[VOLG] Nicky, de kleine stippelpony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 20:47

Berith schreef:
Heerlijk, zeker met dit weer is het echt genieten dat je nu weer nieuwe avonturen kan gaan maken.

Jaaa, met dit weer is het echt enorm genieten <3

xRaisin schreef:
Wat super leuk dat jullie het wandelen weer oppakken en fijn dat deze stalling op je pad is gekomen! Veel veilige kilometers samen!

Ik ben er ook echt superblij mee :D

Zaterdag heb ik direct het wandelen doorgepakt, en onze eerste rondje (dus niet heen en terug) wandelen is ook een feit! We genieten er beide intens van; Nicky stapt lekker door met haar oortjes naar voren, zo schattig <3
Zondag heb ik mestdienst, dit doe ik samen met twee verzorgsters (mijn zusje en haar vriendin). In ruil daarvoor mogen ze met Nicky aan de slag. Zondag hebben we wéér een wandelingetje gemaakt, hetzelfde rondje als zaterdag. De verzorgsters mochten op hun beurt Nicky begeleiden.
Tot nu toe dus 3 wandelingetjes op de teller, en elke keer gaat het iets beter. Steeds minder gekke sprongen op de terugweg door de wei en steeds meer ontspanning *\o/*
Vandaag kwam de bekapper, en op de vorige stal was dat altijd drama. Nicky stond niet stil, liep door me heen… het ging vaak erg moeizaam, werd er wel een beetje hopeloos van af en toe.
Ik was heel benieuwd hoe ze op haar nieuwe plekje zou reageren op het bekappen.
En wauw. Wat een rust _/-\o_
In het begin reageerde Nicky eventjes, maar nadat ze de spullen van de bekapper had gesnuffeld was het oké. Ze begon rustig haar voer op te eten en gaf heel braaf haar voetjes. Zelfs nadat de bekapper klaar was en de bekapper nogmaals haar hoefjes op tilde, om te laten zien wat ze aan Nicky’s hoeven had gedaan, liet Nicky dat toe :wow:
Zo’n opluchting voor alle partijen; voor de bekapper, voor Nicky, maar ook voor mezelf. Dit geeft zoveel rust bij iedereen, zo fijn. Hoop zo dat dit in een stijgende lijn goed blijft gaan :):)

Na de bekapbeurt pakte ik een stoeltje en ging lekker in het zonnetje luieren. Nicky besloot erbij te gaan liggen en heeft een welverdiend dutje gedaan; lekker languit <3
Afbeelding

Afbeelding

Lalladidoo

Re: [VOLG] Nicky, de kleine stippelpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 21:27

Wat genieten dat wandelen. Hopelijk kunnen jullie dit jaar veel kilometers maken

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-25 13:15

Lalladidoo schreef:
Wat genieten dat wandelen. Hopelijk kunnen jullie dit jaar veel kilometers maken

Ik hoop het ook, enorm veel zin in!
De eerste kilometer is een feit in ieder geval *\o/*
Vandaag een langer rondje gelopen, ongeveer 20 minuutjes weg geweest. Was heel nieuwsgierig hoeveel meter we hadden gelopen, dus even gecheckt en hoppakee, gewoon 1 km aangetikt :D
Ging heel goed, eerst ging ik even in de buitenbak met Nicky aan de slag om in te kunnen schatten hoe hoog ze in haar energie zat. Nou, da’s niet een hele goeie graadmeter want ze was niet vooruit te branden in de buitenbak, en toen we gingen wandelen stond ze echt AAN, oortjes naar voren en gaan met die banaan *\%/*

Tijdens onze wandeling vandaag nog een leuke selfie gemaakt <3
Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 14:37

Ik zie twee blije hoofden op de selfie <3

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-25 14:57

Lalladidoo schreef:
Ik zie twee blije hoofden op de selfie <3

Ik ben ook zo blij hoe goed het gaat :D

Vandaag wat nieuws geprobeerd, door het bos aan de lange teugel! Ze is lekker voorwaarts, dus dat ging wel goed. Hier en daar nog wat stuurprobleempjes van mijn kant, en wat gestruikel van Nicky’s kant. Kost toch wel even wat extra aandacht om alle vier de benen op de juiste plek neer te zetten natuurlijk :))
Wel gingen we een nieuw pad verkennen waardoor onze route toch wel spannend en wat aan de lange kant was, Nicky liet op de terugweg met wat steigeren weten dat ze dat niet zo leuk vond. Foutje van mijn kant, volgende keer een korter rondje pakken dus :j

Tijdens het optuigen:
Afbeelding

En onderweg! *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 20:29

Gisteren een superfijne relaxte wandeling gemaakt, wat nieuwe paden verkend op ons dooie gemakje. Nicky liep meeste van de tijd met een mooi los ontspannen lijntje naast me, heerlijk <3

Vandaag gingen ze de verzorgsters van Nicky aan de slag, ze hadden Nicky lekker gepoetst en nieuwe vlechtjes ingedaan.
Daarna gingen we een mooie lange wandeling maken, ik had een leuke route uitgestippeld van ongeveer +- 3 km.
Vergeleken met de wandelingetjes van 500m t/m 1,5 km was het wel een serieus lange wandeling :D
En wat ging het goed!! *\o/*
Alleen in het begin toen we nieuwe paden insloegen, en op de terugweg toen ze stal weer rook, liep ze iets té hard en onrustig. Maar grotendeels liep ze er zo relaxed bij dat ik ook wel aandurfde om de leadrope aan de meiden te geven. Superfijn dat het zo kan <3
Nu een paar daagjes vrij, ze heeft de afgelopen dagen wel vaak gewandeld en alhoewel het allemaal super goed gaat, trek ik de rem er nu wel eventjes op en dan zien we over een paar dagen weer of we gaan wandelen. Nu een welverdiende mini vakantie :D

Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 20:46

Genieten! Hoe ver hoop je uiteindelijk met haar te kunnen wandelen?

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-25 23:08

Lalladidoo schreef:
Genieten! Hoe ver hoop je uiteindelijk met haar te kunnen wandelen?

Goeie vraag! Het lijkt me heel tof om op gegeven moment zulke lange tochten te maken dat je echt een paar uur onderweg bent en eventueel wat eten/drinken meeneemt. Echt een x-aantal km kan ik nu nog niet zeggen, vind zoiets lastig in te schatten.
Mijn focus ligt nu vooral op de directe omgeving ontdekken & werken aan ontspanning, maar ook conditie en kracht opbouwen. Stukjes draf, misschien ook galop meepakken, en wat heuvels op en af lopen. Dat ze ook meer feeling krijgt waar ze haar beentjes moet zetten bij oneffen grond :j
Kortom, vooral conditie, kracht en behendigheid oefenen, de lange afstanden komen daarbij vanzelf.
Met grondwerk in de bak wil ik uiteindelijk ook werken aan de bovengenoemde punten, zodat het echt een powerpony wordt :):)

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 14:32

Het weideseizoen is hier geopend *\%/*
Afbeelding

Dat vonden ze enorm leuk, maar vooral ook erg lekker Y)(^)
Afbeelding

Na een klein halfuurtje er weer afgehaald (iets wat niet zo makkelijk ging trouwens :+ ), en even later lag Nicky er zo bij. Lekker dutten na alle nieuwe indrukken en een buikje vol gras <3
Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:12

Lekker gras! Wordt Nicky snel te dik? Omdat veel shetten daar gevoelig voor zijn...

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 22:39

Lalladidoo schreef:
Lekker gras! Wordt Nicky snel te dik? Omdat veel shetten daar gevoelig voor zijn...

Nicky heeft denk ik wel meer aanleg om dikker te worden. Daarom bouwen ook heel rustig de weidegang op, en krijgen ze strookbegrazing.
De eerste keer mochten ze eventjes de hele wei op, maar afgelopen weekend heb ik samen met de eigenaresse van Nora een stuk wei afgezet waar ze op mogen om de inname iets te beperken.
Het scheelt dat Nicky maar een halve Shetlander is, maar ik hou er zeker rekening mee :j
Door je opmerking ging ik de jaren vergelijken dmv standfoto’s, van elk jaar in April, erg interessant om te zien hoe ze opgroeit, hoe ze er bij verschillende stallen uitzag, welke impact welk management had.
Bijvoorbeeld de eerste jaren dat ik haar had, daar schuurde ze haar kont kaal, dit heeft ze nu gelukkig niet meer *\o/*
In april heeft ze duidelijk nog wintervacht, ik heb ook gekeken naar foto’s in mei en dan gaat die winterjas er razendsnel af, dat geeft ook weer een heel ander beeld. Dan is ze echt een stuk smaller, dan komt dat minipaardje meer naar voren.
Maar als je probeert door de vacht heen te kijken zie je wel veel verschil in vetjes en spiertjes. Ze is wel enorm veranderd in vergelijking met afgelopen jaar, echt een heel stuk breder :wow:
Ook een heel stuk lichter qua vachtkleur trouwens, elk jaar wordt ze lichter, maar dit jaar wel extreem :oo

2021
Afbeelding

2022
Afbeelding

2023
Afbeelding

2024
Afbeelding

2025
Afbeelding

Gisteren de manen en staart goed doorgekamd, ze staat er weer prachtig bij <3
Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 07:32

Wat leuk die vergelijkingsfotos! Ze is inderdaad echt heel erg veranderd :wow:

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 18:14

Lalladidoo schreef:
Wat leuk die vergelijkingsfotos! Ze is inderdaad echt heel erg veranderd :wow:

Ja, ik vind foto’s vergelijken zo interessant! Ik zie haar bijna elke dag, en dan merk je die verschillen haast niet. Dan is het mooi om foto’s te kunnen vergelijken :D

Vandaag was ik lekker op tijd klaar met werk, dus de tijd genomen om wat leuks te doen met Nicky; vrijspringen! *\%/*
Eerst even erin komen met een balkje op de grond, vervolgens wat hoger met een staander erbij. Nicky werd best fanatiek, maar zodra ze weer grasjes zag was ze ook weer afgeleid :evaw:
Eens een halve Shetlander, altijd een halve Shetlander :+

Ik besloot het ook te filmen, maar de camera had niet scherpgesteld -O-
Dat blobje die je ziet springen is Nicky, en dat rood gele blobje ben ik :))

Hier sprong ze er heel netjes overheen
Afbeelding

Hier tikte ze de balk aan
Afbeelding

Ze leerde van de vorige sprong en trok hier beter haar beentjes op
Afbeelding

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 15:16

Afgelopen weekend was ik naar Disneyland Parijs, dus ik heb de arme arme Nicky helemaal verwaarloosd, kan natuurlijk écht niet :))
Ze was heel blij me weer te zien <3
En iets minder blij toen ik op de proppen kwam met dit rare ding, je zag haar echt denken; moet ik dat nou echt dragen?? >;)
Ik vind ‘m wel heel schattig, met de egeltjes erop en ezel oortjes <3

Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 16:11

Hij is wel schattig :')

keesversc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 18:04

heel leuk

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 00:02

*negeert rode letters*

Long time no see :D
Hier gaat alles goed!
We hebben eerder deze maand grondwerkles gehad, van een nieuwe instructrice. Dit keer focus op klassieke/academische dressuur aan de hand. Zo wissel ik een beetje af in lessen, ene keer dit, andere keer dat. We vinden zoveel leuk; wandelen, lange lijnen, dressuur, vrijspringen, en misschien ook nog mennen in de toekomst! En dan ook nog les nemen in bepaalde takken. Ik kom er bijna niet aan toe om alles te doen *\%/*
De les was heel leerzaam, zo zijn we erachter gekomen dat Nicky haar achterbenen sterker mogen worden. Met name haar linkerachterbeen, das helemaal slappe hap :))
Daar gaan we aan werken, leren dat ze haar achterbeentjes hoger optilt, en minder gaat slepen.
Ook andere oefeningen meegekregen, zoals gewicht verplaatsen, vlot ontspannen stappen, stukjes opzij/zijwaarts. Heuse dressuurpony die Nicky :))
Helaas werd ik in de week na de les ziek, dus we hebben niet gelijk kunnen oefenen -O-
Hoop het gauw op te kunnen pakken, ik ben namelijk ook benieuwd of deze nieuwe training nog positieve invloed gaat hebben op de achterhoefjes, met name de lange tenen. Als ze haar voeten beter neerzet, kunnen de hoeven misschien ook op de juiste manier slijten? :)*
Zowel mijn instructrice als bekapper vond het een interessante theorie, dus ik ben heel benieuwd of we daarin nog verschil gaan merken :j

Verder merkte ik opeens wel weer veel verschil in Nicky’s uiterlijk :wow:
Onder haar prachtig lange voorpluk verbergt ze een heel mooi wit hoofdje!
Afbeelding
Iedere lente/zomer verbaas ik me weer hoe wit ze kleurt. Elk jaar steeds meer! Ter vergelijking, zo zag ze er ongeveer 5 jaar geleden uit:
Afbeelding

Nicky laat haar wintervachtje wel echt duidelijk in mei goed los, voorgaande jaren ging het rond mei ook hard. Ik zal de volgende keer als ik op stal ben, weer eens een standfoto maken. Tis zo’n knappe pony in haar zomerjasje!

Als afsluitertje van dit bericht nog een leuk fotootje van de leukste stippelsnoet :))
Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 08:13

Wat leuk dat verkleuren. Succes met haar achterbenen sterker maken

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 08:00

Wat een leukerd is het toch! Ik vind dat verkleuren zo bijzonder, dat je na twee weken vakantie je eigen pony niet meer herkent :D omdat hij of zij er heel anders uitziet. Leuk dat je oefent, ga je daar ook foto’s van delen?

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-25 21:45

Lalladidoo schreef:
Wat leuk dat verkleuren. Succes met haar achterbenen sterker maken

Dankjewel!

Whizz schreef:
Wat een leukerd is het toch! Ik vind dat verkleuren zo bijzonder, dat je na twee weken vakantie je eigen pony niet meer herkent :D omdat hij of zij er heel anders uitziet. Leuk dat je oefent, ga je daar ook foto’s van delen?

Ja, Nicky is echt een toverbal :))
Ik ga zeker beeldmateriaal delen van de trainingen!

Vandaag hebben we een wandeling gemaakt. Weer nieuwe paden ontdekt, bekende weggetjes genomen.
Nicky vind het g-e-w-e-l-d-i-g om selfies te maken tijdens het wandelen. Ze is heel fotogeniek :')
Afbeelding

Na de wandeling mocht ze nog even haar beentjes strekken samen haar vriendin *\%/*
Afbeelding

nick_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-25 15:20