Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JudithGigi schreef:Wat maakt deze paarden zo bovennatuurlijk sterk dan? Dat ze compact zijn? Dat zijn shetlanders ook toch?
Kelly_ann schreef:Eigenlijk zijn onze moderne warmbloedpaarden onnatuurlijk zwak...
Nog even over het 'beleren' dat gaat niet helemaal zoals de cowboys hoor. Meestal gaan jonge paarden eerst een tijd als hand paard mee (met of zonder bepakking) om te wennen. In zekere zin hebben de Mongolen best wel wat Horsemanship skills. Kinderen groeien ermee op.
Maar aan de andere kant zijn ze inderdaad niet van het aaien en geduldig wachten tot het paard 'ja' zegt
Janneke2 schreef:JudithGigi schreef:Wat maakt deze paarden zo bovennatuurlijk sterk dan? Dat ze compact zijn? Dat zijn shetlanders ook toch?
Shetlanders zijn hartstikke sterk, gefokt om in de kolenmijnen karretjes steenkool te vervoeren.
85 kilo mens op een hoge, smalle KWPN'er klopt redelijk als het gaat om de 10% regel, maar het dier heeft het zwaar.
Een kleiner, compacter dier heeft het minder zwaar (dat is gewoon natuurkunde).
mysa schreef:@Judith:
Dat ze al eeuwen gefokt worden op hardheid/uithoudingsvermogen. En dat verder natuurlijke selectie in een hard klimaat zijn werk heeft gedaan.
Janneke2 schreef:JudithGigi schreef:Wat maakt deze paarden zo bovennatuurlijk sterk dan? Dat ze compact zijn? Dat zijn shetlanders ook toch?
Shetlanders zijn hartstikke sterk, gefokt om in de kolenmijnen karretjes steenkool te vervoeren.
85 kilo mens op een hoge, smalle KWPN'er klopt redelijk als het gaat om de 10% regel, maar het dier heeft het zwaar.
Een kleiner, compacter dier heeft het minder zwaar (dat is gewoon natuurkunde).
Juut schreef:Ook niet geheel onbelangrijk: deze ruiters zijn getraind...zij kunnen hun zit aanpassen aan het paard, meerdere uren lang. Stuur mij op 1 zo'n ronde en ik ga dood...
Elisa2 schreef:Ik word er niet zo vrolijk van, sommige mensen zijn echt te lang/ groot en om dan de hele dag op zo,n pony te rijden die ook nog lekker met een weggedrukte rug loopt..Nee dan ben je niet vriendelijk bezig.
KikiCelinevs schreef:Ik heb even op de instagram pagina gekeken en ik wordt er toch niet helemaal blij van wat ik allemaal zie. Zoveel ontspannen paarden zie ik niet. Er wordt veel aan de mond getrokken. Er rijden grote mannen op te kleine paardjes (mijn mening). Veel paarden protesteren bij het opstappen. Daarnaast staan de paarden die vast zitten aan de horse line allemaal te headshaken in de instagram stories. Ook krijgen de ruiters van de Mongoolse dierenarts uitleg over hoe ze het paard kunnen kluisteren. Dat de mensen die er wonen zo met paarden omgaan kan ik nog ergens begrijpen (niet goedkeuren). Maar wij mensen uit het westen zouden toch beter moeten weten? Ik vraag mij alleen af of het zin heeft om de organisatie hierover te berichten. Ze geven zelf ook al in hun posts aan dat een mongools paard 120-130 kg kan dragen. Tja, dan kijken we toch anders naar paarden.
[ [url=m/fKF31D.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0iLBsi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/G9Ps8y.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6pm9pR.jpg]Afbeelding[/url] ]
nevica schreef:Oké en is er ergens iets van röngtenlogisch onderzoek oid gedaan waaruit bleek dat deze pony's bovennatuurlijk sterke krachten hebben? Ik ben nog steeds zeer benieuwd naar de blijkbaar bijzondere bouw van deze dieren.
Mondy schreef:Buiten de hele discussie om, je weet dat je bij vrijwel iedereen vervelende foto's kan maken als je ze een weekje volgt? Ik heb nog nooit iemand voorbij zien komen die niet eens een moment heeft dat als die op de foto zou gezet zijn er half bokt overeen zou vallen. Je paard schrikt en je komt niet lekker mee, paard loopt naast je en besluit een andere kant op te gaan, enz enz.
Lynnepinny schreef:Eens met beestenfreak, goed geschreven. Ik heb hier jaren geleden ook wel meer onderzoek naar gedaan, maar vooral omdat ik het zo'n vette race vond en ik wel wilde weten hoe het zat met die paarden. Maar even... Eén keer 40 km lopen met wat vreemde bepakking en een ruiter die je niet gewend bent, en daarna weer los op de steppe rondhangen lijkt me een veel beter leven dan menig paard in het westen. Eindeloze optomingen, boxen, blessures... Daar zit een paard nog minder op te wachten, gok ik.
beestenfreak schreef:Ik ben ook heel benieuwd waar jullie paarden in slechte conditie hebben gezien, ik zie op de foto's alleen paarden die goed op gewicht zijn en goed in de bespiering zitten (ja, anders dan we hier gewend zijn).