Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nevica schreef:Ik snap in het algemeen wat je zegt. Ik snap alleen niet wat dat met dit topic, het vorige topic, of met mijn reactie te maken heeft.
Ibbel schreef:mooney schreef:Bij de hengsten vind ik het persoonlijk echt wel pittig hoeveel die als 2,5 jarige al getraind en gepept zijn. Zowel ethisch als in hoeverre we nu aan het beoordelen zijn welke genen zo'n dier heeft of hoe goed de trainer kan trainen.
Ik heb daar wel eens iets over gezegd in een topic, waar een bijna 3-jarige pony voor de hengstenkeuring werd klaargemaakt. Ik vond daar wat van, en kreeg me toch de wind van vorenHij deed maar 3x per week wat aan de longe, etc. Ik had zelf een halfbroer van dezelfde leeftijd, die er gewoon nog als een puppy uitzag (is nu 4, wordt nu pas ingereden), terwijl die ander, die voor de keuring moest, er als 5 jaar uitzag. En dat kon volgens mij echt niet met 3x per week longeren, een maand voor de keuring. Maar dat was niet zo
, echt niet hoor.
Lang verhaal kort: die discussie win je dus niet
Overigens: pony werd niet goedgekeurd, hij oogde te immatuurDan zakt je broek ook af...
fransje23 schreef:Ook een interessante voor deze discussie. Pony's die in keuringsconditie eigenlijk vele malen te vet zijn.
De jury schijnt ze zo graag te zien..
Ibbel schreef:Achterom schreef:Weet je? Ik merk dat ik moeite heb met de openingspost. Het gaat meteen over disciplines die niet de standaard zijn in Nederland, het is alweer het wijzen naar anderen.
Op het moment dat de TS ook voorbeelden van dressuur/kwpn/etc had genoemd, dan had ik graag meegediscussieerd. Kijk ook zelf eens in de spiegel, ga niet alleen wijzen naar anderen.
Voorbeelden genoeg, bijvoorbeeld een aantal mensen die hier ook al opgedoken zijn, die standaard vanalles goed praten als het gaat om dressuur/kwpn/tuigers, etc
Edit: ik rijd zelf western en merk dat ik niet zo heel veel zin meer heb om daar hier iets over te schrijven want het gaat altijd meteen over jong inrijden (doe ik niet), grote mannen (ik ben een kleine lichte vrouw en grote mannen komen niet op mijn paard) en reining (doe ik ook niet).
Je zou dit ook als nummer 7 in de lijst in kunnen brengen. Misschien heeft TS niets met warmbloeden, zou ook zomaar kunnen. De aanleiding was trouwens IJslanders, en daar lopen er verrekt veel van rond in NL. Dus hoezo, wijzen naar het buitenland?
En jouw voorbeeld van dat je Western rijdt, licht bent en geen reining doet, is nu net een beetje waar dit over gaat. Vanuit 'eigen kamp' komt er geen tegengas. En als je het zelf anders doet, zou jíj nu net degene kunnen zijn die dat tegengas geeft. In je eigen wereld dus.
Maflinger_S schreef:Uit de westernsport. Ik weet niet of het nu nog zo is maar een paar jaar geleden zeker wel: dralopjes. Paarden die bij de pleasure, een van de rij-onderdelen, zo langzaam in galop gingen dat de achterkant nog in de vorige gang zat.
fransje23 schreef:Ook een interessante voor deze discussie. Pony's die in keuringsconditie eigenlijk vele malen te vet zijn.
De jury schijnt ze zo graag te zien..
nevica schreef:elineAbby123 schreef:Ik was ook deelnemer aan het hierboven genoemde topic en stond er zeker ook van versteld hoe snel er geroepen wordt dat kenners en medestanders iets akkoord maken. Dat houdt het helaas inderdaad in stand.
Ik ook en ben ook nog steeds op zoek naar antwoorden op mijn vraag waarom dit nou wel precies moet kunnen. Duidelijker antwoord dan dat ijslanders 'gewoon echt sterker zijn' heb ik niet gehad dus ik ben oprecht heel benieuwd naar uitleg vanuit die hoek.
De andere voorbeelden ga ik even rustig bekijken maar dit gebeurt natuurlijk bij veel meer rassen. Interessant topic, bedankt voor het openen!
rien10 schreef:Maflinger_S schreef:Uit de westernsport. Ik weet niet of het nu nog zo is maar een paar jaar geleden zeker wel: dralopjes. Paarden die bij de pleasure, een van de rij-onderdelen, zo langzaam in galop gingen dat de achterkant nog in de vorige gang zat.
In de US. Paarden staan zowat stil, met af en toe een kreupele, psychisch doodgeslagen “galop” pasje.
HopeMyDay schreef:Nog één aanvullend op de IJslanders. Het huidige fokdoel schijnt vooral gericht te zijn op het fokken van een extreem hellend kruis. Tot op het punt dat sommige ponies (en met name hengsten/ponies die T1/V1/F1 lopen) niet meer normaal kunnen stappen en draven doordat de achterhand zo extreem misvormd is. En juist die paarden halen op wedstrijd achterlijk hoge punten, ook voor de draf en stap (in de meergangenproeven).
Edit: ter aanvulling een youtubelink naar een filmpje van Vadall frá Fensalir, een Nederlands gefokt paard.
https://www.youtube.com/watch?v=WcLolcVcMvo
rien10 schreef:Wat betreft je laatste punt: zadelmak makers willen niet -als eerste keer- op een goed gespierd, goed in conditie zijnd paard stappen. Dat kan teveel gedoe geven en is niet per se goed voor de veiligheid van de zadel mak maker. Is het goed voor het paard?
Onali schreef:office schreef:Maar ik zie ook wel eens hele grote volwassenen in een karretje achter een mini pony.Kan wel dat dat dier niet dood neer valt of kneuzingen op z’n borst krijgt door het trek tuig (hoop ik ) maar het staat toch gewoon..uit balans ?
Een paard of pony trekt de kar niet met het tuig ;)
En met trekken worden de volgende gewichten gehanteerd;
Op asfalt 3 keer gewicht pony (gezond gewicht)
Op verhard 2 keer en op zand 1 keer.
En vergeet niet dat als eenmaal iets rolt dat dat dan makkelijker gaat.
Kwa ijslanders en hun ruiters, ik heb meerdere stalgenoten met ijslanders en die passen allemaal op hun ijs kwa maat.
De TS in kwestie vond ik er inderdaad erg raar opzitten.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat de meeste mensen met ijslanders hun paarden sowieso bijzonder vinden.
Alsof zij alleen opfokken hebben bedacht en het moet altijd alleen maar met alleen ijslanders.
Daar word ik wel eens moe van, een ijslander is nog altijd gewoon een paard met dezelfde behoefte als ieder ander paard.