Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 12:07

Pallatin schreef:
Ik duim voor je Vidya! Klinkt superleuk!

@cissy, zo te horen heb je je hart aan de 2 jarige verloren :D Maar hoe een 2-jarige onder t zadel uitpakt is toch altijd spannend, van die ander weet je t i.i.g. al.
Wat gaat de smid bij die ander doen? IJzertje eronder? Heel eerlijk; die van mij loopt ook voorzichtig als er op ‘t asfalt scherpe stenen liggen, maar aangezien hij daar eigenlijk nooit op hoeft te lopen laat ik m gewoon blootsvoets staan

Ja is echt een héle mooie 2 jarige (als je van dat type zoals QH houdt) maar je bent zomaar weer dik 2 jr verder voordat je echt kunt gaan doen wat ik graag wil en dat duurt me te lang.
Loop al richting 60 dus mag wat gezapiger en relaxter zijn.
Nu gaat het nog qua lijf en leden maar er zijn wat dingen stuk aan mijn lijf dus jong onbezonnen paard is niet handig. Uiteraard zijn er brave jonkies maar je weet het pas echt als je het zadel erop knoopt.

Het ijzertje stond al gepland door de oude eigenaar ivm buiten rijden. Voeten zijn ook scheef momenteel dus smid is hard nodig.
Hier in mijn omgeving is geen bos dus alles buiten moet deels over de straat, ijzers zouden dan toch wel nodig zijn.

Phonix

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:15

Maar hoe bepaal je de prijs?

Ik zie nu best veel 12 jarige die z2 of Zzl heb gelopen die rond 20 kost, maar ook 3/4 jarige die niks heb gedaan die 15 kost.

Ik snap dat fokkers hun geld er uit moet krijgen, maar is de 3/4 jarige dan niet te hoog geprijsd? Wat zou jullie voor eentje betalen die prima kan lopen maar geen wedstrijden heb gelopen?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 13:19

Niks van te zeggen de vraag die je stelt heeft zoveel meer inhoud nodig

Ras, leeftijd, training, geslacht, keuringen, papier, knap!, goed bewegen, KARAKTER etcetc

Flip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:08

Niet op zoek, maar vind het erg leuk en interessant om mee te lezen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 14:24

Phonix schreef:

Ik zie nu best veel 12 jarige die z2 of Zzl heb gelopen die rond 20 kost, maar ook 3/4 jarige die niks heb gedaan die 15 kost.

Ik snap dat fokkers hun geld er uit moet krijgen, maar is de 3/4 jarige dan niet te hoog geprijsd? Wat zou jullie voor eentje betalen die prima kan lopen maar geen wedstrijden heb gelopen?

Kijken wat de marktconforme prijs is voor vergelijkbare paarden. :)

Het is een kwestie van vraag en aanbod, is er veel vraag en weinig aanbod dan stijgen de prijzen.

Wedstrijden zouden voor mij niet belangrijk zijn, ik zou liever een groene kopen maar iemand die een leermeester zoekt heeft weer meer aan een die op niveau geklasseerd is. Heel persoonlijk dus.

Wat zuur Marjan van je pony, gewoon sneu als er zo mee omgegaan is. Hopelijk vind die nu wel een echt goed plekje.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:08

MarjanB schreef:
Mijn oude pony komt te koop. Heb er gewoon stress van.. pony is te dun en dr voeten zijn 144 waardig. Ze wil het bedrag wat ze bij mij betaald heeft weer terug maar dat gaat ze nooit krijgen in deze staat. Vind het zo vervelend voor Amy, t is een hele lieve nuchtere pony en dit heeft ze gewoon niet verdiend. Twijfel om dr maar terug te kopen en dr bij te laten komen. Maar ja vriend zegt ook je kan niet alles redden en is ook wel echt tegen.

Ze is nu 3 en rond 150, kruising tinker echt knappe pony.

Is het niks voor LN?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 15:10

Ze is nog niet beleerd en LN zoekt een bewezen brave. Wat ik ook heel goed snap :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 16:40

Hé leuk. Ik lees mee als (meestal) verkopende partij. Altijd leuk om te lezen hoe mensen er in staan en ook qua prijzen.
Hier spring paarden, jong en wat beleerd zelf in bezit. En heb recent nog twee fokmerries gekocht. Als ik wat koop zal het denk ik een fokmerrie zijn :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:13

Marjan B
Pb eens met wat meer info over de pony ?!
Ken wel mensen die een kruising koudbloed zoeken in die maat !
Maar als ze niet onderhouden is moet de prijs er wel naar zijn ook .
Gewone pony,s en paarden en zeker ongeleerd zijn momenteel voor weinig te koop . Je kunt niet eens fokken voor dat geld .

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:38

Ik ben ook begonnen met mijn zoektocht naar een nieuw paard. Leuk om hier mee te lezen! Ik heb nu nog een beperkt budget omdat ik als (arme :P ) student ook nog mijn oude pony heb, die lekker geniet van haar pensioen maar een hoop ouderdomskwaaltjes heeft. Ik doe iedere maand m’n budget wat omhoog, en als ik wat vind binnen mijn budget dan ga ik ervoor, maar vind het ook prima als het pas na de zomer of later komt. Ik wil eigenlijk een net beleerde of nog niet beleerde, omdat ik zelf ook wel ervaring heb met beleren en ik het stiekem best leuk vind om vanaf het begin samen te gaan werken. Leuk om met jullie zoektocht mee te lezen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 17:47

Phonix schreef:

Het ligt eraan wie je kent en in welke markt je klanten zitten :j

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:02

Denk ook dat de jonkies en de echte schoolmasters ook nog steeds de duurste categorieen zijn. Een groene iets aanleren is makkelijker dan een door gereden naar je eigen hand zetten is mijn ervaring. Een schoolmaster is goed gereden, dat moet je eigen maken en kan je dan weer van leren.

Eind basissport is dan weer een soort tussen categorie. Zeker als ze "al" 12 zijn. Ik zou er dan eerder een tussen de 6 en 9 rond Z niveau willen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:02

Belker schreef:
MarjanB schreef:
Mijn oude pony komt te koop. Heb er gewoon stress van.. pony is te dun en dr voeten zijn 144 waardig. Ze wil het bedrag wat ze bij mij betaald heeft weer terug maar dat gaat ze nooit krijgen in deze staat. Vind het zo vervelend voor Amy, t is een hele lieve nuchtere pony en dit heeft ze gewoon niet verdiend. Twijfel om dr maar terug te kopen en dr bij te laten komen. Maar ja vriend zegt ook je kan niet alles redden en is ook wel echt tegen.

Ze is nu 3 en rond 150, kruising tinker echt knappe pony.

Is het niks voor LN?

Ik heb er al contact over gehad met Marjan en ook overwogen maar gezien de leeftijd van mijn dochter toch liever 1 die al iets verder gereden is.
jammer, vind het echt vervelend van Amy

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:09

Morgen ga ik in Belgie kijken en ik heb contact met iemand die reageerde op mijn gezocht advertentie.
Beide 9 jarige d merries.

1 ervan stuurde meteen duidelijke filmpjes door, nette prijs voor het nivo ( braaf maar verder type manege paardje) maar op filmpje lijkt die onzuiver , niet kreupel maar ook niet helemaal lekker.
De ander leek perfect in eerste instantie, staat ook nog niet te koop maar zoeken liever zelf een plekje aangezien de dochter echt de sport in wil en ze te flegmatiek zou zijn, meer recreatiepaard, maar na wat heen en weer appen blijkt dat die zomereczeem heeft ( vind ik niet meteen een dealbreker maar drukt zeker de prijs) maar ook een peesblessure gehad die op kliniek behandeld en gecontroleerd is en volledig genezen zou zijn.

Aan de ene kant denk ik, fijn dat ik het weet, dat ze het melden en eerlijk zijn, de kliniek kon alles doorsturen en herkeuren zou geen problemen moeten opleveren, genoeg mensen die blessure paarden ( zelfs in 20.000 + klasse helaas al vaker meegemaakt) hebben en zwijgen. Aan de andere kant wel weer spannend en dan ga je je weer afvragen of ze eerlijk genoeg zijn over de reden van verkoop.
Lijken mij eerlijke mensen die het beste voorhebben voor het diertje maar toch.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 18:35

ruitje schreef:
Ik lees ook mee. We hebben er op dit moment 105 in pension staan, daar komt wel eens wat van te koop wat ik hier tip. Of iemand zoekt wat.

Zelf zijn onze Fjordenveulens en Tinkerveulems soms te koop. En we hebben zelf nog zo'n 5 Dravers staan die we verkopen als recreatiepaard als dat in de koers niet meer gaat.

Ik weet ook betrouwbare trainers, voor als iemand een Draver wil.

Lang verhaal, heb hier niks te zoeken maar blijf wel vaak hangen :+

Een Tinker is het enige wat ik nog zou overwegen. Wel vol pension want uitmesten trekt mijn lijf niet meer helaas.

Maar ik denk eigenlijk dat ik gestopt ben met de paarden.......

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:01

Heb je die zwarte niet meer dan?

Lynn, te flegmatiek en alleen nog geschikt voor recreatie doen bij mij wel alarmbellen af gaan. Misschien door die pees niet meer geschikt voor de sport..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:06

Waarom een Tinker, Avalanche?
Mijn overleden paard was een Tinker en ze was het liefste en betrouwbaarste paard wat je maar kon wensen. Qua karakter zou ik graag weer zo'n Tinker willen, maar zit een beetje met de gezondheidsissues bij dit ras. Maar dat gaat tegenwoordig op voor veel rassen lijkt het.
Laatst bijgewerkt door Ann op 21-05-24 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:06

c_alsemgeest schreef:
Denk ook dat de jonkies en de echte schoolmasters ook nog steeds de duurste categorieen zijn. Een groene iets aanleren is makkelijker dan een door gereden naar je eigen hand zetten is mijn ervaring. Een schoolmaster is goed gereden, dat moet je eigen maken en kan je dan weer van leren.

Eind basissport is dan weer een soort tussen categorie. Zeker als ze "al" 12 zijn. Ik zou er dan eerder een tussen de 6 en 9 rond Z niveau willen.

Ja, voor mij is 12 te oud. En wat je ook zegt, het is leuker om met iets te groeien denk ik. Ik merk wel dat sommige paarden langer blijven hangen zonder verkocht te worden nu. Lijkt dat het markt veel slomer is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 19:12

Al heb ik me met deze ook niet aan mijn eigen voorkeuren gehouden hoor qua een groene willen :+
Die was 9 en rond het M, zat wel wat werk aan. Maar elke dag erg blij mee.
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:09

Elisa2 schreef:

Lynn, te flegmatiek en alleen nog geschikt voor recreatie doen bij mij wel alarmbellen af gaan. Misschien door die pees niet meer geschikt voor de sport..

Die gedachte had ik dus ook maar dat is t erge. Je vertrouwd gewoon bijna niemand meer

Ik weet wel bij welke kliniek ze behandeld is en mocht daar alles inzien en navragen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 21-05-24 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:12

Elisa2 schreef:

Ik heb een serieuze peesblessure en mag niet meer rijden. Mesten en de verzorging is al helemaal geen optie meer, dus ik heb de paarden moeten verkopen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:15

Ann schreef:
Waarom een Tinker, Avalanche?
Mijn overleden paard was een Tinker en ze was het liefste en betrouwbaarste paard wat je maar kon wensen. Qua karakter zou ik graag weer zo'n Tinker willen, maar zit een beetje met de gezondheidsissues bij dit ras. Maar dat gaat tegenwoordig op voor veel rassen lijkt het.

Om reden van nuchter, vaak heel relaxed en niet zo hyper. Ik vind warmbloeden geweldig, maar ivm mijn lijf is rijden en werken met een warmbloed teveel risico voor mij, ook ivm betrouwbaarheid.

Maar ik vind Tinkers zo onwijs leuk en zo lief. En je kan er normaal mee naar buiten, wat ook fijn is. En als ik helemaal niet meer mag rijden, kun je ze voor de kar zetten ook :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:17

Ik denk nu: Jezus, het is ook nooit goed. Dat paard heeft een genezen peesblessure. 9.5 van de 10 eigenaren zou dat niet delen en de kans dat het uit een keuring komt is ook klein. Als het verder zou passen zou ik gaan kijken en eventueel die pees laten checken door een DA.

ZE is voor mij trouwens wel een dealbreaker. Ik ben te lui voor dekens wisselen :')

Wist niet dat je alles verkocht had Ava, balen zeg! Word je niet gillend gek zonder paarden?

Wij hebben een uitspraak in onze sport: De illusie verkoopt het beste.
Als een paard goed presteert en je denkt dat dan zelf ook te kunnen. Of een paard toont potentie en je denkt die ene toekomstige dekhengst te kopen.

Dat verkoopt.

Alles waar de illusie vanaf is niet meer :D

Mijn opa zei ook: je kan beter een vrouw delen dan een paard.

Tot zover mijn bijdrage aan dit topic :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:22

Je opa was/is een wijs man!

Ik heb zelf nu ook een peesblessure, ben nog wel geschikt voor recreatie _O-
Er wordt zoveel verzwegen dat het denk ik alleen maar voor een verkoper spreekt als er dingen eerlijk verteld worden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 20:26

ruitje schreef:
Wist niet dat je alles verkocht had Ava, balen zeg! Word je niet gillend gek zonder paarden?

Ja, ik mis het enorm. Het verdriet, vooral om die zwarte was ook groot. Nog. Maar ik kan hem niet geven wat hij nodig heeft.

Een Tinker zou voorzien in dat gemis, maar minder veeleisend en relaxter dan een warmbloed. Punt is dat ik nu ook gewoon niet meer op een warmbloed durf....... veel te bang om te vallen en de schade groter te maken.

Maar het is ook gewoon het knuffelen en spelen met de paarden wat ik mis.

ruitje schreef:
ZE is voor mij trouwens wel een dealbreaker. Ik ben te lui voor dekens wisselen :')
Oh, dat boeit me niks. Ik was altijd al aan het dekens wisselen en tutten :')