Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Want Paardensport is fantastisch! - of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:03

maar dat maakt nu toch ook niet uit? Ik ben niet lid van een bond of wat, wie gaat er wat van zeggen van wat ik doe?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:50

Ik wel.
En die legt mij nu op wat ik wel en niet mag gebruiken. Dus pak ik dat ene scherpe bit er maar niet bij omdat ik dat niet mag gebruiken in de ring.
En weet ik dat ze de neus niet te ver achter de loodlijn willen hebben dus blijf ik daarnaar streven.
En weet ik dat ik een fijn ritme moet hebben in het springparcours omdat ik anders geen winst kan rijden ook al kom ik over de hindernissen.
etc etc

(is allemaal niet nodig, doe ik zo ook wel, maar toch)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:05

Kelly_ann schreef:
Als er geen mogelijkheden zijn om je rijkunsten te laten zien neem je ook veel openbaarheid weg. En daarmee iedere druk om te presteren.

Maarr....

Dan verdwijnen de bonden en verenigingen. Misschien daarmee ook wel regelementen, want- niet nodig-. En heb je hooguit een stalgenoot die zich kan bemoeien met wat je doet

Die heb je nu thuis in de training ook niet...

Vraag is als je puur voor jezelf gaat en het genieten van het moment dingen überhaupt niet meer worden gebruikt.

Overigens is een van de problemen binnen de paarden dat mensen zich te weinig bemoeien en zich niet uitspreken tegen elkaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:09

Het ligt aan de mens en niet aan de wedstrijd. Want ja, ik ken mensen die nooit wedstrijden gaan rijden, gestopt zijn en noem maar op die wel van alles gebruiken wat niet toegestaan is en met goede reden. Die zijn niet ineens vriendelijker in rijden of wat ze gebruiken omdat ze niet starten. Net als dat sommige wel starten en juist veel vriendelijker zijn. En alles ertussenin aan alle kanten.

Maar ja, dat niet uitspreken is idd een probleem. Maar ook meteen lastig...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:11

Gewoon stoppen.
We zijn te veel doorgeslagen.
Onze eisen zijn te hoog geworden.
Om welke tak van paardensport dan ook.

Wat mij betreft geld dat ook voor de bio-industrie.
De verbeteringen die men toepast zijn vaak ook louter voor de mens en niet voor de dieren.
De mens krijgt er een sterretje bij, wat goed is voor de verkoop………. Het dier merkt weinig van de luttele extra cm of iets meer lucht.
Het blijft on natuurlijk.

Stoppen met paarden/ vee markten.
Het is geen attractie cq gezellig dagje uit.

Stoppen met levende dieren transporten.

Stoppen met fokken. Er is nog geen ras verbeterd sinds men daarvoor los is gegaan.
Er kwamen alleen maar problemen bij.

Eisen aan dierentuinen mogen veel en veel hoger.
Het woord attractie mag er van mij af, en vervangen worden door educatie centra, waar het ook uitsluitend gaat om educatie van het beschermen van de dieren door het toedoen van de mens.

We hebben al veel goede stappen gemaakt betreffende het houden en verzorgen van onze dieren, maar zijn er nog lang niet.
Daarvoor hoef je alleen het nieuws in de gaten te houden en het nog steeds groeiend aantal gedumpte , verwaarloosde en achter gelaten aantal dieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:58

En paarden uit laten sterven? Dacht het niet.. daar zijn ze mij te waardevol voor.

Als iedereen nu eens begint met zelf het goede voorbeeld proberen te geven en te kijken wat hij/ zij zelf kan toevoegen aan positieve veranderingen. Dan komen we al een heel eind.

Inspirerende mensen zoals die van Featherlight laten al zien hoe het kan zijn buiten te gebaande paden.En zo zijn er gelukkig nog wel meer mensen zowel in de sport als buiten de sport.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 16:50

Uitsterven in de sport ja. Op welk niveau dan ook.
Het moet eens klaar zijn met die belachelijke lust naar eer, roem, macht en geld.
Jezelf op de borst kloppend over / op de rug van een ander.

Iets wat ooit begon als een hardloopwedstrijdje tussen een paar dorpspaarden als amusement en tijdverdrijf is een vieze wereld geworden waaraan een hele hoop bloed en ellende kleeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 18:16

Het is een illusie om te denken dat leed stopt als de sport stopt denk ik. Kijk maar eens op de gemiddelde manege/ pensionstal.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 19:15

Elisa2 schreef:
En paarden uit laten sterven? Dacht het niet.. daar zijn ze mij te waardevol voor.

Als iedereen nu eens begint met zelf het goede voorbeeld proberen te geven en te kijken wat hij/ zij zelf kan toevoegen aan positieve veranderingen. Dan komen we al een heel eind.

Inspirerende mensen zoals die van Featherlight laten al zien hoe het kan zijn buiten te gebaande paden.En zo zijn er gelukkig nog wel meer mensen zowel in de sport als buiten de sport.

Ik vind de harmonieprijs op de kampioenschappen of andere rubrieken waaronder pas een jonge paarden, ook echt een positieve ontwikkeling. Er zijn echt al goede ontwikkelingen gelukkig, maar Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Begin indd klein en bij jezelf/eigen omgeving. Als we niet oppassen met als ons negatieve geroep, dan stopt het niet bij geen paarden meer op de OS. Dan staan paarden straks alleen nog maar in een natuurgebied en mogen we ze met een verrekijker bekijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:21

Dat denk ik ook, wat mij opvalt is dat mensen vaak veroordelen wat iemand anders doet als "verkeerd" en hun eigen manier de enige goede. Ik denk dat het heel goed is om te beseffen dat er meerdere manieren zijn die goed naast elkaar kunnen bestaan die anders zijn maar daarom niet gelijk slecht.

Even los van mishandeling want ik denk dat we het daar allemaal wel unaniem over eens zijn.

De harmonie prijs is een goede ontwikkeling, de stewards op de losrijterreinen, van mijn part mag er in iedere bak een camera hangen. En zo is er nog wel meer te bedenken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:13

de pest is alleen dat stewards soms niks meer durven te zeggen tegen bepaalde ruiters. ik zie dat zelf al heel lang gbeuren op de Internationale wedstrijden waar ik kom. sommige pros negeren de stewards ook volledig. gaan gewoon door met wat ze fout doen.
hebben er volledig bout aan.
Stewards moeten dus echt sterk in hun schoenen staan en gezag uitstralen. en de consequenties moeten ook gewoon echt niet mals zijn voor overtredingen.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:20

ik hoop dat de paardensport nog lang zal blijven bestaan, maar dan inderdaad op een harmonieuze manier. je hebt toch je paard gekocht om samen een bepaald doel te bereiken, in mijn geval dan. ik hoop nog vele wedstrijden te kunnen rijden in een mooi partnership met mijn droompaard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:50

Popstra schreef:
de pest is alleen dat stewards soms niks meer durven te zeggen tegen bepaalde ruiters. ik zie dat zelf al heel lang gbeuren op de Internationale wedstrijden waar ik kom. sommige pros negeren de stewards ook volledig. gaan gewoon door met wat ze fout doen.
hebben er volledig bout aan.
Stewards moeten dus echt sterk in hun schoenen staan en gezag uitstralen. en de consequenties moeten ook gewoon echt niet mals zijn voor overtredingen.

Ik denk inderdaad dat de consequenties wel wat erger mogen worden bij overtredingen. Start verbod voor het leven ofzo..dan pas dringen zaken pas door bij sommige mensen vrees ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 13:40

Maar dan moet er overeenstemming zijn over waar stewards op moeten letten want “mishandeling” is een lastig te definiëren begrip

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 14:59

Maar het is toch eigenlijk al erg genoeg dat er überhaupt zwaardere sancties en stewards nodig zijn?
Hebben we het dan over paardenliefhebbers?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:41

Stewards krijgen een training.

En ja dat is erg maar maak je geen illusies dat het buiten de sport niet nodig is. Er zijn en blijven altijd rotte appels helaas.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:28

Elisa2 schreef:
Stewards krijgen een training.

En ja dat is erg maar maak je geen illusies dat het buiten de sport niet nodig is. Er zijn en blijven altijd rotte appels helaas.

Uiteraard, ik denk dat ik te lang meeloop om nog veel illusies te hebben.

Ik vraag mij soms weleens af of er nog wel onaangetaste appels zijn op topniveau.
Als rotte appels tussen gewone appels liggen krijg je toch plekken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 09:17

Dat kan zijn omdat men dan denkt dat het er (soms) bij hoort. Ik denk wel dat het-en na dit incident nog meer- steeds duidelijker wordt dat mishandeling niet kan.

Lastiger is misschien het bepalen van de 'grens' van handelen en mishandelen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:02

Het is denk ik al een begin als we tegen elkaar durven zeggen dat een paard de aanleg mist voor een bepaald niveau.

Een vorige trainer van mij durfde gerust te vragen wat het doel was. En als ze het paard daar niet geschikt voor vond werd dat ook uitgesproken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:21

Toen ik in de jaren 80 begon met paarden rijden was de standaard uitrusting van een beginner: cap, rijlaarzen of regenlaarzen eventueel een rijbroek en een zweepje.

Dat is jarenlang volgens mij ongewijzigd gebleven ,( en misschien nog steeds zo? )
Een zweepje als standaarduitrusting vanaf niveau 0.
Het is redelijk ingeburgerd om paarden te slaan.
Er moet nog veel water onder de brug voor dat zoiets verdwijnt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:29

Als je de zweep associeert met slaan..maar als je het associeert als een verlengstuk van je been?

De zweep als aanwijsstok?

Niet dat ik vind dat beginners een zweep nodig hebben trouwens, liever niet..ik zou sowieso liever eerst een half jaar zitlessen aan de longe zien. Maar alles valt of staat wel met de manier waarop het gebruikt wordt.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:32

fransje23 schreef:
Toen ik in de jaren 80 begon met paarden rijden was de standaard uitrusting van een beginner: cap, rijlaarzen of regenlaarzen eventueel een rijbroek en een zweepje.

Dat is jarenlang volgens mij ongewijzigd gebleven ,( en misschien nog steeds zo? )
Een zweepje als standaarduitrusting vanaf niveau 0.
Het is redelijk ingeburgerd om paarden te slaan.
Er moet nog veel water onder de brug voor dat zoiets verdwijnt.

en dat is precies wat ik nu online ook zie gebeuren. in mijn kring heb ik veel trainers en ruiters uit Spanje, Portugal en Latijns-Amerika en ik merk uit hun reacties dat de meeste zoiets hebben van: eh... maar dit is toch gewoon de normale manier van trainen?
Omdat ze daar toch wel een beetje anders kijken dan hier.

Wat dat betreft denk ik dat nu wereldwijd wel een kentering ingezet wordt, dat voortschrijdend inzicht geaccepteerd gaat worden.

Dat hoop ik tenminste, want van mij mag de (top)sport nog heeeeeel lang blijven bestaan!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:42

Elisa2 schreef:
Als je de zweep associeert met slaan..maar als je het associeert als een verlengstuk van je been?

De zweep als aanwijsstok?

Niet dat ik vind dat beginners een zweep nodig hebben trouwens, liever niet..ik zou sowieso liever eerst een half jaar zitlessen aan de longe zien. Maar alles valt of staat wel met de manier waarop het gebruikt wordt.

Ja, uiteraard kun je het inzetten als verlengstuk maar je snapt ook wel dat je daar bij een beginner niet mee hoeft aan te komen.
Ik leerde vroeger vooral een klap te geven als het paard niet liep etc.
Ook nu hoor ik dat nog in lessen..
Ik heb stalgenoten daar ook op aangesproken maar het excuus is dat het moet van de instructie omdat het paard anders niet loopt..

Een zweep is niet per definitie slecht maar we moeten niet dingen gaan "sugar coaten".
Het enkel gebruiken van een zweep als verlengstuk, en niet om mee te slaan, vraagt een stuk zelfbeheersing wat een heel aantal mensen niet heeft, zeker niet in frustrerende momenten.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:51

Ik lees hier ook mensen zeggen dat het beter voor een paard zou zijn om niet in de bak te rijden maar om alleen lekker ontspannen op buitenrit te gaan. Daar ben ik het dan eigenlijk ook weer niet mee eens. Het belangrijkste is dat we een paard correct leren bewegen. Rechtrichten, juist ruggebruik. Iemand die alleen maar aan een lang teugeltje buitenrijdt, zit net zo goed zijn paard compleet niet goed te trainen qua lichaamsgebruik. Ik vind dat biomechanisch correct trainen de basis moet zijn van íedere vorm van het gebruik van paarden. Hier zou dus op maneges al mee begonnen moeten worden. En dan niet alleen praktijkles (rijden), maar ook theorie.

En iedereen zou zich moeten beseffen dat we paardrijden om het paard beter in zijn lichaam te laten komen (net als waarom ik zelf naar de sportschool ga, al heb ik een bloedhekel aan sporten). En dat we níet rijden omdat wíj rijden nu eenmaal zo leuk vinden en het paard onze grillen maar moet ondergaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 10:59

AnnoNiemand schreef:
En iedereen zou zich moeten beseffen dat we paardrijden om het paard beter in zijn lichaam te laten komen (net als waarom ik zelf naar de sportschool ga, al heb ik een bloedhekel aan sporten). En dat we níet rijden omdat wíj rijden nu eenmaal zo leuk vinden en het paard onze grillen maar moet ondergaan.

Dit ben ik echt met je oneens!
We rijden wel puur omdat we het rijden zelf leuk vinden.