Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:36

Ik snap in het algemeen wat je zegt. Ik snap alleen niet wat dat met dit topic, het vorige topic, of met mijn reactie hier op iemand te maken heeft. :o Als je niet wilt discussiëren waarom moet je dan wel per se even laten weten dat niets je interesseert?
Laatst bijgewerkt door nevica op 14-07-24 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:39

nevica schreef:
Ik snap in het algemeen wat je zegt. Ik snap alleen niet wat dat met dit topic, het vorige topic, of met mijn reactie te maken heeft. :o

Dat hoeft ook niet.

Waarmee ik mijn punt gemaakt heb.

Nog een keer in het kort: niemand heeft plichten op Bokt. Dus als iemand roept “jij reageert niet inhoudelijk! Doe dat nu eens”. Dan hoeft daar geen gehoor aan gegeven te worden.
Ergens in dit topic (of dat IJslander topic, dat weet ik niet eigenlijk) werd dat gesuggereerd.

Het is wel rete irritant als iemand niet inhoudelijk reageert.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:41

Ibbel schreef:
mooney schreef:
Bij de hengsten vind ik het persoonlijk echt wel pittig hoeveel die als 2,5 jarige al getraind en gepept zijn. Zowel ethisch als in hoeverre we nu aan het beoordelen zijn welke genen zo'n dier heeft of hoe goed de trainer kan trainen.

Ik heb daar wel eens iets over gezegd in een topic, waar een bijna 3-jarige pony voor de hengstenkeuring werd klaargemaakt. Ik vond daar wat van, en kreeg me toch de wind van voren :+ Hij deed maar 3x per week wat aan de longe, etc. Ik had zelf een halfbroer van dezelfde leeftijd, die er gewoon nog als een puppy uitzag (is nu 4, wordt nu pas ingereden), terwijl die ander, die voor de keuring moest, er als 5 jaar uitzag. En dat kon volgens mij echt niet met 3x per week longeren, een maand voor de keuring. Maar dat was niet zo :n, echt niet hoor.
Lang verhaal kort: die discussie win je dus niet :D

Overigens: pony werd niet goedgekeurd, hij oogde te immatuur _-:( Dan zakt je broek ook af...

Maar uiteindelijk kom je er altijd bij uit: het gaat om de knaken en verder helemaal nergens over!

Er zijn 10.000 voorbeelden die je aan kunt halen, 100.000 excuses die je uit je duim kunt zuigen maar bottomline gaat het maar om één ding..... De rest is bijzaak.
Met als kersje op de taart: het gaat erom WIE je kent je jouw wereldje, niet om wat je kunt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:42

Ook een interessante voor deze discussie. Pony's die in keuringsconditie eigenlijk vele malen te vet zijn.
De jury schijnt ze zo graag te zien..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:45

fransje23 schreef:
Ook een interessante voor deze discussie. Pony's die in keuringsconditie eigenlijk vele malen te vet zijn.

Dat is een aanduiding (bij een aantal rassen) om netjes te zeggen dat het paard moddervet is :D

Welsh-Cob is er berucht voor, maar is bij lange na niet de enige.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:47

Uit de westernsport. Ik weet niet of het nu nog zo is maar een paar jaar geleden zeker wel: dralopjes. Paarden die bij de pleasure, een van de rij-onderdelen, zo langzaam in galop gingen dat de achterkant nog in de vorige gang zat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:50

Ibbel schreef:
Achterom schreef:
Weet je? Ik merk dat ik moeite heb met de openingspost. Het gaat meteen over disciplines die niet de standaard zijn in Nederland, het is alweer het wijzen naar anderen.
Op het moment dat de TS ook voorbeelden van dressuur/kwpn/etc had genoemd, dan had ik graag meegediscussieerd. Kijk ook zelf eens in de spiegel, ga niet alleen wijzen naar anderen.
Voorbeelden genoeg, bijvoorbeeld een aantal mensen die hier ook al opgedoken zijn, die standaard vanalles goed praten als het gaat om dressuur/kwpn/tuigers, etc :j

Edit: ik rijd zelf western en merk dat ik niet zo heel veel zin meer heb om daar hier iets over te schrijven want het gaat altijd meteen over jong inrijden (doe ik niet), grote mannen (ik ben een kleine lichte vrouw en grote mannen komen niet op mijn paard) en reining (doe ik ook niet).

Je zou dit ook als nummer 7 in de lijst in kunnen brengen. Misschien heeft TS niets met warmbloeden, zou ook zomaar kunnen. De aanleiding was trouwens IJslanders, en daar lopen er verrekt veel van rond in NL. Dus hoezo, wijzen naar het buitenland?

En jouw voorbeeld van dat je Western rijdt, licht bent en geen reining doet, is nu net een beetje waar dit over gaat. Vanuit 'eigen kamp' komt er geen tegengas. En als je het zelf anders doet, zou jíj nu net degene kunnen zijn die dat tegengas geeft. In je eigen wereld dus.

Klopt, en dat doe ik bijvoorbeeld door het anders te doen. Dat vind ik persoonlijk veel sterker en effectiever dan iedere keer maar weer aangevallen worden en continu de discussie aangaan. Want ja, dan ga je je verdedigen (zo werkt communicatie) en dat is nu juist niet hoe je verandering op gang brengt. Ik erken zeker dat er ook in mijn discipline problemen zijn. Maar ik vind het ook fijn als de mooie kanten af en toe wat meer aandacht zouden krijgen, want die zijn er ook gewoon.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:54

Maflinger_S schreef:
Uit de westernsport. Ik weet niet of het nu nog zo is maar een paar jaar geleden zeker wel: dralopjes. Paarden die bij de pleasure, een van de rij-onderdelen, zo langzaam in galop gingen dat de achterkant nog in de vorige gang zat.

In de US. Paarden staan zowat stil, met af en toe een kreupele, psychisch doodgeslagen “galop” pasje.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:59

fransje23 schreef:

je bent me net voor, deze wilde ik ook noemen.
Ik heb een Welsh-a merrie en ik heb mijn ogen uitgekeken toen ik voor de eerste (en laatste) keer met haar naar de keuring ging als 3 jarige. De dikste, meest overbouwde, doorgezakte ruggen, zware manenkammen stonden vooraan (ik uiteraard achteraan, onbekend, onervaren, pony te jeugdig).

Zeker met een ras dat al gevoelig is voor obesitas en aanverwante problemen (HB) vind ik het zo zonde dat het zo gepromoot wordt om ze zo zwaar te laten worden.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:00

nevica schreef:
elineAbby123 schreef:
Ik was ook deelnemer aan het hierboven genoemde topic en stond er zeker ook van versteld hoe snel er geroepen wordt dat kenners en medestanders iets akkoord maken. Dat houdt het helaas inderdaad in stand.

Ik ook en ben ook nog steeds op zoek naar antwoorden op mijn vraag waarom dit nou wel precies moet kunnen. Duidelijker antwoord dan dat ijslanders 'gewoon echt sterker zijn' heb ik niet gehad dus ik ben oprecht heel benieuwd naar uitleg vanuit die hoek.

De andere voorbeelden ga ik even rustig bekijken maar dit gebeurt natuurlijk bij veel meer rassen. Interessant topic, bedankt voor het openen! :D

Wat ik eens begrepen heb is dat de oorspronkelijke ijslander inderdaad bepaalde spieren groter en sterker had zodat hij volwassenen kon dragen. Daar is alleen niet op geselecteerd in de fokkerij en heeft de huidige ijslander dit niet meer. Maar het idee dat ze sterker zijn is wel blijven bestaan

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:01

rien10 schreef:
Maflinger_S schreef:

In de US. Paarden staan zowat stil, met af en toe een kreupele, psychisch doodgeslagen “galop” pasje.

Maar ik haakte er echt op af toen een gerenommeerde instructeur het lef had te zeggen: goed zo, nu galoppeert ie tenminste -O-

rien10

Re: Blind voor misstanden binnen jouw ras/discipline? Oogkleppolitiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:04

Ik haak Ook af als een dressuur instructeur “goed zo, mooie schouder binnenwaarts” roept als er duidelijk kont-buitenwaarts gereden wordt.
Dat soort dingen houd je altijd. Helaas.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:05

Nog één aanvullend op de IJslanders. Het huidige fokdoel schijnt vooral gericht te zijn op het fokken van een extreem hellend kruis. Tot op het punt dat sommige ponies (en met name hengsten/ponies die T1/V1/F1 lopen) niet meer normaal kunnen stappen en draven doordat de achterhand zo extreem misvormd is. En juist die paarden halen op wedstrijd achterlijk hoge punten, ook voor de draf en stap (in de meergangenproeven).

Edit: ter aanvulling een youtubelink naar een filmpje van Vadall frá Fensalir, een Nederlands gefokt paard.

https://www.youtube.com/watch?v=WcLolcVcMvo

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:17

Ik weet ook welk topic de aanleiding gaf en vond, als IJslanderruiter, het beeld daar ook niet acceptabel. Zadel was veel te klein voor de ruiter en als je niet in het zadel past dat op je paard past, dan moet je er sowieso niet op gaan zitten. Of dat nu een IJslander, Haflinger of grote KWPN is.

Dat, vaak te lange, zadel zo ver naar achter leggen stoort mij ook enorm! De druk komt dan op een plaats waar het niet hoort. Gelukkig lijkt hierin wel een verbetering gaande te zijn. De IJslander zadelpassers die ik bij mijn paarden heb gehad, waren zich wel degelijk bewust van de lengte van het zadel en verkochten ook niets dat over de 18e rib gaat. Zoals het hoort.

Grootte en gewicht kunnen wel vertekenen. Dit ben ik, 1m67, op mijn ondertussen overleden merrie van 1m37. Inclusief zadel zat ik onder de 20% norm. Vinden jullie deze combinatie te groot of past dit wel?

Afbeelding

Ik wil er zelf ook nog een puntje ingooien: waarom gaan we massaal op ongetrainde paarden zitten? Buiten een paar keer longeren wordt er vaak niets voorbereidend gedaan op het zadelmak maken. Waarom is het niet gangbaar om een paard zijn spieren eerst ernaast op te bouwen, voor we erop gaan zitten?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:25

Wat betreft je laatste punt: zadelmak makers willen niet -als eerste keer- op een goed gespierd, goed in conditie zijnd paard stappen. Dat kan teveel gedoe geven en is niet per se goed voor de veiligheid van de zadel mak maker. Is het goed voor het paard? Tja, daar kan je vraagtekens bij stellen. Soms zie ik zadel mak makers met heel veel vakkennis en heel veel resprect voor het paard heeeel voorzichtig gaan zitten op een paard. Na een paar minuten springen ze er weer af.
Overal zit nuance in. Hier ook in. Er zijn ook lompe, zware mensen (ik) die nooit op een onbespierde 4 jarige moeten gaan zitten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:26

HopeMyDay schreef:
Nog één aanvullend op de IJslanders. Het huidige fokdoel schijnt vooral gericht te zijn op het fokken van een extreem hellend kruis. Tot op het punt dat sommige ponies (en met name hengsten/ponies die T1/V1/F1 lopen) niet meer normaal kunnen stappen en draven doordat de achterhand zo extreem misvormd is. En juist die paarden halen op wedstrijd achterlijk hoge punten, ook voor de draf en stap (in de meergangenproeven).

Edit: ter aanvulling een youtubelink naar een filmpje van Vadall frá Fensalir, een Nederlands gefokt paard.

https://www.youtube.com/watch?v=WcLolcVcMvo

Ik denk dat hij vooral niet normaal kan lopen door het brok stuwende spanning wat er op zit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:27

rien10 schreef:
Wat betreft je laatste punt: zadelmak makers willen niet -als eerste keer- op een goed gespierd, goed in conditie zijnd paard stappen. Dat kan teveel gedoe geven en is niet per se goed voor de veiligheid van de zadel mak maker. Is het goed voor het paard?

Als het erop zitten veel gedoe geeft kun je je afvragen of het paard er überhaupt aan toe is dat er iemand op de rug gaat zitten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:28

Mooi topic dit. Ik denk dat er in veel takken van de sport vooral gehandeld wordt met ouderwetse maatstaven. Want, het gaat al járen goed toch? Tot je verder gaat kijken.

Een paar jaar terug heb ik (toen ik nog paars waas) voor Bokt foto's gemaakt tijdens de Nationale Tuigpaardendag. Dat was eens en nooit weer. Wat ik daar zag, stond voor mij niet gelijk aan een gezond paardenwelzijn en ik begrijp ook echt niet dat er zoveel aanhangers voor zijn.

Het is volgens mij een vrij 'dichte' wereld. De deelnemers daar zaten al lang in de sport, vaak families waarvan de jongere generatie dan ook de leidsels overneemt. En er veranderd niets, want binnen die wereld wordt er blijkbaar niet gekeken naar dierenwelzijn. Als je ziet hoeveel paarden er nog met een opzetteugel lopen...

En mooi? Tsja, dat is altijd subjectief. Ik vond het allesbehalve mooi om te zien :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:33

En dan te bedenken dat Black Beauty geschreven werd als aanklacht tegen oa ook de opzet. 150 jaar geleden ondertussen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:35

Ibbel schreef:
En dan te bedenken dat Black Beauty geschreven werd als aanklacht tegen oa ook de opzet. 150 jaar geleden ondertussen.

Daar moest ik inderdaad ook aan denken. Naïeve Marjo dacht dat die opzetteugel al lang verboden was, maar dat bleek niet zo te zijn...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:38

Onali schreef:
office schreef:
Maar ik zie ook wel eens hele grote volwassenen in een karretje achter een mini pony.Kan wel dat dat dier niet dood neer valt of kneuzingen op z’n borst krijgt door het trek tuig (hoop ik ) maar het staat toch gewoon..uit balans ?

Een paard of pony trekt de kar niet met het tuig ;)

En met trekken worden de volgende gewichten gehanteerd;
Op asfalt 3 keer gewicht pony (gezond gewicht)
Op verhard 2 keer en op zand 1 keer.

En vergeet niet dat als eenmaal iets rolt dat dat dan makkelijker gaat.

Kwa ijslanders en hun ruiters, ik heb meerdere stalgenoten met ijslanders en die passen allemaal op hun ijs kwa maat.
De TS in kwestie vond ik er inderdaad erg raar opzitten.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat de meeste mensen met ijslanders hun paarden sowieso bijzonder vinden.
Alsof zij alleen opfokken hebben bedacht en het moet altijd alleen maar met alleen ijslanders.

Daar word ik wel eens moe van, een ijslander is nog altijd gewoon een paard met dezelfde behoefte als ieder ander paard.

Waar trekken ze dan mee? Uit eigen ervaring weet ik dat gareeltuig of borst tuig wel degelijk drukkingen kunnen veroorzaken. Slecht passend of door te lang en te intensief moeten trekken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:41

Overigens ben ik ook zeker van mening dat er in de Engelse topsport genoeg verbetering te behalen valt. Alleen waar ik bij de dressuur wel stilletjes aan verandering zie komen (vorig jaar op het NK in de hoogste klasse een combinatie zonder sporen gezien bv, sportpaarden die meer en vaker buiten komen), waar de eventing veiliger gemaakt wordt door inklapbare hindernissen etc, zie ik wel meer progressie in die takken van de sport, dan waar de sport/discipline kleiner is en binnen een veel hechtere gemeenschap beoefent wordt.

En dat is binnen rasgroepen natuurlijk ook zo. Vorig jaar bij de Nationale Tentoonstelling van het KVTH nog jonge paarden met gecoupeerde staarten gezien bijvoorbeeld. Dus dat kun je ook meenemen in de openingspost.

Het grote verschil zit hem er (denk ik) in dat er binnen die groepen er veel te veel vastgehouden wordt aan 'traditie' en 'zo doen we het al jaren' in plaats van dat er gekeken wordt naar vernieuwing en progressie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:45

Ik vind vooral de neusriemenproblematiek/-politiek een vreemde. Ik las op FB dat New Zealand de regels had veranderd zodat je zonder neusriem mocht starten. Als eerste land in de wereld.

Waarom zou dat hier niet kunnen? Wat voegt het ding toe? De enige reden dat we ooit een neusriem aan een hoofdstel hebben gedaan is dat je je paard er aan vast kon zetten. Dáár was het ding voor bedoeld. Gewoon een oerhalsterhoofdstel, eigenlijk.

En ook, wie heeft ooit de aanspoerneusriem bedacht en wie bij de KNHS heeft ooit gezegd: goh, goed idee, die gaan we als harnachement op de positieflijst zetten. Zet 'm verdikke op de verboden lijst.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:55

Wat betreft eventing. Die hindernissen met greppels! Gruwelijk.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:57

Ik heb zelf warmbloeden en volbloeden.

Het inrijden ansich op jonge leeftijd lees 3 jaar kan ik nog wel mee leven zolang de arbeid maar aangepast is aan de leeftijd.

Ik weet dat paarden en pony's in de groei zijn tot zeker hun 6-8 levens jaar. Toch heeft belasting nut in hun jonge jaren juist om een sterk gestel te krijgen voor later.

Maar wedstrijden op jonge leeftijd vind ik zoals het nu bij de warmbloeden dood normaal wordt gevonden niet meer kunnen. Tuurlijk mag er iets van ervaring op worden gedaan met het latere werk, maar het geld en gewin en prestatie op jonge leeftijd zou eruit weg moeten.