Sarah Pesie werkt nu voor Bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:37

De campagnes van Dier en Recht maken het grote publiek, zonder paarden, bewust van het dierenleed in onze sport. Menig 'leek' heb ik al gehoord over hoe het nou zit met draverijen en met jumping Amsterdam.

De sector kiest er voor om 'het nogmaals uit te leggen dat we het altijd zo deden en dat dat prima is', ja die strategie gaat níet werken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:37

Drogredeneren is dat:

Je gebruikt de persoonlijke aanval om iemand als persoon te declasseren. En doordat te doen probeer je iemand zo te kleineren dat diegene zijn mening niet belangrijk meer is.

Je ziet het ook wel gebeuren door te zeggen dat iemand hypocriet is , want diegene doet het zelf ook niet.

In plaats van op een volwassen manier met elkaar in discussie te gaan met correcte tegen en voor argumenten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:39

Euridicey schreef:
uiteindelijk gaat het gewoon om een activist dat wordt neergezet als deskundige en haar artikelen neerzet als opiniestukken waar ook ik overval. Ik vind onderzoek super interessant en ik zal de eerste zijn die het bit uit mijn paard haar mond al trekken als er een echt onafhankelijk onderzoek is die aanduidt dat bitloos beter is.
Tot nu toe zie ik vooral hackmores gepakt worden ipv een traditioneel hoofdstel als het paard "te sterk is" voor normaal bitloos.
Dat terzijde. Wat gebeurt er in dit topic? Er mag toch een mening geuit worden, hoezo smaad en laster XD In dat geval kan heel Bokt nog wel aangeklaagd worden.

Dat wetenschappelijke bewijs is er al lang al, maar net als met klimaatverandering zullen er altijd mensen zijn die blijven vasthouden aan verouderde ideeën en of het bewijs ontkennen.

Je kunt activist én deskundige tegelijkertijd zijn, zie ook Johan Vollenbroek (chemicus, activist, je weet wel van de stikstof enzo), zie Donald Pols van Milieudefensie enzovoort.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:47

Emmav02 schreef:
Het is niet de dame/het blad of de aanhang.
Ik ken Sarah niet persoonlijk en ben dus ook geen aanhang maar kom wel op voor iemand die onterecht zwart gemaakt word. Paarden wereld is een misselijk makende wereld geworden.

Voor mij voel jij wel als aanhang, iemand die het gedachtegoed deelt, en de noodzaak voelt om iemand te verdedigen. Met daarbij doorspitten van profielen, mensen waarschuwen met stappen tegen smaad en laster.
Dan ben je imo iets meer dan iemand die een mening met een vakkundige op haar gebied deelt. Had je een stuk getypt met onderbouwing waarom je Elise haar mening niet correct vindt en eventueel die vanuit het artikel wel... Dan doe je gewoon mee aan de discussie. Zoals bijvoorbeeld Arabesk in dit topic. En dat is meer dan prima, want zoals ik al zei, verschillende perspectieven en meningen zijn belangrijk, daar kan de paardenwereld alleen maar van groeien ook al ben je het niet met elkaar eens. Wellicht zet dit wel aan tot nadenken.

Maar profielen doorspitten en dreigen met juridische stappen is een stap verder en schaar ik je wel tot aanhang. Waarom zou je anders zo ver er in gaan?

Verkeerde beenstanden, manier van rijden is een observatie. Mag je ook een mening over geven. Zou ik dat zelf doen, waarschijnlijk niet. Maar kan ook een licht op de zaak bieden dat iemand wellicht niet zo is irl als het artikel doet voorkomen.

Daarbij worden al jaren media personen maar ook topsporters onder de loep gelegd, foto's als "bewijs" aangevoerd waarom ze wel goed of niet goed bezig zijn. Wel of niet paard vriendelijk... paarden mensen of geldbeluste personen die alles willen winnen ten kostte van hun paard. Dat is een bijkomend iets als je in de media of topsport jezelf presenteert.
Ik heb daar zelf ook regelmatig een kritische noot over, maar ben nog nooit door de aanhang van bv een topsporter ge-pb't dat ik me schuldig maak aan laster, of een topic door nieuwe accounts overspoeld dat men fout zit. Wat hier dus wel gebeurt.
En dat geeft deze stroming voor mij persoonlijk een nare bijsmaak en maakt mij niet gemotiveerd om er iets meer in te gaan verdiepen. Terwijl dat mogelijk in de essentie niet eens een slechte boodschap is.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 08-07-24 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:48

Arabesk schreef:
De campagnes van Dier en Recht maken het grote publiek, zonder paarden, bewust van het dierenleed in onze sport. Menig 'leek' heb ik al gehoord over hoe het nou zit met draverijen en met jumping Amsterdam.

De sector kiest er voor om 'het nogmaals uit te leggen dat we het altijd zo deden en dat dat prima is', ja die strategie gaat níet werken.

helemaal eens.
De sector heeft ontzettend moeite met verandering en ik ben wel eens bang dat ze dat gaat opbreken en dat daardoor er uiteindelijk geen paardensport meer zal zijn.

Argumenten als correct technisch rijden. Daarvoor moeten we wellicht opnieuw vaststellen wat correct technisch rijden is , en wanneer een paard correct technisch loopt.

Naar mijn mening is alles correct dat wat het paard op de korte en lange termijn geen fysieke problemen geeft.
Dan is er ook nog iets dat ongemak heet. En dat is al lastiger. Ik heb ook ongemak als ik aan het trainen ben voor een marathon. Spierpijn, vermoeidheid etc.
In welke mate mogen we dat aan ons paard opleggen, en daar waar je van jezelf kan voelen of je je zelf in een hongerklop fietst, of je benen te erg belast dat je over een grens heengaat. Is dat nog steeds heel moeilijk in te schatten bij je paard.

Ja op hartslag kom je een eind ( hoeveel mensen rijden hun paard met hartslagmeter?, dat mag van mij verplicht worden )

Daarnaast gevoel en werkwilligheid ( maar ik ken paarden die zich werkwillig volledig de verzuring in laten rijden ).

De sector gaat te langzaam ( zoals in zoveel sectoren ) en ter compensatie komen er activisten. Die zijn naar mijn mening nodig om de discussie en de verandering op gang te helpen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:50

Profielen zijn openbaar, dus die zíjn er om doorgespit te worden :+. Als er pb's gestuurd worden die je niet bevallen, moet je de mods inlichten.

Verder is dit niet zo heel erg relevant in de discussie

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:53

Eleeke schreef:
Arabesk schreef:

helemaal eens.
De sector heeft ontzettend moeite met verandering en ik ben wel eens bang dat ze dat gaat opbreken en dat daardoor er uiteindelijk geen paardensport meer zal zijn.

Argumenten als correct technisch rijden. Daarvoor moeten we wellicht opnieuw vaststellen wat correct technisch rijden is , en wanneer een paard correct technisch loopt.

Naar mijn mening is alles correct dat wat het paard op de korte en lange termijn geen fysieke problemen geeft.
Dan is er ook nog iets dat ongemak heet. En dat is al lastiger. Ik heb ook ongemak als ik aan het trainen ben voor een marathon. Spierpijn, vermoeidheid etc.
In welke mate mogen we dat aan ons paard opleggen, en daar waar je van jezelf kan voelen of je je zelf in een hongerklop fietst, of je benen te erg belast dat je over een grens heengaat. Is dat nog steeds heel moeilijk in te schatten bij je paard.

Ja op hartslag kom je een eind ( hoeveel mensen rijden hun paard met hartslagmeter?, dat mag van mij verplicht worden )

Daarnaast gevoel en werkwilligheid ( maar ik ken paarden die zich werkwillig volledig de verzuring in laten rijden ).

De sector gaat te langzaam ( zoals in zoveel sectoren ) en ter compensatie komen er activisten. Die zijn naar mijn mening nodig om de discussie en de verandering op gang te helpen.

Inderdaad. Als de sector de hakken in het zand zet, tekenen ze daarmee de eigen ondergang.

Hetzelfde zie je met zwarte piet, een relatief kleine groep kon de discussie toch doen kantelen. De modernisering zet door; de ene na de andere gemeente heeft regenboog pieten bij intochten. Een enkel dorp ergens diep op het platteland houdt angstvallig vast aan de 'traditie', maar zal nooit meer de ingezette verandering kunnen stoppen daarmee. Zelfs het blokkeren van de snelweg om activisten tegen te houden heeft niet gewerkt.

Zo ook met dit. Als de sector niet moderniseert, graven we ons eigen graf. Dus het is heel goed dat de KNHS bitloos toestond, gewoon naast rijden met bit. Het is super dat de NDR de zweep verboden heeft in wedstrijden. Zíj zien wél de noodzaak en ze zien ook in dat 'nog een keer uitleggen' en 'de boodschapper zwart maken' geen uitweg is.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 08-07-24 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:54

Arabesk schreef:
Profielen zijn openbaar, dus die zíjn er om doorgespit te worden :+. Als er pb's gestuurd worden die je niet bevallen, moet je de mods inlichten.

Verder is dit niet zo heel erg relevant in de discussie

Je interpretatie van mijn stuk is niet helemaal wat ik zeg, ik zeg ook niet dat het niet mag, maar wel dat dat maakt dat ik je schaar onder aanhang ipv iemand die gewoon deel neemt aan een discussie, omdat je daarmee net wat verder gaat om iemand zijn mening te ontkrachten of stilte op te leggen. Want dat is het gehele doel van een dreiging met stappen tegen smaad of laster.

En in principe wel relevant, want dit maakt voor mij en wellicht meer mogelijke lezers dat de interesse in een visie verloren gaat. Wat volgens mij precies niet het doel is van een artikel in een blad.

Ania

Re: Sarah Pesie werkt nu voor Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:06

gezellig topic dit.

*Pakt popcorn

EdithEri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:56

Beste mensen hier, ik heb inderdaad speciaal om hier een reactie te geven een profiel aangemaakt. Ken Bokt uiteraard al vele jaren en haal er soms goede info, met name ervaringen. Maar de omgangsvormen hebben mij altijd weerhouden lid te worden. De constante strijd onderling, jij bakken en soms zelfs agressieve toon, de kinderachtige argumenten... nee dank u.
Deze keer ging het over mijn werk en wilde ik graag eea toelichten. Vandaar. Ik trek me weer terug, wens iedereen een fijne dag, eindelijk weer een beetje zon, hopelijk kun je ervan genieten met (of zonder) je paard. :D

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:03

Moderatoropmerking:
Zouden we het hier wel op de bal en niet op de persoon kunnen houden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 12:08

Euridicey schreef:
uiteindelijk gaat het gewoon om een activist dat wordt neergezet als deskundige en haar artikelen neerzet als opiniestukken waar ook ik overval. Ik vind onderzoek super interessant en ik zal de eerste zijn die het bit uit mijn paard haar mond al trekken als er een echt onafhankelijk onderzoek is die aanduidt dat bitloos beter is.
Tot nu toe zie ik vooral hackmores gepakt worden ipv een traditioneel hoofdstel als het paard "te sterk is" voor normaal bitloos.
Dat terzijde. Wat gebeurt er in dit topic? Er mag toch een mening geuit worden, hoezo smaad en laster XD In dat geval kan heel Bokt nog wel aangeklaagd worden.

Precies dit dikgedrukte.

Vandaar dat ik bitloos er bij haal, dat deed ik omdat zij zo'n voorstander is van bitloos. Niet omdat ik zelf perse voor of tegenstander ben. Het is wat DP zegt, het gaat om het niveau, het gebruik er van en niet om het hulpmiddel zelf. Waar Pesie zelf heel fel ageert tegen alle hulpmiddelen (behalve bitloos) en helaas de nuances van niveau en manier van ermee omgaan mist.

Het is dus niet de bedoeling om een bit of bitloos discussie topic te starten. Er zijn nog genoeg verbeteringen te behalen in de paardenwereld en paardensport op alle gebieden niveau's en lagen. Niemand is perfect, ik ook niet.
Spoiler:
(al trek ik me niks aan van mensen die het leuk vinden een ander persoonlijk de grond in te boren van achter lege profielen, toppunt van lafheid.)

Ik ben het topic alleen gestart omdat ik me zorgen maak over wat er gebeurd als men een activist een podium geeft. Wellicht onterecht, maar vanwege de veranderingen van de toon van de artikelen van Bit vraag ik mij dit nog steeds af.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:21

De hele discussie bit bitloos is zoooo 2004 :+

Een activist kan tegelijkertijd ook deskundige zijn. Als ik me niet vergis heeft Sarah een master dierwetenschappen maar zelfs als ze die niet had kun je evengoed activist en of deskundig zijn

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 12:28

Ik vind haar geen deskundige, in ieder geval niet op het gebied van paarden, paardensport, training etc. daarvoor staan er toch echt een boel foutieve aannames in haar opinie stukken en daarmee slaat ze in mijn ogen ook direct de plank mis. Een beetje kenner prikt daar doorheen en dat gaat eigenlijk juist ten koste van de geloofwaardigheid en de goede dingen die ze wel doet.

Maar goed, dat is mijn mening..ik zeg niks over haar studie naar dierwetenschappen. Dat vind ik gewoon alleen echt niet hetzelfde als paardendeskundige. Het was mooier geweest als ze die twee had kunnen combineren.

Machteld van Dierendonck is ook gedragswetenschapper, die zet alleen haar kennis heel anders in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:31

Dat is niet hoe ik een activist zie.
Een activist is voor mij iemand die doorslaat en de werkelijkheid niet meer voor ogen heeft.
Die kan van oorsprong best een deskundige zijn geweest, maar nu niet meer.

maar deskundige zijn er ook genoeg die dat zichzelf zo noemen, zie bij de wolf maar.
Maar als de Nederlandse deskundige slaan keer op keer de plank mis.
dan kun je wel iets geleerd hebben, maar als de theorie niet strookt met de werkelijkheid heb je er zo weinig aan :P

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:41

Na twijfelen plaats ik toch een berichtje met mijn persoonlijke ervaringen.

Afgelopen winter benaderde Sarah mij of ik een hengst van haar wilde Inrijden. Na een kennismaking ging ik met het dier aan de slag. Ik wist verder niets van haar achtergrond als activist.

Voor mij was het een aardige dame met een aantal jonge hengsten. 1 van de jonge hengsten had ze recent aangekocht maar liet zich lastig vangen/bekappen.

Ik ben daar ook mee aan de slag gegaan en inmiddels kunnen ze die nu ook zelf vangen en bekappen.

Ik vermoed dat de slechte hoefjes foto's van die zullen zijn, dus dan bijdeze mijn kant van het verhaal. Andere (in iedergeval van de groep waar ik kom) worden gewoon bekapt.

Ik wil het verder absoluut niet voor haar opnemen, en zeker deze discussie niet want ik ben niet perse een "aanhanger". Ik rij daar een paardje in en vertel het stukje van het jonkie met problemen bij de smid.

Na 2 maanden pas kwam ik erachter dat zij een stichting heeft en hoop vooral dat ze zichzelf niet te veel op de hals haalt. Vooral de berichten over de draverij zijn in onze omgeving niet zo handig :oo .

Sarah zelf is echt een lief persoon, kan je ook echt wel een gesprek mee voeren en paardjes staan er prima bij. Maar met de berichten die ze plaats en de uitspraken die ze doet komen er natuurlijk pittige discussies opgang.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:45

Ik volg Elisa helemaal. Sarah Pesie aandragen als expert is flut journalistiek. Dier en Recht schroomt er ook niet voor om foutieve informatie te verwerken in hun campagnes zolang het hun boodschap sterkt.
Dat een platform geven vind ik sowieso al twijfelachtig.

Zelfs op hun zo geliefde topic als bitloze optomingen is het gebrek aan kennis op sommige vlakken samen te vatten als: ronduit pijnlijk.
Maarja wie toetst het? Als je er iets van vind blijkt uit dit topic wel welke kant je op gedrukt wordt. En die gene op wie de campagnes gericht zijn hebben simpelweg de kennis niet..

Helaas is campagne voeren op basis van onderbuikgevoelens erg effectief.

Voor zover het nog niet duidelijk was is de Bit niet erg kwalitatief. Ook op FB kom ik met enige regelmaat flut rehashes tegen van oude berichten die als "nieuw" gepresenteerd worden. Godzijdank zijn ze voor nu weer uit mijn algoritme verdwenen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 12:45

Machteld is niet zo van Dierendonck.... Die komt niet verder dan eindeloos water bij de wijn doen en haar naam verbonden aan vier uur los lopen per dag...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 13:09

Het is niet ideaal maar wel beter dan niks! Als ze nu ook nog zouden handhaven en daar heeft D&R nu wel weer een heel goed punt vind ik.

Nou dat dus jannico, en als je de foutieve informatie weerlegd dan wordt je geblokkeerd van hun site. Dat is al bij meerdere mensen gebeurd.

Seaside, fijn om te horen dat het waarschijnlijk een momentopname was en ze wel goed lijkt te zijn voor haar paarden. Inderdaad haalt ze zich een hoop op de'r hals door haar eigen gedrag. Nu ben ik wel nieuwsgierig maar rijdt je dat paard met bit of bitloos? (je hoeft geen antwoord te geven hoor)

In de drafsport zijn mensen niet zo blij met haar inderdaad, zelfs een paard met 1 oog wat enorm opgeknapt is nadat het in goede handen terecht is gekomen werd door haar misbruikt alsof dat oog er uit was gehaald voor de drafsport. Zoiets zet kwaad bloed omdat het absoluut niet waar is.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:21

Elisa2 schreef:
Het is niet ideaal maar wel beter dan niks! Als ze nu ook nog zouden handhaven en daar heeft D&R nu wel weer een heel goed punt vind ik.

Nou dat dus jannico, en als je de foutieve informatie weerlegd dan wordt je geblokkeerd van hun site. Dat is al bij meerdere mensen gebeurd.

Seaside, fijn om te horen dat het waarschijnlijk een momentopname was en ze wel goed lijkt te zijn voor haar paarden. Inderdaad haalt ze zich een hoop op de'r hals door haar eigen gedrag. Nu ben ik wel nieuwsgierig maar rijdt je dat paard met bit of bitloos? (je hoeft geen antwoord te geven hoor)

In de drafsport zijn mensen niet zo blij met haar inderdaad, zelfs een paard met 1 oog wat enorm opgeknapt is nadat het in goede handen terecht is gekomen werd door haar misbruikt alsof dat oog er uit was gehaald voor de drafsport. Zoiets zet kwaad bloed omdat het absoluut niet waar is.

Bitloos, zolang hij braaf is heb ik daar geen problemen mee.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:23

Elisa2 schreef:

Fotos uit de Pacer sport tonen als zijnde dravers.. Och er zijn er meer. De drafsport heeft echt wel zijn problemen. Zo zwart zit als ze het graag willen voorstellen bij Dier en Recht is het natuurlijk ook niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:35

SeaSide schreef:
Elisa2 schreef:

Bitloos, zolang hij braaf is heb ik daar geen problemen mee.

Eerlijk, Ik heb bitloos en met bit gereden en ik snap de ‘zolang hij braaf is’ niet zo. :) ik heb nooit een echt verschil gemerkt in hoe ze er op reageerden als ze het verdroegen. (Ja ik heb hier 1 uitzondering staan die er niks van wil weten maar die heeft ook een verhaal.)

Het is gewoon op een andere manier hulpen geven maar je bent niet zwakker of sterker zonder bit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 13:36

Dat is mijn grootste probleem daar, het zwart wit denken en het niet erg vinden om de boel te verdraaien.

Vergeet ook nooit meer hoe Dinja eens helemaal afgemaakt werd omdat Hermes eens staakte..dat laatste werd er niet bij verteld.

Of onderzoeken er bij halen uit Finland wbt drafsport en mond verwondingen en er niet bij zeggen dat er daar met bitten gereden wordt die hier verboden zijn.

Goed om te horen SeaSide dat ze daar dan wel consistent in is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 13:46

Het antwoord op de oorspronkelijke vraag is volgens mij: nee! :)

Ze werkt niet voor Bit maar heeft meegewerkt aan een artikel en is geïnterviewd.
Daar is op zich niet zoveel mis mee, toch?
Het lijkt mij zelfs zeer journalistiek verantwoord om dingen van meerdere kanten te belichten. Toch?
Je hoeft toch niet enkel te lezen over ding waar je het mee eens bent?
Dat zet niet tot denken aan

Hoe fel de tegenreactie is ,is een graadmeter in hoeverre de vinger op een zere plek gelegd wordt.
Als er namelijk totaal geen gevoelig punt wordt geraakt zal de reactie lauw zijn.

Het is dapper van Sarah om de nek uit te durven steken. Het is namelijk geen makkelijke rol om ergens tegen te ageren. Ik weet vrijwel zeker, zonder haar persoonlijk te kennen, dat ze bedreigd en voor van alles uitgemaakt wordt.

Soms denk ik weleens dat we in Nederland alleen vrijheid van meningsuiting willen voor zaken die de grootste groep graag wil horen.
Maar zo werkt het natuurlijk niet..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 13:48

Er zit wel een verschil in tussen ergens tegen ageren of ronduit leugens verspreiden..