De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 21:57

Updateje
Lucy loopt vandaag alweer stukken beter dan gisteren. Als je het niet weet, zie je er eigenlijk niets meer aan. Het lijkt er dus gelukkig op dat ze zich toch wat verstapt, verrekt of verdraaid heeft. Morgen nog maar een keer extra controleren maar het lijkt erop dat het niets ernstig is. *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Marigold

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 22:02

Haha die oren van het veulen, soms zou je bijna denken dat het stiekem toch een muildiertje is :P

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-24 22:13

Marigold schreef:
Haha die oren van het veulen, soms zou je bijna denken dat het stiekem toch een muildiertje is :P

_O- ik noem haar ook steeds mijn klein ezeltje _O-

Als ze gechipt word, word er ook gelijk dna afgenomen om vader 100% zeker vast te stellen. Dus ben heel benieuwd... wie weet komt er een grote verrassing _O- (al acht ik die kans vrijwel uitgesloten)

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 11:51

Ik zal ook eens een update geven over Sally. Want ook met die zoektocht naar haar achtergrond ben ik nog bezig. Maar begin nu echt op een dood spoor te komen. De zoektocht is een trieste waarvan ik zeker ben, dat ik minimaal haar 4de eigenaar ben in nog geen 2 jaar tijd.

Inmiddels ben ik wel wat verder in mijn zoektocht maar er ontbreken nog vele puzzelstukjes. Van voor Juni 2022.

Wat ik tot nu weet is:
Ze heeft een Nederlandse chip en paspoort gekregen in juni 2022 met de naam Santana. Haar geboorte datum is geschat in haar paspoort op 1 maart 2018. Ze zou dus op het moment van het krijgen van chip en paspoort ongeveer 4 jaar zijn. Ik heb contact gehad met de gene die haar paspoort gemaakt heeft en haar heeft gechipt.

Vanaf 2022 weet ik vrij zeker dat ze in Almkerk bij een grote handelstal heeft gestaan, daar heeft ze haar chip en paspoort gekregen.
Daarna heeft ze in Dordrecht gestaan waar ze een veulen heeft gehad. (ze was dus waarschijnlijk drachtig verkocht maar of dit ook bekend was, is mij onbekend) mij is niet bekend of er tussen almkerk en Dordrecht nog een adres is geweest. Vanuit Dordrecht is ze verkocht en verhuist met haar veulen van toen +/- 3 maanden oud naar de omgeving Breda. Haar eerste veulen is overleden toen zij ongeveer 9 maanden oud was. Ik heb haar op het adres vlakbij Breda gekocht in April dit jaar. Ik ben dus minimaal haar vierde eigenaar in amper 2 jaar tijd. Niet zo gek dus dat we vooral tussen haar oren nog bergen te verzetten hebben. Haar tijd in Nederland is ook niet goed geweest tot nu toe.

Ik zou nog graag met de eigenaar in Dordrecht contact willen, als die daar ook voor open staat. Maar deze heb ik nog niet gevonden.

Daarnaast probeer ik meer informatie te vinden uit haar vermoedelijk korte tijd in almkerk en van daarvoor, al weet ik dat het een zoektocht naar een speld in Europese hooiberg kan zijn.

Er is dus niets bekend, ook niet uit welk land ze komt, vermoedelijk is ze geïmporteerd maar waar vandaan is een groot vraagteken. Ik vermoed, Bulgarije, Hongarije, Ierland of misschien Roemenië. Dus mocht iemand nog aanknopingspunten weten, hoor ik dat heel graag.

Haar paspoort is verder compleet leeg op de verplichte onderdelen na. Ze is hier in Nederland in elk geval nooit ingeënt of wat ook.

Een foto uit haar paspoort. Misschien herkend iemand waar deze foto gemaakt kan zijn?
Afbeelding

Ik wil Sally zodra ze dit toe laat volledig na gaan lopen mijn chipreader, om te weten of ze niet nog ergens een verdwaalde buitenlandse chip heeft zitten. Wie weet kan ik dan nog verder komen of in elk geval er achter komen waar ze oorspronkelijk vandaan komt.

Al met al heeft Sally een best pittig leven gehad vermoed ik zo. Haar mondhoeken die ooit uitgescheurd zijn geweest, het aantal littekens op haar lichaam (ik ontdek er steeds meer) 2 veulens gehad in 2 jaar tijd waarvan er 1 is overleden waar ze bij was, de omstandigheden waarin ze leefde op het adres waar ik haar gekocht heb, het steeds weer verhuizen en veranderingen van eigenaren, en dit zijn dan de dingen die ik tot nu toe weet. Soms is zo jammer dat ze niet kunnen praten. Dat ze niet kunnen vertellen hoe of wat, dat ze het eenzaam en in stilte met zich mee dragen.

Ik hoop echt dat ik met Sally vooruit kan kijken, dat wij samen vroeg of laat een fijn team zullen zijn, dat we met 1 blik weten hoe gaat en wat er nodig is. Dat ze me durft te vertrouwen en zich volledig durft open te stellen. Want achter de soms lelijke zure blik, schuilt volgens mij een Sweetheart Sally die zo ontzettend lief kan kijken uit haar oogjes dat ik gewoon niet wil geloven dat ze geen waanzinnig goed karakter heeft.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 12:03

Jeetje, wat een leven heeft zij gehad :oo . Gelukkig staat ze nu bij jou :j. Hoe oud is ze ongeveer?

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-24 12:41

Lalladidoo schreef:
Jeetje, wat een leven heeft zij gehad :oo . Gelukkig staat ze nu bij jou :j. Hoe oud is ze ongeveer?

Sally zou nu ongeveer 6 jaar zijn

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-24 21:17

Ik snap je nieuwsgierigheid en je behoefte om de puzzel compleet te maken, ik worstel zelf ook met (inmiddels) tegenstrijdige gevoelens hierin.

Mijn situatie in het kort.
2 jaar geleden kocht ik een 21 jarige ruin als weidemaatje voor een paard dat ik op stal zou krijgen. Toen ik het paard zag brak mijn hart, een depressief, mager, slecht in het haar zittend en onzuiver lopend paard. Alles wat ik rationeel gezien niet wou. Maar ik keek hem aan en had maar 1 gedachte; al zal je nog maar een paar maanden te leven hebben, hier ga je niet dood. Dus ik heb hem gekocht.

En eenmaal bij mij thuis de hoefsmid, tandarts en chiropractor er bij gehad, niet allemaal tegelijk maar steeds een maand ertussen. Het was bizar om een paard met zo'n bloederig uiterlijk zo energieloos te zien. De 1e 3 maanden heb ik hem nooit zien draven of galopperen. Maar langzaam knapte hij op en begon hij zich weer open te stellen, kwam weer op gewicht en zijn vacht ging weer glanzen en het allermooiste was dat zijn ogen weer gingen stralen.

Zijn paspoort gaf veel informatie maar ging maar tot 2017, daarna houden alle stempels en aantekenen op.
Wat ik weet; in Duitsland gefokt en als veulen verkocht aan een Duitse springamazone die hem op 4 jarige leeftijd heeft beleerd en hem een jaar later aan een Duitse vriendin die in Italië woont verkocht. Zij heeft daar een springstal/ruitercentrum en heeft hem een tijdje in de springsport uitgebracht. Toen is haar broertje hem gaan rijden en uitgebracht bij de young rijders. Toen hij stopte is hij via een Duitse tussenpersoon naar Saoedi Arabië verkocht waar hij ook nog een jaar bij de fei heeft gesprongen. Toen is hij doorverkocht naar libanon waar hij ongeveer 4 a 5 jaar heeft gestaan en dan houden in 2017 de stempels op. En duikt hij in 2022 verwaarloost en down in nl op waar ik hem kocht. Volgens de toenmalige eigenaresse had ze hem 2 jaar gehad en had ze hem overgenomen van iemand anders in nl maar het was allemaal vrij vaag en ik kwam er niet verder mee.
De geschiedenis vanaf zijn geboorte tot aan zijn verkoop heb ik uit eerste hand van de vrouw uit Italië met wie ik nog steeds contact heb. Ze schrok erg van de foto's van hoe ik hem kreeg.

Ik heb ook heel lang geprobeerd om te achterhalen wat er met hem in libanon is gebeurd en in de tijd er na maar ik krijg geen antwoorden. Soms vraag ik me wel eens af of ik überhaupt wil weten wat er is gebeurd in die tijd, wie weet.... en vergeet niet, dieren leven in het hier en nu en nu os hij happy, hij is het liefste paard wat ik ooit heb gehad en echt mijn droompaard hij gaat hier nooit meer weg. En soms denk ik wel eens, stel dat ik wel te weten kom wat er in die missende jaren is gebeurd, en dat is heel gruwelijk. Ga ik hem dan als slachtoffer zien? Want dat wil ik eigenlijk ook niet want eigenlijk is hij een surviver, en zo wil ik hem ook zien. En dat verdient hij ook. En nogmaals, ze leven in het hier en nu, misschien moeten wij dat ook doen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 13:09

Nou, als je op bokt op ‘Almkerk’ zoekt dan beloofd dat niet veel goeds qua ooit fatsoenlijk kunnen achterhalen waar de pony vandaan kwam.
Missch heb je geluk en is er iemand die adhv bijv de datum van chippen weet te herleiden uit welke import lichting ze dan missch kwam.

Deze beide pony’s hebben echt ontzettend veel geluk met jou. Hartverwarmend dat ze nu veilig zijn. Merrie heeft idd een heel lieve uitstraling, het lijkt mij niet onmogelijk dat ze naarmate er meer tijd overheen gaat, een groot deel van de spanning door trauma achter zich kan laten en een leuke basic alrounder kan worden.
Dat gun ik jullie ook echt.

trouwens bij nader inzien heeft de merrie ook wel grote oren, dus waarsch is het veulentje toch geen muildiertje haha

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:13

Ik kom ook volgen! Wat super dat ze bij jou terecht zijn gekomen, wat zijn ze opgeknapt zeg!!

Dounya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 14:16

Wat een geluk dat je jou in hun leven hebben ontmoet! en wat een hel hebben ze al gehad... iets wat ik altijd moeilijk vind bij dieren. Ze zijn afhankelijk van ons mens.

Ik ga je zeker volgen want ik ben zo benieuwd hoe het verder met ze gaat!

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 14:02

Kymalin schreef:
Ik snap je nieuwsgierigheid en je behoefte om de puzzel compleet te maken, ik worstel zelf ook met (inmiddels) tegenstrijdige gevoelens hierin.

Mijn situatie in het kort.
2 jaar geleden kocht ik een 21 jarige ruin als weidemaatje voor een paard dat ik op stal zou krijgen. Toen ik het paard zag brak mijn hart, een depressief, mager, slecht in het haar zittend en onzuiver lopend paard. Alles wat ik rationeel gezien niet wou. Maar ik keek hem aan en had maar 1 gedachte; al zal je nog maar een paar maanden te leven hebben, hier ga je niet dood. Dus ik heb hem gekocht.

En eenmaal bij mij thuis de hoefsmid, tandarts en chiropractor er bij gehad, niet allemaal tegelijk maar steeds een maand ertussen. Het was bizar om een paard met zo'n bloederig uiterlijk zo energieloos te zien. De 1e 3 maanden heb ik hem nooit zien draven of galopperen. Maar langzaam knapte hij op en begon hij zich weer open te stellen, kwam weer op gewicht en zijn vacht ging weer glanzen en het allermooiste was dat zijn ogen weer gingen stralen.

Zijn paspoort gaf veel informatie maar ging maar tot 2017, daarna houden alle stempels en aantekenen op.
Wat ik weet; in Duitsland gefokt en als veulen verkocht aan een Duitse springamazone die hem op 4 jarige leeftijd heeft beleerd en hem een jaar later aan een Duitse vriendin die in Italië woont verkocht. Zij heeft daar een springstal/ruitercentrum en heeft hem een tijdje in de springsport uitgebracht. Toen is haar broertje hem gaan rijden en uitgebracht bij de young rijders. Toen hij stopte is hij via een Duitse tussenpersoon naar Saoedi Arabië verkocht waar hij ook nog een jaar bij de fei heeft gesprongen. Toen is hij doorverkocht naar libanon waar hij ongeveer 4 a 5 jaar heeft gestaan en dan houden in 2017 de stempels op. En duikt hij in 2022 verwaarloost en down in nl op waar ik hem kocht. Volgens de toenmalige eigenaresse had ze hem 2 jaar gehad en had ze hem overgenomen van iemand anders in nl maar het was allemaal vrij vaag en ik kwam er niet verder mee.
De geschiedenis vanaf zijn geboorte tot aan zijn verkoop heb ik uit eerste hand van de vrouw uit Italië met wie ik nog steeds contact heb. Ze schrok erg van de foto's van hoe ik hem kreeg.

Ik heb ook heel lang geprobeerd om te achterhalen wat er met hem in libanon is gebeurd en in de tijd er na maar ik krijg geen antwoorden. Soms vraag ik me wel eens af of ik überhaupt wil weten wat er is gebeurd in die tijd, wie weet.... en vergeet niet, dieren leven in het hier en nu en nu os hij happy, hij is het liefste paard wat ik ooit heb gehad en echt mijn droompaard hij gaat hier nooit meer weg. En soms denk ik wel eens, stel dat ik wel te weten kom wat er in die missende jaren is gebeurd, en dat is heel gruwelijk. Ga ik hem dan als slachtoffer zien? Want dat wil ik eigenlijk ook niet want eigenlijk is hij een surviver, en zo wil ik hem ook zien. En dat verdient hij ook. En nogmaals, ze leven in het hier en nu, misschien moeten wij dat ook doen.

Wauw wat een verhaal. En wat heeft hij geluk gehad dat hij bij jou mag zijn. Wat een mooi liefdevol verhaal en zoektocht naar zijn verleden.

En ja je hebt gelijk. Een dier leeft vooral in het hier en nu. Ik probeer dat met Sally en Lucy ook zeker zo te zien. Elke dag is een nieuwe, een andere en ik hoop een betere voor ze.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-24 14:21

Afgelopen zaterdag was een werk dag op of eigenlijk meer voor de weide. Zoals ik al eerder schreef heb ik inmiddels een huurweide waar ik graag straks Sally en Lucy in eigen beheer wil houden. Alleen moet daar nog veel aangedaan worden om het veilig en goed te krijgen voor mijn meiden.
Mijn kennis heeft zich terug getrokken dus ga voor nu alleen verder.

Als het klaar is, wil ik kijken of ik er iemand bij kan vinden met een leuke, lieve pony waarmee het goed klikt om erbij te komen en samen de verzorging te gaan doen. Met zijn tweeen is zoveel fijner, gezelliger en praktischer met alles.

Gelukkig werkt mijn hele gezin liefdevol mee, ondanks dat er voor de kinderen nog niet zoveel te doen is.

En zeg zelf, waar ze nu staan, staan ze echt perfect. Het zal dus ook nog wel even duren voor ze verhuizen. Voor Sally wil ik echt dat ze eerst goed kan landen voor ze weer een nieuw avontuur aan gaat, dus ik denk dat we pas iets gaan doen met verhuizen rond het afspenen van Lucy

Afgelopen zaterdag hebben we 750 kilo ophoogzand zand naar de schuilstal gebracht (ongeveer de helft van wat we nodig hebben)

En 23m2 aan rubberen staltegels gekocht en opgehaald voor in de hele schuilstal. Moesten er 2x voor rijden (40 minuten enkele rit) maar volgens mij hebben we hier echt super matten aan. Ik vind het belangrijk dat er straks een fijne en droge schuilplek is voor de meiden. Nu kan ik dat gelukkig gaan realiseren.

Mocht iemand nog leuke, goede en handige ideeën hebben voor de weide, schuilstal enz laat het me weten!

Gelukkig nu weer wat van het lijstje en weer een stapje verder.

En ben ik super trots dat het hele gezin zo mee werkt <3
Afbeelding

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:17

Wat goed dat je deze moeder en dochter over hebt kunnen nemen. Zo te zien hebben zij een heerlijk leven bij jou!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 19:14

Echt een heel goed gelukte merrie met een fijne uitstraling en een mooi en groot veulen. Fijn dat ze bij jou zijn beland, maar ook fijn dat jij zulke fijne dieren hebt!

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 13:10

Hallo, hier Lucy aan het woord...

Ik heb inmiddels zoveel gekke namen... ik ben een pofantje
(nouja zo noemt dat rare ding op 2 benen me als ze me kriebelt)
Ik hou wel van die kriebels <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo fijn
Afbeelding

Ik ben ook een nieuwsgierig Aagje :))

Afbeelding
Afbeelding
En ik ben de allerliefste
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar nu heeft ze weer iets nieuws bedacht, terwijl ik weer een leuke selfie nam .... of eigenlijk mogen jullie het zelf bedenken.. maar pas op ik kan spugen _O- Afbeelding

Ik zal eens tegen mama fluisteren dat het gekke 2 benige ding mij doet plagen.
Afbeelding
Mijn mama zal me vast helpen! Want mijn mama is de beste
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tot snel weer :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 13:43

Wat een schattig ding is Lucy. En wat groeit ze hard. Wat heeft mama al veel meegemaakt in haar jonge leventje. Fijn dat ze nu bij jou tot rust kan komen en ook bij mag komen. Ze hebben beide veel geluk gehad. En zoals meer mensen al hebben gezegd: dit heeft zo moeten zijn.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 18:03

Wat een leuke foto’s weer!
Op de 5e lijkt ze wel een tapir en die erna heeft ze wel iets weg van een ezel :D
Sorry hoor Lucy, ik blijf toch wel fan <3

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 10:24

Ik heb Lucy ingeschreven als schimmel bruin geboren.
Moeder is natuurlijk een blauw schimmel. Vader is een schimmel. Van moeders kant weten we verder niets. Vaders moeder is schimmel, vaders vader is bruin.

Dit is de opa van Lucy
Afbeelding

Maar Lucy word steeds zwarter.
Ik ben wel heel benieuwd wat deze toverbal gaat doen.
Van een afstandje valt het niet op...
Afbeelding

Maar van dichtbij zie je het goed.
Ze begint steeds meer "puppy" vachtje te verliezen en daaronder is ze zwart? Of over gepigmenteerd?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen?

Vader is ook nog niet wit,wit hoor. Nu in de zomer vacht wel een stuk lichter van kleur dan in de winter vacht. Maar heeft ook nog erg veel bruin.

Ik wil geen foto van vader plaatsen omdat het niet mijn paard is.

Maar heb een voorbeeld foto gevonden op internet die wel op de vader lijkt wat betreft kleur in zijn wintervacht. Nu in zijn zomernacht is hij lichter van kleur dan op deze foto
Afbeelding

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:06

Ik denk toch wel een schimmeltje, ze heeft veel schimmelkenmerken, die zwarte beentjes, ze is ook hypergepigmenteerd en ik dacht dat ze ook een brilletje had

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 22:05

Nog 2 fotootjes van Lucy :)
Afbeelding
Afbeelding

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 07:00

Ze wordt wel mooi <3

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:55

Salinah schreef:
Moeder is natuurlijk een blauw schimmel. Vader is een schimmel. Van moeders kant weten we verder niets. Vaders moeder is schimmel, vaders vader is bruin.

Basiskleur is zwart. Die zijn als veulen vaak bruin of grijs tot ze verharen.
Ik geloof ook niet dat ze schimmel wordt. Ik zie echt geen brilletje. (nou zegt dat natuurlijk niet alles)

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 21:14

CrazyCat schreef:
Salinah schreef:

Basiskleur is zwart. Die zijn als veulen vaak bruin of grijs tot ze verharen.
Ik geloof ook niet dat ze schimmel wordt. Ik zie echt geen brilletje. (nou zegt dat natuurlijk niet alles)

Haar koppie is al helemaal "verhaard". Bij geboorte had ze wel een brilletje maar die is nu weg idd.

Hier is 2 dagen oud en op de 2de foto ongeveer 2 weken oud.
Afbeelding
Afbeelding

vs nu

Afbeelding
Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 06:31

Ze is toch echt een bruine die gaat schimmelen, dat is duidelijk! Mooi diertje is het!

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 20:24

Morgen word Lucy geschetst en gechipt door het NRPS. Ben heel benieuwd hoe dat gaat. Ook zal er dan DNA afgenomen gaan worden om met zekerheid te kunnen zeggen dat haar papa haar papa is of toch....

Van Papa word ook DNA afgenomen maar daar zou bij het Arabisch stamboek een DNA profiel bekend zijn. Dus misschien kunnen ze dat gebruiken maar voor de zekerheid worden er bij hem morgen ook wat haren getrokken. Ze staan toch bij elkaar dus een kleine moeite.

Af en toe heb ik echt foto's van Lucy er tussen zitten waarbij ik denk.... nee jij hebt echt een andere papa..._O- want owh echt die oren af en toe op foto's. Het valt echt niet zo op als je er naast staat maar dan kijk ik thuis door de gemaakte foto's... en dan zie je dit _O-
Afbeelding
Het is toch echt net een ezeltje
Afbeelding
Het ligt vast aan mijn fotografie talent want Lucy is echt een heel knap paarden veulen <3

Ze doet het gelukkig hartstikke goed en eet inmiddels ook netjes uit een eigen emmertje haar veulenbrokjes.
Afbeelding
Afbeelding

Morgen een spannend dagje voor haar, al weet ze dat zelf nog niet. Maar dan zijn we weer een stapje verder :)