Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Veronica2 schreef:Hij is niet alleen niet gezond, hij kan ook geen normaal paardenleven hebben waarbij hij lekker op de wei kan. Dat vind ik toch wel het minimum voor een paard, in elk geval in het groene seizoen.
Fudge schreef:Ik zou het niet egoïstisch vinden. Je paard is vaak kreupel, nu ook alweer een paar maanden. Mensen die roepen dat een kreupel paard geen pijn heeft is wat mij betreft de grootste onzin. Een paard gaat niet voor zijn lol kreupel lopen.
Je hebt zo te lezen al behoorlijk wat onderzoek laten verrichten, je bent een aantal jaren verder, hoe groot is de kans dan op herstel?
Ik begrijp overigens ook heel goed dat je zo het plezier in je paard verloren bent. Kreupelheid geeft veel zorgen, zowel mentaal als financieel. En waar anderen zeggen dat je dan maar niet meer moet rijden en er "toch gezellig bij kunt gaan zitten", daar kun jij alleen zelf over beslissen. Het is een kostbare hobby, waar haal jij dan plezier uit?
Ik heb recent voor eenzelfde soort beslissing gestaan: mijn paard werd in januari kreupel, echo wees een peesblessure uit met eigenlijk geen kans op herstel. Ze heeft nog tot mei in de wei gelopen om te kijken of er verbetering zou zijn. Maar helaas was dat niet het geval. Ze was nog maar 11 en ontzettend lief. Hoe vreselijk moeilijk ook, ik heb toen besloten haar te laten inslapen. Voor eeuwig bij mij op de wei was geen optie (heb thuis plek voor 2, maar al een andere die met vervroegd pensioen staat, en de hobby is me te duur om helemaal niet te kunnen rijden), verkopen zoals jij ook zegt uiteraard geen optie.
Na het inslapen viel er meteen een last (lees: een hoop zorgen) van mijn schouders. Ik heb vlak voor het inslapen een ander jong paard gekocht en heb daardoor ook weer plezier in de hele hobby.
Denk er goed over na, als het kan praat erover met jouw omgeving en heel veel succes met een beslissing nemen over hoe verder!
OleJon schreef:En inderdaad, als je na je werk al kapot bent. Is er mischien iets mentaal wat aan de hand. Zolang je dat niet zeker weet. Zou ik nu niet een beslissing over inslapen nemen.
OleJon schreef:Fudge schreef:Ik zou het niet egoïstisch vinden. Je paard is vaak kreupel, nu ook alweer een paar maanden. Mensen die roepen dat een kreupel paard geen pijn heeft is wat mij betreft de grootste onzin. Een paard gaat niet voor zijn lol kreupel lopen.
Je hebt zo te lezen al behoorlijk wat onderzoek laten verrichten, je bent een aantal jaren verder, hoe groot is de kans dan op herstel?
Ik begrijp overigens ook heel goed dat je zo het plezier in je paard verloren bent. Kreupelheid geeft veel zorgen, zowel mentaal als financieel. En waar anderen zeggen dat je dan maar niet meer moet rijden en er "toch gezellig bij kunt gaan zitten", daar kun jij alleen zelf over beslissen. Het is een kostbare hobby, waar haal jij dan plezier uit?
Ik heb recent voor eenzelfde soort beslissing gestaan: mijn paard werd in januari kreupel, echo wees een peesblessure uit met eigenlijk geen kans op herstel. Ze heeft nog tot mei in de wei gelopen om te kijken of er verbetering zou zijn. Maar helaas was dat niet het geval. Ze was nog maar 11 en ontzettend lief. Hoe vreselijk moeilijk ook, ik heb toen besloten haar te laten inslapen. Voor eeuwig bij mij op de wei was geen optie (heb thuis plek voor 2, maar al een andere die met vervroegd pensioen staat, en de hobby is me te duur om helemaal niet te kunnen rijden), verkopen zoals jij ook zegt uiteraard geen optie.
Na het inslapen viel er meteen een last (lees: een hoop zorgen) van mijn schouders. Ik heb vlak voor het inslapen een ander jong paard gekocht en heb daardoor ook weer plezier in de hele hobby.
Denk er goed over na, als het kan praat erover met jouw omgeving en heel veel succes met een beslissing nemen over hoe verder!
Jij beschrijft het paard echt als een wegwerpartikel
Kousen schreef:OleJon schreef:En inderdaad, als je na je werk al kapot bent. Is er mischien iets mentaal wat aan de hand. Zolang je dat niet zeker weet. Zou ik nu niet een beslissing over inslapen nemen.
Ondanks dat ik deze opmerking, die al vaker gemaakt is, snap, denk ik ook dat het niet realistisch is. Een paard hebben levert nou eenmaal ook veel druk/stress op. Ik kan me goed voorstellen dat het juist kan helpen - ervan uitgaande dat het inderdaad een paard is die veel zorg nodig heeft en pijn heeft zoals door een bekende van TS hierboven is beschreven - om geen zorg meer te hoeven dragen. Wachten tot je je beter voelt om grote beslissingen te maken kan ook averechts werken. Al ben ik het zeker eens dat het inslapen van een paard niet in een opwelling besloten moet worden, en dat als het even wat minder gaat je paard wegdoen zeker niet de oplossing is.
Fudge schreef:Ik vind het dan weer zorgelijk dat hier her en der wordt geopperd om met een kreupel paard (of zoals sommigen zeggen 'lichte kreupelheid') te gaan lopen leuren. Verzorgster er mee opzadelen, pensioenplekjes, weidemaatje, verkopen met het verhaal erbij. Dat lijkt me pas paard onvriendelijk. Kreupel is pijn wat mij betreft. Dan heb je maar 2 keuzes: of alles op alles zetten om dit te genezen als die kans er überhaupt is of in laten slapen...
Maargoed dat ben ik...
OleJon schreef:Fudge schreef:Ik zou het niet egoïstisch vinden. Je paard is vaak kreupel, nu ook alweer een paar maanden. Mensen die roepen dat een kreupel paard geen pijn heeft is wat mij betreft de grootste onzin. Een paard gaat niet voor zijn lol kreupel lopen.
Jij beschrijft het paard echt als een wegwerpartikel
Cera_D schreef:Ach TS, het is nooit egoïstisch om zn keuze te maken, na het inslapen is er voor het paard ook gewoon rust...
@de rest van de meelezers, ik ken TS en het paard persoonlijk, klinisch onderzoek + rontgen/echo is recent nog gedaan bij de Lingehoeve. CT/MRI niet, maar moet je een paard op leeftijd dat nog aan willen doen?
Dit is een paardje dat oneindig door zou leven ondanks de pijn die hij heeft, hij doet alles voor je ondanks de pijn.
Een paard voelt jouw zorgen en stress ook, verkopen is geen optie. Ik denk júist dat inslapen een hele waardige en eerlijke keuze is
nikkel schreef:Hutcherson, het is een combinatie van factoren, dat de stress oplevert. Een paard heb je voor de lol, niet om er stress bij te krijgen en niet te vergeten een lege portemonnee, dat ook weer voor stress zorgt.
Hutcherson schreef:nikkel schreef:Hutcherson, het is een combinatie van factoren, dat de stress oplevert. Een paard heb je voor de lol, niet om er stress bij te krijgen en niet te vergeten een lege portemonnee, dat ook weer voor stress zorgt.
Ik vind dat een paard meer is dan voor de lol. Als je een paard hebt, heb je een verantwoordelijkheid. Uiteraard moet het je niet failliet maken maar daar hoor je over na te denken en je baan/werk/uitgavepatroon op aan te passen.
Is het niet meer haalbaar, zul je moeten overgaan op verkoop of weggeven. Maar dat doe je natuurlijk het beste als het dier geen gebreken heeft dus zorg eerst dat die vage kreupelheden verdwijnen.
Ik vind dat voor dergelijk milde klachten, dat een dier die er voor jouw lol is, niet dood hoeft.