Ja dat denk ik ook. 
Citaat:
Trainen is een activiteit die de prestaties verbetert door een fysieke verandering in het lichaam. Bron wiki
Voor mij is iemand die traint een persoon die een paard traint En dus verbetert. Dat kan als beroep zijn. Maar ook naast ander werk.
Een eigenaar kan ook prima zijn paard trainen.
Citaat:
e Bijrijder Overeenkomst gebruik je als je voor jouw paard of pony iemand hebt gevonden die er naast jijzelf ook op gaat rijden. We noemen dat een bijrijder.
Bron paarden contracten
Een Bijrijder is voor mij iemand die dat doet naast een eigenaar. Dus de eigenaar rijd 3 keer in de week. En de bijrijder ook 1 of 2 keer. Maar het paard niet perse verbeterd.
Het niveau is uiteraard verschillend. Maar mijn ervaring is dat er maar weinig bijrijders ook kunnen trainen/ verbeteren.
Die dat wel kunnen weten dat ze goed genoeg zijn en blijven dat zeilden gratis doen.
En dan kom je bij jou opmerking uit van
SjonnieZ schreef:Dat is in zuid Limburg ook gebruikelijk. Bijrijders van niveau betaal je voor het rijden.
Maar idd niet voor belang voor ts. Die is bijrijder. Met veel geluk mag dat gratis. Maar een vergoeding betalen is ook niet raar.