
Nou de pret was snel over. Kwam vanavond op stal, ze staan sinds gister in de paddock ipv wei en die ruimte is vrij klein. Enorme jaap en zwelling op haar knieschijf en kats kreupel. Vermoedelijk een flinke trap gehad.
Spoedarts er bij gehad en komende weken word het duimen dat er geen permanente schade is en alleen een kneuzing. Ze gaat apart van de groep en mag voorlopig niks anders behalve regelmatig korte stukjes aan de hand wandelen waarvoor ik meerdere malen per dag langs zal gaan.
Deze tijd word even duimen en hopen dat we straks echt een frisse start krijgen.

Duimen dat het goed komt.... 9 uit 10 keer valt het gelukkig mee, ga daar maar gewoon vanuit.

Zorg wel dat je paard niet zo snel op een relatief klein oppervlak in de groep gaat. Ze was er pas net. Op een weiland met veel eten en ruimte verloopt het dan rustig.
Maar wanneer je naar de paddock gaat is het toch eerst zorgvuldig zoeken naar een match, of haar in ieder geval een poos achter een draad laten. Dit inscharen op een klein oppervlak is denk ik ook te snel gegaan.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:53

agh wat balen zeg, het is ook wel ineens echt klote weer.. dus snap dat de wei misschien wat eerder is afgelopen.

Hopelijk gooit dit verder geen roet in het eten, en blijft je jouw positieve gedachtes volgen en volhouden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:17

Ninx schreef:
Faelynn schreef:

Duimen dat het goed komt.... 9 uit 10 keer valt het gelukkig mee, ga daar maar gewoon vanuit.

Zorg wel dat je paard niet zo snel op een relatief klein oppervlak in de groep gaat. Ze was er pas net. Op een weiland met veel eten en ruimte verloopt het dan rustig.
Maar wanneer je naar de paddock gaat is het toch eerst zorgvuldig zoeken naar een match, of haar in ieder geval een poos achter een draad laten. Dit inscharen op een klein oppervlak is denk ik ook te snel gegaan.

Ik wilde een zelfde soort iets typen. :j

Hopelijk valt het mee!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 11:13

Oh ik moet een kleine correctie doen zie ik, ze verhuisd pas over 3-4 weken ivm de opzegtermijn, dit ongeluk is dus gebeurd op de huidige stal, nog niet de nieuwe. De nieuwe komt ze straks lekker jaar rond op de weide op een veel groter oppervlak samen met maar 1 ander paard.
We hopen alleen dat ze voldoende hersteld is om te kunnen verhuizen tzt, want stilstaan en rustig aan doen zeker als ze gespannen is zoals op nieuwe locaties, staat niet echt in haar woordenboek :+
Maar ze liep tegen verwachting in vanmorgen al een stuk beter, heeft natuurlijk wel flinke pijnstillers, maar toch fijn om te zien, we hopen dat t dus alleen een kneuzing is en de wond mooi geneest.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:35

Spijtig van de tegenslag maar aan de andere kant wel het duidelijkste bewijs dat het goed is om te verhuizen.
In een paddock met teveel op een te kleine oppervlakte zodat dit soort toestanden gebeuren, dat is geen goede plek.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 02:15

Ons verhaal eindigt helaas met veel verdriet.
We hadden een fijne nieuwe stal gevonden, en hadden eindelijk de rust die we zo verlangde, maar na 2 maanden "genieten" kregen we vanavond een appje dat ze wat kreupel liep en een wond had.
Bij aankomst op stal was het foute boel.
Spoedarts op bezoek, doorverwezen naar de kliniek voor een eventuele operatie, maar het mocht niet baten. Bij de eerste evaluatie bleek de pees in het spronggewricht volledig door en ter plekke inslapen was onze enige keus.
Na alles waar we doorheen gegaan zijn voel ik me zo schuldig, ik dacht echt dat dit de plek ging zijn voor ons en we dit voorjaar onze eerste ritjes weer zouden gaan maken, en nu ga ik naar huis zonder paard.
Het verdriet is enorm groot, maar voor de mensen die ons kennen wilde ik dit toch even laten weten.
Daylight heeft 16 jaartjes jong mogen worden

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 03:13

Ach lieverd :knuffel:
Wat een nare afsluiting van je verhaal. Maar meid voel je alsjeblieft niet schuldig. Jij hebt áltijd het beste gewild voor je paard, zeker wbt de asthma zorgen dat daar goed mee omgegaan werd. Jezelf en je financiën opzij gezet. Je was extreem dapper door je paard in bruikleen te geven om te kijken of dat wat voor haar was. Jouw paard mocht in zijn hoefjes knijpen voor een eigenaar die zo door het vuur ging ondanks dat ze van de zijlijn had gezegd verkopen. Nee je ging de uitdaging aan, vond oplossing na oplossing en met wat hobbels onderweg had je het nu gewoon goed. Het mocht alleen helaas niet zo zijn.
Dat is onvoorwaardelijke liefde en dat gaat nu een grote leegte achterlaten.

Ik geef je een hele dikke knuffel en kan alleen maar zeggen hoe verdrietig ik het voor je vind dat het zo heeft moeten aflopen.

Articuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 07:44

Jeetje wat een ontzettend nare wending…. Heel veel sterkte! :(:)
Ik snap heel goed dat je je schuldig voelt, dat had ik ook toen ik mijn paard in liet slapen. Maar dat is echt niet nodig, je hebt echt alles gedaan wat je kon voor haar!

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 07:46

Jeetje wat een ontzettend heftig bericht. Ik heb nog aan je gedacht, hoe het ging en dat ik hoopte dat het dan nu eindelijk goed en stabiel zou worden. Wat een enorme pech. Dit had je niet kunnen voorzien. Je hoeft je inderdaad echt niet schuldig te voelen, hoewel ik snap dat je dat wel zo voelt. Maar als je je eigen berichten op een later moment terugleest zul je kunnen zien hoe hard je geprobeerd hebt om alles goed te doen, steeds maar weer, ook heel erg ten koste van jezelf. Achteraf is het altijd "makkelijk praten" of jezelf verwijten maken, had ik maar niet dit of dat, als ik niet dit had gedaan, was dat niet gebeurd.... Maar je hebt altijd alles gedaan in haar belang, naar eer en geweten. Blijkbaar heeft het lot nu besloten dat het een ander pad moest worden voor jou. Heel verdrietig maar ook buiten jouw macht. Hopelijk brengt het je op termijn ook rust als alles is gezakt en kun je je na dit enorme verdriet wat meer op jezelf en je eigen behoeften gaan richten, wat ook wel eens fijn zou zijn. Dit offer was wel te groot, maar nogmaals, daar kun jij niks aan doen, je was een lieve en toegewijde eigenaar voor haar. Heel veel sterkte bij dit grote verlies, jouw mooie vriendin. Het zal tijd kosten om hierover heen te komen. Hou je taai...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 07:57

Achterom schreef:
AnnemiekvM schreef:
Heel erg out of the box, maar zou je zelf niet willen verhuizen? Wie weet vind je dan iets passends? Wel een grote stap.
Een betalende bijrijder kan helpen.
Moeilijke keuze hoor.

Verhuizen kwam ook in mij op heel eerlijk gezegd :o
Ik weet dat het rondom Arnhem lastig is, en uit eigen ervaring weet ik ook dat Enschede lastig is. Lijkt daarmee wel iets van de grote steden hier in het oosten.
Dus ik zou zeggen, verhuis gezellig naar de Achterhoek *\o/*

Ik weet niet waar in de achterhoek maar hier in de buurt is de spoeling verrekte dun hoor..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:03

Pluisje , lees minstens even de post boven die van jou :o

TS: sterkte , wat sneu , dat het zo af moest lopen. Weet , dat het makkelijk is als buitenstaander , maar : dit kon je niet voorzien en ook niets aan doen. Je hebt zo je best gedaan, voor je paard het beste plekje uit te zoeken . Sterkte :(:)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 08:13

Oh wat ontzettend triest. Ik wil je heel veel sterkte wensen. :knuffel: