[VOLG] Ísmoli, van veulen tot ...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leintje_

Re: [VOLG] Ísmoli, van veulen tot ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:27

Wat een fantastisch paard is het toch! <3

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:35

Haha leuke foto zo bij die groene bak.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-24 21:24

Ik blijf me gewoon verbazen hoe stoer hij is <3

Hij heeft een poosje last gehad van mestwater. Gelukkig is dat weer over na de overgang op 100% hooi.
Natuurlijk was zijn staart 1 grote smeerboel dus staart en billen even gewassen toen het nog mooi weer was.

Alsof hij een wedstrijdpaard was dat elke week gewassen wordt, zó netjes stilstaan... Ik ben nochtans behoorlijk lang bezig geweest: eerst het ergste eruit spoelen en daarna 2 keer ingezeept. Er kwam nogal wat uit...

Afbeelding

Ik merk dat het gemis om Skola minder wordt. Ze zal altijd een deel van mij blijven! Ik hield ontzettend veel van haar en dat zal ik altijd blijven doen. Maar ik zie ook erg veel terug van haar in haar achterneefje. De gezamenlijke bloedlijn is erg sterk.

Ismoli heeft dit weekend nog een kindje erg blij gemaakt door superbraaf stil te staan zodat ze kon aaien. Terwijl de anderen al op de wei stonden en hij er ook naartoe gebracht werd... Echt, hoe braaf kun je zijn? <3

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 19:30

Niet volledig over Ismoli, maar wilde het toch even van me afschrijven.

Vandaag weer controle gehad voor de beenbreuk waar ik al 1,5 jaar van revalideer. De pijn is verklaard nu...

Afbeelding

Het is scheef aan elkaar gegroeid :( Die 2 gele lijnen horen recht op elkaar te staan. Hierdoor zakt mijn been weg in een O-stand, waardoor er veel meer gewicht komt te staan op de binnenkant van de knie. Daar is die niet voor gemaakt dus die is nu steeds overbelast.

Moet nu 3 maanden met een brace lopen, daarna kijken we verder. Mogelijk nog 2 operaties :( Met ieder een hersteltijd van 6 weken en een tijdje op krukken. Ik hoop dat dat niet nodig gaat zijn.

Ismoli doet het gelukkig wel goed. Ik heb hem voor het eerst zien spelen sinds hij bij mij is :D Deze kudde van 3 past heel goed bij hem.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 19:58

Jeetje wat een poedersuiker zeg! Ik hoop voor je dat de operaties je bespaart blijven, maar man wat is dit zuur.. is dit op eerdere foto's en scans niet zichtbaar geweest?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 22:43

Ze hadden wel het vermoeden, maar er is een groot brokstuk achtergebleven net op het breukvlak en dat vertroebelde het zicht. Nu het bot zelf 100% in orde (nou ja, qua breuk dan...) is, is het veel duidelijker geworden.
Arts vertelde vandaag dat hij überhaupt blij was dat hij toen net genoeg ineengepuzzeld kreeg om er een pin door te krijgen. Het was een lange operatie, dat weet ik nog wel. Dus ik denk dat ze het niet echt hadden kunnen voorkomen.

Ik heb écht geen zin in nog 2 operaties. Maar als de orthopeed, die altijd stellig zei "laat dat materiaal maar lekker zitten, is veel beter" zélf nu zijn mening veranderd naar "als de brace helpt, zou ik het eruit halen"... Dat zet wel aan tot denken.
Dan is het wel weer minimaal 9 maanden erbij in de revalidatie maar dan is het ook klaar. Anders is het waarschijnlijk levenslang een corrigerende brace dragen, dat lijkt me ook niet erg goed.

Extra blij nu dat ik een jonkie heb gekocht :') Worst case scenario is hij bijna 3 als ik uitgerevalideerd ben, mooie leeftijd om het voorbereidend grondwerk te starten.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:11

Maar er is nooit een CT gemaakt, of was het daar ook slecht op te zien door het losse fragment? Nou kan het ook raar lopen hoor, want bij mij had de orthopeed ook verwacht dat het in 2023 goed zou helen en 2 maanden later was de boel bij mij ook aan het verzakken.
Mijn orthopeed laat het materiaal ook het liefst zitten hoor tenzij het voor klachten zorgt en kan me dat in jouw geval ook wel voorstellen, maar laten zitten lijkt me ook niet echt een optie, maar levenslang een brace dragen lijkt me toch ook niet ideaal, maar ik ben ook maar een leek natuurlijk. Onthoud je vragen voor als je weer op controle moet. Mijn PB box staat open, mocht je nog eens wat stoom willen afblazen.
Gelukkig heb je Ismoli nog en nu komt het idd wel goed uit dat het nog een puppypaard is <3

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 01:52

Best heftig Narcissa!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 12:02

Nee, een CT is er nooit gemaakt. We zijn nu aan het proberen de brace te regelen, ook een hele papierwinkel omdat ik in België opgenomen was. Ik ga me niet vervelen de komende tijd :')

Ismoli, mijn bijrijdpaard Arendo en mijn verzorg Shetjes zijn al maanden de reden dat ik blijf doorbijten. Ik zou het niet zonder ze kunnen. Heel blij met hun allemaal <3

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 23:41

Na 2 drukke weken vandaag eindelijk tijd om weer eens wat met Moli te doen :D

Natuurlijk hebben we wel tussentijds geknuffeld en gepoetst. En in zijn vacht gesnotterd na het slechte nieuws. Zijn geduld was toen eindeloos en hij was zó lief en voorzichtig met me <3

Vandaag even gewerkt aan het wachten op een metertje afstand. Erg moeilijk want hij zou het liefst in je zak kruipen en daar blijven...

Gaf me meteen de mogelijkheid om zijn schattige snoetje weer eens te vereeuwigen

Afbeelding

Toen hij het 2x netjes deed, oefening afgesloten en eens laten kennismaken met een grote kegel. Zoals gewoonlijk was Ismoli niet onder de indruk en na een grondige verkenning met zijn lippen, besloot hij al snel dat kroeltjes veel leuker zijn. Bestaat er überhaupt IETS wat hij wel spannend vindt? Echt bijzonder hoe nuchter hij is

Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 01:21

Een grote dag vandaag! De eerste tandartscontrole hier. Zowel de fokster als ik waren héél benieuwd naar de afwijkende tand.

Behandeling was nodig, hij had een paar diastema's die bloedden bij het schoonmaken. Ook 2 scherpe haken eraf gehaald die in zijn tong sneden. De tand is zoals Merelbeke verwachtte dichterbij gekomen en als het zo verder gaat, gaat hij best een redelijk normaal gebit hebben :D Niemand had durven hopen dat het tandje zó veel zou opschuiven. Beter nieuws dan verwacht dus!
Hij heeft ook al 2 volwassen tanden die recent zijn doorgekomen, en 1 wolfskiesje.

Naar goede gewoonte was Molleke weer superbraaf. DA moest enkel een klein stukje scheren. Hij heeft zoveel wintervacht dat ze geen ader vond :')

Mijn flinke kleine <3 19 maanden alweer, wat vliegt de tijd...
Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 17:30

Niet echt iets te melden deze keer. Ik ben wat meer met Arendo aan het rijden, dus Ismoli krijgt een beetje vakantie. Hij krijgt natuurlijk wel nog regelmatig een poetsbeurt en sowieso een kroelkwartiertje als ik er ben. Vind hij heerlijk. Hij is altijd de eerste die naar me toekomt :D

De kudde is ondertussen 1 hechte groep geworden, echt zo fijn <3 Ik had geen betere kuddegenootjes kunnen wensen.

Afbeelding

Met Arendo was hij van dag 1 al meteen dik bevriend. Met Cerano (die erg kieskeurig is op zijn weidegenootjes) gaat het ondertussen ook top.

Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 03:21

Gelukkig nieuwjaar iedereen! **\O/**

Ismoli wordt vandaag 20 maanden. Wat vliegt de tijd, niet normaal!

Afbeelding

Gisteren nog wat speels grondwerk op babyniveau gedaan. Hij deed het geweldig en werd dan ook overladen met fliiiiink en goeeeeed zo. Dan zie je hem bijna groeien :D Heel veel will to please, dat heeft hij van zijn vader.
Dat groeien gebeurt ook letterlijk. In 5 maanden tijd van 1m28 naar 1m33...

Nu hij gewend is, bloeit hij echt op. Dagelijks lekker rennen, crossen en spelen met Arendo :D Of met Cerano, maar Rennie is zijn favoriet. Gewoon kleuter zijn in paardengezelschap, daar ben ik echt heel blij om! Hij is erg volwassen in zijn gedrag, dus geweldig om te zien dat hij toch ook jong kan en wil zijn. Genieten.

1 ding is zeker: Moli is het beste wat me overkomen is vorig jaar <3

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 10:51

Gelukkig nieuwjaar! Wat een heerlijke update zeg <3. Wat een prachtbeest is Ismoli toch. Hoe gaat het met jou?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 12:11

Hoe kun je níét verliefd worden op dat snoetje he <3 Hij draait dan ook iedereen rond zijn hoefjes, mede dankzij zijn hele rustige, brave karakter.

Met mij gaat het redelijk, eerlijk gezegd doodsbang voor de 2 mogelijke operaties. Ik zit nu na 1,5 jaar op plusminus 25% van mijn oude kunnen (qua conditie). En daarvoor heb ik moeten vechten en mezelf continu overbelasten, wat je als hartpatiënt niet wil... Hoe ga ik eruit komen als ik weer van 0 moet beginnen?

Toch een beetje goed nieuws: volgende week wordt de brace eindelijk aangemeten :D

Hij heeft nu al de bijnaam het gevaarte :')
Afbeelding

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:19

Hij heeft mijn hart al veroverd en ik heb enkel foto's gezien.
Het is ook niet niks om na 1,5 jaar zo'n slecht bericht te krijgen. Je angst is ook terecht, je weet gewoon niet hoe het gaat lopen mochten de operaties wel volgen. Ik hoop voor je dat de brace verlichting geeft, fijn dat die volgende week wordt aangemeten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 20:21

Leuke foto's! Denk er maar aan dat je met Mollie over een paar jaar lekker kan rijden :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-25 19:06

Hij is erg goed in harten veroveren Leintje <3
Ik ben ook benieuwd wat de brace gaat doen. Donderdagochtend wordt hij aangemeten. Wordt heel vroeg opstaan, ik ben de eerste afspraak en moet er 45min voor rijden. Nadeel van in the middle of nowhere wonen :')

Imaudy, daar kijk ik echt naar uit, gaat volgens mij een geweldig buitenrijpaard worden met zijn nuchtere karakter :D

Ik heb hem alvast maar even zadelmak gemaakt }:)

Afbeelding

Grapje hoor. Heb het even opgelegd om te kijken of hij erin zou kunnen groeien voor ik erin ga investeren. Het antwoord is duidelijk: nope. Zadeltje heeft er een minuut opgelegen, hij keek eens achterom en dat was het (had hem aan een touwtje vast). De volgende keer dat hij het opkrijgt, is hij minimaal 3, ik ga pas inrijden op ten vroegste 4.

Vandaag nog eens gewandeld en er waren veel objecten om mee kennis te maken :D Dapper ventje!

Afbeelding

Afbeelding

Bij terugkomst mocht hij nog even het lange gras naast de parking kortwieken. Goede beloning :)

Afbeelding

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-25 00:25

Vandaag heb ik voor het eerst gemerkt dat Ismoli ECHT een jaarling is :') Of misschien ook niet, zo goed en snel herpakte hij zich _O-

Op dinsdag gaan ze altijd later buiten dan de andere dagen. Ze blijven dan ook wel later op het land staan, zodat de uren weidegang hetzelfde blijven.

Ik plukte dus een erg enthousiaste Moli uit de stal :):) Meneer stond rondjes om me heen te draaien en laag te steigeren (wel netjes van mij weg)
Exit wandelen, welkom grondwerk dus. Even weer de regels duidelijk gemaakt door hem vriendelijk maar consequent achteruit te zetten als hij in mijn ruimte kwam of me voorbij wilde lopen. Na 5 minuten was hij alweer zijn brave zelf en mocht hij even af de lijn en lekker losgaan. Stoom aflaten.

Afbeelding

Afbeelding

Hij is en blijft bijzonder <3 Waren alle paarden maar zo fijn en makkelijk in de omgang.

Zondag komt de smid weer. Dit ging vorige keer nog niet zo denderend maar ik heb goed geoefend. Ondertussen kan ik alle voeten oppakken los op de wei. Ik ben benieuwd!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 20:35

Het is rustig in het topic maar het is ook even rustig voor Moli :)

Naar aanleiding van aanhoudend mestwater, raadde de DA aan om voor de zekerheid mestonderzoek te doen. Zo gezegd, zo gedaan en maar goed ook! Waarde voor spoelworm was erg hoog...
Meteen ontwormd met een ander middel en een kuur probiotica voor de darmen gegeven. Mestwater is nu eindelijk al een paar weken weg *\o/* Over 2 weken moet ik weer een staal opsturen om te controleren of de ontworming effectief is geweest.

Hij heeft nu even lekker vakantie, het enige dat ik doe is poetsen en kroelen. Ondertussen ben ik nog druk bezig met mijn verzorg Shetjes (binnenkort ga ik leren mennen met hun) en mijn bijrijdpaard Arendo. Dankzij de brace kan ik eindelijk weer pijnvrij met hun werken :D

Ismoli en Arendo zijn ondertussen onafscheidelijk

Afbeelding

Een beetje té zelfs... Als ik Arendo uit de wei haal, dan breekt Ismoli uit. Ik heb zelf gezien hoe hij het doet: hij gaat als een volleerd menpaard tegen de elastieken afsluiting drukken tot het handvat losschiet. Ondanks elektriciteit, die lijkt hij niet eens te voelen met zijn teddyvacht.
We gaan de elastieken vervangen door linten zodat hij de handvaten niet meer los kan duwen, hopelijk helpt dat. Hij doet het enkel bij de elastieken, de gewone weide-omheining laat hij met rust.
PS: hij blijft uiteraard niet alleen achter, er staat nog een paard in zijn wei waar hij het erg goed mee kan vinden en nog 2 paarden in de wei daarnaast. Ik rij met Arendo in de bak naast zijn weide, ga het erf niet af.

Buiten dit probleem is hij nog altijd perfect :D De hoefsmid is weer geweest, hij had wat spanning in het begin maar was daarna heel flink. Blijkbaar wilt hij even kennismaken en snuffelen voor ze begint, na een minuutje aandacht deed hij alles wat ze wilde :')

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:45

Denk dat hij ook wat jaloers is dat je met een ander paard bezig bent.

Die jonkies kunnen snel een wormbesmetting hebben. Hopelijk snel wormvrij

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 17:32

Wie weet imaudy... Gisteren heeft iemand anders Arendo uit de wei gehaald en bleef hij wel netjes staan |o

Eergisteren heeft hij maar weer eens bewezen hoe speciaal hij is...

We waren een eindje gaan wandelen. Ging in het begin erg goed, nog een paar leuke foto's gemaakt:

Afbeelding

En toen kwam de vermoeidheid op. Geen probleem, Ismoli even geparkeerd op een stukje waar hij kon grazen. We waren toch bijna thuis.
Echter, het werd niet beter... Ik probeerde een diepe buikademhaling maar klapte alsnog dubbel en viel bijna flauw. Het voelde alsof de zuurstof wel in mijn longen ging, maar niet in mijn bloed...
De laatste +- 100m opgedeeld in stukjes van 10m waarna ik even op Ismoli leunde om terug lucht te krijgen. Dan weer 10m. Ismoli was zó ontzettend braaf en geduldig...

Eindelijk op stal geraakt, gewoon halster omgedaan, Moli in de wei gezet en tegen een muur gaan zitten tot mijn lichaam weer enigszins normaal aanvoelde.

Om daarna direct door te gaan in mental breakdown... Ik ben zó bang dat ik het eindpunt van mijn kunnen heb bereikt, het betert gewoon niet meer. Een halfuur rustig wandelen is echt het maximum, lekker doorstappen op zijn hoogst een kwartier. Dit is niet eerlijk meer naar de paarden ;( :n

Ik ga niet meer wandelen. Ik wil niet weten wat er was gebeurd als Ismoli niet zo braaf en geduldig was geweest, zich had losgetrokken en naar huis was gerend...

Nog even de wei ingegaan om een potje te janken en het was heel bijzonder om de paarden hun reacties te zien.

Ismoli week niet van mijn zijde. Hij zat zachtjes met zijn neus in mijn buik te porren en wás er echt voor me. Hij wilde me duidelijk steunen.

Afbeelding

Arendo en Cerano keken op respectvolle afstand toe. Ze gaven Ismoli alle ruimte om bij mij te blijven.

Afbeelding

Wat zijn het toch wonderlijke dieren...

Ik weet even niet goed meer wat te doen. Ik heb de tip van NEI therapie gekregen en wil dat wel eens proberen. Als mijn toestand zo blijft, hoe eerlijk is het dan nog naar de paarden toe om iets van ze te verlangen terwijl ik zelf amper wat kan?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:55

Even heel snel bijgelezen, en toen kwam ik bij je laatste post uit. TS, de meeste paarden vinden het echt niet erg om gewoon lekker op de weide te staan en met regelmaat wat aandacht te krijgen (poetsen, tutten, etc.). Ik hoop dat de NEI therapie wat is. Hele dikke knuffel naar jou :(:)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 18:09

Het is heel koud weer, dat helpt ook niet mee.

Ismoli is het juiste paardje voor je. Hij heeft een heerlijk leventje zo.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 23:14

Ismoli is echt de beste
Ik had me oprecht géén beter paard kunnen wensen!

Of zoals de fokster het zei: Ismoli is zo'n goedzak, die past zich aan jou aan. Daarom zijn jullie een perfecte match
Daar ben ik het volledig mee eens <3

Zolang Ismoli maar aandacht krijgt, hoe meer hoe liever, is hij heel tevreden :D Overdag lekker spelen met zijn vriendjes, 's nachts vindt hij het heerlijk om languit in de stal te slapen. Meer dan genoeg hooi om te knabbelen. En baasje die 2-3x per week uitgebreid komt poetsen en knuffelen :)

Ik ga informeren naar de NEI therapie en ben ondertussen ook een laag ijzergehalte aan het supplementeren. Strohalmen, maar wie niet waagt... Laag ijzer kan wel van die zuurstofproblemen geven en ik merk aan mijn nagels dat het gehalte weer laag is. Ik ben benieuwd, elke verbetering is meegenomen...