Volg je paard 2024!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Volg je paard 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:46

Scherp! Hij heeft ook PPID. Gelukkig op het laatste stukje na was er aan de hoef niks te zien. Alleen het laatste stukje begon dus wat te flaren en de witte lijn was aangetast.

Ik snap trouwens dat het een ander soort schimmel is hoor, maar slecht voedsel werkt natuurlijk door in het lichaam en ik vraag me toch af of dat heeft bijgedragen aan de darmklachten en de WLD.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 18:49

Ik schop het topic weer omhoog! :D Weer een hele hoop gedaan de afgelopen tijd. Verhuisd naar de stalling bij een vriendin aan huis. Na een tijdje settelen hebben we 2 mooie bosritten gemaakt van 1,5 uur in het bos bij de stal. :)) We zijn weer lekker met vrijheidsdressuur bezig geweest, bitloos en zonder zadel gereden. Oefencross Markelo, Crosstraining in Bathmen.
Gisteren en vandaag weer op springwedstrijd geweest en volgende week staat ons L2 dressuur debuut gepland. Afgelopen tijd helemaal niet serieus dressuurmatig gereden dus ik heb voor volgende week helemaal geen verwachtingen, we gaan het wel zien. :=
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 01:08

Jullie zijn lekker bezig FleurSandro :j

Vandaag weer een fijn rondje gereden met Pablo <3
Tijdens het eerste stukje stap, was er weer even een paniekmomentje, maar daarna was hij echt weer heel fijn. Ben nu een beetje het wijken voor het been aan het aanleren. Hij begint ook steeds meer en beter in balans te komen. Misschien binnenkort maar eens kijken of we een galopje kunnen proberen :=

Afbeelding
Afbeelding

En sinds woensdag is er een nieuw lid in de groep gekomen: Tango :D
Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 09:02

Mooie plaatjes FleurSandro!

Ik ben nog iets meer 'babycross', maar heb wel weer genoten, blijft leuk zoiets (whatsapp filmpjes qualiteit :') ):
Afbeelding

En ik hoor graag meer over Tango DJZ. Hoe oud, ervaring, en wat ben je ermee van plan? :D

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:09

Tango heeft zijn oorsprong in Italië en is sinds een jaar of 8 in Nederland. Hij is 24 jaar en is echt een enorme lieverd.
Voorlopig laat ik hem ff wennen aan een heel nieuw leven. Ik zal hem wel een paar keer in de week ff rijden, om hem op conditie te houden en verder mag hij lekker mee het bos in :)Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 21:20

Flubberboot schreef:
Whoops! Beetje laat! Totaal gemist dat er een 2024 topic was :')

Ik heb inmiddels mijn doel voor 2024 onverwachts snel gehaald :') Begin januari was mijn doel om in 2024 de L1 uit te rijden! 4 februari ons L1 debuut gehad, heel open minded heen gegaan en kwamen met fijne feedback en 186 en 185 punten thuis! Thuis gewerkt aan de feedback en volgende ronde 207 en 201 punten gereden :wow: Super trots en gaf enorm veel vertrouwen dat we toch wel degelijk een proefje konden rijden als de voorbereiding goed genoeg was! Daarna nog 2 keer gestart en mooie scores gereden waardoor we nu L1+12 staan! 5 mei staat ons L2 debuut op het programma! Heb nu ook niet echt een hard doel meer, wel een doel wat ik dan graag zou willen halen, maar hoeft niet perse dit jaar nog!
[ Afbeelding ]
Knaptoet <3

Nog even op een rijtje:
Doelen 2024:
- Genieten!
- M1 mogen rijden

Oke, we mogen M1 :') Echt bizar hoe snel we gaan dit jaar! Ook een doel die ik ergens niet eens had verwacht een deze jaren te kunnen halen gehaald: Op de regio kampioenschappen mogen rijden. Bizar jaar voor ons dit jaar <3 :wow:

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 19:02

Gefeliciteerd Flubberboot!
DJZ, we zijn bij je langs geweest!
Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 02:04

Oohh gezellig :D
Volgens mij heb ik jou wel eens eerder voorbij zien komen :))

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 01:59

Vandaag hebben Tango en ik lekker gespeeld in de bak :D Hij werd er op een gegeven moment een beetje te enthousiast van _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 01:26

Vandaag met Project Pablo een heel klein primeurtje: Ik heb een heel klein, kort ommetje buiten met hem gemaakt *\o/*
Ik had er alweer 2 weken niet meer opgezeten, dus eerst ff in de bak met hem bezig gegaan, zoals we altijd doen. Nu is het alleen met de eerste keer aandraven, dat hij een na een paar passen in de ankers gaat omdat hij even niet meer weet hoe draven in zijn werk gaat, maar na 3 keer en een beetje aanmoediging, draaft hij aan, gaan zijn oren naar voren, begint hij te briesen en rijden we ons rondje in draf door de baan, alsof we nooit anders gedaan hebben. Dus vandaag besloten om het ritje in de bak korter te houden en om daarna een stukje naar buiten te gaan. En dit deed hij echt super super braaf. Ik wandel wel regelmatig en vooral ook dit stukje, maar erop is voor hem toch heel anders. En soms twijfelde hij even of zag hij wat, maar dan ging hij netjes stilstaan, bekeek het even aandachtig en na een korte geruststelling, zette hij de weg zelf weer voort en liep ontspannen over het pad. Halverwege rustig omgedraaid en weer terug gegaan en dit deed hij zonder aarzeling <3 <3
Helaas is mijn telefoon meer dood dan levend en heeft ie de foto niet opgeslagen, die ik vanaf zijn rug had genomen :\

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 19:26

Wat geweldig DJZ!
Wij zijn zaterdag voor het eerst weer gestart en Stinky deed het geweldig! Winstpunt binnen!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 02:29

nessinator schreef:
Wat geweldig DJZ!
Wij zijn zaterdag voor het eerst weer gestart en Stinky deed het geweldig! Winstpunt binnen!

Ja echt zo onwijs trots op Pablo. Alsof er een knop om is gegaan, ofzo..

Gefeliciteerd met je winstpunt :D Waar was je gestart??

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 19:12

We zijn naar Barchem geweest voor een klasse 1 endurance. De meerdaagse had een tussenstop/finish bij jullie voor de deur, DJZ!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 05:07

Het is wel heel stil in dit topic -O-
Hoe gaat het met alle aanwezigen en lukt het een beetje met jullie doelen voor dit jaar?

Hier gaat het rustig en gestaag verder.
Een hele drukke periode gehad.
Met Diablo gaat het weer goed. Maandje geleden waren we aan het oefenen voor een pas de deux en sprong hij op de rechterhand verkeerd aan. Na een halve volte, waarbij hij zowel voor als achter wat bleef overspringen, weer terug genomen naar draf, liep hij met een behoorlijke "slag in het wiel" . Na een rondje gestapt te hebben, weer aangedraafd.. Niks aan het handje en weer loepzuiver. Opnieuw aangesprongen en na een halve ronde weer terug genomen en weer een "slag in het wiel"... Deze sessie maar beëindigd. De dag erop aan de longe gezet. Wederom na de overgang galop -> draf rechtsom, een slag in het wiel te zien. Na een aantal keer kort deze overgangen herhaalt te hebben, werd het wel minder en zelfs niet meer zichtbaar.. In de week opvolgend wel gelongeerd en gereden in stap en draf en dat ging prima. Voelde geen andere dingen dan normaal. Toch maar wel contact opgenomen met de osteopaat.. Deze is vorige week maandag geweest. Hij zat wat vast in zijn SI en atlas, maar geen noemenswaardige blokkades, gelukkig. Vandaag weer een lesje met hem meepakken :)

Met Pablo ook in een dipje gezeten. Hij wilde niet meer draven, ineens was linksom stappen spannend en stonden we meer stil doordat hij wat bevroor... >;) Aan de longe niks geen problemen...
Wat ik al schreef, zat/zit ik zelf ook niet helemaal lekker in mijn vel, dus waarschijnlijk spiegelt Pablo mij enorm. Dan twijfel ik onbewust aan van alles en nog wat en dat voelt hij en maakt hem onzeker. Vorige week met een andere energie opgestapt en verrek: hij deed het weer :)) <3

Het is heel fijn om sensibele paarden te hebben, maar soms ben ik ook echt heel blij met opaatje Tango. Daar kan ik gewoon opstappen, maakt niet uit met welke energie, hij doet het gewoon. Ben ik hieperdepieper staat hij ook aan en is hij gecontroleerd heet. Ben ik moe of zit er een stukje opgepropte frustratie, dan doet ie gewoon wat ik hem vraag, zonder schrikkerig of anders te worden. Diablo zet het liefst het op een rennen als ik een zwaar gevoel heb en Pablo blokkeert volledig en bouwt enorm veel spanning op.

Maar ze zijn alsnog altijd happy als ik aankom :D (want dan krijgen ze eten _O- )

Afbeelding

Afbeelding

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 07:51

Wow indd tijd geleden. Voor mij al helemaal dat ik niet eens mijn doelen meer weet, oeps!

Wat apart met dat slag in het wiel. Gaat het nu beter na de osteopaat?

Spiegelen kan soms echt fijn zijn, maar soms ook totaal niet. Heb zelf ook 1 enorme Spiegel en de andere totaal niet.

Met Betsy heb ik springangst op gebouwd. Het rare is alleen in de les. Thuis durf ik het allemaal wel. Ik ben niet gevallen wel door weigeringen 3x bijna. Dressuurmatig gaat het wel steeds beter, meer ontspanning en minder vluchterig. Hebben ook vorige maand een dressuur wedstrijd gestart. 1e proef wel winstpunt, 2de proef bij een andere jury niet. Terwijl ze daar echt beter liep dan de 1ste proef, veel minder spanning

Enya gaat ook echt super goed. Na 3 jaar blessureleed, lijkt het nu echt goed te gaan. Hebben zelfs al een wedstrijd gestart op de vereniging helaas geen winstpunt, want ze was heel slecht aan been en slechte aanleuning. Maar na de 2de proef moest ze plassen.

Zal eens mijn doelen gaan bekijken.

Edit: zie dat dit mijn eerste post in dit topic is WAT? -O- :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:32

Pfoe dat is even geleden..

Hier alles van de baan gegooid want al het hele jaar met paard in de lappenmand. De PPID diagnose, kreupelheid, WLD, een knieblessure, maar nu blijkt er onderliggend ook artrose in de heup te zitten. Dus nee wij leven inmiddels van dag tot dag en doelen zijn er niet meer.

Het is alleen hopen dat we misschien ooit nog ritjes mogen gaan maken en hij weer wat opknapt. Denk dat mijn vakanties veluwe ook verleden tijd zijn. Heb er dit jaar 3 geschrapt.

Dus ik hoop van harte dat het met jullie allemaal beter gaat. :j

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 04:08

Zondag had Pablo zijn oude litteken op zijn ooglid ineens weer open. Het was wat bloederig, maar niet te hechten. Vandaag een beetje schoongemaakt... :\

Afbeelding

Op deze foto kun je zien hoe het litteken er normaal uitziet..
Afbeelding

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 11:36

Jeetje, ik was dit ook even vergeten, ik moest gewoon mijn lijstje er even bij zoeken.
Citaat:
Onze doelen voor 2024 zijn.
- aanraken op het hele lichaam.
- fatsoenlijk halsteren.
- werken aan zijn verlatingsangst
- trailerladen.
- fatsoenlijk voeten geven.
- wandelen.
- start maken aan horse agility

Als ik dit zo lees een heel geslaagd jaar. Jeetje, ik vergeet wel eens van hoe ver hij gekomen is.

Julius is ondertussen overal aan te raken. zelfs zijn oren, waar hij heel erg schrikkerig op was bied hij nu aan voor een kriebel. Ook halsteren gaat in alle situaties al goed.

Zijn verlatingsangst, dat was echt een probleem, geen stroom was genoeg, geen hek sterk genoeg.
Ondertussen blijft hij rustig hooi eten als zijn maatjes even met hun baas mee gaan, zelfs als ze allemaal weg zijn. Hij ziet dan nog wel wat paarden staan, maar wat een wereld van verschil.

trailerladen blijft een dingetje. ik heb ondertussen ook al wel door hoe dat komt . Hij is eigenlijk te groot om fatsoenlijk in een trailer te stoppen. In de geleende 2 trekpaards trailer van mijn vriendin wil hij makkelijk laden.. in de rest.. not so much.

Voeten geven gaat vlot en in vrijheid. ook bij de bekapper gaat het steeds beter.

We hebben al een aantal wandelingen gemaakt met een groepje.. hij vind het maar wat interessant buiten. maar nog wel af en toe grote schrik reacties, dus daar moeten we nog aan werken.

En onze eerste les agility staat gepland. Verder heeft hij leren targetten, op de pallet staan, en door een poortje te lopen.

Al met al kijk ik heel tevreden terug op het afgelopen jaar. Het is niet het makkelijkste paard, maar o wat is het een lieve kerel.
Afbeelding

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:24

Celebi schreef:
Pfoe dat is even geleden..

Hier alles van de baan gegooid want al het hele jaar met paard in de lappenmand. De PPID diagnose, kreupelheid, WLD, een knieblessure, maar nu blijkt er onderliggend ook artrose in de heup te zitten. Dus nee wij leven inmiddels van dag tot dag en doelen zijn er niet meer.

Het is alleen hopen dat we misschien ooit nog ritjes mogen gaan maken en hij weer wat opknapt. Denk dat mijn vakanties veluwe ook verleden tijd zijn. Heb er dit jaar 3 geschrapt.

Dus ik hoop van harte dat het met jullie allemaal beter gaat. :j

Oh wow, dat is wel echt balen, op zijn zachtst gezegd :(:)

Verder mooi om te lezen dat er na (bijna) een jaar, toch zoveel gebeurd en veranderd is :j Doordat de tijd zo snel gaat, vergeet je weleens dat je in kortere tijd toch wel heel veel hebt bereikt :)

Zo ook met project Pablo. Mijn doel was om dit jaar ontspannen op te kunnen stappen en een ontspannen drafje te doen. Dat is volledig gelukt <3
[DRS] Project Pablo: Werken aan de basis

Ook met Diablo heb ik al snel mijn doel bereikt: L1 + 1. In totaal 5 wedstrijden gereden om dit resultaat te behalen. Komend jaar startkaart aanvragen en kijken hoever we kunnen komen :) Mijn doel voor 2025 met hem is in het L2 in ieder geval 1 wp te rijden.
Mijn doel voor komend jaar met Pablo is een start te maken met de galop onder de man en kijken of hij vertrouwd genoeg is om met een andere ruiter op zijn rug een rondje te maken. Ook het trailerladen wil ik gaan oppakken, zodat ik hem straks zelfstandig kan laden :)

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 19:45

Wat een ongeluk, sterkte! Fijn Olikea! Soms gaat het snel als het kwartje eenmaal valt.
Fijn DJZ! Ook weer mooie doelen!
Hier had ik welgeteld één rit van 10km erop zitten, maar van de zomer begon hij gevoelig te lopen. DA erbij, pijnstilling, 10 dagen rust. Na 2 weken was er niets meer van te zien maar hij begon opeens zo'n groeispurt te maken (echt 7+ cm op z'n 5e) dat ik dacht, neem de winter maar. Hij staat nu 2 maanden stil, in janu pakken we het weer rustig op, voor nu wandelen +-2km langs de 80 weg, hij stuiterd genoeg en is echt toe aan meer, maargoed, hoofd en lichaam willen soms andere dingen. :)
Dus ik ga op stille mee-lees modus tot evt het volgende topic, hopelijk halen nog wat wat mensen hun doelen voor 2025 van start gaat. :j

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 23:30

FleurSandro schreef:
Ik kom mij ook aanmelden bij dit topic, altijd leuk om de avonturen van iedereen te lezen en ook mijn eigen te delen. :D

Ik zal ons eerst even "kort" voorstellen:
Ik ben Fleur en ik ben in bezit van een 5 jarige haflinger ruin, Sterlyn. Rechtstreeks van het land gekocht en zelf zadelmak gemaakt en opgeleid. Sinds maart 2023 gestart met wedstrijden rijden. Inmiddels bijna de L1 uit en een wp in de 80cm springen. Pakken af en toe en crossles/oefencross mee. Ook bezig met vrijheidsdressuur en grondwerk, waar hij al een hele hoop van kent. En ook boogschieten te paard is niet gek genoeg. :))

[ [url=m/dn8KqJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WCKIBO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Doelen voor 2024:
- L2 uitrijden
- 80cm foutloos rondrijden
- weer wat oefencrossjes (+lessen) meepakken
- vaker op buitenrit (merk dat ik dit, zeker in de winter, een stuk minder doe)
- liggen, zitten en platliggen qua vrijheidsdressuur bevestigen
- bitloos/met barebackpad rijden vaker doen (vooral een zomer dingetje :+)

Ik moest mijn doelen even zoeken! Niet alles is gelukt maar scheelt niet veel. Dit jaar wilde ik nog 3x starten zodat ik de L2 uit zou zijn, helaas heeft mijn pony een schiefel en staat hij momenteel op rust. Dus de L2 gaan we niet meer uitrijden dit jaar maar wel dichtbij! L2+6

Springen helaas niet gelukt, paar stappen terug gezet wat betreft springen. Wel een paar fijne 60cm oefenparcourtjes gereden en ook een keer 80cm officieel met 1 weigering.

Oefencrossen en lessen zijn zeker gelukt! Veel gecrosst afgelopen tijd met succes!

Vaker op buitenrit ook zeker gelukt! In maart verhuisd naar een andere stal en nu met een prachtig groot bos dichtbij. Daar zijn we heel veel te vinden.

Niet bezig geweest met liggen aanleren, wel het steigeren onder de man. En hebben we afgelopen zomer veel bitloos en met barebackpad rondgehobbeld

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:57

zo ik heb dit topic lang niet gezien. 2024 liep tot augustus heel lekker voor ons. toen ben ik bij een val blijven hangen in de stijgbeugel met als gevolg flink en gecompliceerd letsel in mijn voet. ik loop inmiddels met 1 kruk en het gaat elke dag een beetje beter, maar het duurt heel lang. ik werk op een melkveebedrijf en hoop mijn werkzaamheden in januari eindelijk weer op te pakken. ik hoop in mei weer op mijn paard te stappen. in de tussentijd wordt ze gereden door derden. wel kan ik inmiddels zelf een beetje longeren, daar ben ik dankbaar voor.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:41

Ik heb alleen mijn laatste doel gehaald. Ik had energie gebrek en in september is ons jonkie erbij gekomen moesten we allemaal wennen aan de nieuwe samenstelling en ritme.
Voor nu is mijn enigste doel ze allebei regelmatig beweging te geven en vooral te genieten.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 22:41

Aii, is het helemaal goedgekomen met dat litteken dat open gegaan is bij pablo? Ik zag je overzicht met hem in het andere topic, wat mooi dat jullie al zo ver gekomen zijn! Knap hoor.

Olikea, fijne vooruitgang!

Celebi en anastasia, dat is geen goed nieuws. Hoop voor jullie op een beter 2025.

Fleur sandro, niet alles maar toch wel mooi jaar achter de rug muv de schiefel. Wat is de prognose wb de schiefel?

Lvdo, aii mn ergste nachtmerrie. Na twee valpartijen dit jaar heb ik afgelopen black friday veiligheidsbeugels gekocht. Beterschap!

Ik moest mn doelen er weer even bij zoeken.

Citaat:
Ik heb een EAFS arabofries die dit jaar alweer 11 wordt. Hij is dan 5 jaar van mij :D
Mijn doelen met hem zijn:
- Strandrit maken (heb al 2x de friese paarden strandrit meegereden, maar die 400+ anderen gaven me steun :') ).
- Zonder hoofdstel rijden/evt. met neckrope.
- B proef rijden met betere punten dan voorheen voor de overgangen. Wellicht eens een L1 proefje.
- Samen met mijn partner grote buitenrit maken, terwijl hij ment met onze minipaardjes en ik ohz.
- Goede contragalop kunnen rijden.
- Zelf eens de leidsels in handen bij het mennen (ipv groomen).
- Crosstrainingen meerijden.

We hebben ook een aantal minipaardjes/shetten en mijn doelen hiermee zijn:
- Zelf bosrit volledig rijden (mijn vriend rijdt meestal, ik rij alleen soms de les).
- Eventueel vaardigheidsparcours/oefendressuur rijden.

Mijn arabofries is mee op vakantie geweest naar Zeeland, dus dat eerste doel is ruimschoots afgetikt :D
Zonder hoofdstel rijden niet, ik rij te vaak óf les óf alleen en dan zit het er niet in.
Na de wedstrijd in maart geen wedstrijd meer gereden.
Buitenrit met partner en Picasso al mennend wel gedaan, maar niet meer zelf ohz en hij met de kleintjes (iets met teveel pony's en picasso die toch al goed in training staat)
Zelf mennen, contragalop en crosstrainingen: check.

En de doelen met de kleintjes ook behaald.

2024 is in het algemeen een geslaagd jaar voor mij aangezien door mn IJsland paardrijvakantie (8 fijne paarden in korte termijn gereden) het 'kwartje is gevallen' en mijn houding en daardoor al het rijden in sneltreinvaart beter geworden is.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 23:02

Lys_PPA de schiefel is weer tot rust en zit verder niet in de weg van pezen. Dus de prognose is goed wat dat betreft. Helaas staat hij nu spierbevangen... Hij heeft pssm en vanwege de rustperiode en nu weer langzaam opbouwen + koude temperaturen is dat helaas toch getriggerd. Voorlopig liggen we er dus nog wel even uit